4404
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
2 juni 2010
Tjena igen tongue Har ett par 6.9or som jag köpte av en vän för 100kr, märket united (står bara united UCS 8669 på magneten), behövs det något slutsteg för att driva dem eller orkar en stereo driva dem och vento original högtalare? De är helsvarta ifall det ger bättreidentifikation.

Någon som vet vad det är för ohm tal på såna här mds basar(g25?) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148661 De på startinlägget alltså smile Min kusin som jag köpte dom av sa att det var 8 ohm medans jag tror på 4 ohm. yikes
Senast redigerat av Emppu_R (3 juni 2010)

Bilar utan turbo suger..

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juni 2010
Emppu_R skrev:
Tjena igen tongue Har ett par 6.9or som jag köpte av en vän för 100kr, märket united (står bara united UCS 8669 på magneten), behövs det något slutsteg för att driva dem eller orkar en stereo driva dem och vento original högtalare? De är helsvarta ifall det ger bättreidentifikation.

Någon som vet vad det är för ohm tal på såna här mds basar(g25?) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148661 De på startinlägget alltså smile Min kusin som jag köpte dom av sa att det var 8 ohm medans jag tror på 4 ohm. yikes

G25 basarna ligger på 4ohm styck, och har en effekttålighet på 350wrms. Mer parametrar till dom kommer jag få nästa vecka när jag ska iväg och mäta upp mina. Så du kan bygga en ordentlig låda till dom. Dock ska du tänka på att enligt MDS så funkar dom basarna ENBART i portade lådor!

181 Inlägg
3 juni 2010
Tack väldigt mycket smile Så jag kan parallell koppla dom till 2ohm om jag förstått rätt? big_smile
Senast redigerat av Emppu_R (3 juni 2010)

Bilar utan turbo suger..

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 juni 2010
Emppu_R skrev:
Tack väldigt mycket smile Så jag kan parallell koppla dom till 2ohm om jag förstått rätt? big_smile

Alldeles riktigt! PMa sen om du behöver parametrarna till dom om du ska bygga bra låda sen!

181 Inlägg
3 juni 2010
_DamnIt skrev:
Emppu_R skrev:

Alldeles riktigt! PMa sen om du behöver parametrarna till dom om du ska bygga bra låda sen!

Jag gör nog det smile Tack så himla mycket!

Bilar utan turbo suger..

210 Inlägg
3 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Du har en Pioneer alltså? Låter då så på din beskrivning. Men är du säker på att det inte finns högpassfilter? Verkar konstigt. Hur många lågnivåutgångar har du och vilken/vilka använder du till framsystemet?

Sony Xplod MEX-BT5100*
Hittar iaf inget som heter HPF lr dylikt.
3+sub. Använder Front och Rear lite logiskt, dock splittad kabel med Hona-->2xhane då det blir galna störningar med dubbla rca.
Kör 3.5orna på front och 6.5orna på rear*
Får inte till d att låta bra hmm

The best part of fighting is the make up sex

414 Inlägg
5 juni 2010
hur ska man gå tillväga om man ska bygga en basreflex låda för 2st 12" .
är ju 3st kammare så långt är jag med tongue

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2010
Nexius skrev:
hur ska man gå tillväga om man ska bygga en basreflex låda för 2st 12" .
är ju 3st kammare så långt är jag med tongue

Basreflexlåda är EN kammare med en port i som jobbar i samspel med elementet.

Det du beskriver är en av bandpasstyperna...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

414 Inlägg
5 juni 2010
ahh bandpass var det ja tongue

men ska man räkna på en sån för alla 3 kammare ?

5 juni 2010
hur kopplar man 1ohm.. 2ohm.. och 4 ohm ?????

5 juni 2010
anyone ? kan også pm mig big_smile

210 Inlägg
5 juni 2010
fra_volvo_til_golf skrev:
anyone ? kan også pm mig big_smile

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp
Sen skriver du bara in speccen på din bas så Bör du lista ut hur det fungerar.

Övrigt, hittade felet idag till varför mina högtalare lät så kasst.
Högtalarhålen i dörrarna var inte centrerade riktigt på högtalaren (måndags-ex?). Originalhögtalarna hade så pass kort slaglängd att detta inte spelade nån roll, men mina Impact tog i.
Så fick bara ta loss dörrarna och förstora upp dom hålen så lät d bra smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2010
Nexius skrev:
ahh bandpass var det ja tongue

men ska man räkna på en sån för alla 3 kammare ?

Bandpasslåda är bland de svåraste att räkna ut och bygga.
Den enklaste av dem är en tvåkammars med en sluten del och portad (dock kan man dela upp det till tre kammare, två slutna och en portad som du vill åt, men principen är fort. tvåkammarslåda).

Vad man behöver för att räkna ut en låda är MINST tre värden: Fs, Vas ocj Qts.

Du kan fråga Dröniettab lite snällt om han kan hjälpa dig att räkna ut en låda åt dig (han är lite av lådberäkningsgurun här inne på gorg).

Måste även fråga VARFÖR du är ute efter just en sådan låda. Har du en sedan utan ngn skidlucka eller en bränsletank ivägen för ryggstödet?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

414 Inlägg
5 juni 2010
har en sedan med skidlucka men vill kolla efter lite olika alternativ innan jag börjar bygga lådan

210 Inlägg
5 juni 2010
Nexius skrev:
har en sedan med skidlucka men vill kolla efter lite olika alternativ innan jag börjar bygga lådan

Bygg en vanlig portad låda, rikta den framåt och täta sidorna.
Du blir inte missnöjd, och har en relativt enkel låda att bygga

31 Inlägg
5 juni 2010
Jag har iso-kablage från min stereo till de befintliga högtalarna, och nu har jag hittat ett steg som har rca-ingångar. Innebär detta att de två är totalt okompatibla eller kan man skarva vanlig linjekabel till rca och sen köra vidare från steg till högtalare på gammalt hederligt vis?

Undrar även om jag kan driva två slutsteg med en vanlig cd-stereo? Ett till vanliga högtalare och ett till en liten baslåda menar jag... Funkar det? Jag har som sagt iso-utgång till vanliga högtalare (som jag tänkte driva fyra vanliga högtalare med via ett 4-kanals slutsteg) samt rca-utgång för bakre system från stereon (dit hade jag tänkt koppla baslådan), men jag har till exempel bara en remotekabel. Skulle det kunna gå ändå?

Mvh Anton.

210 Inlägg
5 juni 2010
Bushido skrev:
Jag har iso-kablage från min stereo till de befintliga högtalarna, och nu har jag hittat ett steg som har rca-ingångar. Innebär detta att de två är totalt okompatibla eller kan man skarva vanlig linjekabel till rca och sen köra vidare från steg till högtalare på gammalt hederligt vis?

Undrar även om jag kan driva två slutsteg med en vanlig cd-stereo? Ett till vanliga högtalare och ett till en liten baslåda menar jag... Funkar det? Jag har som sagt iso-utgång till vanliga högtalare (som jag tänkte driva fyra vanliga högtalare med via ett 4-kanals slutsteg) samt rca-utgång för bakre system från stereon (dit hade jag tänkt koppla baslådan), men jag har till exempel bara en remotekabel. Skulle det kunna gå ändå?

Mvh Anton.

Är inget proffs alls men skriver som jag tror;

Första delen förstår jag inte? Rca drar du mellan stereo och steg, sedan högtalarkablar från steg till högtalare. o.O
Yes du kan driva flera steg på samma stereo (självfallet beroende på stereo), kolla på baksidan på din stereo så ser du hur många utgångar du har.
Vanligt är Rear, Front, Out samt Sub.
Ditt 4-kanals kopplar du till Rear och Front, steget du ska driva baslådan med kopplar du till "Sub".
Du måste ha remote till alla steg annars startar de inte när du vrider på tändningen.
Remotekabel brukar dock sitta på rca-kabeln, och du behöver ändå dra dubbla så då är remote-problemet löst.

Ursäktar på förhand om nåt är fel, detta är bara egna erfarenheter*

31 Inlägg
5 juni 2010
prylboeg skrev:

Första delen förstår jag inte? Rca drar du mellan stereo och steg, sedan högtalarkablar från steg till högtalare. o.O
Yes du kan driva flera steg på samma stereo (självfallet beroende på stereo), kolla på baksidan på din stereo så ser du hur många utgångar du har.
Ditt 4-kanals kopplar du till Rear och Front, steget du ska driva baslådan med kopplar du till "Sub".
Du måste ha remote till alla steg annars startar de inte när du vrider på tändningen.
Remotekabel brukar dock sitta på rca-kabeln, och du behöver ändå dra dubbla så då är remote-problemet löst.

Det jag menar är typen av sladdar... Alltså, om du laddar ner manualen till min stereo:
http://www.nodevice.com/user_manual/pio … 1300r.html
och tittar på sida 5 (anslutning av eneheterna) så ser du att stereon har en bakre utgång med RCA-kontakter samt en ISO-port för "vanliga" högtalarledningar med helt vanliga enkla strömkablar. Och nu har jag hittat ett fyrkanals steg med RCA-ingångar... Så frågan är alltså: hur kopplar jag från stereon till steget? Jag kanske bör påpeka att jag är en total nybörjare på det här med billjud och inte ens vet vad som är så speciellt med RCA-kopplingar. Är det också bara vanliga enkla strömkablar (gummihölje runt en flätad koppartråd) fast med en speciell så kallad RCA-kontakt i ena änden? Är det så enkelt att jag kan skarva på RCA-kontakter på högtalarkablarna från stereon och sen plugga in skiten i slutsteget?

Som du ser i manualen så har jag en bakre utgång samt en vanlig fyrkanals utgång för de fyra vanliga högtalarna. Det jag hade tänkt göra är att driva dessa fyra med fyrkanalssteget och sen en baslåda med hjälp av ett separat monoblock via den bakre utgången. Om detta är möjligt?
Jag förstår. Men kan jag koppla två slutstegs remotekablar på stereons enda remotekabel?

Ett par nya frågor: Steget jag har tänkt mig heter Denver CAP-4100. Första frågan är om det är bra eller dåligt? Min budget är ganska klen och det här steget är på fyra kanaler och 120w rms per kanal vid 4 ohm, vilket är det klart bästa jag lyckats hitta för de pengarna. Men frågan är om ljudet är bra?
Sen så undrar jag även lite över själva inkopplingen... Har tittat lite i stegets manual och på den verkar det som om jag kanske kan klara mig med detta enda steg... Titta på manualen:
http://www.denver-electronics.com/Uploa … nglish.pdf
Sida 4, den punkt som är markerad med en stor blå sexa. På den verkar det som om jag skulle kunna bryggparalellkoppla på två extra högtalare utöver de fyra vanliga, så då undrar jag om jag eventuellt skulle kunna paralellkoppla på en extra högtalare per kanal och på så vis driva alla fyra vägghögtalarna på två kanaler och sen brygga de resterande två och driva basen därigenom? Frågan är vad jag får för effektuttag på detta sätt, samt om det över huvud taget är möjligt? det står 8 ohm vid de två "extra" högtalarna, ska jag tolka det som att impedansen dubblas om jag kopplar på detta sätt? Vad innebär det för effekten?
Jag är som sagt en total nybörjare på det här så utbilda mig gärna lite allmänt sådär. Är det en dum idé att paralellkoppla på det här viset? Kan steg eller högtalarna ta skada av det? Fördelarna är ju uppenbara, jag får fyra separata vägghögtalare och en baslåda på bara ett fyrkanalssteg. Men vad är nackdelarna? Finns det några? Hjälp snälla!
Senast redigerat av Bushido (5 juni 2010)

210 Inlägg
5 juni 2010
Bushido skrev:
prylboeg skrev:

Det jag menar är typen av sladdar... Alltså, om du laddar ner manualen till min stereo:
http://www.nodevice.com/user_manual/pio … 1300r.html
och tittar på sida 5 (anslutning av eneheterna) så ser du att stereon har en bakre utgång med RCA-kontakter samt en ISO-port för "vanliga" högtalarledningar med helt vanliga enkla strömkablar. Och nu har jag hittat ett fyrkanals steg med RCA-ingångar... Så frågan är alltså: hur kopplar jag från stereon till steget? Jag kanske bör påpeka att jag är en total nybörjare på det här med billjud och inte ens vet vad som är så speciellt med RCA-kopplingar. Är det också bara vanliga enkla strömkablar (gummihölje runt en flätad koppartråd) fast med en speciell så kallad RCA-kontakt i ena änden? Är det så enkelt att jag kan skarva på RCA-kontakter på högtalarkablarna från stereon och sen plugga in skiten i slutsteget?

Som du ser i manualen så har jag en bakre utgång samt en vanlig fyrkanals utgång för de fyra vanliga högtalarna. Det jag hade tänkt göra är att driva dessa fyra med fyrkanalssteget och sen en baslåda med hjälp av ett separat monoblock via den bakre utgången. Om detta är möjligt?
Jag förstår. Men kan jag koppla två slutstegs remotekablar på stereons enda remotekabel?

Ett par nya frågor: Steget jag har tänkt mig heter Denver CAP-4100. Första frågan är om det är bra eller dåligt? Min budget är ganska klen och det här steget är på fyra kanaler och 120w rms per kanal vid 4 ohm, vilket är det klart bästa jag lyckats hitta för de pengarna. Men frågan är om ljudet är bra?
Sen så undrar jag även lite över själva inkopplingen... Har tittat lite i stegets manual och på den verkar det som om jag kanske kan klara mig med detta enda steg... Titta på manualen:
http://www.denver-electronics.com/Uploa … nglish.pdf
Sida 4, den punkt som är markerad med en stor blå sexa. På den verkar det som om jag skulle kunna bryggparalellkoppla på två extra högtalare utöver de fyra vanliga, så då undrar jag om jag eventuellt skulle kunna paralellkoppla på en extra högtalare per kanal och på så vis driva alla fyra vägghögtalarna på två kanaler och sen brygga de resterande två och driva basen därigenom? Frågan är vad jag får för effektuttag på detta sätt, samt om det över huvud taget är möjligt? det står 8 ohm vid de två "extra" högtalarna, ska jag tolka det som att impedansen dubblas om jag kopplar på detta sätt? Vad innebär det för effekten?
Jag är som sagt en total nybörjare på det här så utbilda mig gärna lite allmänt sådär. Är det en dum idé att paralellkoppla på det här viset? Kan steg eller högtalarna ta skada av det? Fördelarna är ju uppenbara, jag får fyra separata vägghögtalare och en baslåda på bara ett fyrkanalssteg. Men vad är nackdelarna? Finns det några? Hjälp snälla!

Tror jag läste någonstans att din stereon enbart hade en rca-kontakt, vilket betyder att du bara (såvitt jag vet) kan koppla ett slutsteg till den.
För att koppla ihop steg och stereo använder du dig av en rca-kabel (http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=242) Ser ut så i båda ändar.
Du skall ej skarva högtalarkablarna**

Det alternativ jag ser är att du får driva högtalarna på stereon, (från iso-kontakten), sen använda din enda utgång till att driva slutsteg tillbaslådan.
Då din stereo inte direkt är någon värsting trooor jag att det alternativet "optimerar" ljudresultatet under dina förutsättningar.
Men räkna inte med nåt kanonljud, då måste du köpa bättre grejer.

Har tyvärr ingen koll alls på steg, så det vågar jag inte uttala mig om. Det får någon kunnigare kommentera.

Ang frågan om 2 extrahögtalare så troor jag inte att det är extrahögtalare, utan skissen visar bara vilket motstånd steget driver i. Dvs kopplar du in 4högtalare rakt in i steget så kommer det driva i 8ohm.

Vad kommer du ha för bas?
Får ju anpassa slutsteg till basen*

31 Inlägg
5 juni 2010
prylboeg skrev:
Tror jag läste någonstans att din stereon enbart hade en rca-kontakt, vilket betyder att du bara (såvitt jag vet) kan koppla ett slutsteg till den.
För att koppla ihop steg och stereo använder du dig av en rca-kabel (http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=242) Ser ut så i båda ändar.
Du skall ej skarva högtalarkablarna**

Det alternativ jag ser är att du får driva högtalarna på stereon, (från iso-kontakten), sen använda din enda utgång till att driva slutsteg tillbaslådan.
Då din stereo inte direkt är någon värsting trooor jag att det alternativet "optimerar" ljudresultatet under dina förutsättningar.
Men räkna inte med nåt kanonljud, då måste du köpa bättre grejer.

Har tyvärr ingen koll alls på steg, så det vågar jag inte uttala mig om. Det får någon kunnigare kommentera.

Ang frågan om 2 extrahögtalare så troor jag inte att det är extrahögtalare, utan skissen visar bara vilket motstånd steget driver i. Dvs kopplar du in 4högtalare rakt in i steget så kommer det driva i 8ohm.

Vad kommer du ha för bas?
Får ju anpassa slutsteg till basen*

Ok, så det är så illa alltså? Att min stereo inte kan driva vanliga högtalare via slutsteg? Fan också... Hade ju hoppats slippa köpa ny stereo... Måste verkligen hålla kostnaderna nere...

Men en liten tanke: Googlade rca-kontakt och fick fram vad det är för något. De där gul/röd/vit-kablarna till tv:n, det är rca-kontakter, right? För isåfall så är ju piggen i mitten på kontakten en pol, och metallringen runt piggen är den andra. Dvs en rca-kontakt har plus och minus i ett medan de vanliga sladdarna från stereon har polerna uppdelade var för sig. Borde man inte kunna skarva ihop de två vanliga polerna till en rca-kontakt och koppla in i steget på det sättet? Jag menar, det enda man behöver veta är ju vilken pol som är vilken, right?

Ok, fast det står ju six-speaker system på skissen, och så är det inkopplat vad jag tolkar som två stycken extra högtalare bryggparalellkopplat på de fyra ordinarie...

Har inte bestämt mig för bas ännu, men det blir nog något ganska litet och enkelt för att hålla kostnaderna nere. Det är dessutom en ganska liten bil, så det behövs ju inga direkta värstinggrejor.

Sök