LejonLeo skrev:
Så en annan fråga: Originalhögtalarna sitter kvar i bilen fram och bak. (Jag tänkte koppla in ett par 6*9 + slusteg utöver detta för att få lite tryck, och vrida upp basen där och ner med diskanten som redan finns i överflöd i originalhögtalarna).
Den förre ägaren har gjort något märkligt. Det är bara de främre högtalarparet som är inkopplat, de bakre är urkopplade, istället hade han dragit ett par sladdar till ett par Blaupunkt sjaskigt monterade på hatthyllan. Jag har nu tagit bort hatthögtalarna och ska sätta dit ett par Boschman 6*9 på 700 W (inget jättebra märke men det är inte den diskussionen jag är ute efter) med tillhörande slutsteg
frågan lyder då
Hur hittar jag de kablar som original är dragna till de bakre högtalarparet? Det är ett ormbo av sladdar bakom stereon och jag får väl helt enkelt pröva mig fram med viss oro för stötar och kortslutning.
(Varför jag vill ha en sådan här lösning med högtalaruppsättning har att göra med att jag till oich från kommer vara i behov av hela bagageutrymmet och då kommer lyfta ut hela hatthyllan med 6*9 och slutsteg fast monterade är det tänkt, men ändå skulle vilja ha ok ljud i bilen, vilket jag tror jag får om alla 4 originalhögtalare är inkopplade)
Och när jag då hittat mina högtalarkablar, hur vet jag vilken som är plus och minus?
Jag känner till tricket att koppla ett litet stavbatteri på sladdarna och se om högtalaren buktar ut eller in, men så som högtalarna sitter kan jag omöjligt se (man får ju snarare känna) detta. Och jag har ingen större lust att riva ner hela inredningen bara för att kolla detta. Det måste finnas smidigare sätt.
Tacksam för svar
Leo