4214
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
Nackdelen är dock att man halverar signalen varje gång man splittar....

Nja där håller jag faktist inte med, så värst stor skillnad märks det inte på att splitta signalen, absolut inte så den halveras i styrka. Möjligtvis att man kan höra en liten skillnad.

rent teoretiskt så halveras den i styrka. har du lågnivå på 4volt och delar den med en y-split så får du
4volt / 2 = 2 volt. den kommer ju delas lika till de 2 stegen.

med på hur jag menar?

MVH

Jadå det är jag fullt medveten om, vore illa annars när man är elektriker. wink Men signalstyrkan halveras ändå inte, har testat och nej ingen större skillnad. Alltså utnivån från steget/en minskar inte särskilt mycket när man använder Y-splittar. Men jag föredrar också att köra utan om det går, för det mesta så finns det utgång/ar på nåt av stegen för att skicka vidare signal och dom är i vissa fall förstärkta så utnivån ska vara exakt lika som innivån.
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 september 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nja där håller jag faktist inte med, så värst stor skillnad märks det inte på att splitta signalen, absolut inte så den halveras i styrka. Möjligtvis att man kan höra en liten skillnad.

rent teoretiskt så halveras den i styrka. har du lågnivå på 4volt och delar den med en y-split så får du

med på hur jag menar?

MVH

Jadå det är jag fullt medveten om, vore illa annars när man är elektriker. wink Men signalstyrkan halveras ändå inte, har testat och nej ingen större skillnad. Alltså utnivån från steget/en minskar inte särskilt mycket när man använder Y-splittar. Men jag föredrar också att köra utan om det går, för det mesta så finns det utgång/ar på nåt av stegen för att skicka vidare signal och dom är i vissa fall förstärkta så utnivån ska vara exakt lika som innivån.

jaha du menar att du kopplar vidare från det första steget till nästa steg? alltså inte har en y-split innan båda stegen? då är jag med dig, det kan jag nog köpa. smile

MVH

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
7 september 2010
Så jag kan splitta en y-splitt utan att det blir nå mycket sämre ljud? yikes

Mvh. Emil

Bilar utan turbo suger..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

med på hur jag menar?

MVH

jaha du menar att du kopplar vidare från det första steget till nästa steg? alltså inte har en y-split innan båda stegen? då är jag med dig, det kan jag nog köpa. smile

MVH

Har testat båda varianterna, både att linka vidare från ett stegs utgång samt att använda Y-split och nej det är ingen större skillnad, utnivån blir ungefär lika hög.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

86 Inlägg
7 september 2010
Går det att brygga mina RF t152s 5,25" på mitt 4-kanals RF t4004 utan att steget "ser" det som 2ohm och får sämre dämpfaktor? Är inte ute efter effekt utan mer välljud.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Nope går icke, om högtalarna har en impedans på 4Ohm så kommer steget att belastas med 2Ohm per kanal (alltså det blir lika som om du lastade med en 2Ohms spole per kanal, samma dämpfaktor o.s.v.). Så mest välljud har du när du använder ett par kanaler till kittet, alternativt om du har en bra HU med rejäla filter så kan du köra aktiv delning på kittet, mellanregistren på 2 kanaler och diskanterna på 2, då kan du plocka bort originalfiltren också.
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

86 Inlägg
7 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Nope går icke, om högtalarna har en impedans på 4Ohm så kommer steget att belastas med 2Ohm per kanal (alltså det blir lika som om du lastade med en 2Ohms spole per kanal, samma dämpfaktor o.s.v.). Så mest välljud har du när du använder ett par kanaler till kittet, alternativt om du har en bra HU med rejäla filter så kan du köra aktiv delning på kittet, mellanregistren på 2 kanaler och diskanterna på 2, då kan du plocka bort originalfiltren också.

Just de! Kom på att mina filter har bi-amp så då är det väl bara att driva diskanterna på 2 kanaler, men hur mycket bättre tror du mellanregistret kommer spela, alltså hur mycket effekt har diskanterna snott? Har bara en lågnivå till övers så du måste jag väl splitta den?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Tror inte du kommer märka nån jätteskillnad, men testa! Antingen så kör du Y-splittar på lågnivåkablarna eller så om steget har utgångar så kan du dra kablar från dom till nästa par ingångar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2010
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

med på hur jag menar?

MVH

En sak som gör att du inte uppfattar signalförsämringen är att du matchar in gainkontrollerna wink
Men när man börjar krypa ner mot 0.5V per utgång efter alla splittar så är det inte lika roligt längre....

Men när man börjar prata om att länka signalen vidare från steg så finns det en anledning.
De flesta steg skickar ut exakt lika mkt signal som de får in. Dvs signalen blir orörd utåt sett men HAR påverkats internt via en mindre förstärkning för att just inte tappa signalstyrka. Eller ja förlåt mig. På de flesta steg som kostar lite mer wink 5k o uppåt (räknar 5k so BUDGETSTEG btw)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Fast nu menade jag såklart med orörd gain. smile Testade i en kompis bil där det är en lite provisorisk koppling med hög/lågnivåomvandlare på original HU, från den via Y-splittar till ett monoblock som driver ett par basaa (så ovanligt...) samt ett 4-kanals steg som driver fram & baksystem, nivån på framsystemet är densamma även fast man koppla in kablarna till baksystemet också.

Btw. mitt 4-kanals steg kostar ca 3000kr och det förstärker signalen på utgången. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
7 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Fast nu menade jag såklart med orörd gain. smile Testade i en kompis bil där det är en lite provisorisk koppling med hög/lågnivåomvandlare på original HU, från den via Y-splittar till ett monoblock som driver ett par basaa (så ovanligt...) samt ett 4-kanals steg som driver fram & baksystem, nivån på framsystemet är densamma även fast man koppla in kablarna till baksystemet också.

Btw. mitt 4-kanals steg kostar ca 3000kr och det förstärker signalen på utgången. wink

Vid EN splitt blir det ingen märkbar skillnad....men gå upp på två....tre....fyra så märker du till sist en STOR skillnad.

3K?
Det är inte ens budget wink

2 Inlägg
7 september 2010
Bra förslag på bas/slutsteg i en golf 3?

7 241 Inlägg
8 september 2010
Mcbeaver skrev:

Hur långt är ett snöre?

Steg:
Audison TH Uno

Bas:
Focal Utopia BE 33WX

Oj förlåt..........glömde jag säga att vi landar på runda slängar 40-45K för detta?

Med detta vill jag ha sagt..........
Budget?
Musiksmak?
VAD vill DU uppnå med basen?

2 656 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

med på hur jag menar?

MVH

En sak som gör att du inte uppfattar signalförsämringen är att du matchar in gainkontrollerna wink
Men när man börjar krypa ner mot 0.5V per utgång efter alla splittar så är det inte lika roligt längre....

Men när man börjar prata om att länka signalen vidare från steg så finns det en anledning.
De flesta steg skickar ut exakt lika mkt signal som de får in. Dvs signalen blir orörd utåt sett men HAR påverkats internt via en mindre förstärkning för att just inte tappa signalstyrka. Eller ja förlåt mig. På de flesta steg som kostar lite mer wink 5k o uppåt (räknar 5k so BUDGETSTEG btw)

i tjejens bil stoppade jag in ett magnat steg som har en utgång på steget som försärker signalen ut kostade 2 k

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vid EN splitt blir det ingen märkbar skillnad....men gå upp på två....tre....fyra så märker du till sist en STOR skillnad.

3K?
Det är inte ens budget wink

Ja så är det, men nu sa vi inget exakt antal splittar så då antog jag att det gällde för en. smile Har inte testat med fler, tyckte det var onödigt så det fanns utgångar på stegen.

Hehe nej jag vet, men så ska det bytas snart också, kanske mot Alpine PDX F-4, kanske mot Mosconi 100.4... Synd bara att Alpinen är ett budgetsteg.... wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
8 september 2010
ekelund88> Komme rinte ens kommentera det wink

ChriZtoffer> NU börjar vi snacka wink

TBM NINJA
917 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:
Mcbeaver skrev:

Hur långt är ett snöre??

pwnd...
du måste va mer detaljerad.. budget? brutalt ljud eller lagom?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 656 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:

HAHHAH sa inte att de va bra grejer :p men duger gott för en brudbil

7 241 Inlägg
8 september 2010
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:

Beror på bruden wink

En tjejkompis till mig sneglar rätt mkt på mina grejer som bara ligger wink

Basar för 16K.
Ett steg för 10K.
Framsystem fr 4K (ja det inköpptes då jag hade en bas för 2K som idag sitter i pendelbilen som har en rigg värd 15K)

Så definiera budget wink
Budget för mig är runt 15K totalt tongue
Senast redigerat av Lonefox (8 september 2010)

2 656 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:
ekelund88 skrev:
Lonefox skrev:

Beror på bruden wink

En tjejkompis till mig sneglar rätt mkt på mina grejer som bara ligger wink

Basar för 16K.
Ett steg för 10K.
Framsystem fr 4K (ja det inköpptes då jag hade en bas för 2K som idag sitter i pendelbilen som har en rigg värd 15K)

Så definiera budget wink
Budget för mig är runt 15K totalt tongue

basar kör du ju bara på fin lir har jag sett (focal) så bra skit du lägger pengarna på smile

men e de *** mätar tävling det handlar om så vill jag meddela att mitt steg och mina front högtalare kostar lika mycket som ditt budget system big_smile hahahahaha

Sök