4538
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2010
_Peppo_ skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
_Peppo_ skrev:

jag har en Ground Zero Uranium GZUW300SQ
allt är kopplat som det ska, en kompis jobbar på ljud firma så vi kopplad in allt men kablarna var dragna i bilen sedan innan.
Har inte den grövsta strömkabeln, där mina misstankar ligger.
Japp allt är kopplat korrekt, har kollat alla kablar förutom att pröva med en ny ström eller lågnivå.
Bilen är inget annorlunda när jag spelar högt, bara steget som ballar ur.
MVH

okej, eftersom dina kablar var dragna i bilen innan så kan man ju inte veta exakt hur det är gjort. kan ju vara någon klåpare som skarvat på en riktigt tunn kabel längs med strömkabeln eller något liknande.
hade jag varit du så hade jag kontrollerat alla strömkablar och lågnivåkablar så dom är hela och alla kontakter är okej. kolla säkringshållaren också så kontakterna inte är oxiderade eller liknande. har du tillgång till multimeter så mät hur hög spänning du har vid slutsteget när du spelar högt. ifall spänningen är stabil men lampan endå blinkar så behöver du ju inte andra kablar iaf. smile
så börja med att mäta smile

MVH

Hitta felet här om dagen, en säkring var inte isatt ordentligt så den hade hoppat ur när jag åkte med bilen, jävla smågrejer... Men men nu är det fixat.
Tack för hjälpen.

Låt mig gissa.........glassäkring?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juli 2010
vad är det som skiljer ett "bilstereobatteri" (typ running bull) från ett vanligt bilbatteri? ifall vi bortser ifrån att bilstereobatteriet klarar djupa urladdningar. eftersom ett bilstereobatteri på låt säga 70Ah ligger runt 2000kr och ett vanligt batteri med samma spec ligger på tusenlappen så borde det väl vara mer som skiljer?

bara lite nyfiken eftersom ja ska införskaffa extra batteri smile
och en fråga till, behöver jag byta laddningsrelä/laddningsregulator när jag utökar till 2 batterier? bilstereohandlaren pratade något om ett laddningsrelä på fler ampere för att generatorn skulle kunna kompensera för den högre strömförbrukningen. men de laddningsrelä jag hittat på nätet är ju anpassade efter vilken generator man har, eller?

MVH

7 282 Inlägg
26 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
vad är det som skiljer ett "bilstereobatteri" (typ running bull) från ett vanligt bilbatteri? ifall vi bortser ifrån att bilstereobatteriet klarar djupa urladdningar. eftersom ett bilstereobatteri på låt säga 70Ah ligger runt 2000kr och ett vanligt batteri med samma spec ligger på tusenlappen så borde det väl vara mer som skiljer?

och en fråga till, behöver jag byta laddningsrelä/laddningsregulator när jag utökar till 2 batterier? bilstereohandlaren pratade något om ett laddningsrelä på fler ampere för att generatorn skulle kunna kompensera för den högre strömförbrukningen. men de laddningsrelä jag hittat på nätet är ju anpassade efter vilken generator man har, eller?

MVH

Många dyrare batterier använder väl AGM teknik eller något i den stilen, brukar väl innebära att dom klarar av att ge ut en högre strömstyrka snabbare än vad ett "vanligt" batteri gör.

Nej du behöver inte byta laddrelä.
Antingen pratade säljaren goja eller så menade han ett skiljerelä, dock har det en helt annan funktion...
Senast redigerat av Brains (26 juli 2010)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juli 2010
Brains skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

Många dyrare batterier använder väl AGM teknik eller något i den stilen, brukar väl innebära att dom klarar av att ge ut en högre strömstyrka snabbare än vad ett "vanligt" batteri gör.

Nej du behöver inte byta laddrelä.
Antingen pratade säljaren goja eller så menade han ett skiljerelä, dock har det en helt annan funktion...

okej, ne ja bara började fundera när jag såg att på biltema kunde jag få mer än dubbla antalet Ah för samma pris, visste att det fanns en hake nånstans wink haha.

okej, bra!
ne han uttrycke sig som så att detta relät skulle bytas för att få mer ström eller något ur generatorn. men antar att det bara behövs om man har en väldigt liten generator?
jag har 130A tror jag..

MVH

230 Inlägg
26 juli 2010
Nu har jag hittat en affär som jag kan köpa polyester, härdare och glasfiber.
Tänkte börja med att köpa 1 kg polyester, art nr 4544 och 20 ml blandare art nr 4545
Men jag vet inte vilket glasfiber jag ska använda.
kan nån hjälpa mig välja rätt? Är det denna med art nr 4547 jag ska ha? eller är det något slaggs väv jag ska ha?
Här är länken till företaget: http://www.hjertmans.se/

Planerna är att jag ska förstärka framdörrana på insidan.
Senast redigerat av jockmokk (26 juli 2010)

7 Inlägg
28 juli 2010
Vad betyder SLA?

I min Pioneer deh2200 kan jag gå in på:  Audio -> SLA, och ställa in mellan -3 och +3 (tror jag).

ohshit
1 285 Inlägg
28 juli 2010
xryw skrev:
Vad betyder SLA?

I min Pioneer deh2200 kan jag gå in på:  Audio -> SLA, och ställa in mellan -3 och +3 (tror jag).

SLA = Source Level Adjustment,
justera olika tillgängliga källor från minus till plus

t.ex; om basen överröstar så kan du använda denna justering för att höja t.ex diskanten i högtalarna utan att ändra på basinställningen.

The löwer class.

58 Inlägg
28 juli 2010
har tänkt att köpa två Zachry BX-T12 till bilen och bygga låda.

vilket är bästa sättet att få bra ljud i en 940 utan att ta upp hela bagaget?

och vill gärna ha tips på ett bra slutsteg som orkar driva basarna:)

edit.

basen http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 12-p78203/
Senast redigerat av Ponta_006 (28 juli 2010)

4 693 Inlägg
28 juli 2010
Detta steg skulle funka bra, håller dig till samma märke dessutom smile http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … d-p333165/

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2010
Cgee skrev:
xryw skrev:
Vad betyder SLA?

SLA = Source Level Adjustment,
justera olika tillgängliga källor från minus till plus

t.ex; om basen överröstar så kan du använda denna justering för att höja t.ex diskanten i högtalarna utan att ändra på basinställningen.

Snarare som så att man ändrar volymen på källan i förhållande till en referenckälla.

Normalt ändras volymen för cd:n till att vara på samma volym som radion så att man slipper ändra volymen då man skiftar mellan källorna.

Heter lite olika saker hos olika märken.

SVC kallas denna funktion på min Eclipse. Source Volyme Control

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
28 juli 2010
Ponta_006 skrev:

edit.

Har du pengarna så rekomenderar jag dessa basar istället:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … r-p372045/

Mer för pengarna smile

Sedan passar steget Softis länkade fint till de basarna, den kombinationen kör ja själv i min bil smile

4 693 Inlägg
28 juli 2010
Alpinabiturbo skrev:
Ponta_006 skrev:

edit.

Mer för pengarna smile

Sedan passar steget Softis länkade fint till de basarna, den kombinationen kör ja själv i min bil smile

Ja och det kan jag go i god för att det spelar satan.
Riktigt rappa basar, vart avis när jag provlyssnade din bil big_smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 juli 2010
Ponta_006: Har du testat sökfunktionen? wink Bara dom senaste dagarna har det kommit upp ett antal liknande frågor, alltså hur man får bäst ljud i en Volvo 2/7/9x4.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

58 Inlägg
28 juli 2010
Softis skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Ponta_006 skrev:

edit.

Mer för pengarna smile

okej tackar:)

har den gammla modelen av bx p12 på rummet med zachrys hifi steg och den låter riktigt bra:) tackar för tipsen:)

1 435 Inlägg
28 juli 2010
Softis skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Ponta_006 skrev:

edit.

Mer för pengarna smile

å nu har ja mycket trevligare avstämning än vad ja hade då smile

Ponta_006: Okej, BX-P12 och nya P12R är typ same shit så om du är nöjd med P12 blir du nöjd med P12R, i rätt bil rätt byggt spelar du lätt 140dB med ett R1500D och två BX-P12R smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (28 juli 2010)

907 Inlägg
28 juli 2010
om jag ska montera baslåda i min vectra a sedan finns det någon regel vilket håll jag ska montera den?
basarna mot ryggstödet eller ut mot bakluckan?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 juli 2010
Testat söka...? Så länge som det är en sedan (alltså en bil med en fast monterad hatthyllan) så är det basarna framåt och tätat runtom som gäller. I kombi/halvkombi bilar däremot brukar det bli bäst med bas bakåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

445 Inlägg
28 juli 2010
Tja, jag undrar vart man kan köpa bra och prisvärda huvudenheter? Ä hyffsat less på min jävla Denver som blir överhettad så man måste dra strömmen på den så fort man ska lämna bilen, och att den kan ändra inställningar från usb:n till cd när man lirar en låt på Usb:t.
Har just nu en Jvc i bilen istället som jag är riktigt nöjd över som funkar klockrent! fast den saknar Usb:P

så japp tips vore riktigt skönt, på vart man kan hitta en bra huvudenhet helt enkelt:)

//Whoiswho

685 Inlägg
28 juli 2010
whoiswho skrev:
Tja, jag undrar vart man kan köpa bra och prisvärda huvudenheter? Ä hyffsat less på min jävla Denver som blir överhettad så man måste dra strömmen på den så fort man ska lämna bilen, och att den kan ändra inställningar från usb:n till cd när man lirar en låt på Usb:t.
Har just nu en Jvc i bilen istället som jag är riktigt nöjd över som funkar klockrent! fast den saknar Usb:P

så japp tips vore riktigt skönt, på vart man kan hitta en bra huvudenhet helt enkelt:)

//Whoiswho

Vilken prisgrupp letar du efter?

Vad vill du ha för finesser på den? Antal RCA utgångar som behövs?

ställen där man kan köpa är många, men där jag brukar köpa mitt är www.blekingebilradio.se smile
Senast redigerat av Snoogiloo (28 juli 2010)

445 Inlägg
29 juli 2010
Snoogiloo skrev:
whoiswho skrev:

//Whoiswho

Vilken prisgrupp letar du efter?

Vad vill du ha för finesser på den? Antal RCA utgångar som behövs?

ställen där man kan köpa är många, men där jag brukar köpa mitt är www.blekingebilradio.se smile

Jag hittade en Pioneer där som såg lite lockande ut, va inne på Alpine Cd:n lite men den har lite för mycket finesser som inte intreserar mig:) Så, Pioneer DEH-2200UB Någon som har erfarenhet av denna pjäs? Den verkar bra och Pioneer är ju ett bra märke, så är lite sugen på att beställa denna:P

//Whoiswho

Sök