4237
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
jockmokk skrev:
Detta är säkert en jätte dum fråga men jag fattar inte riktigt hur man ska sätta fast högtalarna i bafflarna om man sätter fast bafflarna i dörren.
Om man köper/gör en sån här: https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=210 och limmar på den på dörren så hur ska man sätta fast högtalaren? Denna är 25 mm och högtalren är ju minst 60-70 mm. Jag har säkert missförstått allting så vorde snällt om någon kunde förklara.

är du händig så kan du göra egna ringar av MDF-board. om du använder 22mm tjock MDF så kan du limma/skruva ihop flera ringar på varandra(3-4st i ditt fall). då blir det stabilt smile

MVH Fredrik

Dock så är det inte att rekommendera att bara bygga så, då blir det ju som en väldigt liten låda till högtalaren och den kommer INTE spela bra! Man bör öppna upp bakom så att högtalaren får ett större utrymme att jobba i.

jag utgick ifrån att det fanns ett hål i plåten i dörren för högtalaren. att han skulle använda bafflarna som distanser för att sluta tätt mot klädselpanelen på dörrens insida? tongue
kanske tolkade fel då tongue

enklast vore om han kunde slänga upp en bild på hur dörren är uppbyggd. om det bara är slät plåt eller där finns ett uttag för högtalare redan smile

MVH

21 Inlägg
20 juli 2010
Två frågor:

1. Vad är lång slaglängd bra för?
2. Vad innebär det när högtalare heter koaxialer, är det med en diskant i mitten av högtalaren då?

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
20 juli 2010
M_icke_ skrev:
Okej! smile
Misstolka mig inte nu,
FR12 kan leverera ordentligt med djupbas och är utan tvekan värda sina pengar! Kan hända att dom blir rappa i mindre lådor..wink
Dom är klart bra om man inte vill (som jag) lägga 13000kr på 2st 12" tävlingsbasar och bli frånspelad av 2st MDS 12or.. tongue

Nu har det blivit skrivet en massa så det e väl på sin plats att svara med.

Ingen fara jag misstolkar dig inte (men det kan ju vara lätt hänt när man skriver) smile smile smile

Det jag och Klas labbade fram för att få en bra musiklåda som både spelar hyggligt högt med en trevlig djupbas utan att vara slapp var 50L / bas. Dom lådor jag har i bilen är på 100L med 2 basar i varje och en 6" port och avstämningen ligger på 43 Hz.

Sen när det gäller vad man uppfattar som bra och dåligt är ju väldigt mycke upp till den som lyssnar smile.
Du skrev tidigare om hur upphängningen i basen hänger med. Jag har haft mina basar ett bra tag nu och jag är inte blyg på volymen. Dom är fortfarande bra stuns i dom.

Lite svar på dina frågor. smile
M_icke_ skrev:
Hur många burpar håller basen innan upphängningen är slut?

Håller bra länge med tanke på priset smile

M_icke_ skrev:
Hur mycket pengar ligger det i slutsteg och batterier? Så vad är meningen att ha en billig bas?

Kul att prova med mycke effekt för att se vad dom tål smile

M_icke_ skrev:
Slutligen, eftersom porten går upp över rutkanten klassas bilen som en superstreet bil där nivåerna ligger på över 160dB i sverige.

Att lådan såg ut som i filmen jag länka till var för att det var i labbverksamhet och se vad basen kunde prestera. Går ju alltid att bygga annorlunda för att kunna lägga sig i en lägre klass smile.

M_icke_ skrev:
En annan grej. Att basarna låter illa i Mojjes Focus kan bero på att han kör dem slutet och med fel lådvolymer. Det blir mer rättvist att lyssna på en bas när den sitter i rätt låda och rätt miljö. MDS FR12W är garanterat ingen dålig bas men den är inget bra alternativ för den som vill lyssna på musik och njuta av den.

Mojjes lådor har blivit en kompromiss för att spela så bra det går. Vad jag vet så vill han ha många basar i sin bil och då var det bara att försöka att göra så pass bra lådor som möjligt.
FR12W basen är en riktigt bra bas kontra vad den kostar. Och den kan spela musik bra det är ju bara att göra en låda i rätt storlek och stämma av den så den passar bilen smile

Nu blev det mycke men lite svar kanske det blev.

//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2010
torhild skrev:
Två frågor:

2. Vad innebär det när högtalare heter koaxialer, är det med en diskant i mitten av högtalaren då?

1. Flytta mycket luft
2. Stämmer bra det, en triaxial är med midbas mellanregister och diskant i en högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

230 Inlägg
20 juli 2010
Har varit ute och kollat lite noggranare nu och dte va inte riktigt som jag trodde.
Jag kan inte sätta dit något i plåten för då är rutan i vägen om jag har den helt ner vevad som jag vill kunna ha pga att jag inte har nån AC.

Det finns en bild i mitt galleri hur det ser ut, jag har bild på hur det ser ut närmare men det blir alltid nå konstigt när jag ska lägga upp den

1 785 Inlägg
21 juli 2010
M_icke_ skrev:
dbjanoz skrev:
M_icke_ skrev:

Har både lyssnat på Mojjes Focus och på en annan bil med 2st i.
Vad jag tycker är att dom basarna är alldeles för slöa och släpiga.. Känns som kontrollen blir urkass, inte minst om man driver dom på T5-steg.
Visserligen är mojjes bil i första hand byggd för att vara snygg men inte ens basarna som sitter slutete spelar rappt nog för min smak. Att det sen är konstant strul med stegen i den bilen gör inte saken bättre.

Du får gärna bjuda på en provlyssning och försöka övertala mig!

Hur många burpar håller basen innan upphängningen är slut?

Hur mycket pengar ligger det i slutsteg och batterier? Så vad är meningen att ha en billig bas?

Slutligen, eftersom porten går upp över rutkanten klassas bilen som en superstreet bil där nivåerna ligger på över 160dB i sverige.

En annan grej. Att basarna låter illa i Mojjes Focus kan bero på att han kör dem slutet och med fel lådvolymer. Det blir mer rättvist att lyssna på en bas när den sitter i rätt låda och rätt miljö. MDS FR12W är garanterat ingen dålig bas men den är inget bra alternativ för den som vill lyssna på musik och njuta av den.

Mojje byggde medvetet ganska stora lådor till sin bil för att få djupbas ja.. Bättre att demospela ut ur bilen med djupbas..
Är visserligen en ganska bidragande orsak till att basarna blir slöa..

Djupbas? Då har han verkligen valt fel element haha..... och precis som MDS själva säger är basen inte lämplig för sluten montering http://www.mds.se/sv/product/42. Så varför envisas med att sätta bas stackarna i fel lådor? Dessutom berättade han att lådorna inte ens har samma volymer att arbeta med. Det kan vara en del i den konstiga karaktären som den basväggen ger.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 juli 2010
jockmokk skrev:
Har varit ute och kollat lite noggranare nu och dte va inte riktigt som jag trodde.
Jag kan inte sätta dit något i plåten för då är rutan i vägen om jag har den helt ner vevad som jag vill kunna ha pga att jag inte har nån AC.

Det finns en bild i mitt galleri hur det ser ut, jag har bild på hur det ser ut närmare men det blir alltid nå konstigt när jag ska lägga upp den

såg ju ut på bilden som att där suttit en högtalare innan iaf. hur satt den då? direkt i dörrsidan bara?

finns det hål i plåten för högtalare?
hur ser det ut bakom dörrsidan?

finns det hål i plåten men du inte kan montera högtalaren där PGA rutan så kan du ju köra på mitt förslag om att bygga på med sånna bafflar tills rutan går fri.

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (21 juli 2010)

2 035 Inlägg
21 juli 2010
Jag skulle vilja att nån kunde titta på denna bilden och säga om Den röda kurvan blir för peakad?
Har nu 18cm rör vilket blir 40.57 hz i avstämningen. Men jag vill testa att höja avstämningen till 44hz vilket är den röda linjen. Men då ligger toppen av kurvan på 5.6db vid 49.97 hz. Men det kommer inte att låta för peakad eller nåt? Vill spela högre eftersom jag tävlar lite men vill fortf ha en låda som går att lyssna på.

http://img251.imageshack.us/img251/326/xtrq.jpg

Biljudsveteran sen 1984!

157 Inlägg
21 juli 2010
Finns säkert någon liknande fråga i denna tråd men kan inte sitta och leta igenom 183 sidor. Har hört att olika bablar "stör" varann. ska dra kablar till slutsteg i en volvo 740 och undrar vilka kablar som ska vara långt ifrån varann osv?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2010
Micke3 skrev:
Finns säkert någon liknande fråga i denna tråd men kan inte sitta och leta igenom 183 sidor. Har hört att olika bablar "stör" varann. ska dra kablar till slutsteg i en volvo 740 och undrar vilka kablar som ska vara långt ifrån varann osv?

Signalkablar (lågnivå ch högtalarkablar) skall ej ligga nära elektriska kablar eller andra signalkablar i bilens elsystem.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2010
Men om nån av dom måste ligga nära andra kablar så är det högtalarkablarna, dom är inte i närheten av lika känsliga för störningar som lågnivåkablarna p.g.a mycket högre spänning (och ström) i högtalarkablarna. Det viktiga är att lågnivåkablarna liggerså långt ifrån alla andra som möjligt och om dom måste ligga nära nån så ska dom korsa med 90 graders vinkel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
21 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
jockmokk skrev:

såg ju ut på bilden som att där suttit en högtalare innan iaf. hur satt den då? direkt i dörrsidan bara?

finns det hål i plåten för högtalare?
hur ser det ut bakom dörrsidan?

finns det hål i plåten men du inte kan montera högtalaren där PGA rutan så kan du ju köra på mitt förslag om att bygga på med sånna bafflar tills rutan går fri.

MVH

Jo men jag tog bort högtalren den för att lättare att se.
Jag har aldrig monterat ner hela dörrsidan än, får nog göra det och kolla ordentligt hur det ser ut.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2010
Men hur satt originalhögtalaren då? Måste ju gå att montera en ny på samma sätt tycker jag. Ser ut som att den satt där i dörrsidan och om du ska i med nåt värre där så bör du styva upp en del, kanske sätta distanser mot dörren så att det blir stumt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

445 Inlägg
21 juli 2010
Hej allihopa! har en fråga! tror ni att detta steg funkar bra att driva en DLS RW12?
http://www.blocket.se/skaraborg/Slutste … 13&w=1

Mvh Whoiswho

230 Inlägg
21 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Men hur satt originalhögtalaren då? Måste ju gå att montera en ny på samma sätt tycker jag. Ser ut som att den satt där i dörrsidan och om du ska i med nåt värre där så bör du styva upp en del, kanske sätta distanser mot dörren så att det blir stumt.

Svårt att förklara hur den satt, kan ta ett kort och lägga upp en bild när jag kommer. Och ja det går att sätta dit en på samma sätt tror jag.
Ja, det är mitt problem nu, att stadga, men jag vet inte riktigt hur, för rutan går ner ganska långt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2010
Men rutan går väl inte rakt bakom där, du har väl en mellanplåt också innanför dörrsidan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
21 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Men rutan går väl inte rakt bakom där, du har väl en mellanplåt också innanför dörrsidan?

Nej, det känns inte som det iallafall.
Det är bara lite skumgummi/frigolit av någon slag som man ser på bilden.

21 Inlägg
21 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
torhild skrev:
Två frågor:

1. Flytta mycket luft
2. Stämmer bra det, en triaxial är med midbas mellanregister och diskant i en högtalare.

Okej och när basen flyttar mycket luft blir det sånt där tryck som krossar glas osv...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nej, det känns inte som det iallafall.
Det är bara lite skumgummi/frigolit av någon slag som man ser på bilden.

Hm okej, men det skumgummit sitter inte bara över nåt hål då? Annars så får du väl styva upp dörrsidan med glasfiber och plast, blir kanske inte riktigt lika bra som att staga mot dörren men gör du det bra så blir det nog helt okej.

torhild skrev:
ChriZtoffer skrev:
torhild skrev:
Två frågor:

1. Flytta mycket luft

Okej och när basen flyttar mycket luft blir det sånt där tryck som krossar glas osv...

Typ ja, fast då lär du ha en stum bil, rejäla basar och en massa effekt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2010
bosabengt skrev:
Jag skulle vilja att nån kunde titta på denna bilden och säga om Den röda kurvan blir för peakad?
Har nu 18cm rör vilket blir 40.57 hz i avstämningen. Men jag vill testa att höja avstämningen till 44hz vilket är den röda linjen. Men då ligger toppen av kurvan på 5.6db vid 49.97 hz. Men det kommer inte att låta för peakad eller nåt? Vill spela högre eftersom jag tävlar lite men vill fortf ha en låda som går att lyssna på.

http://img251.imageshack.us/img251/326/xtrq.jpg

Båda är för peakade för att "lyssna" på IMO....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök