4315
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
17 juli 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Golf gl från 1997

då e de rätt mycke "mek" om du ska rikta högtalarna..  satsa istället på att montera dom stumt å dämpa dörrarna..

Okej för jag bryr mig egentligen inte så mkt om hur det ser ut.
Jag hade typ tänkt låta dom sticka ut lite ur dörren och sedan rikta dom lite uppåt genom att att göra en halv baffel som jag sätter på den andra. Asså den är tjock nertill och smalnar, typ som en kil (stavas det så?).
Och sen hade jag tänkt typ måla trät bara och låta dom va så..
Köpte bilen för 5 tussen så bryr mig inte så mkt hur det ser ut.

men varför ens rikta dom?     ska du inte dämpa dörrar,driva dom med steg å dra seriösa kablar så e de helt meningslöst..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
17 juli 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

då e de rätt mycke "mek" om du ska rikta högtalarna..  satsa istället på att montera dom stumt å dämpa dörrarna..

Jag hade typ tänkt låta dom sticka ut lite ur dörren och sedan rikta dom lite uppåt genom att att göra en halv baffel som jag sätter på den andra. Asså den är tjock nertill och smalnar, typ som en kil (stavas det så?).

men varför ens rikta dom?     ska du inte dämpa dörrar,driva dom med steg å dra seriösa kablar så e de helt meningslöst..

Det har jag inte sagt att jag inte ska, Eftersom jag är helt nybörjare så frågar jag..

16 197 Inlägg
17 juli 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Det har jag inte sagt att jag inte ska, Eftersom jag är helt nybörjare så frågar jag..

om du nu vill ha upp ljudbilden så sätt 4" mellanregister i brädan istället å rena midbasar i dörren å sen 1" diskanter på a-stolpen.

230 Inlägg
17 juli 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

om du nu vill ha upp ljudbilden så sätt 4" mellanregister i brädan istället å rena midbasar i dörren å sen 1" diskanter på a-stolpen.

Okej, dock så kommer ekonomin sätta stopp, men nu vet jag iallafall ungefär vad som gäller, ska kika lite imorrn och se.

Finns det någon affär som säljer typ butylmatta eller asfaltsmatta och allt vad det heter eller är det att beställa från nätet det enda alternativet?

Tack så mkt alla svar

16 197 Inlägg
17 juli 2010
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=225

billigare än så kommer du aldrig hitta de.

18 Inlägg
17 juli 2010
Hur kopplar man bort diskanten på http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9572.4694/ ? x)

Jag är helt slut när det gäller sånt här.

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Enving skrev:
Hur kopplar man bort diskanten på http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9572.4694/ ? x)

Jag är helt slut när det gäller sånt här.

de sitter troligtvis en liten konding som delningsfilter, bara att klippa av kabel till kondingen.

18 Inlägg
17 juli 2010
Ok, tack. Jag ser väl hur det ser ut sen så jag hittar det nog. :> Men om jag skulle vilja ha diskanten sen så kan jag sätta ihop kabeln med kabelskor?

16 197 Inlägg
17 juli 2010
Enving skrev:
Ok, tack. Jag ser väl hur det ser ut sen så jag hittar det nog. :> Men om jag skulle vilja ha diskanten sen så kan jag sätta ihop kabeln med kabelskor?

kabelskor använder man inte på högtalare.. man LÖDER fast kabeln.. och nej, du kan inte få ihop den lilla kabeln me kabelsko.. de måste lödas.

18 Inlägg
17 juli 2010
Åhå, ok. Men det är nog inga problem, är rätt haj på att löda så det går säkert fint.

Thedriftking
18 juli 2010
En liten fråga angående ljudbygge...

vilken bil rekommenderar ni att bygga ljud i, budget på bara bilen 0-10.000.
"ljudsetupen" som jag tänkt mig börja med är följande;

2st 12" basar
dubbla 6,5" kitsystem fram
osv..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 juli 2010
någon som vet vad MDS T3 lämnar i 2ohm? hittar inte det på deras hemsida hmm
eller är det inte stabilt i 2ohm alls kanske? hmm

1 903 Inlägg
18 juli 2010
Thedriftking skrev:

2st 12" basar
osv..

beror helt på ditt syfte? ska du jaga dB eller?
satsa på en liten bil. nissan micra eller en liten golf av något slag.

ska du inte enbart ha bilen till ljud utan även som bruksbil så hade jag kollat på en kombi. något volvoskåp kanske?

MVH

Thedriftking
18 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Thedriftking skrev:

2st 12" basar
osv..

ska du inte enbart ha bilen till ljud utan även som bruksbil så hade jag kollat på en kombi. något volvoskåp kanske?

MVH

bilen kommer gå som min första bil, men även "jaga dB" , inte extrema siffror, utan lära mig mer + exprimentera vad som är bäst osv. men ska väll försöka komma upp i 140 dB minst iaf.

dom jag har kikat åp är som sagt golf, micra osv. men kan nog även tänka mig nån kombi som du sa, men vet inte vilken man ska satsa på, kanske 745/945? borde väll gå och hitta nån för 10.000 elr mindre

Team Sweden 2010-2011
469 Inlägg
18 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:

T3 steget lämnar 750wrms i 2ohm tyvärr är dom inte stabila i 1ohm. men som jag har kopplat i min bil 1st T3 per sida på framsystem i 1,33ohm så funkar det cool
Senast redigerat av Neo321 (18 juli 2010)

Sponsorer 2013: BRL.se l B2 audio l Defa.com l Mastervolt l

1 903 Inlägg
18 juli 2010
Neo321 skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

T3 steget lämnar 750wrms i 2ohm tyvärr är dom inte stabila i 1ohm. men som jag har kopplat i min bil 1st T3 per sida på framsystem i 1,33ohm så funkar det cool

okej, tack så mycket! smile

spekulerade i att ha det till en MDS FR12W-bas smile

MVH

1 903 Inlägg
18 juli 2010
Thedriftking skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Thedriftking skrev:

2st 12" basar
osv..

MVH

bilen kommer gå som min första bil, men även "jaga dB" , inte extrema siffror, utan lära mig mer + exprimentera vad som är bäst osv. men ska väll försöka komma upp i 140 dB minst iaf.

dom jag har kikat åp är som sagt golf, micra osv. men kan nog även tänka mig nån kombi som du sa, men vet inte vilken man ska satsa på, kanske 745/945? borde väll gå och hitta nån för 10.000 elr mindre

känner att ja inte är så inläst på detta området så får nog lämna över till någon som är duktigare än mig.
däremot så är det ingen större skillnad på 745 och 945. skulle även tro att det kommer bli en hel del skrammel i en gammal volvo om du ska ha ordentligt ljudbygge tongue

MVH

ohshit
1 285 Inlägg
18 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Thedriftking skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

känner att ja inte är så inläst på detta området så får nog lämna över till någon som är duktigare än mig.
däremot så är det ingen större skillnad på 745 och 945. skulle även tro att det kommer bli en hel del skrammel i en gammal volvo om du ska ha ordentligt ljudbygge tongue

MVH

skrammel utan dess like roll

nejmen om du ska jaga lite siffror m.m så är det "minikombi" som ja kallar det, micra, panda, golf m.m som är istortsett det yppersta att bygga ljud i, har själv en 855 som jag tycker funkar mycket bra att eftersträva lite db i, dom finns under 10000 hyffsat fräsch, sålänge det inte är nån t5a du vill ha.

dom flesta bilar är ju rätt lika i sig, men kolla efter "minikombi" eller kombi iaf, lycka till smile

The löwer class.

41 Inlägg
18 juli 2010
Har lite panik..!

Koplade in mitt gamla slutsteg och baslåda i min bmw 318 men det kommer inge tryck alls! Inställningarna verkar vara bra men i just min går det inte fälla baksäten, dvs det är plåt mellan baksäten och bagageutrymmet..kan det vara så att ljudvågorna inte kommer fram? Eller för lite kräm i systemet..? Det är en gas dubbel 12" bridge kopplat i ett 4 kanals slutsteg som ska leverera 200w.

Ska man satsa på en aktiv liten låda och lägga den i hyllan..? Några tips..? Åker iväg på bilsemester om 2 dagar så jag uppskattar snabba svar!

Mvh

Team Sweden 2010-2011
469 Inlägg
18 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Neo321 skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

okej, tack så mycket! smile

spekulerade i att ha det till en MDS FR12W-bas smile

MVH

Det funkar kanon att köra så för det gjorde jag i vardagsbilen.

Sponsorer 2013: BRL.se l B2 audio l Defa.com l Mastervolt l

Sök