7915
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

69 Inlägg
22 juni 2010
glider in lite duktigt här..

Hittade ett gammalt slutsteg för någon timme sen, går ut till bilen, kopplar upp allt. kopplar så jag har mobilen => aux direkt in till slutsteget, det e tänkt att jag skiter i stereo och kör direkt till slutsteget sen när allt är färdigt ( är en fattig student )

aja iaf, sen när jag ska sänka resp höja volymen så funkar det inte, dvs musiken spelas fortfarande svinhögt i basen, även att jag har sänkt på min mobil till max.

Vad gör jag för fel?
Senast redigerat av mellbl0m (22 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 juni 2010
Allright, ja det var den tvåkammars lösningen jag tänkte på då.. Tur jag kollade det först smile Tack för utförligt svar. Nu ska jag bara måtta skuffen för att se vad man kan få plats med.

Lonefox skrev:
mrpete skrev:
Om man gör en sån bandpasslåda med tre kammare och mittenkammaren är sluten, ska då den ena basen fasvändas? Annars kommer de väl spela mot varandra.. eller har jag fel?

Går det sedan bra att ha trattar bara i ena änden? Blir ju snyggare hatthylla med trattar kring hålen.

Drönirettab skrev:
Trekammars bandpasslåda med sluten mittenkammare:

Sluten kammare: 75 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare (per kammare): 46 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Port (per kammare): 1 st 6" rör som är 13 cm långt, trattar behövs nog inte.

Både bas och port är inräknade i volymerna, dessa volymer är alltså byggvolymer. Basarna är tänkt att sitta med magneten i slutna kammaren. smile

Ja du har fel....

Fasvänder man ena basen så kommer de bara att skyffla luft mellan varandra och lådan funkar ej som tänkt. VÄLDIGT stor risk för akustisk kortslutning mellan portarna med vilket resulterar i väldigt dåligtljud/tryck.....
De SKALL spela i fas i en bandpasslösning.

Bygger man däremot en tvåkammars push-pull-lösning (även kallad isobarik) där ett element sitter monterat mot det andra så skall ena basen fasvändas ja.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 juni 2010
när jag vrider upp volymen ibland så luktar det "varmt" om basen. lite svårt att beskriva lukten men ni förstår nog vad jag menar. finns det någon risk med detta? tänker främst på brandrisk eftersom lådan är ganska så välfylld med dämpmaterial hmm

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
när jag vrider upp volymen ibland så luktar det "varmt" om basen. lite svårt att beskriva lukten men ni förstår nog vad jag menar. finns det någon risk med detta? tänker främst på brandrisk eftersom lådan är ganska så välfylld med dämpmaterial hmm

Portad låda antar jag.. Du kan bränna basen till slut..
Vrid ner volymen eller gaina tillbaka på steget.

Steget ger fyrkantsvåg och det är lika med distortion och spolen värms upp och börjar lukta lite lustigt
och när det är tillräckligt varmt så smälter limmet på spolen och basen skär ihop helt enkelt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 230 Inlägg
23 juni 2010
har även ett konstigt problem fast kanske inte ändå smile

Är så att varje gång jag startar stereon så dunkar baslådan till flera gånger då steget startar, inte som det ibland kan göra dunka 1 gång. utan det håller på ett tag säg 20-30sek sen blir den "tyst" och spelar som vanligt. det dunkar även väldigt rejält itne så det låter illa men är ju störande.

sen om man drar ner volymen till 0 så kan man höra lite vibrerande från basarna fast volymen är av.
Jorden och Strömmen är lika tjock om inte jorden är tjockare och ordentligt jordad i bilen.

Steg: MDS Classic c4
BAS: 2x12" JBL gti 1000 ?

Kan det vara att så att remoten eller liknande i stereon är bränd eller nå?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 juni 2010
Rojpen skrev:

Är så att varje gång jag startar stereon så dunkar baslådan till flera gånger då steget startar, inte som det ibland kan göra dunka 1 gång. utan det håller på ett tag säg 20-30sek sen blir den "tyst" och spelar som vanligt. det dunkar även väldigt rejält itne så det låter illa men är ju störande.

sen om man drar ner volymen till 0 så kan man höra lite vibrerande från basarna fast volymen är av.
Jorden och Strömmen är lika tjock om inte jorden är tjockare och ordentligt jordad i bilen.

Skruva loss steget.. leta upp närmaste container för plåtskrot, hiva ner skiten.. Problemet ur världen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 230 Inlägg
23 juni 2010
Tokken skrev:
Rojpen skrev:

Skruva loss steget.. leta upp närmaste container för plåtskrot, hiva ner skiten.. Problemet ur världen.

vet att det är ett kasst steg men har inte gjort så tidigare..
väntar på ett ordentligt monoblock så oroa dig inte om det..

det jag undrade är vad som är problem för har som sagt inte dunkat så dära tidigare då man slog på.. eller är det du menar är att steget är trasigt?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

20 Inlägg
23 juni 2010
Hur tjocka väggar behöver jag vid bygge av baslåda till DLS KW10?

Woofer size 10" (25 cm)
Impedance 4 ohm
Power handling capacity 200 W
Max power handling capacity 400 W
Peak power 600 W
Frequency range 25 Hz - 2 kHz
Sensitivity 88,4 dB
Magnet size 120 mm (4,72")
Outer diameter of woofer 267 mm (10,51")
Mounting depth 116 mm (4,57")
Mounting hole 236 mm (9,29")
X-max +- 9 mm (0,35")
Weight 2,9 kg (6,39 lb)
T/S parameters
single V/C Fs  37  Hz   Re  3,5  Ohm   Qms  5,28 
Vas  50  liter   Vas  1,77  Cuft   Qes  0,58 
Qts  0,52    Sd  380  cm²   BL  9,90

Lådan har jag tänkt som sluten och ca22liter (står 20-25 i bruksamvissningen).
Kan det räcka med 12mm spånskiva?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 juni 2010
renkott skrev:

Woofer size 10" (25 cm)
Impedance 4 ohm
Peak power 600 W
Sensitivity 88,4 dB
X-max +- 9 mm (0,35")
Weight 2,9 kg (6,39 lb)
T/S parameters

Om du kör dubbla lager ja......
Men 19-22mm generellt sett.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

210 Inlägg
23 juni 2010
Fråga:
Driver ett framsystem + baslåda på 4-kanalssteg.
Basen spelar som vanligt, men ur högtalarna hörs endast ytterst lågt prassel/ljud.
Ska testa att bara byta plats på bas och högtalare för att se om kanaler är trasiga.
Men förutsatt att alla kanaler är hela, vad kan då vara problemet?
Är ordentligt jordat samt att alla säkringar är hela.

Tfs
     // Bergman

The best part of fighting is the make up sex

66 Inlägg
23 juni 2010
Sha

Fråga: ska bygga baslåda som ska sitta i en 855 letade upp rekomendationer för basen ser då att dom rekomenderar både öppen och sluten låda, så vad ska man välja. Basen är en Rockford Fosgate p2d212

Länk te sidan jag tittat på: http://www.rockfordfosgate.com/products … 278#'

CEA-2031 Compliant      CEA-2031 Guidelines
Size     12"
Impedance     2-Ohm x 2
Power Handling     250 Watts RMS
500 Watts Max
Voice Coil Diameter     2.0" 4-Layer
(5.08 cm)
Motor Size     62 oz. Double Stacked
Speaker Connector     Dual 10 AWG compression
Fs (Hz)     26
Re (Ohms)     3.00
Le (mH)     3.2
Qms     10.00
Qes     0.57
Qts     0.55
Vas (Liters)     70.3
Sd (cm2)     510
SPL (1w/1m)     86 dB
Xmax (mm)     13.2
Woofer Displacement     0.057 cu. ft.
(1.61 Liters)
Cutout Diameter     11.125 in.
(28.26 cm)
Mounting Depth     6.375 in.
(16.19 cm)

20 Inlägg
23 juni 2010
Lonefox skrev:
renkott skrev:

Woofer size 10" (25 cm)
Impedance 4 ohm
Peak power 600 W
Sensitivity 88,4 dB
X-max +- 9 mm (0,35")
Weight 2,9 kg (6,39 lb)
T/S parameters

Man kan inte staga upp med asfaltmatta eller något för att slippa bygga så mycket i storlek? Inget mega utrymme att bygga i direkt.

Edit: Skulle en sån här skiva funka? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1022.aspx
Senast redigerat av renkott (23 juni 2010)

21 761 Inlägg
23 juni 2010
mrpete skrev:
Går det sedan bra att ha trattar bara i ena änden? Blir ju snyggare hatthylla med trattar kring hålen.

Ja, det är inga problem. Gör då varje rör 9 cm istället för 13 cm, detta för att kompensera att trattarna ingår i rörlängden. smile

21 761 Inlägg
23 juni 2010
viox skrev:
ska bygga baslåda som ska sitta i en 855 letade upp rekomendationer för basen ser då att dom rekomenderar både öppen och sluten låda, så vad ska man välja. Basen är en Rockford Fosgate p2d212

Sluten lådan spelar mer tajt och exakt, basreflex spelar med mer tryck. Jag har inte testat den basen, men om du prioriterar ljudkvaliteten så är sluten rekommenderat. Båda deras förslag ser iaf ut att kunna fungera bra enligt beräkningsprogram, fast det är ju i teorin förstås. smile

7 241 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
Lonefox skrev:
renkott skrev:

Woofer size 10" (25 cm)
Impedance 4 ohm
Peak power 600 W
Sensitivity 88,4 dB
X-max +- 9 mm (0,35")
Weight 2,9 kg (6,39 lb)
T/S parameters

Man kan inte staga upp med asfaltmatta eller något för att slippa bygga så mycket i storlek? Inget mega utrymme att bygga i direkt.

Edit: Skulle en sån här skiva funka? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1022.aspx

Jag själv har aldrig använt golvspån, men andra har gjort och varit nöjda så varför inte?
Är inga jättesummor vi snackar om....

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
24 juni 2010
Tokken skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

Portad låda antar jag.. Du kan bränna basen till slut..
Vrid ner volymen eller gaina tillbaka på steget.

Steget ger fyrkantsvåg och det är lika med distortion och spolen värms upp och börjar lukta lite lustigt
och när det är tillräckligt varmt så smälter limmet på spolen och basen skär ihop helt enkelt.

okej, steget står på minimum i gain sad men aja, så´länge det inte tar eld så e det lugnt, är inte så rätt om steget och basen tongue

en fråga till.
jag har köpt en kenwood KDC-6047u. till den har jag beställt en monteringsram för att man ska kunna ha enkeldin i saaben. fyller den där ramen någon praktisk funktion eller är den bara till för att det ska se snyggt ut? skulle gärna vilja montera min stereo så fort som möjligt men har ju inte fått ramen än.
går det att göra? smile

det är en sån här ram: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=460

mvh

20 Inlägg
24 juni 2010
När man räknar ut volymen på lådan, ska man då dra bort något för den yta själva baselementet tar eller
ej?

Lådan ska vara 20-25L enligt DLS och vill nog ha mer åt snärtiga hållet.

För låda på 22L tänkte jag så här:
Innermått. 27h*40b*20d = 21,6

Yttermått höftar jag 1mm upp på.

31,5*44,5*24,5. Då är jag uppe i 21,84.

Tänkt rätt väll? Nu harj ag dock inte tagit hänsyn till att elementet tar lite plats från lådan.
Senast redigerat av renkott (24 juni 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juni 2010
Okok, låter bra men jag har en fråga till. Om man inte vill göra snortight mellan låda och hatthylla, kan man då som jag sett en del göra ha en del av röret utanför lådan? Påverkar detta ljud/karaktär något?

Drönirettab skrev:
mrpete skrev:

Ja, det är inga problem. Gör då varje rör 9 cm istället för 13 cm, detta för att kompensera att trattarna ingår i rörlängden. smile

21 761 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
När man räknar ut volymen på lådan, ska man då dra bort något för den yta själva baselementet tar eller
ej?

Det beror lite på hur tillverkaren har gjort sitt lådförslag, en del tillverkare har tagit med basens plats i förslaget men andra har inte gjort det. Hur DLS har gjort i sitt förslag vet jag dock inte.

Man kan utgå ifrån att en 10" bas av "normal" storlek (dvs inte superfet magnet/korg) tar upp runt 1,5-2 liter i utrymme, vilket gör att din låda på ca 21,8 liter får ungefär 20 liter när basen sitter på plats. Borde bli bra. smile

mrpete skrev:
Om man inte vill göra snortight mellan låda och hatthylla, kan man då som jag sett en del göra ha en del av röret utanför lådan? Påverkar detta ljud/karaktär något?

Det är enligt min åsikt nästan ett "måste" att dra upp röret genom hatthyllan (eller en skidlucka). Eftersom allt ljud kommer ut via porten så bör den sticka ut i kupen på något sätt, annars finns risk att en del av ljudet blockeras och lådan kan inte utnyttjas på rätt sätt. smile

7 241 Inlägg
24 juni 2010
DLS rekomenderade lådvolymer inkluderar basen.

Sök