_Fredde_volvo_ skrev:
Lonefox skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
okejokej, ne helt nöjd är jag inte riktigt. men antar att det är inställningar och modifikationer som ska göras

tycker inte basen spelar så riktigt djupt, kan bero på att den är avstämd till 43hz antar jag?
tycker dessutom att basen inte är så väldigt rapp, asså i vissa låtar känns det som den släpar efter lite och det bara blir ett jävla "brum" av alltihop?

lådan är inte dämpad ännu, det kanske spelar in en hel del? fått höra att jag spelar högre utan dämpning?

MVH
Dämpning i låda elle rinte är en smaksak.
Mindre dämpning (framförallt i sluten låda) ger bättre transientsvar och basen upplevs ofta som "rappare"....
Mer dämpning o andra sidan "lurar" basen till att dne sitte ri en större låda (mkt iom att luften bromsas upp ngt) och den spelar ngt djupare. Dock tappar man i transientsvar och då kan basen upplevas som "slöare"...
EN anledning till att du inte upplever det som att basen spelar så djupt har och göra med att den är delad såpass högt som 100Hz. De övre tonerna över säg 50-60Hz tar överhand och överröstar de lägre rent ljudmässigt och du upplever inte basen som lika djup.
40-45Hz avstämning på en låda brukar funka bra för vardagspoppande till de flesta musikstilar.
Dock kan man kliva ner till 35-40Hz för tex. hip-hop och liknande....
tack så mycket för det svaret! mycket bra info

är mest vardagspoppande jag är ute efter. blir lite roligare att lyssna när du har en lite kraftigare bas.
och angående delningen så är jag lite osäker på om jag verkligen vill dela den lägre. för mitt framsystem är enbart koaxialer och dom klarar inte att spela särskilt djupt. är rädd att det blir ett stort glapp där man missar en massa frekvenser. egentligen borde jag skaffa mig ett riktigt framsystem i dörrarna men ekonomin tillåter inte det just nu, är ett framtida projekt isåfall.
får väl labba lite med lådan sen när jag har spelat in basen. brukar ju ta ett antal speltimmar innan de låter som bäst

så får man utgå ifrån det sen och testa sig fram lite

MVH
Lyssna du på en bil med "lagom" av allt och återkom sedan och säg att mkt bas är det viktigaste

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP