6144
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

181 Inlägg
7 augusti 2010
Grövre kabel är aldrig fel smile så eftersom du funderar på att byta 16 till 35 så kör på smile
Senast redigerat av DJchaoz (7 augusti 2010)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
8 augusti 2010
Softis skrev:
BBAD skrev:
Hej!

nu är det så att jag har fasnat lite på hur/vilken låda ja ska bygga till mina
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=25W2501D4

Vas: 6,27 liter
Qts: 0,721
Fs: 38,8 Hz

har testat att spela dom i
>sluten låda på 70L
>basreflexlåda på 70L avstämd på ca 45Hz
>även testat 1 bas i ovanstående lådor
varav jag märker ingen skillnad alls mad

även testat i annan bassreflexlåda på ca 55L avstämning vet ja inte (2x2,5" rör på 20cm)

Så är det någon som har förslag på låda? eller ska ja sätta om direckt i ryggstödet på bilen?
förövrigt bilen är en Volvo 240

driver basarna med 1 Gas C1 monoblock, så ja tycker effekten bör räcka ett tag
ska testa att byta steg idag å se om det inte e så att mitt e ½ trasigt

tacksam för hjälp

// Jonny

Har du 2 st?

Testa en låda runt 40-50 liter slutet för båda 2.
Dom där basarna spelar riktigt fint i rätt låda.

har 2 funderat på att skaffa 2 till...
ok ska testa
Vet att dom spelar bra därför ja köpte dom big_smile

1 785 Inlägg
8 augusti 2010
När ska denna tråden upphöra att uppdateras? 190 inlägg så har man väl ändå tappat tråden!!!!???

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 augusti 2010
dbjanoz skrev:
När ska denna tråden upphöra att uppdateras? 190 inlägg så har man väl ändå tappat tråden!!!!???

Folk kan börja att SÖKA innan de fyller på med frågor som har ställts ett flertal gången till en början tycker jag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
8 augusti 2010
Hej, jag ska bygga en låda till min 12"mds bas, lådan skall vara på 49liter och porten jag har är på 3-4". skulle någon kunna fixa en ritning till mig i det där programmet som finns för jag har inte det på datorn?

ps baslådan skall sitta i min volvo 944.

Mvh Jonas

TBM NINJA
917 Inlägg
9 augusti 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:
Vad är det som gör ett slutsteg till ett bra slutsteg?
m man jämför dessa två: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/
Och http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=182

Vad är det som gör att dls steget kostar nästan 1 000 kr mer?
Mutant steget ger ut 2x80w RMS i 4 ohm och dls ger ut 60w RMS i 4 ohm.
Så vad är det som gör att dls steget är bättre? för det antar jag att det är.

Jag har bara tagit 2 steg lite snabbt, inga jag funderar på att köra utan vill bara veta vad det är som är skillnad.

DLS steget innehåller garanterat bättre komponenter och kommer därmed att låta bättre, och om man mäter upp båda stegen så skiljer nog uteffekten inte så mycket, kan t.o.m vara som så att DLS steget ger ut mer (ren) effekt.

henke_92 skrev:
mindre val och möjligheter med mutant skitet och fler med Dls, helt enkelt...sen är om jag förstår rätt dls brygbar, det e inte mutanten, man vill också ha bred med Ohn register, dls har fler. den ska gå så lågt ner och högt för att va bra, en värsting bas kanske går ner på 1ohm och då måste ju steget också palla det, men båda dom stegen går bara till 2ohm mindst

Okej tack båda för svar:)
Men då kan det ju vara ganska svårt att hitta ett bra steg..

japp...det e forskning som gäller

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

133 Inlägg
10 augusti 2010
var ska man ta el ifrån när man vill bygga ut sitt ljudsystem (vanlig huvudenhet och 4x40Watt högtalare) med 1 slutsteg och bass (runt 500Watt)?

Jag vill ha lite bättre bas i bilen (behöver inte va det bästa som finns) och därför räcker det med en billig bas och slutsteg!

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
El? Till slutsteget menar du? Från batteriet så klart wink

Booyakasha!

1 785 Inlägg
10 augusti 2010
fritszol skrev:
var ska man ta el ifrån när man vill bygga ut sitt ljudsystem (vanlig huvudenhet och 4x40Watt högtalare) med 1 slutsteg och bass (runt 500Watt)?

Jag vill ha lite bättre bas i bilen (behöver inte va det bästa som finns) och därför räcker det med en billig bas och slutsteg!

Batteriet. Det är bara ett tips jag har! Och var noga med Jorden.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

133 Inlägg
10 augusti 2010
ska man inte ta det typ via någon säkring etc? Trodde jag hade hört att skiten kunde börja brinna om man tar det direkt från batteriet..

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
fritszol skrev:
ska man inte ta det typ via någon säkring etc? Trodde jag hade hört att skiten kunde börja brinna om man tar det direkt från batteriet..

Jo, du ska ha en säkrning emellan för att inte riskera kabelbrand.
Men du tar iaf strömmen från batteriet

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 augusti 2010
En säkring ska monteras max 30cm från batteriet, storleken på säkringen avgörs av kabelns grovlek och inget annat, kabelns grovlek däremot anpassas efter hur mycket ström steget drar. Jorden sätter du i nån bra bult nära slutsteget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TBM NINJA
917 Inlägg
10 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
En säkring ska monteras max 30cm från batteriet, storleken på säkringen avgörs av kabelns grovlek och inget annat, kabelns grovlek däremot anpassas efter hur mycket ström steget drar. Jorden sätter du i nån bra bult nära slutsteget.

e det inte skit samma var man sätter säkringen på plus sladden? yikes

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 augusti 2010
Eh nej, den ska sättas så tidigt som möjligt och absolut innan kabeln går igenom plåt, annars gör säkringen ingen nytta! Den säkringen är till för att skydda KABELN, säkring för att skydda steget finns för det mesta inbyggd, om inte så får man sätta en till alldeles innan steget eller så dimensionerar man den framme vid batteriet rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

123 Inlägg
10 augusti 2010
Hur många kanaler på ett slutsteg ska jag ha om det ska driva 6 st dörr-högtalare i min Saab 900?

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
Det funkar med 2 om du kan koppla dom till vettiga ohmtal.

Har du 3 högtalare i varje framdörr eller?

Booyakasha!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
11 augusti 2010
testade att spela en ton på 45hz idag i bilen. när jag hade en av framdörrarna öppen så var det tillräckligt tryck för att plåten på väggen i garaget nästan överröstade själva bastonen. asså att plåten skallrade.
däremot om man öppnade bagaget där basen sitter så minskade "bastrycket" ordentligt och det lät nästan illa. lite svårt att förklara men hoppas någon förstår hur jag menar.

är detta normalt eller vad kan det bero på? min första tanke var ju att lådan inte har rätt avstämmning men kanske kan vara något annat? smile

spelar ju inte mig någon roll men hade vart intressant att veta vad det beror på smile
tack på förhand
MVH Fredrik

1 785 Inlägg
12 augusti 2010
Drönirettab skrev:
Aronsson_Kil skrev:
alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt

Nja, här är det viktigt att hålla reda på vad som händer rent elektriskt. Ett steg kan ge ut mer effekt när motståndet blir mindre (till en viss gräns), det håller jag med om, men då måste steget också jobba hårdare eftersom det är tvungen att ge ut mer ström.

Alltså, när steget ger ut mer effekt så måste det även ge ut mer ström. Då utvecklas också mer värme som måste ventileras bort. Det blir egentligen tyngre för steget att driva en belastning som har litet motstånd eftersom det måste jobba hårdare och ger ut mer effekt.

Men jag håller fullständigt med om att det behövs 2x4 Ohms talspolar för att få till 2 Ohms belastning på steget, absolut. smile

Slutsteg tappar lätt kontrollen under den last de är avsedda för. Särskilt om de matas med för låg spänning. Om man kan hålla spänningen över 14volt är det en klar fördel med billigare steg. De riktiga stegen är även byggda för att leverera ner till 12volt och med bilen avstängd. Det man lägger på steget slipper man lägga på batterier skulle man kunna säga.

För att få kvalité rakt igenom bör man alltid börja med CD-spelaren och sedan gå vidare genom leden. Det blir liksom aldrig bättre än vad man har för huvudenhet. Det hjälper heller inte att har världens största bästa steg om man har ett urlakat gammalt batteri som inte kan leverera. Om man inte heller har en laddare för att ladda upp sina batterier? Ja då kan man fråga sig vad man håller på med.......

16 Inlägg
15 augusti 2010
Hurmånga slutsteg kan man ha på en radio med 2 lågnivå ut?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
Hur många som helst, men signalen kommer tappa i styrka för varje steg som du kopplar in, men då kan man koppla in en linedriver.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök