4662
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
6 juni 2010
Har precis satt in nya 3.5" högtalare i IP.

Ska man vara försiktig att dra på i början eller spelar det ingen roll?? Driver dem på ett steg.

har ju högpassdelat dem vid 220 hz.

Sen så undrar jag hur bra det är för en högtalare att stekas i solen varje dag? min bil står iallafall ofta i solen. när det nu t ex har varit mycket sol.  Man kan ju inte täcka över dem med nåt för då hör man ju inget.
Har ju visserligen orginal högtalargaller.

Biljudsveteran sen 1984!

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juni 2010
bosabengt skrev:
Har precis satt in nya 3.5" högtalare i IP.

Ska man vara försiktig att dra på i början eller spelar det ingen roll?? Driver dem på ett steg.

har ju högpassdelat dem vid 220 hz.

Sen så undrar jag hur bra det är för en högtalare att stekas i solen varje dag? min bil står iallafall ofta i solen. när det nu t ex har varit mycket sol.  Man kan ju inte täcka över dem med nåt för då hör man ju inget.
Har ju visserligen orginal högtalargaller.

Ska man va petig ska man ju egentligen spela in högtalare lite försiktigt i tror det är runt 20h (olika beroende på högtalare), bara för att dom ska få sin rätta karaktär och bli lite mjukare i upphängningen!

Solen kan jag dock inte svara på!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 juni 2010
220Hz kanske t.o.m är lite högt....de flesta rekomenderar 120-170Hz i delning på 3.5-4".....
Sedan är matrialvalen i bilelement anpassade efter bilmiljön till skillnad från hemmaelement.
Visst....långvarig utsatthet för solen torkar ut gummit, men det tar måååååååååååååånga år innan man brukar märka av det, till skillnad från skumgummiupphängningarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

86 Inlägg
6 juni 2010
jag har en fråga som jag tänkte kan passa i denna tråd.

om min bas blir varm när jag pressar den spelar den då så mycket det går eller man kan inte se det så?
jag menar om jag köper ett större/bättre steg kanske jag ändå inte får ut mer effekt...
vad vet ni om det här?

och är det farligt att spela ett steg som är stabilt i 1ohm på 0,8-0,9ohm? hur mycket under vågar man gå?
jag gör ej detta men kan vara bra att veta för jag är inte säker på om jag ska köpa ett mono eller 4 kanals till mina 8"... sen har jag även en fråga om EQ i bilar. är det värt att koppla in? många som man har snackat med har ju önskat att dom inte levt utan det (ex. EXOcontralto på youtube...) sen är det det med batterier, hur många och hur stora batterier kan man ha på en 100A generator och hur stora kablar rekommenderas?

Mvh En inte allt för hajj nybörjare;)

210 Inlägg
6 juni 2010
inzain skrev:

om min bas blir varm när jag pressar den spelar den då så mycket det går eller man kan inte se det så?
jag menar om jag köper ett större/bättre steg kanske jag ändå inte får ut mer effekt...
vad vet ni om det här?

och är det farligt att spela ett steg som är stabilt i 1ohm på 0,8-0,9ohm? hur mycket under vågar man gå?
jag gör ej detta men kan vara bra att veta för jag är inte säker på om jag ska köpa ett mono eller 4 kanals till mina 8"... sen har jag även en fråga om EQ i bilar. är det värt att koppla in? många som man har snackat med har ju önskat att dom inte levt utan det (ex. EXOcontralto på youtube...) sen är det det med batterier, hur många och hur stora batterier kan man ha på en 100A generator och hur stora kablar rekommenderas?

Kolla upp wattantal på steg samt bas så bör du kunna få en bättre inblick

The best part of fighting is the make up sex

Designer.
1 260 Inlägg
6 juni 2010
prylboeg skrev:
inzain skrev:

vad vet ni om det här?

Fast hur många watt sakerna är på säger ju inte så mycket.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

2 035 Inlägg
6 juni 2010
Lonefox skrev:
220Hz kanske t.o.m är lite högt....de flesta rekomenderar 120-170Hz i delning på 3.5-4".....
Sedan är matrialvalen i bilelement anpassade efter bilmiljön till skillnad från hemmaelement.
Visst....långvarig utsatthet för solen torkar ut gummit, men det tar måååååååååååååånga år innan man brukar märka av det, till skillnad från skumgummiupphängningarna.

Okej för högt. men frekvensomfånget är ju 120hz-21khz. kan ju sätta det på 180hz då.
Har ju 6.5" middar i dörrarna. Därför tänkte jag att 3.5"arna inte behöver gå ner så lågt.

Hur ska jag ställa middarna? vilken frekvens åså?? 6.5"arna och 3.5" arna drivs på ett fyrkanalssteg.

Middarna spelar från 50 och upp till 5000hz tror jag. dem är bara ställda på hpf 70 hz. sen spelar basen neråt.  Hur gör man med allt liksom. Delningsfrekvenser åså??

Biljudsveteran sen 1984!

210 Inlägg
6 juni 2010
MIKK0 skrev:
prylboeg skrev:
inzain skrev:

vad vet ni om det här?

Bör iaf kunna se om steget är för kraftigt för basen och den får för mycke kräm tänkte jag på*
Sedan finns det självfallet utan att överdriva tusen andra anledningar. Men lite basic för en nybörjade så hade iaf jag gjort så.
Men du som verkar kunna får gärna ge honom bättre förslag! smile

The best part of fighting is the make up sex

86 Inlägg
6 juni 2010
steget är på 500rms i 2ohm och basen är på 2000w 800rms tror jag och spelas i 2ohm...

21 761 Inlägg
6 juni 2010
inzain skrev:

Bara en?? wink

inzain skrev:
vad vet ni om det här?

Det är inte säkert att basen "spelar allt den kan" när den blir varm, sånt kan i många fall bero på dålig signal från steget. Om slutsteget pressas för hårt (gain/level på max, för låg impedans osv) eller får för dåligt med ström, då börjar det ge ut distorderad signal och sånt gör att talspolen värms upp extra mycket.

inzain skrev:
är det farligt att spela ett steg som är stabilt i 1ohm på 0,8-0,9ohm? hur mycket under vågar man gå?

Är man inte helt säker på sin sak så bör man följa rekommendationerna i manualen. Står det att steget är stabilt i tex 1 Ohm så brukar det betyda att detta också är lägsta rekommenderade impedansen, därför är det säkrast att inte belasta med lägre impedans. smile

inzain skrev:
sen har jag även en fråga om EQ i bilar. är det värt att koppla in?

En bra EQ hjälper till att fixa ojämnheter i frekvensåtergivningen, men en "billig" EQ förstör mer än den hjälper.

inzain skrev:
sen är det det med batterier, hur många och hur stora batterier kan man ha på en 100A generator och hur stora kablar rekommenderas?

Det finns vad jag vet ingen generell rekommendation om hur stora batterier en viss generator "klarar av", men ju fler batterier (mer Ah) desto längre tid tar det att ladda upp dem. Har man stor batteribank så ska man inte låta generatorn försöka ladda upp batterierna ifall de har blivit mycker urdragna, risken fins att generatorn överbelastas.

Istället bör man ladda upp batterierna med en batteriladdare och låta generatorn sköta underhållsladdningen vid körning.

Är generatorn på 100 A så räcker 21 mm2 kabel ganska bra om kabeln inte är alltför lång, men när det gäller generatorns laddkabel så är det en fördel att överdimensionera för att få så litet spänningsfall som möjlogt. smile

Designer.
1 260 Inlägg
7 juni 2010
prylboeg skrev:
MIKK0 skrev:
prylboeg skrev:

Bör iaf kunna se om steget är för kraftigt för basen och den får för mycke kräm tänkte jag på*
Sedan finns det självfallet utan att överdriva tusen andra anledningar. Men lite basic för en nybörjade så hade iaf jag gjort så.
Men du som verkar kunna får gärna ge honom bättre förslag! smile

Är inte så farligt med att basen blir lite varm när man pressar den. Men ska ju inte bli jätte varm heller såklart.
Senast redigerat av MIKK0 (7 juni 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

143 Inlägg
7 juni 2010
hej!

har hållit på med att sätta in lite nytt ljud i helgen.Dock så har jag inte satt i högtalare fram än.
Men har stött på ett problem,får nämligen bara bra ljud i högtalaren från vänster,den högra sidan spelar så man knappt hör det,är steget slut eller vad kan det bero på?

Grejerna jag har:
Alpine CDE-11RI
Kicker 5.25 kit bak och fram
12 tums baslåda som drivs av SPL 4005 5-kanals slutsteg
Senast redigerat av pakk (7 juni 2010)

The One Who Saves He Haves

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 juni 2010
Har fått tips om att jorda i bältesfästet men har även fått höra att det är dåligt att jorda där? Så nu känner jag mig lite vilsen..

Bilen är en saab 9-3og.

Kan även klämma in en fråga angående högtalarkabel. Jag har dragit ganska tunn kabel 2x1,5mm2 har jag kört.. min fråga är om det räcker till i en baslåda? med en 12"are? eller bör jag köpa mig en 2 meters bit av en högre dimmension? helst ska man säkert köra på en grövre det kan jag lista ut men klarar jag mig på min? Ju mindre jag behöver handla desto gladare är jag.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Okej för högt. men frekvensomfånget är ju 120hz-21khz. kan ju sätta det på 180hz då.
Har ju 6.5" middar i dörrarna. Därför tänkte jag att 3.5"arna inte behöver gå ner så lågt.

Hur ska jag ställa middarna? vilken frekvens åså?? 6.5"arna och 3.5" arna drivs på ett fyrkanalssteg.

Middarna spelar från 50 och upp till 5000hz tror jag. dem är bara ställda på hpf 70 hz. sen spelar basen neråt.  Hur gör man med allt liksom. Delningsfrekvenser åså??

Ju mer mellanregistren (dina koaxialer på brädan) kan spela desto bättre ljudbild får du, så beroende på brantheten på filtret och hur högt du vill kunna spela så kan du köra 120-150Hz nånting på delningen till dom. Middarna i dörrarna sen bör du dela 50-70Hz högpass & 120-200Hz lågpass, återigen beroende på filtrets branthet.

Tribbe skrev:
Har fått tips om att jorda i bältesfästet men har även fått höra att det är dåligt att jorda där? Så nu känner jag mig lite vilsen..

Bilen är en saab 9-3og.

Kan även klämma in en fråga angående högtalarkabel. Jag har dragit ganska tunn kabel 2x1,5mm2 har jag kört.. min fråga är om det räcker till i en baslåda? med en 12"are? eller bör jag köpa mig en 2 meters bit av en högre dimmension? helst ska man säkert köra på en grövre det kan jag lista ut men klarar jag mig på min? Ju mindre jag behöver handla desto gladare är jag.

Varför skulle bältesfästet vara dåligt att jorda i? Det sitter i en bärande del så gör du bara rent från färg innan du sätter dit kabelskon så har du nära på optimal jord. 1,5mm2 kabel till basen räcker, men det skadar såklart inte att köra på grövre (speciellt inte om du har rejält steg).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2010
På vilket sätt låter det skit? Blir basen klen eller får du missljud från den?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
7 juni 2010
Hur ska jag dela eller ställa in allt för att ställa middarna på högpass 50-70hz och lågpass 120-200hz???
För just nu spelar ju middarna 70 hz och uppåt.
I stereon kan jag ju ställa högpass och upp till 24db branthet.
Senast redigerat av bosabengt (7 juni 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

5 Inlägg
7 juni 2010
Tja någon som vet om det här kittet är något att satsa på som framsystem i en s40(fas2) och om midbasen får plats i dörren?
systemet heter Hertz HSK130
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16345

Eller är det nån som kan tipsa om ett annat prisvärt kit för max 1000kr?
Till att börjar med kommer det drivas av HU men troligtsvis blir det vell att man får inskaffa sig ett vettigt steg och driva skiten med senare.....

/ Bobby

2 914 Inlägg
7 juni 2010
Bobbyorr skrev:
Tja någon som vet om det här kittet är något att satsa på som framsystem i en s40(fas2) och om midbasen får plats i dörren?
systemet heter Hertz HSK130
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16345

Eller är det nån som kan tipsa om ett annat prisvärt kit för max 1000kr?
Till att börjar med kommer det drivas av HU men troligtsvis blir det vell att man får inskaffa sig ett vettigt steg och driva skiten med senare.....

/ Bobby

du hittar nog inget bättre kit för dem pengarna (vad jag då vet om iaf, om du vill spela fint)

lägg gärna lite extra energi på dämpa dörren och få en lufttät, styv montering för att du ska få maximal njutning av högtalarna. tongue

2 914 Inlägg
7 juni 2010
Tribbe skrev:

Bilen är en saab 9-3og.

bältesinfästningen är jättebra jordpunkt i dom flesta bilar, just din vet jag inte, kolla om det är någon balk i bilen där du bultar fast jordkabeln, skrapa bort färgen så du får en bra anslutning. smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 juni 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/946389_blohhv.jpg
Är det en knapp??? Eller ska den där saken sitta där? Såg den nu när jag kollade igenom mina bilder.. Ser väldigt misstänkt ut.big_smile

Sök