4857
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Ljud freak !
928 Inlägg
18 juni 2010
Okej tackar! Jaa tanken är att bygga en vägg bakom lådan och sätta stegen på och försöka få det så tät som möjligt.

stRaend
18 juni 2010
eller ett lättare sätt är att täcka för hålet där porten är, och sedan lägga i trä klossar som fyller en del i lådan så den blir på 29liter. ifall du inte skulle bli nöjd är det ju bara ta bort täckbiten för "porthålet" samt ta ur klossarna.

Ljud freak !
928 Inlägg
18 juni 2010
lådan som jag hade ingick i bilen så den finns inte i min ägo längre smile så blir bygga nytt big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2010
Ska lådan sitta i din BMW? Isåfall så bör du bygga den så att basen spelar in genom skidluckan (om du har någon) annars kommer det inte bli bra oavsett sluten eller portad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
18 juni 2010
Bmw_Bertil skrev:
Okej tackar! Jaa tanken är att bygga en vägg bakom lådan och sätta stegen på och försöka få det så tät som möjligt.

ChriZtoffer , han har nog tänkt det. smile

Bmw_Bertil , har du skidlucka föresten? Annars så får du bygga bandpass ifall du inte vill kapa.

37 Inlägg
18 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
xion92 skrev:
Hejsan

Jag har en gammal rca kabel som ligger och skräpar, har använd ena hälften till hemmabiot.
Kan man använda den och sätta y-splitt vid stereo och slutsteg? Blir det någon märkbar skillnad för "vardagslyssnaren"? Märket på kabeln är SuperAce, inget jag hört talas om men kabeln känns någorlunda gedigen

En fråga till, vad kan man ha för dimension på remoten, tror jag slängt den som var med

Var driver du för nåt med steget? Om det är en bas så javisst, då kan du köra så, men om det är ett framsystem så tycker jag inte du ska göra så, köp en ny kabel istället så du får stereo. Remoten spelar ingen roll, 0,75-2,5mm2 funkar bra.

Jag hade tänkt att driva en bas på det i framtiden. Jag slänger in den eftersom att jag ändå rivit bort mattan. det var dyngsurt under:(

Men tack för hjälpen:)

2 035 Inlägg
19 juni 2010
Kan man använda sig utav ett vanlig 12v bilbatteri för att kolla plus och minus på basarna??
eller är det för krafigt? Kanske räcker med ett 9v brandvanar batteri. fast vet inte om jag har ett därför kunde det vara smidigt med ett bilbatteri om det inte skadar basarna. Får inte skada basarna!

Biljudsveteran sen 1984!

210 Inlägg
19 juni 2010
bosabengt skrev:
Kan man använda sig utav ett vanlig 12v bilbatteri för att kolla plus och minus på basarna??
eller är det för krafigt? Kanske räcker med ett 9v brandvanar batteri. fast vet inte om jag har ett därför kunde det vara smidigt med ett bilbatteri om det inte skadar basarna. Får inte skada basarna!

Funkar med ett vanligt AA batteri.

The best part of fighting is the make up sex

2 035 Inlägg
19 juni 2010
prylboeg skrev:
bosabengt skrev:

Funkar med ett vanligt AA batteri.

Ja ok då ska jag testa det.

Men funkar det med 12V??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juni 2010
Ja ett 12V batteri funkar men då får du vara extremt försiktig och bara dutta, annars är risken stor att du bränner talspolen eller iaf klarlacken på den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

685 Inlägg
19 juni 2010
Vilken storlek bör man ha på en backdiod till ett litet relä som skall driva 4st fläktar?

föreslå gärna en diod som jag kan köpa smile

EDIT: en till liten fråga.
Måste jag säkra av plus kabeln till reläet om den bara är ca 15 cm lång? har ett säkringsblock (AGU) i skuffen som jag har till mitt ena slutsteg som jag tänkte dra en 2,5mm2/1,5mm2 kabel ifrån till reläet.

kommer sitta så gott som intill säkringsblocket och kommer inte gå igenom någonting utan ligga helt fritt i luften.
Senast redigerat av Snoogiloo (19 juni 2010)

stRaend
19 juni 2010
Snoogiloo skrev:
Vilken storlek bör man ha på en backdiod till ett litet relä som skall driva 4st fläktar?

Måste jag säkra av plus kabeln till reläet om den bara är ca 15 cm lång? har ett säkringsblock (AGU) i skuffen som jag har till mitt ena slutsteg som jag tänkte dra en 2,5mm2/1,5mm2 kabel ifrån till reläet.

kommer sitta så gott som intill säkringsblocket och kommer inte gå igenom någonting utan ligga helt fritt i luften.

ingen bra idé, för då har du en säkring på kanske 60-250A på en 2,5mm2 kabel. Och det är inte godkänt som du kanske förstår. Men det skulle funka fast om det blir kortslutning i den kabeln så kommer kabeln att brinna innan säkringen går. så ett tips är att sätta en hängsäkring eller något liknande på den kabeln så är det helt ok sen.

EDIT: Oj , läste ANL säkringshållare. Det beror ju på vad det sitter för säkring i det blocket. Om det är 16A eller mindre så är det okej tongue
Senast redigerat av stRaend (19 juni 2010)

685 Inlägg
19 juni 2010
stRaend skrev:
Snoogiloo skrev:

föreslå gärna en diod som jag kan köpa :)

ingen bra idé, för då har du en säkring på kanske 60-250A på en 2,5mm2 kabel. Och det är inte godkänt som du kanske förstår. Men det skulle funka fast om det blir kortslutning i den kabeln så kommer kabeln att brinna innan säkringen går. så ett tips är att sätta en hängsäkring eller något liknande på den kabeln så är det helt ok sen.

EDIT: Oj , läste ANL säkringshållare. Det beror ju på vad det sitter för säkring i det blocket. Om det är 16A eller mindre så är det okej :P

hehe har ingen så liten säkring :P säkringen som sitter där nu är en 80A då jag har 16mm2 kabel den sista biten in i steget. men det är som sagt ett säkringsblock så kan ha 3 kablar in och 4 kablar ut med olika säkringar till alla dom 4.

får se om jag kan få tag i en så pass liten säkring då.

EDIT: kollade precis på både DBakuten och BBR och båda har 20A som minsta AGU säkring.

Får väll ta och beställa en hängsäkring då.
Senast redigerat av Snoogiloo (19 juni 2010)

stRaend
19 juni 2010
Snoogiloo skrev:
stRaend skrev:
Snoogiloo skrev:

EDIT: Oj , läste ANL säkringshållare. Det beror ju på vad det sitter för säkring i det blocket. Om det är 16A eller mindre så är det okej tongue

hehe har ingen så liten säkring tongue säkringen som sitter där nu är en 80A då jag har 16mm2 kabel den sista biten in i steget. men det är som sagt ett säkringsblock så kan ha 3 kablar in och 4 kablar ut med olika säkringar till alla dom 4.

EDIT: kollade precis på både DBakuten och BBR och båda har 20A som minsta AGU säkring.

beställa?! har du inte okq8 , shell , statoil , mekonomen , biltema , jula eller vad som helst i närheten? någon bör ha tongue

685 Inlägg
19 juni 2010
stRaend skrev:
Snoogiloo skrev:
stRaend skrev:

hehe har ingen så liten säkring tongue säkringen som sitter där nu är en 80A då jag har 16mm2 kabel den sista biten in i steget. men det är som sagt ett säkringsblock så kan ha 3 kablar in och 4 kablar ut med olika säkringar till alla dom 4.

beställa?! har du inte okq8 , shell , statoil , mekonomen , biltema , jula eller vad som helst i närheten? någon bör ha tongue

Nja, ska vara statoil eller kanske preem isåfall. men dom har inte så mycket haha tongue inge stor stad detta vettu wink

21 761 Inlägg
20 juni 2010
Snoogiloo skrev:

Serienummer 1N4006 och 1N4007 är två exempel på dioder som fungerar till sånt. smile

LejonLeo
20 juni 2010
En kanske fånig fråga, men ändras inte volymen på slutsteget med bilstereons volym? Det är ju en lågnivåkabel man drar till slutsteget och line-out nivåer brukar ju inte påverkas av huvudenhetens volym. Hur har ni som har slutsteg löst detta? Har ni slutsteget alldeles i närheten av förarstolen? (Jag hade ju tänkt att ha mitt i bagaget)
Hittar inget info om detta varken i slutstegets eller stereons bruksanvisning.
Man vill ju inte ha en och samma volym hela tiden...
Senast redigerat av LejonLeo (20 juni 2010)

stRaend
20 juni 2010
LejonLeo skrev:
En kanske fånig fråga, men ändras inte volymen på slutsteget med bilstereons volym? Det är ju en lågnivåkabel man drar till slutsteget och line-out nivåer brukar ju inte påverkas av huvudenhetens volym. Hur har ni som har slutsteg löst detta? Har ni slutsteget alldeles i närheten av förarstolen? (Jag hade ju tänkt att ha mitt i bagaget)

koppla in lågnivåkabeln bara så löser sig nog ditt problem tongue ju mer du höjer på stereon desto högre spelar det, så enkelt är det wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2010
LejonLeo skrev:

Enheter har en förförstärkare i sig som skickar ut signalen till stegen, precis som en förförstärkare hemma.
Så nej signalen är inte en fast nivå som på tex. cd-spelare för hemmabruk.

Så enkelt har problemet lösts i bil wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gillart
21 juni 2010
Hej, skulle någon här kunna tipsa mig om bas+slutsteg för runt 5-6000kr, gärna en färdig låda.
Ska sitta i en volvo 740 om det hjälper något smile

Sök