4413
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

41 Inlägg
22 augusti 2010
Jag har precis köpt en liten aktiv baslåda Pioneer TS-WX11A och undrar hur tjock strömkabeln måste vara för att driva den? Jag har en 16mm2 redan men den ser på tok för stor ut för den lilla lådan..går det ändå att använda den? Eller är det bättre och köpa en mindre?

Lite info om lådan:
Maximal ineffekt 150W Nominell uteffekt 50W

Mvh

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Det är ingen ide att byta ut 16 mm2 kabeln mot en mindre, då måste du ju kanske byta igen ifall du köper kraftigare saker. Om inte 16 mm2 kabeln får plats i anslutningen på baslådans slutsteg så kan du istället köpa ett litet kopplingsblock och sedan sätta en kort kabel från blocket till baslådan med lämplig area.

Även om man utgår ifrån slutstegets maxeffekt så drar det knappast mer än 20 A, därför funkar det med 2,5-4 mm2 kabel och 25 A säkring. smile

41 Inlägg
22 augusti 2010
Tack för svaret! Jag ska koppla ihop de kablarna med ett skarvdon (http://www.mds.se/sv/product/692/MDS-Skarvdon-21mm2)...gör det något kabeln som kommer från lådan (4-6mm2) kopplas ihop med en tjock 16mm2? Så det inte blir fel!

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Om du gör på det sättet så ska säkringen till 16 mm2 kabeln vara anpassad till den tunnare kabeln, glöm inte det. 4 mm2 får ha upp till 30 A säkring, 6 mm2 får ha upp till 35 A. smile

DLS
1 147 Inlägg
22 augusti 2010
Hur byter man originalstereon i en bmw 328i -99?

41 Inlägg
22 augusti 2010
på min e46:a (318 då..) så är det bara lossa försiktigt på listen från höger till vänster med te.x. en skruvmejsel. När du tagit bort listen runt om stereon kommer du se två skruvar som du lossar och sen är det bara att dra ut stereon.

1 Inlägg
23 augusti 2010
Någon som vet vad som passar i en bmw e36 compact? Tror att det är 5.25 bak men i dörrarna?

183 Inlägg
23 augusti 2010
någon som kan tipsa om en bra hyfsat billig 12``bas smile

omega 3000 renovering

DLS
1 147 Inlägg
23 augusti 2010
m4xen skrev:
på min e46:a (318 då..) så är det bara lossa försiktigt på listen från höger till vänster med te.x. en skruvmejsel. När du tagit bort listen runt om stereon kommer du se två skruvar som du lossar och sen är det bara att dra ut stereon.

Okej man tackar!

Beställde idag en monteringsram till min 328 och där såg man två skruvhål men hade ingen aning om var de skulle sitta men fick nu klarhet, tack!

Satt det iso-kontakt i stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
alex_152 skrev:

Vad ska du driva med och vad är "hyffsat billigt" för dig? Ska det vara ett löst element eller med låda?
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
23 augusti 2010
alex_152 skrev:

mds fr12w. sägs att den är mkt prisvärd. precis köpt en sån själv men inte hunnit prova den än smile

41 Inlägg
24 augusti 2010
huntelaar skrev:
m4xen skrev:

Okej man tackar!

Beställde idag en monteringsram till min 328 och där såg man två skruvhål men hade ingen aning om var de skulle sitta men fick nu klarhet, tack!

Satt det iso-kontakt i stereon?

Ja

1 903 Inlägg
24 augusti 2010
byggt en låda på 70 liter till min MDS fr12w. skulle gärna vilja ha lite tips och tricks för att få den att låta så bra som möjligt smile

hur mycket dämpning ska jag ha? gör det någon skillnad att lägga en siliconsträng i skarvarna? smile
någon som har koll på vart den basen ska delas? skulle gärna vilja dela den högt så att den möter upp framsystemet (150hz) är det för högt mån tro? hmm

och när man ska anpassa portens längd, kan man ta vilket rör som helst och kapa till i önskad längd? förutsatt att det är rätt dimension då förståss.

MVH

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
24 augusti 2010
Hejsan

har en Kenwood DNX5220

Nu har jag ett slutsteg
DLS REFERENCE RA40

Som ska driva DLS R1073,

Min fråga handlar om Huvudenheten och Lågnivån,
På dom HU jag haft innan har det varit enkelt att det fanns bara en lågnivå,
Denna stereon har 3st olika,

jag skulle vilja veta vilken jag ska välja för att kunna köra min R1073 både bas å diskanterna

Och kanske vad dom 3 olika är till för smile?

här kommer en bild
http://img838.imageshack.us/img838/5851/img2992a.jpg
ursäkta om bilden e stor

Saab

21 761 Inlägg
24 augusti 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
byggt en låda på 70 liter till min MDS fr12w. skulle gärna vilja ha lite tips och tricks för att få den att låta så bra som möjligt smile

hur mycket dämpning ska jag ha? gör det någon skillnad att lägga en siliconsträng i skarvarna? smile
någon som har koll på vart den basen ska delas? skulle gärna vilja dela den högt så att den möter upp framsystemet (150hz) är det för högt mån tro? hmm

och när man ska anpassa portens längd, kan man ta vilket rör som helst och kapa till i önskad längd? förutsatt att det är rätt dimension då förståss.

MVH

Dämpmaterial är egentligen en smaksak, ljudet kan höras lite "mjukare" med dämpning men en del tycker att basen hörs aningen "segare" också. Att dela vid 150 Hz är ingen större hit om man vill ha bra ljudkvalitet, dessutom hörs det tydligt att basen spelar bakifrån.

Helst under 80 Hz för att inte lokalisera basljudet så mycket. Det innebär att framsystemet har en viktig uppgift.

Man kan använda vanliga VVS-rör som port, fast det kan skilja litegrann i materialtjocklek så att en kant uppstår mellan rör och tratt. I så fall bör kanten slipas ner för att undvika risk för flåsljud. 4" port går att använda till den lådan, men lufthastigheten blir hög om du spelar ordentligt högt. Trattar är ett måste enligt min åsikt.

Röret kan göras 14 cm från början, då hamnar avstämningen nedåt 35-36 Hz och sedan kan du korta av röret med några cm i taget för att försöka få det basljud du är ute efter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2010)

21 761 Inlägg
24 augusti 2010
Robban98422 skrev:
jag skulle vilja veta vilken jag ska välja för att kunna köra min R1073 både bas å diskanterna

Vad står det ovanför de två översta utgångarna, står det "rear"?

230 Inlägg
24 augusti 2010
Tror ni att det går att köra denna bas på detta steg:
Basen: http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 00-p78217/
Steget: http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … h-p333163/

Sen tänkte jag köpa något kitsystem att driva framsystem med.
Senast redigerat av jockmokk (24 augusti 2010)

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
24 augusti 2010
Drönirettab skrev:
Robban98422 skrev:

Vad står det ovanför de två översta utgångarna, står det "rear"?

det står i ordningen

Av out
rear / SW
Front

Saab

1 903 Inlägg
24 augusti 2010
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH

Dämpmaterial är egentligen en smaksak, ljudet kan höras lite "mjukare" med dämpning men en del tycker att basen hörs aningen "segare" också. Att dela vid 150 Hz är ingen större hit om man vill ha bra ljudkvalitet, dessutom hörs det tydligt att basen spelar bakifrån.

Helst under 80 Hz för att inte lokalisera basljudet så mycket. Det innebär att framsystemet har en viktig uppgift.

Man kan använda vanliga VVS-rör som port, fast det kan skilja litegrann i materialtjocklek så att en kant uppstår mellan rör och tratt. I så fall bör kanten slipas ner för att undvika risk för flåsljud. 4" port går att använda till den lådan, men lufthastigheten blir hög om du spelar ordentligt högt. Trattar är ett måste enligt min åsikt.

Röret kan göras 14 cm från början, då hamnar avstämningen nedåt 35-36 Hz och sedan kan du korta av röret med några cm i taget för att försöka få det basljud du är ute efter. smile

tack så mycket! smile får testa mig fram med dämpmaterialet då.
och det med röret, jag har ett rör på 18cm nu med trattar i båda ändar. och han som gav mig specen på lådan (WooDMaN här på gorg) sa att ja skulle ha rör på 30cm för att få en avstämning på ca 43hz hmm

har delat basen vid 100hz nu och det låter helt okej tycker jag, lite jobb kvar på lådan så blir det nog kanon smile

MVH

DLS
1 147 Inlägg
24 augusti 2010
Plockade bort dörrpanelen på min 328i -99 och skulle se vad det var för högtalare som satt i.
Det satt en svart och en vit isokontakt inmatad i högtalaren. Samt ett iso-hål som var tomt. Jag undrar om detta är plus och minus på högtalaren och vad man ska göra med kablarna när man ska byta? Det är mänligen två kablar i varje iso.

Sök