2872
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 januari 2009
erixon89> Borde gå att få ner 3"+diskant under origangallret i brädan. Kanske tom. 4" med lite jobb. Annars kan man göra som kompisen i hans 960...ett bra 6.5"-kit med midbasen i dörren och diskanten i brädan.....

croddby> Kjell & Co har ngt....sedan om den är bra vet jag inte big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team Autohifi!
865 Inlägg
6 januari 2009
crossboy skrev:
vart kan man köpa db mätare som inte kostar flera tusen?

Vad ska du mäta med den och i vilka nivåer?
är det över 125dB så är det termlab som är billigast och jag tror att det ligger på ca 7500kr idag med 1st Mic.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 januari 2009
MrCalle skrev:
crossboy skrev:

är det över 125dB så är det termlab som är billigast och jag tror att det ligger på ca 7500kr idag med 1st Mic.

Har det gått upp?.. tråkigt i så fall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

134 Inlägg
6 januari 2009
MrCalle skrev:
crossboy skrev:

jag hittade en på totalljud.se (artnummer 19001) är den något att ha, behöver inte vara värsta grejjerna vill bara veta på ett ungefär.

Team Autohifi!
865 Inlägg
6 januari 2009
crossboy skrev:
MrCalle skrev:
crossboy skrev:

jag hittade en på totalljud.se (artnummer 19001) är den något att ha, behöver inte vara värsta grejjerna vill bara veta på ett ungefär.

Jag har en liknade sak med och den ska vara en "värsting" men den mäter bara up till ca 125db ( dock specad up till 135db ) men exaktheten försvinner ganska snabbt.
Om det är höga ljudnivåer som du ska mäta och vill ha mera exakt en +/- 5db så är det dock termlabb.
Termlabb har gått up pga. dollar kursen har hoppat höjdhopp:(  Som allt annat som handlas med dollar!

134 Inlägg
6 januari 2009
MrCalle skrev:
crossboy skrev:
MrCalle skrev:

Jag har en liknade sak med och den ska vara en "värsting" men den mäter bara up till ca 125db ( dock specad up till 135db ) men exaktheten försvinner ganska snabbt.
Om det är höga ljudnivåer som du ska mäta och vill ha mera exakt en +/- 5db så är det dock termlabb.
Termlabb har gått up pga. dollar kursen har hoppat höjdhopp:(  Som allt annat som handlas med dollar!

okej men 7500 är lite väl mycket för mig. men jag får nog fundera lite

128 Inlägg
8 januari 2009
Jag hade tänkt köpa en bas till bilen, men vill inte att det ska vara några värsting-grejer för hur mycket pengar som helst eftersom jag fortfarande är student. Såg detta paket på micro http://www.micro.se/tillbehor/bilstereo … tum-104099

Och nu undrar jag ifall det är något som passar om man vill ha lite bättre bas i bilen utan att göra det alltför dyrt?

produktions/svets och automationstekniker
44 Inlägg
8 januari 2009
hej vad menas med open air bas och vad är användningsområdet med denna kanske är en väldigt lätt fråga men detta bryter mot det jag lärt mig angående basar om det är vad jag tror att man menar. tacksam för svar:P

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
===========Volvo RacingTeam============
Det spelar ingen roll vilken bil det är du kör, det är storleken på armen som hänger utanför som e det viktiga...

16 197 Inlägg
8 januari 2009
korffen skrev:
hej vad menas med open air bas och vad är användningsområdet med denna kanske är en väldigt lätt fråga men detta bryter mot det jag lärt mig angående basar om det är vad jag tror att man menar. tacksam för svar:P

en sån bas e gjort för att spela i en "öppen låda".. typ hatthylla,dörr elle likande..  dom har ofta väldigt högt qts-värde.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

produktions/svets och automationstekniker
44 Inlägg
8 januari 2009
dessa sk open airbasar hur är dom ljudtrycksmässigt har en kompis som undrar. btw det är 2 st 15"open airbasar. kan ju inte svara på detta själv. sedan undrar han om dessa är kompatibla att mixa med vanliga basar som redan sitter i låda. har som sagt ingen erfarenhet av såna komponenter själv.

===========Volvo RacingTeam============
Det spelar ingen roll vilken bil det är du kör, det är storleken på armen som hänger utanför som e det viktiga...

291 Inlägg
8 januari 2009
Ny fråga! tongue

Det är så att mitt slutsteg till framsystemet har bara "Fixed High-Pass Filter Hz 100", och det är väl lite väl högt eller? och hur blir det om jag kör utan hp filter?

16 197 Inlägg
8 januari 2009
Wasaki skrev:
Ny fråga! tongue

Det är så att mitt slutsteg till framsystemet har bara "Fixed High-Pass Filter Hz 100", och det är väl lite väl högt eller? och hur blir det om jag kör utan hp filter?

då kommer de slå över/bottna rätt fort..   men testa så får du se.

291 Inlägg
8 januari 2009
evilaudio skrev:
Wasaki skrev:
Ny fråga! tongue

Ja men hur blir det för en bas att spela ända upp till 100hz?

16 197 Inlägg
8 januari 2009
Wasaki skrev:
evilaudio skrev:
Wasaki skrev:
Ny fråga! tongue

Ja men hur blir det för en bas att spela ända upp till 100hz?

berero ju på vart lådan e avstämmd...

205 Inlägg
10 januari 2009
Vad skulle ni rekommendera nu när jag skall köpa ny bas så står valet mellan 2x Focal polyglass 27v1 som är enkelspolig på 250w rms stk, och en Focal Polyglass 27v2 som är dubbelspolig på 300w rms. Priskillnaden blir inte så mycket så det är inte problemet det är bara det att vilket blir jag mest nöjd med?
Slutsteget blir antingen ett focal eller alpine inte bestämt ännu.

Länk:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12104

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12242
Senast redigerat av NismoP11 (10 januari 2009)

turboabstinens
442 Inlägg
10 januari 2009
Den dubbelspoliga kan du ju lasta ner till 2 ohm och på så sätt få ut mer effekt från slutsteget. Den ena basen spelar upp till 1 khz, låter lite skumt för en bas..

ocertifierad klåpmekare

13 Inlägg
10 januari 2009
Då måste jag kolla en grej. Jag har ett steg Gas Mono block som levererar 500w vid 2ohm. Sen har jag 2 st punch 12 tummare som drar 250w/ talspole och det är 2 på varje. För det första är det 250w för en bas med dubbla talspolar då, eller är det 500w/ bas.

Sen har jag kopplat dessa basar så att motståndet är 1ohm. Då undrar jag om steget ger ut 1000w eller om det bara ökar med 250w. Eftersom att steget får jobba hårdare. Eller om det inte ökar alls och att jag riskerar att bränna steget

No Turbo Shit

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Lowrider_Traktorn skrev:
Då måste jag kolla en grej. Jag har ett steg Gas Mono block som levererar 500w vid 2ohm. Sen har jag 2 st punch 12 tummare som drar 250w/ talspole och det är 2 på varje. För det första är det 250w för en bas med dubbla talspolar då, eller är det 500w/ bas.

Vardera spole tål 250 W, då tål båda spolarna 500 W tilsammans. Alltså 500 W per bas. smile

Lowrider_Traktorn skrev:
Sen har jag kopplat dessa basar så att motståndet är 1ohm. Då undrar jag om steget ger ut 1000w eller om det bara ökar med 250w. Eftersom att steget får jobba hårdare. Eller om det inte ökar alls och att jag riskerar att bränna steget

Menar du att den totala impedansen för båda basarna tillsammans är 1 Ohm?
Vad heter ditt steg mer än GAS, modellnummer?

erixon89
11 januari 2009
Ny fråga!!

Hej! Behöver hjälp min sterio brusar som en orkan vet inte vad det är.

Brusar på låg volym sen när man höjjer så försvinner det eller hörs iaf inte längre någon som vet va det kan vara?.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 januari 2009
erixon89 skrev:
Ny fråga!!

Hej! Behöver hjälp min sterio brusar som en orkan vet inte vad det är.

Brusar på låg volym sen när man höjjer så försvinner det eller hörs iaf inte längre någon som vet va det kan vara?.

Fråga 1 är ju vad är det för stereo du har...?
Fråga 2 det är inte generator ljud du hör...?
Ett vinande som följer varvtalet på motorn..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök