4379
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Designer.
1 260 Inlägg
14 juni 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
bosabengt skrev:

Men tror du jag måste staga lådan? 2x12"

Jag tycker det, iaf en på mitten mellan baffeln och väggen mitt emot

Men porten är ju i mitten.  Får inte plats med nån rundstav.

Måste inte staga med rundstav, går att göra stagen i vilken form som helst så länge dom fyller sitt syfte smile
Men är lådan stabil ändå så behöver du ju inte staga.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
keski91 skrev:
Tribbe skrev:
Om jag byter min jordkabel (nu 1m) till en 2 meters kommer det dra mycket mer ström då??

Sen undrar jag om ifall det blir störningar om man skarvar lågnivåkabeln? Kan man ens göra det?  Anledningen till att jag vill förlänga mina kablar är att med den längden dom har nu så kommer jag inte på något vis att få till det någorlunda fint.....
Hade tänkt mig glasskiva osv... men med de kablarna jag har nu så blir det inte alls bra...

du lär väl kunna köpa en liten skarv, finns nog säkert nått på brl eller clasohlsson el dylikt

En sån här kör jag till mitt hemma bioljud... men kan man köra sånna här till lågnivån?

Edit: Glömde länka!    http://www.webhallen.com/hemelektronik/ … _rca_ho-ho
Senast redigerat av Tribbe (14 juni 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2010
Ja en sån skarv duger bra, är ju bara en liten bit den sitter på, resten av vägen har du väl riktiga lågnivåkablar och inga "lakritssnören"?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
14 juni 2010
Nja.. jag föredrar den med cola smak :-)
Ne men jag tänkte mig något liknande detta isåfall... http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=241 Hur är det med jorden då? Inga problem att gå upp till 2-2,5meters jordkabel?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2010
Dåså, då är det ingen fara. smile Kör själv med Hollywoods lågnivåkabel och tycker den gör jobbet bra, har då inga störningar i systemet. Inget problem med längre jordkabel nej, dock så får du ju mer spänningsfall med längre kabel men är den bara grov nog så är det ingen fara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
15 juni 2010
Om man har ett slutsteg (JBL GTO 4060) med 2 inputs, men bara 1 lågnivå på radion. Kan man då skaffa en y-adapter för att få båda inputsen att funka?
Ie Input 1 röd kabel och Input 2 vit kabel.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
37 Inlägg
16 juni 2010
Hejsan

Jag har en gammal rca kabel som ligger och skräpar, har använd ena hälften till hemmabiot.
Kan man använda den och sätta y-splitt vid stereo och slutsteg? Blir det någon märkbar skillnad för "vardagslyssnaren"? Märket på kabeln är SuperAce, inget jag hört talas om men kabeln känns någorlunda gedigen

En fråga till, vad kan man ha för dimension på remoten, tror jag slängt den som var med
Senast redigerat av xion92 (16 juni 2010)

230 Inlägg
18 juni 2010
när jag drar på nästan max på stereon så hör man att sidodörrana börjar vibrera och ge ut sig missljud, Hur kan man med enkla sätt minska detta?
kanske limma dit en liten träbit innan för att stabilisera dörren lr nåt?
Orkar inte hålla på att göra blaffar lr vad det nu heter, alltså såna som håller i högtalaren.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2010
xion92 skrev:
Hejsan

Jag har en gammal rca kabel som ligger och skräpar, har använd ena hälften till hemmabiot.
Kan man använda den och sätta y-splitt vid stereo och slutsteg? Blir det någon märkbar skillnad för "vardagslyssnaren"? Märket på kabeln är SuperAce, inget jag hört talas om men kabeln känns någorlunda gedigen

En fråga till, vad kan man ha för dimension på remoten, tror jag slängt den som var med

Var driver du för nåt med steget? Om det är en bas så javisst, då kan du köra så, men om det är ett framsystem så tycker jag inte du ska göra så, köp en ny kabel istället så du får stereo. Remoten spelar ingen roll, 0,75-2,5mm2 funkar bra.

jockmokk skrev:
när jag drar på nästan max på stereon så hör man att sidodörrana börjar vibrera och ge ut sig missljud, Hur kan man med enkla sätt minska detta?
kanske limma dit en liten träbit innan för att stabilisera dörren lr nåt?
Orkar inte hålla på att göra blaffar lr vad det nu heter, alltså såna som håller i högtalaren.

Stabilisera och dämpa med dämpmatta, men varför inte såga ut en enkel baffel att skruva högtalarna i eller ännu bättre, sätt fast dom i dörren istället för dörrsidan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Ljud freak !
928 Inlägg
18 juni 2010
någon som kan fixa en låd ritning åt mig?? smile

stRaend
18 juni 2010
Bmw_Bertil skrev:

lite info skulle inte skada ifall någon skulle vara intresserad .........

16 Inlägg
18 juni 2010
Vill parallellkoppla två basar. Men måste skarva för att få det att funka. Kan man använda denna för det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2010
Ja det kan du väl, men varför? Vad ska du koppla dom till för nånting?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
18 juni 2010
Har 2 10" som jag vill koppla in i ett monoblock.

stRaend
18 juni 2010
bara dra in båda + från basarna till + på steget och likadant med - bara.

Ljud freak !
928 Inlägg
18 juni 2010
stRaend skrev:
Bmw_Bertil skrev:

1 st Hertz HX 300 D i sluten låda smile Va de tänkte

stRaend
18 juni 2010
Bmw_Bertil skrev:
stRaend skrev:
Bmw_Bertil skrev:

vill du ha en ritning eller vill du veta hur stor lådan ska vara osv? sluten , portad , bandpass? Vad är det för bil? Vad ska du driva den med?

Ljud freak !
928 Inlägg
18 juni 2010
stRaend skrev:
Bmw_Bertil skrev:
stRaend skrev:

vill du ha en ritning eller vill du veta hur stor lådan ska vara osv? sluten , portad , bandpass? Vad är det för bil? Vad ska du driva den med?

Vill ha ritning på en slutenlåda, Har kört portad 40L låda med 4" port på 14cm så vill se hur den spelar i slutenlåda. Lådan ska vara på 26L har jag för mig + basen och den tar ca 3L så typ 29L då och den ska drivas med ett Hertz EP1 D mono och basen ska sitta i en BMW e36 coupe
Senast redigerat av Bmw_Bertil (18 juni 2010)

stRaend
18 juni 2010
Bmw_Bertil skrev:
stRaend skrev:
Bmw_Bertil skrev:

Vill ha ritning på en slutenlåda, Har kört portad 40L låda med 4" port på 14cm så vill se hur den spelar i slutenlåda. Lådan ska vara på 26L har jag för mig + basen och den tar ca 3L så typ 29L då och den ska drivas med ett Hertz EP1 D mono och basen ska sitta i en BMW e36 coupe

gör lådan 300x300x322mm invändigt så får du 29liter.

se till att du tätar bakåt så du får in trycket i kupén.

Sök