4479
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 juni 2010
Jag använder mig utav en http://www.dnbilradio.se/produkt/KENWOOD-DPX503UY och det kommer att bli två par lågnivå. En till kanal A+B och en till C.
Ser inget med lågpassfilter på kanal a och b... säg inte att jag skulle köpt till något mer? :S Eller kan jag ställa det med stereon på något vis?

76 Inlägg
12 juni 2010
Vad ska man kolla efter på specifikationerna?
Alltså det viktigaste som spelar roll, eller det som spelar större roll.
T.ex. http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_211

Woofer size                            10" (25 cm)
Impedance                            4 ohm
Power handling capacity            200 W
Max power handling capacity    400 W
Peak power                            600 W
Frequency range                    25 Hz - 2 kHz
Sensitivity                                    88,4 dB
Magnet size                            120 mm (4,72")
Outer diameter of woofer            267 mm (10,51")
Mounting depth                            116 mm (4,57")
Mounting hole                            236 mm (9,29")
X-max                                    +- 9 mm (0,35")
Weight                                    2,9 kg (6,39 lb)
T/S parameters
single V/C   

Fs     37     Hz      Re     3,5     Ohm      Qms     5,28   
Vas     50     liter      Vas     1,77     Cuft      Qes     0,58   
Qts     0,52          Sd     380     cm²      BL     9,90

2 035 Inlägg
12 juni 2010
kolla impedansen. sen powerhandling. (inte så viktigt)  fs är ju bra att veta. sen Qts är ju bra så du vet vilken låda som passar bra.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 juni 2010
Tribbe skrev:
Jag använder mig utav en http://www.dnbilradio.se/produkt/KENWOOD-DPX503UY och det kommer att bli två par lågnivå. En till kanal A+B och en till C.
Ser inget med lågpassfilter på kanal a och b... säg inte att jag skulle köpt till något mer? :S Eller kan jag ställa det med stereon på något vis?

Lite dum setup iom att du bara har HP på front/rear på enheten. Såvida du inte väljer SUB istället för rear.
Sedan har du bara HP-filter på kanal A och B på steget och LP på kanal C.

Ett alternativ är att du sätter enhetens bakre utgång på SUB och ställa delningen på 120Hz och på så sätt få LP till middarna. Koppla detta lågnivåpar till kanal B på steget. Sätt knappen för ingången på B.

Sedan sätter du kanal A+B mix för ingång C och kopplar främre kabelparet till ingång A och sköter LP till basen via steget och HP till koaxialerna på 120-140Hz via steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
12 juni 2010
3,5orna på kanal A     På Kanal A ska mitt andra lågnivåpar in? A in
12" på kanal B    Kanal B på B in.  Sub i andra änden(Stereon)
6,5orna på kanal C    Och C ska stå på A+B in?

Är jag med så långt?

Sen ställer jag kanal A på hp mellan 120-140Hz, Level så högt det går utan missljud?

Sen kanal B ställer jag hp på 120Hz, och även här Level så högt det går utan missljud?

Och C ställer jag Lp på 150-200Hz, Level så~?

Sen ställer jag i stereon på sub utgången ett hp på 50-70Hz?

Har jag fattat rätt då? Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Drar upp en till fråga. Kan man skruva på rattarna medans allt är igång eller måste det vara strömlöst medans man ställer in allt?
Senast redigerat av Tribbe (12 juni 2010)

7 241 Inlägg
12 juni 2010
Tribbe skrev:
3,5orna på kanal A     På Kanal A ska mitt andra lågnivåpar in? A in
12" på kanal B    Kanal B på B in.  Sub i andra änden(Stereon)
6,5orna på kanal C    Och C ska stå på A+B in?

Är jag med så långt?

Sen ställer jag kanal A på hp mellan 120-140Hz, Level så högt det går utan missljud?

Sen kanal B ställer jag hp på 120Hz, och även här Level så högt det går utan missljud?

Och C ställer jag Lp på 150-200Hz, Level så~?

Sen ställer jag i stereon på sub utgången ett hp på 50-70Hz?

Har jag fattat rätt då? Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Drar upp en till fråga. Kan man skruva på rattarna medans allt är igång eller måste det vara strömlöst medans man ställer in allt?

Nej.... 3.5" på kanal A.
6.5" på kanal B.
Basen på kanal C. Kanal C är en monokanal.

Ingång B ställs på B.
Där kopplar du rear/sub från enheten (du kan ändra om dus kall ha rear eller sub...sub är enda sättet att få lågpassfilter) 120Hz LP
Ingång C ställer du på A+B Mix.
Front lågnivå kopplar du på A i steget. Då får A och C samma signal, du sköter delningarna i steget.
120-150Hz HP på kanal A (beror på hurpass lågt de pallar att gå i praktiken)
Kanal B får egen signal. LP 60-80Hz

Enda nackdelen med detta är att du EJ kan använda tidskompet som tänkt.

::EDIT::

Nivåerna ställer du med allt igång.
Börja med level på lägsta för alla kanaler.
Ställ enhetens volym på ca: 2/3 av maxvolym.
Sätt i en skiva som du vet har hög volym.
Skruva upp level tills det börjar låta illa, sänk därefter ner tills det låter rent igen.
Gör så för alla kanaler så har du gjort en grundinställning.
Senast redigerat av Lonefox (12 juni 2010)

2 035 Inlägg
12 juni 2010
Om man bygger en portad låda är det bra med mycket dämpull eller ska det bara vara ett lager? Jag håller på precis och på sina ställen blir det ju två lager dämpull. 

Så ska det vara mycket eller ska det vara lite eller spelar det inte så stor roll??

Biljudsveteran sen 1984!

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 juni 2010
bosabengt skrev:
Om man bygger en portad låda är det bra med mycket dämpull eller ska det bara vara ett lager? Jag håller på precis och på sina ställen blir det ju två lager dämpull. 

Så ska det vara mycket eller ska det vara lite eller spelar det inte så stor roll??

Enda jag vet är att har man för mycket dämpull i lådan, så sänker man lufthastigheten och baselementet uppfattar det som att den sitter i en större låda!

Edit: Vill minnas att lite dämpull ska va bra för att få lite mer kontroll över basen. Och ingen ull alls, är skit bra om man vill spela lite högre!
Senast redigerat av _DamnIt (12 juni 2010)

2 035 Inlägg
12 juni 2010
Så det kan bli en jäkla djupbas med för mycket dämpull?

Men jag har nu två lager dämpull baktill och sen lite på sidorna. är det för mycket eller blir det bra?

Får väl lyssna lite först å sen ta bort en del om det behövs. är ju ganska lätt.

Biljudsveteran sen 1984!

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 juni 2010
bosabengt skrev:
Så det kan bli en jäkla djupbas med för mycket dämpull?

Men jag har nu två lager dämpull baktill och sen lite på sidorna. är det för mycket eller blir det bra?

Får väl lyssna lite först å sen ta bort en del om det behövs. är ju ganska lätt.

Svårt att säga. Utan du får testa dig fram ganska mycket till du hittar en kombination som passar dina kriterier!

7 241 Inlägg
12 juni 2010
Själv föredrar jag mina slutna lådor helt UTAN dämpull....
Snabbare attack i basen....

2 035 Inlägg
12 juni 2010
Lonefox skrev:

Som damnit säger så får jag väl testa mig fram. men det du skriver gör att jag vill dra bort all dämpull direkt.  Men du skriver sluten låda. men jag har ju portad låda. 120L 2x12" men ändå samma sak där eller?? utan dämpull bättre attack??

Biljudsveteran sen 1984!

1 270 Inlägg
12 juni 2010
Hur är det om man kör koaxialhögtalare som bara bas högtalare i dörrarna? Nått att rekommendera eller ska jag bara köra dom vanligt fast med ett slutsteg?

Mvh Johan

2 035 Inlägg
12 juni 2010
J_Erixzzon skrev:
Hur är det om man kör koaxialhögtalare som bara bas högtalare i dörrarna? Nått att rekommendera eller ska jag bara köra dom vanligt fast med ett slutsteg?

Mvh Johan

Onödigt att isåfall ha koax. Middar som spelar 50hz - 200hz eller nåt är la bra. på slusteg då.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
12 juni 2010
J_Erixzzon skrev:

Mvh Johan

För att kunna få någon djupare bas alls så gäller det att högtalarna sitter ordentligt tätt och stabilt, dessutom bör man nog ha minst 6,5" storlek. Koaxialhögtalare brukar normalt sett inte ha parametrar som gör att de kan spela lite djupare bas, därför tycker inte jag det är någon bra ide att göra på det sättet.

Kör dem på slutsteg som vanligt istället. smile

7 241 Inlägg
12 juni 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Som damnit säger så får jag väl testa mig fram. men det du skriver gör att jag vill dra bort all dämpull direkt.  Men du skriver sluten låda. men jag har ju portad låda. 120L 2x12" men ändå samma sak där eller?? utan dämpull bättre attack??

Enda sättet för dig att veta hur mkt dämpull du skall ha eller ej är helt enkelt att prova dig fram till vad DU anser låter bäst.

2 035 Inlägg
12 juni 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Enda sättet för dig att veta hur mkt dämpull du skall ha eller ej är helt enkelt att prova dig fram till vad DU anser låter bäst.

Men jag vill spela HÖGT!  Plus att kunna lyssna till vardags lite svårt jag vet.

Biljudsveteran sen 1984!

1 Inlägg
13 juni 2010
Hej jag skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla in min bas. det är en pioneer TS-W258D2 10" med dubbla talspolar 2x2 Ω och steget är Macaudio fearless 1000d mono som jag beställt från nardik och dom skickade med ett kopplings schema men det var för basar med 2x4 Ω talspolar så jag vet inte hur jag ska göra. tack på förhand smile

61 Inlägg
13 juni 2010
Senast redigerat av Forciie (13 juni 2010)

7 241 Inlägg
13 juni 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Men jag vill spela HÖGT!  Plus att kunna lyssna till vardags lite svårt jag vet.

Men RYCK dämpningen då.........
PROVA dig fram....
Var inte så rädd wink

Sök