6688
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

210 Inlägg
8 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Tjena!

jag har för tillfället:
kicker 3.5" koaxial i instrumentpanel
kicker 5.25" koaxial i bakdörrar

dessa drivs av huvuenheten som är en kenwood KDC-6047u.

efter några veckor med detta i bilen har jag kommit fram till att instrumentpanelen inte är något vidare bra att ha högtalare i. blir ungefär lika effektivt som att inte ha en låda över huvudtaget! dessutom sitter inte högtalarna särskilt stabilt.

så jag började fundera......för en gångs skull big_smile.
om jag dämpar samtliga dörrar, och placerar 5.25" i framdörrar och 3.5" i bakdörrar?
i mitt huvud borde detta bli bättre, men frågan är: hamnar ljudbilden för långt ner där fram? kommer det att låta underligt? vill gärna inte köpa andra saker. hade vart kul att göra det som ett litet experiment och se hur mycket bättre man kan få det bara genom att dämpa och göra en vettig montering.

jag har tillgång till både snickeriverkstad och alla möjliga skivmaterial så att bygga bafflar och distanser blir inga problem smile

så vad tror ni? verkar det vettigt eller ska ja låta det vara som det är?
eventuellt så kan det finnas ett 2-kanaligt steg på 2x100watt att använda till 5.25orna wink

tack på förhand!
MVH Fredrik

Är inte alltför kunnig, men köp ett 5.25-kit fram så får du upp ljudbilden och det blir skönare att lyssna (:
Diskanter behöver inte sitta stenhårt då dom inte har Alltför lång slaglängd wink

The best part of fighting is the make up sex

2 337 Inlägg
8 juli 2010
Någon som har erfarenhet av Kicker DX200.4? Har tänkt driva två st 3.5:or och två st 6.5:or på det. Är inte ute efter något überljud, men vill ha lite bättre än man får av att driva allt på HU:n. Lite input på det steget vore trevligt, är ju halva priset på dBakuten så jag är lite sugen på att handla ett om det ger något.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
_Fredde_volvo_: Se till så att högtalarna i instrumentpanelen sitter stabilt istället! Med koaxialer i dörrarna kommer ljudbilden hamna långt ner och med ett kit med middar i dörrarna & diskanterna på brädan så blir diskanterna lätt skrikiga och du kommer få en svacka i ljudbilden, om du inte köper riktigt bra saker och lägger mycket tid på att ställa in/montera. Så kör vidare med koaxialer på brädan istället, jag kör så och tycker då det låter grymt trevligt! smile

Det du skulle kunna göra är ju att köpa ett par 6,5" middar till framdörrarna så du får lite mer tryck där, dina 3,5or på instrumentbrädan är väl inte alltför roliga under 120-150Hz antar jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_: Se till så att högtalarna i instrumentpanelen sitter stabilt istället! Med koaxialer i dörrarna kommer ljudbilden hamna långt ner och med ett kit med middar i dörrarna & diskanterna på brädan så blir diskanterna lätt skrikiga och du kommer få en svacka i ljudbilden, om du inte köper riktigt bra saker och lägger mycket tid på att ställa in/montera. Så kör vidare med koaxialer på brädan istället, jag kör så och tycker då det låter grymt trevligt! smile

Det du skulle kunna göra är ju att köpa ett par 6,5" middar till framdörrarna så du får lite mer tryck där, dina 3,5or på instrumentbrädan är väl inte alltför roliga under 120-150Hz antar jag.

okej, men då kommer ju nästa fråga? hur fan ska ja få det att bli stabilt i instrumentpanelen? yikes är ju hur trångt som helst.  funderade först på att trycka ner lite dämpmatta i hålet så att högtalaren får en "låda i dämpmatta" om du förstår hur jag menar.
att plocka bort hela instrumentpanelen är uteslutet, det är för mycket jobb.

hehe, dom delas vid 180hz så ne dom e rätt tråkiga så långt ner wink

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Stabiliteten är det nog faktist inget fel på, kollade lite i pappas nyss och det ser ungefär lika stabilt ut som i min. Det du behöver göra är att se till så det är tätt runt högtalaren, slipa ner eventuella kanter i plasten under och se till så att dom sitter verkligen tätt mot underlaget. Lägg gärna nån tunn list/fog/butylmassa innan du skruvar fast högtalaren. Sen så kan du även trycka ner lite dämpull i hålet om du vill, kan göra lite skillnad. Delningen borde du även kunna sänka en bra bit då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Stabiliteten är det nog faktist inget fel på, kollade lite i pappas nyss och det ser ungefär lika stabilt ut som i min. Det du behöver göra är att se till så det är tätt runt högtalaren, slipa ner eventuella kanter i plasten under och se till så att dom sitter verkligen tätt mot underlaget. Lägg gärna nån tunn list/fog/butylmassa innan du skruvar fast högtalaren. Sen så kan du även trycka ner lite dämpull i hålet om du vill, kan göra lite skillnad. Delningen borde du även kunna sänka en bra bit då.

okejokej, nja det dom sitter i är någon spånplatta som jag skulle uppskatta till runt 5mm tjock tongue flexar rätt mkt när man trycker på den.

och det är gott om hål runtikring högtalaren för att gallret ska gå att få på (sitter liksom hakar i gallret så man hakar fast det i intrumentpanelen). att trycka ner dämpull vet ja inte om jag vågar. högtalaren sitter helt öppet på undersidan med ac-kanaler, slangar och kablar om vartannat.
är ingen låda direkt utan hela innanmätet av panelen får ju agera låda.

men iden om att ha 5.25orna i framdörrarna istället är inget att ha då? hmm

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (9 juli 2010)

105 Inlägg
9 juli 2010
heej har en 4ohms bas och funderar på att köpa ett steg men hur justetrar man ohmen som steget lämnar så att inte basen får för mkt ?? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
_Fredde_Volvo_: Har du gjort en egen baffel till dina? I pappas 9-5a käns det då stabilt! Vist lite flex finns ju men ingen fara för ett par 3,5or, men se som sagt till så att det är tätt iaf precis runt högtalaren, hålen som gallret sitter i ska du ju inte täppa för men om det finns andra hål så bör du täppa för dom. Ingen fara att trycka ner lite dämpull heller, luftkanalerna är ju täta och resten tar inte skada av lite dämpull.

Jokew93: Impedansen (Ohm) bestäms av högtalaren som kopplas in, en högtalares talspole har en bestämd impedans, oftast 2 eller 4Ohm. Om man seriekopplar 2st 4Ohms högtalare så blir det 8Ohm, om man parallellkopplar dom så blir det 2Ohm. smile Beroende då på vilken impedans man belastar steget med så ger det ut olika effekt. Ingen fara att ha ett steg som kan ge för mycket effekt (det ger ju inte hela tiden den effekt som står, musik är dynamisk).
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

105 Inlägg
9 juli 2010
ok så då kan jag koppla in som vanligt de är bara de att steget inte alltid klarar av att driva basen i rätt ohm eller har jag förståt fel??
och sen har jag en till fråga går de bra med + och - kabeln är 16mm2 + är avsäkrad med 60amp och högtalar kablarna är 5.5 måste jag ha större??

1 903 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_Volvo_: Har du gjort en egen baffel till dina? I pappas 9-5a käns det då stabilt! Vist lite flex finns ju men ingen fara för ett par 3,5or, men se som sagt till så att det är tätt iaf precis runt högtalaren, hålen som gallret sitter i ska du ju inte täppa för men om det finns andra hål så bör du täppa för dom. Ingen fara att trycka ner lite dämpull heller, luftkanalerna är ju täta och resten tar inte skada av lite dämpull.

nej det har jag inte. har matterial hemma till det däremot men tror det blir svårt att få dit gallerna ifall jag gör en egen baffel tongue men ska prova dom tipsen du gett mig smile
just nu känns det som att 3.5orna bottnar när man höjjer volymen mycket. brukar inte det vara ett tecken på att lådan inte är tät eller att lådan är för stor? och då är dom endå delade vid 180hz hmm

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Jockew93 skrev:
ok så då kan jag koppla in som vanligt de är bara de att steget inte alltid klarar av att driva basen i rätt ohm eller har jag förståt fel??
och sen har jag en till fråga går de bra med + och - kabeln är 16mm2 + är avsäkrad med 60amp och högtalar kablarna är 5.5 måste jag ha större??

Ohmen (impedansen) bestäms som sagt av högtalaren som kopplas in, inget som du på något sätt kan ändra på. Om du kopplar in en bas med 4Ohms talspole så blir belastningen 4Ohm och då får du ut en viss effekt från steget, dock så tål inte steg att belastas hur lågt som helst. Det brukar stå (iaf på seriösare grejer) hur lågt det kan lastas, normalt för monoblock är 2 eller 1Ohm (finns undantag åt båda håll) och för flerkanals brukar det vara 2Ohm per kanal eller 4Ohm per bryggat kanalpar.

Hur grova kablar som behövs beror på vad du har för steg, 60A säkring är dock rätt till 16mm2 kabel ja. 5,5mm2 högtalarkabel är mer än nog så det kan du absolut köra på.

_Fredde_volvo_ skrev:
nej det har jag inte. har matterial hemma till det däremot men tror det blir svårt att få dit gallerna ifall jag gör en egen baffel tongue men ska prova dom tipsen du gett mig smile
just nu känns det som att 3.5orna bottnar när man höjjer volymen mycket. brukar inte det vara ett tecken på att lådan inte är tät eller att lådan är för stor? och då är dom endå delade vid 180hz hmm

MVH

Ja det är ju inte överdrivet med utrymme under gallret på 9-5an, men som sagt se till så att det är tätt så blir det bra. Jag har inte gjort mer i min 9-3SS än det plus lite dämpull under högtalarna och det är inga problem att köra dom ner till 120Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

105 Inlägg
9 juli 2010
ok tack för svaret big_smile då har jag fått den hjälp jag ville ha cool

1 903 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Ja det är ju inte överdrivet med utrymme under gallret på 9-5an, men som sagt se till så att det är tätt så blir det bra. Jag har inte gjort mer i min 9-3SS än det plus lite dämpull under högtalarna och det är inga problem att köra dom ner till 120Hz.

har varit några timmar i garaget och pillat med det där nu. jag tryckte in dämpull i alla hålrum och ställen där jag kunde tänka mig att det inte var tätt. även under högtalaren lade jag dämpull. sen gjorde jag en egen tätning runt högtalaren innan jag skruvade fast den. visst blev det skillnad. nu hör man ju att det spelar lite bas även framifrån.
men hur jag än gjorde så läcker det ut luft genom hålen där man fäster gallret tongue blev en stor skillnad när man höll över dessa hålen med fingrarna så att det blev någorlunda tätt. funderar starkt på att pilla ner en massa dämpmatta istället för ullen. provade att sänka delningen till 150 och det gick bra tills man krämade på riktigt högt. då slog det igenom så lät den vara kvar på 180.

mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2010
Hålen ska du inte lägga i dämpull i, den är inte till för sånt. tongue Täta dom med dämpmatta eller latex/butylmassa/tejp istället. Men hur det kan läcka genom hålen som håller gallret förstår jag inte, med gallret på plats så lär väl dom vara täckta eller?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
9 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Hålen ska du inte lägga i dämpull i, den är inte till för sånt. tongue Täta dom med dämpmatta eller latex/butylmassa/tejp istället. Men hur det kan läcka genom hålen som håller gallret förstår jag inte, med gallret på plats så lär väl dom vara täckta eller?

okej, aja ja gjorde det iaf och det blev skillnad tongue får väl skaffa mig lite dämpmatta istället. vet inte riktigt om ja vill kladda med tätsilicon och skit där, men tejp vad en bra ide big_smile

jo det läcker, hålen är ju bra mycket större än vad "stiften" i gallret är. jävligt puckad konstruktion om du frågar mig. tror dessutom inte att det ser likadant ut i din farsas 9-5a. min instrumentpanel är inte byggd för något annat än diskanter känns de som tongue

MVH

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
9 juli 2010
Har haft problem med att min ena midbas ger missljud ibland.. men nu igår så slutade den spela helt en stund sen hoppade den igång igen och sen dog den några minuter igen osv... så idag skruvade jag isär dörrsidan och tog bort högtalaren och tittade men jag såg inget som helst fel och kontakterna sitter som gjutna.... efter att jag hade kollat den så tog jag en provtur och efter några minuter dog den... för att sedan komma till liv igen efter 4-5 minuter och då spelade den ett bra tag.. men dog sen igen och började sen spela ganska snabbt igen... med andra ord något är fel..

Vad tror ni?
Basen är en Hertz EV165 och drivs av ett EP5 steg också ifrån Hertz och spelaren är en Kenwood DPX503UY

1 903 Inlägg
9 juli 2010
Tribbe skrev:
Har haft problem med att min ena midbas ger missljud ibland.. men nu igår så slutade den spela helt en stund sen hoppade den igång igen och sen dog den några minuter igen osv... så idag skruvade jag isär dörrsidan och tog bort högtalaren och tittade men jag såg inget som helst fel och kontakterna sitter som gjutna.... efter att jag hade kollat den så tog jag en provtur och efter några minuter dog den... för att sedan komma till liv igen efter 4-5 minuter och då spelade den ett bra tag.. men dog sen igen och började sen spela ganska snabbt igen... med andra ord något är fel..

Vad tror ni?
Basen är en Hertz EV165 och drivs av ett EP5 steg också ifrån Hertz och spelaren är en Kenwood DPX503UY

byt plats på höger och vänster kanal på steget så ser du ifall problemet flyttas över till den andra midbasen. isåfall e det ju något på steget som är knas. e du med på hur jag menar? wink

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2010
Jag tror det är ärg i dörrkontakten, eller har du dragit nya kablar hela vägen ut till högtalarna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
10 juli 2010
Ibland ser man att porten på någons baslåda sticker ut en bit. Alltså tratten sitter inte fast på lådan. Vad ger detta för resultat, förmodligen spelar man ju högre.

Hur räknar man på det, och hur lång tut ska man dra röret? Någon som kan förklara lite ??

Biljudsveteran sen 1984!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Jag tror det är ärg i dörrkontakten, eller har du dragit nya kablar hela vägen ut till högtalarna?

Nya hela vägen. Men ska prova göra som Fredde skrev.

Sök