4096
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
primeramannen skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
kopplade in min stereo idag. (kenwood kdc 6047u). men den tappar minnet när jag stänger av tändningen och den går inte att starta när tändningen är av. har hört att på vissa bilar ska man skifta den gula och den röda sladden bakom stereon eftersom tändnings+ och konstant+ är olika i olika bilar. men är det riskfritt att testa att skifta dessa 2? eller kan det vara något annat som är fel? hmm är en saab 9-5 den sitter i.

det är riskfritt att skifta dom

okej, och det är du hundra på? stereon är sprillans ny så hade varit en aning surt att ha sönder den tongue

båda går ju till 12v + när du har tändningen på så har lite svårt att tro att något skulle gå sönder.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
Streethawk skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
primeramannen skrev:

det är riskfritt att skifta dom

okej, och det är du hundra på? stereon är sprillans ny så hade varit en aning surt att ha sönder den tongue

båda går ju till 12v + när du har tändningen på så har lite svårt att tro att något skulle gå sönder.

jo det är sant, springer ut och testar då. återkommer med resultatet tongue

2 035 Inlägg
26 juni 2010
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
bassbox eller probox?

BassBox.

Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar. hmm

I WIN ISD så skriver man ju in hur många L lådan är på. Men två 12" basar och en 6" port stjäl ju volym. Så hur mycket ungefär ska man dra bort för att få lådans innervolym?

om bara lådan är på 100L ska man skriva in 100 då eller ska man skriva in 90 l eftersom det kanske tar typ 10 två basar med port.

Japp du måste själv lägga till för volymen som basarna och porten tar upp. Räknar du då på 100liter till 2st 12or så kan den verkliga lådan hamna runt 110liter. Beror lite på portvolym och hur mycke volym basarna tar upp.

Ska du tävla så ska du försöka få "dB-höjningen" (lådans Peak) att hamna på samma som bilens Peak. Detta gör däremot ingen särskillt bra musiklåda då du kommer få en jävulsk bas på vissa frekvenser och inte så mycket så for frkvenserna går ner/upp lite.
Vill du ha en musiklåda ska du eftersträva en så jämn kurva som möjligt.

I WIN ISD får man ju fram två frekvenser. (tycker jag)

Under liter (i programmet) får man ju fram avstämningen. t ex 40 hz. Men i "diagrammet" där man ser kurvan ser man ju vid vilken frekvens den spelar högst. är det peak??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2010
Nexius skrev:
jag är på jakt efter en gammal version av jbl passiv baslåda med plexifront med 2st bassar bakom plexit .
vet inte vad lådan heter men tror nog att ni vet vilken jag är ute efter .

finns dessa att få tag på fortfarande ?

Kan det möjligtvis vara JBL GTO1204BP-D du söker efter? En kompis sålde just en sån och dom brukar dyka upp titt som tätt på blocket så att få tag på en lär nog inte vara alltför svårt. smile

_Fredde_volvo_ skrev:
kopplade in min stereo idag. (kenwood kdc 6047u). men den tappar minnet när jag stänger av tändningen och den går inte att starta när tändningen är av. har hört att på vissa bilar ska man skifta den gula och den röda sladden bakom stereon eftersom tändnings+ och konstant+ är olika i olika bilar. men är det riskfritt att testa att skifta dessa 2? eller kan det vara något annat som är fel? hmm är en saab 9-5 den sitter i.

Hur du botar stereons minnesförlust har du redan fått reda på, men för att kunna få igång den även med tändningen av så måste du koppla samman den gula och den röda kabeln från stereon till den röda från bilen, dock så är det enbart manuellt av/på som gäller då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
någon som vet hur stor låda 2 st gas alpha 10" som jag tror heter 1025x behöver ha? ska bygga en 3 kammarslåda och hittar ingen info om hur stor låda dom behöver, tack på förhand

414 Inlägg
27 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Nexius skrev:
jag är på jakt efter en gammal version av jbl passiv baslåda med plexifront med 2st bassar bakom plexit .
vet inte vad lådan heter men tror nog att ni vet vilken jag är ute efter .

finns dessa att få tag på fortfarande ?

Kan det möjligtvis vara JBL GTO1204BP-D du söker efter? En kompis sålde just en sån och dom brukar dyka upp titt som tätt på blocket så att få tag på en lär nog inte vara alltför svårt. smile

_Fredde_volvo_ skrev:

Hur du botar stereons minnesförlust har du redan fått reda på, men för att kunna få igång den även med tändningen av så måste du koppla samman den gula och den röda kabeln från stereon till den röda från bilen, dock så är det enbart manuellt av/på som gäller då.

en sån ja .
tycker att en sådan låda skulle sitta perfa i lilla 9-5 big_smile

och jag hade samma problem med stereo byte i min 9-5 .
fick sätta ihop minnet med den konstanta strömen sen funkade minnet igen:P

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2010
Eftersom du har en sedan så sitter den lådan inte perfekt, om du inte kör med fällt säte. Sen så är det ingen riktig subbaslåda, den klarar inte av att spela under 30-35Hz, men den spelar högt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Eftersom du har en sedan så sitter den lådan inte perfekt, om du inte kör med fällt säte. Sen så är det ingen riktig subbaslåda, den klarar inte av att spela under 30-35Hz, men den spelar högt!

var det mig du menade till? isf så har jag läst att den basen spelar bäst i en bandpasslåda och då måste det ju funka med en 3 kammars? sen tänkte jag dra upp basreflexröret genom hatthyllan för det måste ju gå? eller har du bättre idéer?
Senast redigerat av dahlens (27 juni 2010)

21 761 Inlägg
27 juni 2010
bosabengt skrev:
I WIN ISD får man ju fram två frekvenser. (tycker jag)

Under liter (i programmet) får man ju fram avstämningen. t ex 40 hz. Men i "diagrammet" där man ser kurvan ser man ju vid vilken frekvens den spelar högst. är det peak??

Programmet visar hur den teoretiska frekvenssgången blir i ett oändligt stort rum utan resonanser och under förutsättning att basen kan spela linjärt ner till 0 Hz, men eftersom basen dels inte kan spela linjärt ner till 0 Hz och dels inte befinner sig i ett oändligt stort resonansfritt rum så kommer den verkliga frekvenskurvan att se ganska annorlunda ut.

Bara för att man stämmer av lådan vid en viss frekvens så innebär det inte automatiskt att frekvenskurvan får högsta peaken där, det beror bla på förhållandet mellan basens parametrar+lådvolym+avstämning.

Har man tex ett element med högt Qts så får ofta frekvenskurvan "två peakar" ifall lådvolymen görs relativt liten jämfört med basens Vas och att avstämningen läggs hyfsat lågt. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 juni 2010
dahlens skrev:
ChriZtoffer skrev:

var det mig du menade till? isf så har jag läst att den basen spelar bäst i en bandpasslåda och då måste det ju funka med en 3 kammars? sen tänkte jag dra upp basreflexröret genom hatthyllan för det måste ju gå? eller har du bättre idéer?

Nepp, eftersom jag skrev utan quote så var det ett svar på inlägget ovanför mitt, alltså Nexius. smile Ang. din bas så kan jag inte uttala mig, men en bandpasslåda med rören upp genom hatthyllan ska funka bra i sedaner ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
27 juni 2010
dahlens skrev:
isf så har jag läst att den basen spelar bäst i en bandpasslåda och då måste det ju funka med en 3 kammars?

Jag har också läst att 1025x/1225x fungerar bra i bandpasslåda, däremot har jag inte provat dem själv. Evilaudio kan mycket om dessa basar, om du vill så kan du fråga honom. Jag har gjort några bandpassberäkningar på dessa basar förut, vill du så kan jag ge teoretiska förslag. smile

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
Drönirettab skrev:
dahlens skrev:
isf så har jag läst att den basen spelar bäst i en bandpasslåda och då måste det ju funka med en 3 kammars?

Jag har också läst att 1025x/1225x fungerar bra i bandpasslåda, däremot har jag inte provat dem själv. Evilaudio kan mycket om dessa basar, om du vill så kan du fråga honom. Jag har gjort några bandpassberäkningar på dessa basar förut, vill du så kan jag ge teoretiska förslag. smile

okej:) jo jag pratade med honom men han hade inte kvar något om dessa basar:( du kan gärna ge några förslag:D

21 761 Inlägg
27 juni 2010
Vill du ha port i mittenkammaren eller i både yttre kammarna?

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
Drönirettab skrev:
Vill du ha port i mittenkammaren eller i både yttre kammarna?

porten ska vara i mitten:)

21 761 Inlägg
27 juni 2010
Sluten kammare (per kammare): 24 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 46 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna
Port: 1 st 6", röret görs så kort att portarna nästan sitter ihop med varandra

Volymerna är byggvolymer, basar och port är inräknade. Den här lådan är tänkt att spela ganska allround, dvs inget superhögt megadunk. Har dock även kikat på en låda som ger mer markerat dunk vid typ 50-60 Hz och inte så mycket djupbas, i teorin alltså. smile

2 Inlägg
27 juni 2010
Någon som vet hur man tar loss originalstereon på en peugeot 605 -94?
För bild, se tråden jag lagt upp.

Tacksam för snabba svar!

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
Drönirettab skrev:
Sluten kammare (per kammare): 24 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 46 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna
Port: 1 st 6", röret görs så kort att portarna nästan sitter ihop med varandra

Volymerna är byggvolymer, basar och port är inräknade. Den här lådan är tänkt att spela ganska allround, dvs inget superhögt megadunk. Har dock även kikat på en låda som ger mer markerat dunk vid typ 50-60 Hz och inte så mycket djupbas, i teorin alltså. :)

okej får mäta lite och se om det får plats:) räknade lite och fick fram en låda som totalt (med alla kammare inräknade) fick jag 87,5 liter. kan det funka? jag tycker det låter mkt för 2 10" men jag har ingen aning.
Senast redigerat av dahlens (27 juni 2010)

21 761 Inlägg
27 juni 2010
dahlens skrev:
räknade lite och fick fram en låda som totalt (med alla kammare inräknade) fick jag 87,5 liter.

Är det alltså hur stor lådan får vara som max?
Eller hur menar du?

SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juni 2010
Drönirettab skrev:
dahlens skrev:
räknade lite och fick fram en låda som totalt (med alla kammare inräknade) fick jag 87,5 liter.

Är det alltså hur stor lådan får vara som max?
Eller hur menar du?

jupp exakt så jag menar:)

21 761 Inlägg
27 juni 2010
Vilka maximala yttermått (HxBxD) är det som gäller?

Blir lite lättare att räkna på det sättet. smile

Sök