4520
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 juni 2010
Precis kommit över 2st Mutant engage 12" till ett mkt bra pris smile 549:- st

Tänkte ge mig på att bygga en låda till bakluckan på min peugeot 405. Saken är att det sitter plåt mellan skuff och baksäte, utom skidluckan i mitten samt två hål för högtalare i hatthyllan. Min första tanke var att bygga en bandpasslåda med två portar, en för varje hål i hatthyllan.

De ska drivas med ett 4-kanals steg bryggat till 2-kanals. Sonda GX-654, kanske i klenaste laget men det får gå ändå.
http://www.mds.se/sv/product/5467/Sonda-GX654

Tips på mått/volym och dimensioner på detta bygge? Ska fixa fram måtten på bakluckan, kan ju vara en fördel att ha.

/Peter

21 761 Inlägg
21 juni 2010
Trekammars bandpasslåda med sluten mittenkammare:

Sluten kammare: 75 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per kammare): 46 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Port (per kammare): 1 st 6" rör som är 13 cm långt, trattar behövs nog inte.

Både bas och port är inräknade i volymerna, dessa volymer är alltså byggvolymer. Basarna är tänkt att sitta med magneten i slutna kammaren. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 juni 2010
Drönirettab skrev:

Både bas och port är inräknade i volymerna, dessa volymer är alltså byggvolymer. Basarna är tänkt att sitta med magneten i slutna kammaren. smile

Allright tack! låter ganska stort bara, men får ju måtta och kolla på hur det skulle se ut med papp innan man skrider till verket. Har en möbelsnickare som gör lådan åt mig smile
Senast redigerat av mrpete (21 juni 2010)

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
22 juni 2010
Det räcker inte med endast RCA ingångarna till slutsteget för att få basen att fungera va?

Rattryckarn

16 197 Inlägg
22 juni 2010
Rattryckarn skrev:
Det räcker inte med endast RCA ingångarna till slutsteget för att få basen att fungera va?

RCA,ström ock remote annars händer de inte mycke.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juni 2010
Och jord! Räknas visserligen in till ström men ändå, kan vara bra att poängtera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2010
Och högtalarkablar.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

297 Inlägg
22 juni 2010
och kärlek.... eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juni 2010
Nja inte till basen heller, den ska ha smisk! Framsystemet däremot ska ha kärlek. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Nja inte till basen heller, den ska ha smisk! Framsystemet däremot ska ha kärlek. wink

Nej.......alla högtalare skall ha kärlek.
Sedan att smisk kan vara ett sätt att visa kärlek på är en annan femma wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Random
480 Inlägg
22 juni 2010
Har lite problem med mitt slutsteg.

Har kopplat direkt ström från batteriet till 12v på slutsteget. Efter det drog jag "ljud kablar" till stereon.

Men jag drog inget till RMT och GND. Vad jag har förstått är RMT Remote (av/på) och den ska dras direkt till stereon? Och GND är jord?

Måste dom 2 sitta i för att få slutsteget att funka? Har för övrigt kollat alla säkringar och dom är fel fria.

Som ni ser är jag jävligt dålig på sånt här. Så tacksam för tydliga svar. smile

Edit: För dom som inte förstod så får jag inget liv i slutsteget.
Senast redigerat av Fimp3n (22 juni 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juni 2010
Ja! GND (ground, jord) är den absolut viktigaste kabeln i hela systemet! Risken är nu stor att signaljorden i din huvudenhet är kass. Remoten behövs för att få igång steget, men om du bara ska testa så kan du bygla den från +12V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Random
480 Inlägg
22 juni 2010
Ok ska testa det. Men Remoten. Kan man inte alltid ha den på 12v? Eller drar den ut batteriet?

Och om signaljorden är slut. Vad ska man göra då? Nytt slutsteg/Stereo?

16 197 Inlägg
22 juni 2010
Fimp3n skrev:
Ok ska testa det. Men Remoten. Kan man inte alltid ha den på 12v? Eller drar den ut batteriet?

Och om signaljorden är slut. Vad ska man göra då? Nytt slutsteg?

om du kan konstans + på remoten så kommer ditt batteri tömmas på en natt typ..  jorden MÅSTE va lite grov som +.

har du bränt din signaljord så måste du antingen lämna i din stereo på lagning elle köpa en ny.

Random
480 Inlägg
22 juni 2010
evilaudio skrev:
Fimp3n skrev:

Och om signaljorden är slut. Vad ska man göra då? Nytt slutsteg?

om du kan konstans + på remoten så kommer ditt batteri tömmas på en natt typ..  jorden MÅSTE va lite grov som +.

har du bränt din signaljord så måste du antingen lämna i din stereo på lagning elle köpa en ny.

Ok tack för svar. Då vet jag smile

Random
480 Inlägg
22 juni 2010
En till fråga. Om jag ska ta remote. Kan jag skarva från bakljusen? Den slås ju på när jag sätter på tändningen. Eller måste jag dra ända från tändningen?

16 197 Inlägg
22 juni 2010
Fimp3n skrev:
En till fråga. Om jag ska ta remote. Kan jag skarva från bakljusen? Den slås ju på när jag sätter på tändningen. Eller måste jag dra ända från tändningen?

remoten drar man från stereon.. blå elle blå/vit kabel.

Random
480 Inlägg
22 juni 2010
Ok då får jag dra där ifrån smile Tack igen.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 juni 2010
Om man gör en sån bandpasslåda med tre kammare och mittenkammaren är sluten, ska då den ena basen fasvändas? Annars kommer de väl spela mot varandra.. eller har jag fel?

Går det sedan bra att ha trattar bara i ena änden? Blir ju snyggare hatthylla med trattar kring hålen.

Drönirettab skrev:

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2010
mrpete skrev:
Om man gör en sån bandpasslåda med tre kammare och mittenkammaren är sluten, ska då den ena basen fasvändas? Annars kommer de väl spela mot varandra.. eller har jag fel?

Går det sedan bra att ha trattar bara i ena änden? Blir ju snyggare hatthylla med trattar kring hålen.

Drönirettab skrev:

Ja du har fel....

Fasvänder man ena basen så kommer de bara att skyffla luft mellan varandra och lådan funkar ej som tänkt. VÄLDIGT stor risk för akustisk kortslutning mellan portarna med vilket resulterar i väldigt dåligtljud/tryck.....
De SKALL spela i fas i en bandpasslösning.

Bygger man däremot en tvåkammars push-pull-lösning (även kallad isobarik) där ett element sitter monterat mot det andra så skall ena basen fasvändas ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök