4323
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 926 Inlägg
14 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Om du ska driva en bas så ska du ha ett slutsteg, finns visserligen vissa Pioneer huvudenheter som kan driva en väldigt lättdriven bas men det blir alltid bättre med slutsteg. Huvudenheten kan du nog dock behålla, fast man brukar tjäna på att stoppa i en ny.

Jo slutsteg är jag medveten om, jag tänkte på en aktiv bas annars?

Att byta huvudenhet är vad jag har förstått rätt krångligt i bmw och sen vill jag att det ska se så standard ut som möjligt roll

210 Inlägg
14 juli 2010
Jag driver en Kicker L712a med ett MDS D1-steg.
Driver nu i 1ohm och tycker det låter riktigt bra.
Jag kan inte hitta några specifikationer på internet om steget, men fick med en lapp av köparen med några.
Där är det endast redovisat Wrms @ 4ohm, samt 2ohm.
Kan detta betyda att steget inte är stabilt i 1ohm?, isf uppstår följdfrågan, kan något gå sönder av att spela i 1ohm? En gissning var att det kanske kan bli distad signal(rätt använt? , och något kan brännas?

Väldigt tacksam för svar!

The best part of fighting is the make up sex

230 Inlägg
14 juli 2010
Alpinabiturbo skrev:
jockmokk skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Annars kan du köpa ett 5-kanal steg som både kan driva framsystem och bas, typ detta:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … h-p333163/

smile

Ja det va ju inte så farligt, men jag har hört att man helst ska ha basen på ett eget steg och sen vet jag inte hur lång tid det tar för mig inann jag skaffar bas.

Jag tror jag kommer satsa på något kitsystem som jag kommer driva på HUn och sedan så får jag se vad som blir efter, kanske en bas + slutsteg. Och då kanske det blir ett 5-kanal steg så får framsystem va med också smile

Det blir ju som att du får basen på ett "eget" steg kan man säga då det är två slutsteg i samma förpackning, ett 4-kanal klass ab och ett klass D monosteg för basen. Det steget kommer räcka till bra.

Ahh va bra då smile
Då ska jag spara den och se hur det blir, skulle ju vara jäkligt skönt att ha allting på samma + att jag sparar pengar big_smile

Tillbaka till kitsystemet, som det förmodligen blir, då antar jag att jag måste köpa nya sladdar? och hur kopplar man dessa i HUn? kan nån skicka ett schema över en isokontakt? har letat men hittar fan inte, vet inte riktigt vad jag ska söka på heller..

907 Inlägg
17 juli 2010
har monterat 6,5" jl audio kit i min opel vectra a.
monterade allt i orginal hålen det vill säga 6,5 orna i framkant på dörrarna och diskanterna uppe på brädan men tycker att det låter så skrikigt finns det man kan göra åt det typ montera nått motstånd eller nått sånt,det följer inte med nått bra delningsfilter till kitet utan det sitter bara ett motstånd på kabeln till diskanten.
hjälp mig någon.

/Johan

7 282 Inlägg
17 juli 2010
primeramannen skrev:
har monterat 6,5" jl audio kit i min opel vectra a.
monterade allt i orginal hålen det vill säga 6,5 orna i framkant på dörrarna och diskanterna uppe på brädan men tycker att det låter så skrikigt finns det man kan göra åt det typ montera nått motstånd eller nått sånt,det följer inte med nått bra delningsfilter till kitet utan det sitter bara ett motstånd på kabeln till diskanten.
hjälp mig någon.

/Johan

Det brukar kunna bli så när diskanterna är så långt ifrån mellanregistret.
Prova att vinkla om eller flytta diskanterna.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2010
primeramannen> Du kan även pröva att skifta plus och minus på diskanten innan du flyttar dem.
Precis som Brains säger så kan detta uppstå när diskanten monteras för långt bort från mellanregistret. SPeciellt om det är 12db/okt på filtren. DÅ är diskanten fasförskjuten 180 grader, dvs en halv cykel.
Genom att fasvända den åt andra hållet rent fysiskt mot filtret så vänder man på det och diskanten kommer i fas igen och spelar förhoppningsvis mjukare ihop med mellanregistret.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

907 Inlägg
17 juli 2010
Lonefox skrev:
primeramannen> Du kan även pröva att skifta plus och minus på diskanten innan du flyttar dem.
Precis som Brains säger så kan detta uppstå när diskanten monteras för långt bort från mellanregistret. SPeciellt om det är 12db/okt på filtren. DÅ är diskanten fasförskjuten 180 grader, dvs en halv cykel.
Genom att fasvända den åt andra hållet rent fysiskt mot filtret så vänder man på det och diskanten kommer i fas igen och spelar förhoppningsvis mjukare ihop med mellanregistret.

det måste jag prova.vill helst inte flytta på dom det blir så mycket jobb att få det snyggt då för ända stället att sätta dom på då blir a-stolpen,och då måste jag plasta för att få det snyggt å det har jag ingen stans att vara och göra det på.
Senast redigerat av primeramannen (17 juli 2010)

41 Inlägg
17 juli 2010
Uppskattar ett relativt snabbt svar på följande fråga:

Måste man ha den blåa minneskabeln kopplad mellan stereo och slutsteg för att få slutsteget och komma igång?

Grävde fram ett äldre slusteg och har alla kablar utan den blåa minneskabeln men den gröna (Pwr) lampan på slutsteget lös aldrig när jag vred om nyckeln.

ohshit
1 285 Inlägg
17 juli 2010
m4xen skrev:

Måste man ha den blåa minneskabeln kopplad mellan stereo och slutsteg för att få slutsteget och komma igång?

Grävde fram ett äldre slusteg och har alla kablar utan den blåa minneskabeln men den gröna (Pwr) lampan på slutsteget lös aldrig när jag vred om nyckeln.

funkar det inte med vanlig högtalarkabel eller nån randomkabel om du har att plugga mellan remoteingången på steget & remoten. lr mellan plus på steget & remoten

The löwer class.

41 Inlägg
17 juli 2010
Jaha det ska funka med en vanlig högtalarkabel bara?

ohshit
1 285 Inlägg
17 juli 2010
m4xen skrev:
Jaha det ska funka med en vanlig högtalarkabel bara?

tror detta, det är ju bara för att leda ström

The löwer class.

41 Inlägg
17 juli 2010
Tack :-) Någon som kan bekräfta detta?

Fick med en blå minneskabel när jag köpte lågnivåkabel därför är jag osäker.

ohshit
1 285 Inlägg
17 juli 2010
m4xen skrev:
Tack :-) Någon som kan bekräfta detta?

Fick med en blå minneskabel när jag köpte lågnivåkabel därför är jag osäker.

som sagt, någon får rätta mig om jag har fel, men ska gå med en vanlig kabel, om du har lr kan få tag i så använder du ju såklart den "originala" remotekabeln

The löwer class.

230 Inlägg
17 juli 2010
Jag vill göra några bafflar men problemet är att jag inte har tillgång till någon fräs och jag det verkar är det lättaste sättet.

men nu undrar jag hur man kan göra lite enklare bafflar?
Behöver man ha den där neråtsänkningen i baffel?
sånfall är det ju bara såga ut med en vanlig sticksåg.

Kanske det går att köpa färdiga nånstans? vill helst inte beställa så nån affär i stockholm vore bra.

Sen undrar jag hur man fäster fast bafflarna. limmar man eller hur gör man? Jag hade tänkt sätta fast dom i sjävla dörren, plåten. Och jag vill gärna vinkla dom lite uppåt också, för dom sitter ganska långt ner så det känns som ljudet försvinner en del.
Senast redigerat av jockmokk (17 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2010
Bafflar kan du göra själv med sticksåg ja, om du ska ha en nedsänkning eller ej i dom beror ju på vart du ska sätta dom och hur du ska bygga. Färdiga med nedsänkning finns att köpa hos t.ex. BRL. För att fästa dom kan du skruva eller limma, det viktiga är att dom sitter stumt och stabilt. För att vinkla dom så måste du göra någon form av distanser som du sen fäster mellan baffel och underlag.

m4xen skrev:

Du kan ta vilken kabel som helst för att agera remotekabel, area och färg spelar ingen roll då strömmen som går i den bara är några mA. Om du baraska testa steget så kan du sätta en kabelstump mellan remoteingången och plus, detta är dock ingen permanent lösning då steget alltid är igång.
Senast redigerat av ChriZtoffer (17 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

230 Inlägg
17 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Bafflar kan du göra själv med sticksåg ja, om du ska ha en nedsänkning eller ej i dom beror ju på vart du ska sätta dom och hur du ska bygga. Färdiga med nedsänkning finns att köpa hos t.ex. BRL. För att fästa dom kan du skruva eller limma, det viktiga är att dom sitter stumt och stabilt. För att vinkla dom så måste du göra någon form av distanser som du sen fäster mellan baffel och underlag.

Okej tack för bra svar!
Jag bryr mig inte så mkt hur det ser ut egentligen men för att vinkla så måste jag ju få ut dom utanför själva dörren om du förstår vad jag menar, och då måste jag göra dom ganska djupa, typ 10 cm eller nåt, finns det nått annat sätt att göra detta?

skruva kan man väl inte göra? Eller vart ska man skruva fast dom i?

16 197 Inlägg
17 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej tack för bra svar!
Jag bryr mig inte så mkt hur det ser ut egentligen men för att vinkla så måste jag ju få ut dom utanför själva dörren om du förstår vad jag menar, och då måste jag göra dom ganska djupa, typ 10 cm eller nåt, finns det nått annat sätt att göra detta?

exakt va är de för bil du ska bygga i??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
17 juli 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej tack för bra svar!

Golf gl från 1997

16 197 Inlägg
17 juli 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Okej tack för bra svar!

Golf gl från 1997

då e de rätt mycke "mek" om du ska rikta högtalarna..  satsa istället på att montera dom stumt å dämpa dörrarna..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
17 juli 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

Golf gl från 1997

då e de rätt mycke "mek" om du ska rikta högtalarna..  satsa istället på att montera dom stumt å dämpa dörrarna..

Okej för jag bryr mig egentligen inte så mkt om hur det ser ut.
Jag hade typ tänkt låta dom sticka ut lite ur dörren och sedan rikta dom lite uppåt genom att att göra en halv baffel som jag sätter på den andra. Asså den är tjock nertill och smalnar, typ som en kil (stavas det så?).
Och sen hade jag tänkt typ måla trät bara och låta dom va så..
Köpte bilen för 5 tussen så bryr mig inte så mkt hur det ser ut.

Sök