inzain skrev:
jag har en fråga som jag tänkte kan passa i denna tråd.
Bara en??

inzain skrev:
om min bas blir varm när jag pressar den spelar den då så mycket det går eller man kan inte se det så?
jag menar om jag köper ett större/bättre steg kanske jag ändå inte får ut mer effekt...
vad vet ni om det här?
Det är inte säkert att basen "spelar allt den kan" när den blir varm, sånt kan i många fall bero på dålig signal från steget. Om slutsteget pressas för hårt (gain/level på max, för låg impedans osv) eller får för dåligt med ström, då börjar det ge ut distorderad signal och sånt gör att talspolen värms upp extra mycket.
inzain skrev:
är det farligt att spela ett steg som är stabilt i 1ohm på 0,8-0,9ohm? hur mycket under vågar man gå?
Är man inte helt säker på sin sak så bör man följa rekommendationerna i manualen. Står det att steget är stabilt i tex 1 Ohm så brukar det betyda att detta också är lägsta rekommenderade impedansen, därför är det säkrast att inte belasta med lägre impedans.

inzain skrev:
sen har jag även en fråga om EQ i bilar. är det värt att koppla in?
En bra EQ hjälper till att fixa ojämnheter i frekvensåtergivningen, men en "billig" EQ förstör mer än den hjälper.
inzain skrev:
sen är det det med batterier, hur många och hur stora batterier kan man ha på en 100A generator och hur stora kablar rekommenderas?
Det finns vad jag vet ingen generell rekommendation om hur stora batterier en viss generator "klarar av", men ju fler batterier (mer Ah) desto längre tid tar det att ladda upp dem. Har man stor batteribank så ska man inte låta generatorn försöka ladda upp batterierna ifall de har blivit mycker urdragna, risken fins att generatorn överbelastas.
Istället bör man ladda upp batterierna med en batteriladdare och låta generatorn sköta underhållsladdningen vid körning.
Är generatorn på 100 A så räcker 21 mm2 kabel ganska bra om kabeln inte är alltför lång, men när det gäller generatorns laddkabel så är det en fördel att överdimensionera för att få så litet spänningsfall som möjlogt.