3578
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juni 2010
Drönirettab skrev:
renkott skrev:
När man räknar ut volymen på lådan, ska man då dra bort något för den yta själva baselementet tar eller
ej?

Det beror lite på hur tillverkaren har gjort sitt lådförslag, en del tillverkare har tagit med basens plats i förslaget men andra har inte gjort det. Hur DLS har gjort i sitt förslag vet jag dock inte.

Man kan utgå ifrån att en 10" bas av "normal" storlek (dvs inte superfet magnet/korg) tar upp runt 1,5-2 liter i utrymme, vilket gör att din låda på ca 21,8 liter får ungefär 20 liter när basen sitter på plats. Borde bli bra. smile

mrpete skrev:
Om man inte vill göra snortight mellan låda och hatthylla, kan man då som jag sett en del göra ha en del av röret utanför lådan? Påverkar detta ljud/karaktär något?

Det är enligt min åsikt nästan ett "måste" att dra upp röret genom hatthyllan (eller en skidlucka). Eftersom allt ljud kommer ut via porten så bör den sticka ut i kupen på något sätt, annars finns risk att en del av ljudet blockeras och lådan kan inte utnyttjas på rätt sätt. smile

Det var precis det jag menade, att annars går det inte att få tätt mellan låda och kupén, jag vill ju trä i rören från hatthyllan ner till lådan och sedan limma dem. Då sitter de tätt mot lådan och det är tätt mellan kupé och skuffen, det som händer är ju att en del av röret kommer att hamna utanför lådan.. tänkte bara om det kan bli nåt knas med avstämning osv när inte hela röret är nere i lådan.

Det blev förresten 2st 6" rör, ett på var sida.

21 761 Inlägg
24 juni 2010
Portlängden är inte så stor i detta fall, därför påverkas inte kammarvolymen märkbart mycket och inte heller avstämningen+lådans frekvensomfång. Det ska inte bli några konstigheter enligt mig. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juni 2010
Gött, då har jag inte några ursäkter för att sätta igång då smile Efter helgen förstås, jobbar 2 jourpass på raken. Inte mkt midsommarfirande men goa ob-tillägg.

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Haj!

Har nu kopplat in ett batteri till i bilen.

Jag har ett fram och ett bak.

Från batteri fram går en kabel till distrubitionsblocket som sitter bak vid slutsteget.. sen jord i en bälteshållare.

Nu har jag kopplat in ett batteri till på detta sätt:

Minus på batteri till chassi. Tog en bult som håller kofångarn. bra?? plus till distrubitionsblocket. Rätt så??

Jag använder mig utav en ctek 3600. Jag har satt igång laddaren och ser att det bakre batteriet laddas, då måste väl allt vara ok?? Slutstegen ska väl inte skadas heller va??

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juni 2010
bosabengt skrev:
Haj!

Från batteri fram går en kabel till distrubitionsblocket som sitter bak vid slutsteget.. sen jord i en bälteshållare.

Minus på batteri till chassi. Tog en bult som håller kofångarn. bra?? plus till distrubitionsblocket. Rätt så??

Jag använder mig utav en ctek 3600. Jag har satt igång laddaren och ser att det bakre batteriet laddas, då måste väl allt vara ok?? Slutstegen ska väl inte skadas heller va??

mvh!

Nja visst är det in i en balk....men du kan använda bältesinfästningen där med.
Sedan skall du gå direkt mellan batterierna med kabeln, med en säkring i var ände.
SEDAN går du med en kabel till dist-blocket.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Haj!

mvh!

Sedan skall du gå direkt mellan batterierna med kabeln, med en säkring i var ände.

Aj fan. Måste det vara så??  I princip så går jag ju så som du har sagt fast på ett annat sätt.  Hur viktigt är det att jag ändrar och vad blir skillnad??

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
24 juni 2010
bosabengt skrev:

Går det verkligen en jordkabel från främre (ordinarie) batteriet till bältesbulten?
Sitter ordinarie batteriet under baksätet?

Slutsteget skadas inte av att du har MXS3600 igång, ingen fara. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2010)

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

Går det verkligen en jordkabel från främre (ordinarie) batteriet till bältesbulten?
Sitter ordinarie batteriet under baksätet?

Slutsteget skadas inte av att du har MXS3600 igång, ingen fara. :)

Haha nej jord från batteri fram går till jordpunkt i motorrummet. Och från blocket bak till bälte går jord för slustegen.

Så denna koppling jag beskriver, måste jag dra om den??

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
24 juni 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Haj!

mvh!

Aj fan. Måste det vara så??  I princip så går jag ju så som du har sagt fast på ett annat sätt.  Hur viktigt är det att jag ändrar och vad blir skillnad??

Skillnaden kan vara mellan liv och död så sett såvida du inte har en säkring på kabeln INNAN plinten.
Säkringarna är till för att gå ifall kabeln kortsluts och hindra kabelbrand.
Såsom du har det nu (antar att du bara har säkring vid främre batteriet) så ligger fortfarande det bakre batteriet och kortsluter även om främre säkringen går.

20 Inlägg
24 juni 2010
Kan jag koppla ACC, röd kabel till stereon tillfälligt till battery för att få stereon att funka innan jag letat upp den riktiga tändningen?

16 197 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
Kan jag koppla ACC, röd kabel till stereon tillfälligt till battery för att få stereon att funka innan jag letat upp den riktiga tändningen?

jo du kan koppla ihop den röda med den gula.. men du måste ha konstantström till den gula.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Skillnaden kan vara mellan liv och död så sett såvida du inte har en säkring på kabeln INNAN plinten.
Säkringarna är till för att gå ifall kabeln kortsluts och hindra kabelbrand.
Såsom du har det nu (antar att du bara har säkring vid främre batteriet) så ligger fortfarande det bakre batteriet och kortsluter även om främre säkringen går.

Ja precis jag har ANL vid batteriet fram. men just nu har jag inte säkring på pluskabeln bak. men jag litar på att min kabeldragning är bra. det jag vill veta nu är om jag MÅSTE dra som du skrev eller om det går att ha det som jag skrev?????

Biljudsveteran sen 1984!

20 Inlägg
24 juni 2010
evilaudio skrev:
renkott skrev:

jo du kan koppla ihop den röda med den gula.. men du måste ha konstantström till den gula.

Så ACC är inte konstantström. Eller vad mennar du föresten med konstantström?

//Renkött muttrar lite om av VW förr allt hade standard iso.

16 197 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
evilaudio skrev:
renkott skrev:

Så ACC är inte konstantström. Eller vad mennar du föresten med konstantström?

//Renkött muttrar lite om av VW förr allt hade standard iso.

ACC är tändningsström.. dvs den ska ha ström när nyckeln är i tändningsläge.

vw har ISOstandard..  om inte så är fallet så har nån ändrat de. dock kan tändström å konstant vara skiftade på..

konstantström är exakt som de låter.. en kabel som ALLTID har ström, för att stereon ska hålla minnet.

20 Inlägg
24 juni 2010
Aha.

Caddy 07 har inte ISO, efter lite googling verkar ingen av de nya VW ha ISO längre.

Fakra radiokontakt och nån väldigt märklig stor klump för resten med bajonett fäste.

Edit: Så här ser kontakten ut:
http://www.conofrei.com/graphics/625175 … pinout.jpg

Har någon en anning om vad +UB, SAFE, CAN/L eller CAN/H innebär?
Senast redigerat av renkott (24 juni 2010)

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Ja precis jag har ANL vid batteriet fram. men just nu har jag inte säkring på pluskabeln bak. men jag litar på att min kabeldragning är bra. det jag vill veta nu är om jag MÅSTE dra som du skrev eller om det går att ha det som jag skrev?????

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
24 juni 2010
bosabengt skrev:

Du MÅSTE ha en säkring där bak med vid det batteriet med.
DET är det viktigaste.

16 197 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
Aha.

Caddy 07 har inte ISO, efter lite googling verkar ingen av de nya VW ha ISO längre.

Fakra radiokontakt och nån väldigt märklig stor klump för resten med bajonett fäste.

dööhh...   typ alla bilar har ju sig "egen" kontakt sen får man köpa en som passar bilen å blir ISO å andra änden.

vw av "nyare" modell har ju samma kontakt som bmw å seat blanbannat.. men har bilen CANbus som i detta fall så måste du köpa ett CANbus interface för att få tändningsström.

2 035 Inlägg
24 juni 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Du MÅSTE ha en säkring där bak med vid det batteriet med.
DET är det viktigaste.

Okej ska skaffa det. men MÅSTE jag ändra dragningen eller kan jag har det som det är nu?? Bakre batteriet: minus till chassi och plus till distrubitionsblock.

Biljudsveteran sen 1984!

20 Inlägg
24 juni 2010
evilaudio skrev:
renkott skrev:
Aha.

dööhh...   typ alla bilar har ju sig "egen" kontakt sen får man köpa en som passar bilen å blir ISO å andra änden.

vw av "nyare" modell har ju samma kontakt som bmw å seat blanbannat.. men har bilen CANbus som i detta fall så måste du köpa ett CANbus interface för att få tändningsström.

Det var ju det jag ogillade wink. Min golf 4 hade standard iso och samma med passaten från 03. Inga konstigheter behövdes där inte. Trist att man ska behöva sånt nu.

Min förhoppning var att man kan hitta ignition någon annanstans. Var får man annars tag på ett sådant där interface?

Sök