2763
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 534 Inlägg
11 januari 2009
erixon89 skrev:
Ny fråga!!

Hej! Behöver hjälp min sterio brusar som en orkan vet inte vad det är.

Brusar på låg volym sen när man höjjer så försvinner det eller hörs iaf inte längre någon som vet va det kan vara?.

polaren hade ett liknande problem
vi kom fram till att de var stereon som inte tog vissa skivformat

Random Hero
4 047 Inlägg
11 januari 2009
de går ju prova lätt genom o byta source, försvinner det inte då så e de nåt annat

Dog food lid. Backwards

291 Inlägg
13 januari 2009
Ny fråga! tongue

kan man använda ett tvåkanalslutsteg att driva 2 olika högtalare med? en 2ohm och en 4ohms tex?

66 Inlägg
13 januari 2009
Ny fråga!

Hur räknar man ut vilken volym man ska ha på lådan om man bygger en egen?, eller om någon har lust att hjälpa mig räkna ut?. svara gärna med PM

Gasglad
3 244 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Används brl´s uträknare, det bästa råd jag kan ge dig..
Senast redigerat av MrCarfreak (13 januari 2009)

//Carfreak

66 Inlägg
14 januari 2009
MrCarfreak skrev:

Att ja ska ringa dom och fråga eller att dom har nått program som räknar ut det? och om det är program, vad heter det och går det att ladda ner nånstans?

4 074 Inlägg
14 januari 2009
viox skrev:
MrCarfreak skrev:

Att ja ska ringa dom och fråga eller att dom har nått program som räknar ut det? och om det är program, vad heter det och går det att ladda ner nånstans?

ajja bajja killar! inga olagliheter nu.....big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 januari 2009
BJonsson skrev:
viox skrev:
MrCarfreak skrev:

ajja bajja killar! inga olagliheter nu.....big_smile

Det finns lagliga alternativ till nerladdning på att säga just att man vill ladda ner är inget brott.
Tänker man ladda ner programvara som inte är gratis är det dock olagligt om man inte betalar för sig.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

66 Inlägg
14 januari 2009
Men kan skillnaden vara jättestor på 1 låda som är fel volym /felbyggd än en som har rätt volym/byggd på rätt sätt?

1 400 Inlägg
14 januari 2009
viox skrev:
Men kan skillnaden vara jättestor på 1 låda som är fel volym /felbyggd än en som har rätt volym/byggd på rätt sätt?

svar:  JA

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

66 Inlägg
14 januari 2009
polomononen skrev:
micke7406 skrev:
viox skrev:

svar:  JA

Vad jag förstått så kan man höra skillnad på lådan bara man gör fel på en halvliter (0.5 dm3). Men då är det "finlyssnare" jag snackat med. Vissa vill ju bara att det ska dunka hårt och är nöjda med det. Men vill du optimera din bas så gör du lådan med den volym som tillverkaren angivit.

Ok ja har försökt leta upp basen på internet och hittar den inte. Men det är en earthquake 12" model eq-12 cast 360watt rms 95oz 20-1000hz. Tänkte bygga en låda med reflexrör i men har ingen aning om vilken volym ja ska göra lådan. vill ju helst få ut så bra ljud ur basen å inte bara skramla plåt tongue
Senast redigerat av viox (14 januari 2009)

66 Inlägg
14 januari 2009
polomononen skrev:
viox skrev:
polomononen skrev:

Vad jag förstått så kan man höra skillnad på lådan bara man gör fel på en halvliter (0.5 dm3). Men då är det "finlyssnare" jag snackat med. Vissa vill ju bara att det ska dunka hårt och är nöjda med det. Men vill du optimera din bas så gör du lådan med den volym som tillverkaren angivit.

Ok ja har försökt leta upp basen på internet och hittar den inte. Men det är en earthquake 12" model eq-12 cast 360watt rms 95oz 20-1000hz. Tänkte bygga en låda med reflexrör i men har ingen aning om vilken volym ja ska göra lådan. vill ju helst få ut så bra ljud ur basen å inte bara skramla plåt tongue

Skramlande plåt är en annan del av ljudbygget som är lite jobbigt. Drar du på med volymen, så skramlar (förmodligen) plåten vare sig du har rätt lådvolym eller inte. Kan inte lådvolymen för den basen. Men något du ska tänka på är att tillverkaren kan rekomendera en annan volym om du kör med basreflexrör än om du kör med sluten låda.

jo det förstår jag tongue Det tråkiga med denna basen är att ja inte hittat nån svensk återförsäljare av den eller earthquake basar i övrigt, så får väll bli till att höfta hur stor den blir

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 januari 2009
Min tur att fråga nu då. smile

Håller på och fixar till mina dörrar, vill få dom att låta så bra som möjligt (såklart) och har därför dämpat det mesta av plåten med GAS M1 dämpmatta. Alla hål som fanns i den inre plåten har jag täckt för samt att jag har gjort en ny baffel i MDF som sitter med både "apskit" och skruv, så den är stum och stabil. So far so good.

Men nu till mitt problem. Dörrsidan låter för jävligt! Den skramlar och rasslar och vibrerar å har sig. Har satt fönsterlist nu mellan den och dörren men det gjorde en inte alltför stor skillnad. Så vad ska jag dämpa den med? Har funderat på lite olika lösning och det slutade med att jag idag köpte dämpfoam på BRL, men jag är inte säker på att det kommer ge det resultat som jag vill ha. Kanske ska man köra M1 matta även där eller kanske man kan vara lite experimentiel och använda sig av våtrumstätskikt (läste det i en annan tråd här på forumet, ska tydligen ge liknande effekt som tex peak off)?

Så vad tycker folket? Skulle helst få färdigt det här nu i helgen då det har dragit ut på tok för länge på tiden, och jag är sugen på att få börja leka med min 3sixty nu. ^^,

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 januari 2009
Vet inte om du läste hela mitt inlägg men hålen i min dörr är redan förtäckta och plåten är dämpad med M1 matta. wink Så det är själva dörrsidan (plast som man ser när dörren är ihopmonterad) som står på tur för dämpning. Själva dörren är bra och näst intill helt dämpad. Det som gäller nu är som sagt att få bort oljud från dörrsidan, eller dörrpanelen om man vill kalla den så.

Här är det som jag ska dämpa:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/large/546323_xvo7mv.jpg

Tror det blir till å testa med våtrumstätskikt, om inte nån annan har någon bättre idé? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

653 Inlägg
17 januari 2009
Om du har problem men vibbrationer från dörr panelen varför inte testa nått sorts silicon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 januari 2009
polomononen skrev:
Okej, då missuppfattade jag dig. Vad man dämpar själva dörrsidan med har jag ingen aning om. Kommer inga vibrationer från min dörrsida och den är orginal.

Saknar du några clips så dörrsidan sitter fast dåligt eller är det alltihop som skakar? Alltså kommer ljudet från att dörrsidan slår mot plåten eller är det delar i dörrsidan som vibrerar? För om den slår mot plåten så kanske det inte hjälper att täta dörren. Då kanske du behöver fler fästen eller lägga något emellan.

Alla fästen är hela och kvar på plats. Mellan dörrsida och plåt har jag satt fönsterlist så där är det häller inga vibrationer utan det är själva dörrsidan som låter. Så det får bli någon form av dämpning där samt en del fogskum mellan dörrsida och plåt för att "spänna" ut den och få det lite stummare.

Aronsson_Kil skrev:
Om du har problem men vibbrationer från dörr panelen varför inte testa nått sorts silicon?

Har visserligen tillgång till en massa silicon men det är nono i bilar, inget annat fäster efter att man haft på silicon på en yta. Då använder jag hellre akrylfog eller runotex.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 631 Inlägg
17 januari 2009
ChriZtoffer skrev:
Vet inte om du läste hela mitt inlägg men hålen i min dörr är redan förtäckta och plåten är dämpad med M1 matta. wink Så det är själva dörrsidan (plast som man ser när dörren är ihopmonterad) som står på tur för dämpning. Själva dörren är bra och näst intill helt dämpad. Det som gäller nu är som sagt att få bort oljud från dörrsidan, eller dörrpanelen om man vill kalla den så.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xvo7mv.jpg

Tror det blir till å testa med våtrumstätskikt, om inte nån annan har någon bättre idé? smile

Kör samma M1-matta på den också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

utbildad klant
2 197 Inlägg
17 januari 2009
Tja jag vet inte om någon har frågat detta men jag frågar endå:P JO jag undrar hur man vet hur man ska bygga baslådan alltså med djup å sånt för att det ska låta så bra som möjligt? har själv köpt mig 2 12" 1000w men ja jag har aldrigt bygt egen låda bara köpt färdigt. så snälla lär mig big_smile

Mvh O.Frankeståhl

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Det spelar i princip ingen roll vilket förhållande det är mellan djup/bredd/höjd, det viktigaste är att volym+eventuell avstämning är rätt. Man kan dock säga att två saker är ganska viktiga:

1. Avstånd från portmynning till motstående vägg (föremål) bör vara minst samma som portens innerdiameter.

2. Avståndet från baksidan av basens magnet till motstående vägg bör vara minst samma som ventilationshålet på magneten.

Annars är det inte så avancerat. Om tex porten är "för lång" så att den tar i någon av lådväggarna så kan man göra en böj på den.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 januari 2009
gurenius skrev:
ChriZtoffer skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xvo7mv.jpg

Kör samma M1-matta på den också.

Okej, då får det bli så. Var förrästen och kollade pris på våtrumstätskikt bara för skojs skull och det blev lite dyrt, ca 550kr för 6Kg. Så ett packe M1 matta blir det. Men nu ska jag ut och fylla upp lite håligheter med fogskum. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök