4481
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 014 Inlägg
9 juni 2010
Drönirettab skrev:
ZXi-6400 MkII bör ha minst 21 mm2 kabel om det ska belastas med 2 Ohm på varje kanal, använd 100 A säkring. ZXi-2200 bör ha minst 35 mm2 kabel om det ska belastas med 1 Ohm, använd 150 A säkring.

Jag har räknat på den lägsta specade impedansen hos vardera steg, då blir kabel och säkring tillräckligt dimensionerade för fullt utnyttjande av stegen. smile

Stort tack! 25mm2 respektive 35mm2 får det bli alltså. smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

PKW
115 Inlägg
9 juni 2010
Jag har en baslåda (http://www1.garaget.org/gallery/archive … -67989.jpg , har en skiljevägg i den). Med 1x 12" bas (kenwood) och 1x 15" bas. Just nu har jag bara i 12". När jag spelar  på "mellan"volym, så börjar  basen låta som att membranet "fladdrar". Det blir liksom inget dunk, har testat med olika inställnignar på stereon (Hillman HDC-1900) och slutsteget (Torque T5). Kan basen vara trasigt? Irriterande att inte kunna spela högt.

Tack på förhand.
Senast redigerat av Miztr (9 juni 2010)

86 Inlägg
10 juni 2010
stereon kan spela en ganska stor roll. har inte läst om den men har den sub utgång överhuvudtaget? annars kan det bli bajs av det om du kör den som baksystem. jag hade samma problem med min gamla stereo, jag bytade steg och det blev sämre ljud, men när jag bytade stereo så rättade allt till sig igen. (och det var ändå sub-utgång på båda huvudenheterna)

PKW
115 Inlägg
10 juni 2010
inzain skrev:
stereon kan spela en ganska stor roll. har inte läst om den men har den sub utgång överhuvudtaget? annars kan det bli bajs av det om du kör den som baksystem. jag hade samma problem med min gamla stereo, jag bytade steg och det blev sämre ljud, men när jag bytade stereo så rättade allt till sig igen. (och det var ändå sub-utgång på båda huvudenheterna)

ja den har 1 lågnivå subutgång, medan jag har 2 lågnivåkablar som går bak till slutsteget,  jag har en sort "adapter" som gör att jag kan ha båda mina sublågnivå kablar i den enda på stereon, en sådan här,http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/3087-14-b1.jpg.

Det känns som att denna stereon ger ut mer "tryck" än min gamla, vad finns det för olika saker jag ska felsöka? testa med en ny bas, om den nu skulle vara trasig? Ta bort skiljeväggen? Alla tips är välkommna.
Senast redigerat av Miztr (10 juni 2010)

4 693 Inlägg
10 juni 2010
exakt vad för inställningar har du?

Booyakasha!

LejonLeo
10 juni 2010
prylboeg skrev:
LejonLeo skrev:
Det här verkar vara en tråd för mig. Jag har precis köpt ett par 6*9 samt har ett slutsteg på G, men jag undrar följande. Har tänkt att placera allt "extraljud" på hatthyllan som enkelt skall kunna lyftas ut då jag kommer behöva tillgång till bagageutrymmet ibland, så jag ska nu börja att dra kablarna till slutsteget och varför i all sin dar måste man ända fram till batteriet och dra plus ifrån? Går det inte lika bra från cigguttaget eller nånting annat som är lite mer "i närheten"? Förstår inte hur jag ska få in pluskabeln från batteriet i bilen?... Det är ju trångt som fan i motorrummet och det finns ju redan dragna kablar från batteriet. What´s the difference?

Vill du ha slutsteg så äre bara å inse att du "måste" dra från batteriet..
Det är möjligt att det GÅR att på något vänster med någon udda, konstig och mysko dragning slippa att dra pluskabel från batteriet.
Men då 99,9% av alla som bygger ljud drar från batteriet så skulle jag rekommendera det.
"Perfekt ljud utan nåt arbete - GLHF"
Det går alltid att få igenom kabeln, skruva loss handsfack och kolla på den sidan efter passager, lägg ner några timmar så får du garanterat till det.

Ok. Tackar för svar. Problemet är att min Ford Probe är fan helt plomberad. ALLT är igenproppat, finns inte ett enda litet skrymsle eller minsta lilla nålsöga att trä igenom en tandpetare ens. Testade försiktigt med en syl på en "gummipackning där andra kablar kommer in från motorrummet men det var nere vid pedalerna och alltså under hela jävla motorjäveln, och jag såg såklart inte röken av var den sylen kom ut. (Är nu lite orolig att jag råkat sticka hål på någon vital del, men det återstår att se...)
I värsta fall får man väl borra, men det vet jag fan om jag törs
Konstigt att det ska va så svårt att lägga en kabel.
På toaletten går det ju skitlätt tongue

LejonLeo
10 juni 2010
Så en annan fråga: Originalhögtalarna sitter kvar i bilen fram och bak. (Jag tänkte koppla in ett par 6*9 + slusteg utöver detta för att få lite tryck, och vrida upp basen där och ner med diskanten som redan finns i överflöd i originalhögtalarna).

Den förre ägaren har gjort något märkligt. Det är bara de främre högtalarparet som är inkopplat, de bakre är urkopplade, istället hade han dragit ett par sladdar till ett par Blaupunkt sjaskigt monterade på hatthyllan. Jag har nu tagit bort hatthögtalarna och ska sätta dit ett par Boschman 6*9 på 700 W (inget jättebra märke men det är inte den diskussionen jag är ute efter) med tillhörande slutsteg

frågan lyder då

Hur hittar jag de kablar som original är dragna till de bakre högtalarparet? Det är ett ormbo av sladdar bakom stereon och jag får väl helt enkelt pröva mig fram med viss oro för stötar och kortslutning.

(Varför jag vill ha en sådan här lösning med högtalaruppsättning har att göra med att jag till oich från kommer vara i behov av hela bagageutrymmet och då kommer lyfta ut hela hatthyllan med 6*9 och slutsteg fast monterade är det tänkt, men ändå skulle vilja ha ok ljud i bilen, vilket jag tror jag får om alla 4 originalhögtalare är inkopplade)

Och när jag då hittat mina högtalarkablar, hur vet jag vilken som är plus och minus?
Jag känner till tricket att koppla ett litet stavbatteri på sladdarna och se om högtalaren buktar ut eller in, men så som högtalarna sitter kan jag omöjligt se (man får ju snarare känna) detta. Och jag har ingen större lust att riva ner hela inredningen bara för att kolla detta. Det måste finnas smidigare sätt.

Jag har ju tillgång till en multimeter, kan man inte använda sig av en sådan på något sätt? Det borde väl gå genom att mäta motståndet på något sätt och få negativa eller positiva värden? (Antar att originalhögtalarna är på 4 ohm då det känns som standrad)

Tacksam för svar

Leo

2 035 Inlägg
10 juni 2010
Svaret finns säkert här någonstans men frågar istället.

Har 2 st 12" basar som har 2x4ohm spolar. Ska i ett monoblock. Hur ska jag koppla för att få 1 ohm?

Jag hade tänkt mig att koppla såhär.

Först pararellkoppla en bas spolar först vilket blir två ohm, göra samma med den andra basen och sen in i steget. 1 ohm! Funkar det eller ska man göra såhär?

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Kan man koppla på olika sätt för att få 1 ohm i slutändan? Blir det olika värden då?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2010
bosabengt: Helt korrekt! Bara att parallellkoppla alla spolar så blir det 1Ohm belastning på steget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
10 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
bosabengt: Helt korrekt! Bara att parallellkoppla alla spolar så blir det 1Ohm belastning på steget. smile

Tja!  Tittade lite på bilden och hmm det är la samma koppling som jag beskrev. bara det att jag har 4 ingångar i steget istället för två som på bilden.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2010
Japp det spelar ingen roll ifall du kopplar samman alla spolar och sen kopplar in i steget eller om du parallellkopplar spolarna på vardera bas och sen kör en bas per anslutning på steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 juni 2010
Nu är det så att jag har en liten fråga om det lite mer avancerade inom basar!

Är så att jag har ett kabelbrott/glapp i någon av kablarna mellan talspole och anslutningarna till högtalarkabel! Min tanken va om man kanske kunde skära loss membranet/upphägningen, lyfta ur det tillsammans med talspolen, och löda dit nya kablar?

Är det något som kanske kan gå att genomföra, eller är det dömt att misslyckas direkt? Har inte mycket att förlora på att göra det iaf, för basen är kass annars ändå så!

Edit: En extrafråga. Ska bygga en basreflex på 21l, kör 3" aeroport. Hur långt rör ska jag ha? Gärna med portarna inräknade.
Bilen det ska sitta i är en Audi 80 -86 sedan (dock ska basen sitta fram)
Musik jag lyssnar på är typ allt! Älskar djupbas, men vill helst få lite snärt i skiten med! Så en ungefärlig längd och vilken avstämning vi hamnar på skulle va toppen! smile
Senast redigerat av _DamnIt (10 juni 2010)

4 693 Inlägg
11 juni 2010
Skär du loss upphängningen så kommer den att gå sönder garanterat.
OM du nu tänkte göra detta så köp en omkonings sats som du kan byta med.

Är det en billig bas, köp en ny istället.

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 juni 2010
Softis skrev:
Skär du loss upphängningen så kommer den att gå sönder garanterat.
OM du nu tänkte göra detta så köp en omkonings sats som du kan byta med.

Är det en billig bas, köp en ny istället.

Finns inga omkoninssatser till den, och den är billig. Dock en förvånansvärt bra bas. Det jag ville få fram va mer om där finns några tips så jag iaf kan försöka! För har verkligen ingenting att förlora på det! Går det inte, då kan jag bara helt klassa basen som död ju!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juni 2010
Ser du vart tinsellen gått av? Eller misstänker du att det är i anslutningen mot talspolen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 juni 2010
Hej hur bör jag ställa alla rattar osv på mitt slutsteg om jag tänkt köra ett par 3,5" koaxialer framme vid rutan ett par 6,5" midbasar i dörrarna och en 12"bas i bagaget?

Slutsteget är ett Hertz EP5 http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hert … ch_eng.pdf Blir väll detta jag får köra på om jag fattat rätt. 5 Ch 60W x 4 + 160W x 1 (4Ω)  A ch A in, B ch B in och C ch C in. Sen är jag inte riktigt med längre... Alla rattar vad ska dom stå på? Spelar det någon roll om jag sätter 3,5orna eller 6,5orna på A eller B? Eller bara att ge dom varsin?

Högtalarna är
Hertz ECX87 http://www.bilradiohuset.se/sv/product/166/Hertz-ECX87   Frekvensomfång 120-21kHz
Hertz EV165 http://www.bilradiohuset.se/sv/product/283/Hertz-EV165    Frekvensomfång 60-8kHz

Vad betyder Level?

Edit: Glömde basen...
Hertz ES300 http://www.bilradiohuset.se/sv/product/104/Hertz-ES300    Frekvensomfång 25-300Hz
Senast redigerat av Tribbe (11 juni 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Ser du vart tinsellen gått av? Eller misstänker du att det är i anslutningen mot talspolen?

Nej, jag ser inte var det gått av tyvärr. Det va en kille på MDS (va uppe och skulle mäta fram lite parametrar på den), och han sa att där va kabelbrott mellan terminalerna och spole, för impedansen hoppade en massa och när vi burpade den så blev det olika mätkurvor för var gång!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juni 2010
Tribbe: Nu vet jag inte riktigt hur du kopplat till din huvudenhet men om du ska dela allt på steget så kör du högpass (HP/HPF) ställt ungefär 120-150Hz på 3,5" koaxialerna, 6,5" middarna kör du också högpass till men ställt 50-70Hz (vore även bra där med ett lågpassfilter ställt kring 150-200Hz).

Level är samma som gain, alltså förstärkning. Enkelt sagt ska den ställas så att du inte får ut brus i högtalarna men ändå en förstärkning av signalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

210 Inlägg
11 juni 2010
LejonLeo skrev:
Så en annan fråga: Originalhögtalarna sitter kvar i bilen fram och bak. (Jag tänkte koppla in ett par 6*9 + slusteg utöver detta för att få lite tryck, och vrida upp basen där och ner med diskanten som redan finns i överflöd i originalhögtalarna).

Den förre ägaren har gjort något märkligt. Det är bara de främre högtalarparet som är inkopplat, de bakre är urkopplade, istället hade han dragit ett par sladdar till ett par Blaupunkt sjaskigt monterade på hatthyllan. Jag har nu tagit bort hatthögtalarna och ska sätta dit ett par Boschman 6*9 på 700 W (inget jättebra märke men det är inte den diskussionen jag är ute efter) med tillhörande slutsteg

frågan lyder då

Hur hittar jag de kablar som original är dragna till de bakre högtalarparet? Det är ett ormbo av sladdar bakom stereon och jag får väl helt enkelt pröva mig fram med viss oro för stötar och kortslutning.

(Varför jag vill ha en sådan här lösning med högtalaruppsättning har att göra med att jag till oich från kommer vara i behov av hela bagageutrymmet och då kommer lyfta ut hela hatthyllan med 6*9 och slutsteg fast monterade är det tänkt, men ändå skulle vilja ha ok ljud i bilen, vilket jag tror jag får om alla 4 originalhögtalare är inkopplade)

Och när jag då hittat mina högtalarkablar, hur vet jag vilken som är plus och minus?
Jag känner till tricket att koppla ett litet stavbatteri på sladdarna och se om högtalaren buktar ut eller in, men så som högtalarna sitter kan jag omöjligt se (man får ju snarare känna) detta. Och jag har ingen större lust att riva ner hela inredningen bara för att kolla detta. Det måste finnas smidigare sätt.

Tacksam för svar

Leo

För att hitta vilka kablar det är kan du använda dig av ett vanligt AA-batteri. Sätt sladdarna på plus och minus på batteriet så kommer det ljud ur den högtalaren kabeln är kopplad till.
Plus och minus vet jag tyvärr ej hur du ska få reda på*

The best part of fighting is the make up sex

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juni 2010
prylboeg skrev:
LejonLeo skrev:

frågan lyder då

Tacksam för svar

Leo

För att hitta vilka kablar det är kan du använda dig av ett vanligt AA-batteri. Sätt sladdarna på plus och minus på batteriet så kommer det ljud ur den högtalaren kabeln är kopplad till.
Plus och minus vet jag tyvärr ej hur du ska få reda på*

På samma sätt som du beskriver, fast man TITTAR på elementet och ser om konen rör sig innåt eller utåt.
Man skall se konen röra sig utåt, då har man plus mot batteriets plus.

OBS!!!
GÖR INTE DETTA MED DISKANTE DÅ DESSA KAN GÅ SÖNDER VÄLDIGT LÄTT AV SÅDAN HÄR BEHANDLING!!!!
OBS!!!

Tribbe> Christoffer gav dig ngr bra riktlinjer.
Hur du skall ställa för ingångarna på steget står utförligt i manualen.
Hur dessa skall ställas beror bla. på vad du har för enhet, dvs möjligheterna med antal lågnivåutgångar.

Jag skulle uppskatta lite mer info kring just vilken enhet du har och hur många lågnivå du använder dig av (1-3 par)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök