2844
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

utbildad klant
2 197 Inlägg
17 januari 2009
aha jag tror jag fattar big_smile verkar inte jätte svårt trodde man var tvungen å räkna mycket

Mvh O.Frankeståhl

2 Inlägg
17 januari 2009
Tjena!
Jag är ny inom billjud och jag undrar om man kan få bra bas med framhögtalare? eller är bashögtalare till för att sköta basen själv, eller är dem till för att utöka basen?

Min idé är isf att köpa framhögtalarna först och köra utan bashögtalare/låda tills jag får mer pengar.
För dem framhögtalare jag har nu låter riktigt illa om man spelar basljud i dem :p
Senast redigerat av jaud (17 januari 2009)

1 631 Inlägg
18 januari 2009
jaud skrev:
Tjena!
Jag är ny inom billjud och jag undrar om man kan få bra bas med framhögtalare? eller är bashögtalare till för att sköta basen själv, eller är dem till för att utöka basen?

Min idé är isf att köpa framhögtalarna först och köra utan bashögtalare/låda tills jag får mer pengar.
För dem framhögtalare jag har nu låter riktigt illa om man spelar basljud i dem :p

Ja, det kan man. Med kravet att man installerar korrekt där högtalarna får spela i tex en väldämpad dörr med effekt från ett slutsteg. Stoppar man bara i nya högtalare i originaluttagen så får man inte bra bas ur dem. Rätt installerat klarar man sig långt utan separat subwoofer!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 Inlägg
18 januari 2009
gurenius skrev:
Ja, det kan man. Med kravet att man installerar korrekt där högtalarna får spela i tex en väldämpad dörr med effekt från ett slutsteg. Stoppar man bara i nya högtalare i originaluttagen så får man inte bra bas ur dem. Rätt installerat klarar man sig långt utan separat subwoofer!

Tack, då vet jag lite bättre vad jag ska lägga pengarna på smile

205 Inlägg
22 januari 2009
Vad är bättre att lägga till ett framsystem ett 2-kanals slutsteg på 150w eller ett 4 kanals som är 4x75w och 2x200w bryggat.  Det skall troligtvis senare delas aktivt så då skall jag lägga ett skilt slutsteg till diskanterna.
Men hur blir det med inställningen när jag bryggar 4-kanalaren till mellan/midbas när det blir som 2 gain att ställa på? Påverkar det eller hur är det?

44 Inlägg
22 januari 2009
tjena skulle vilja veta hur man räknar ut hur stor slutsstegeffekt man måste ha till en bas ?

volvo bara går å går

21 761 Inlägg
22 januari 2009
NismoP11 skrev:
Vad är bättre att lägga till ett framsystem ett 2-kanals slutsteg på 150w eller ett 4 kanals som är 4x75w och 2x200w bryggat.  Det skall troligtvis senare delas aktivt så då skall jag lägga ett skilt slutsteg till diskanterna.
Men hur blir det med inställningen när jag bryggar 4-kanalaren till mellan/midbas när det blir som 2 gain att ställa på? Påverkar det eller hur är det?

Med 4-kanalaren så får du ju koppla in en multimeter på de bryggade kanalerna och mäta utsignalen ifall du vill att båda sidor ska spela exakt lika högt, men eftersom kanalerna ska driva höger+vänster högtalare så är det nog inte extremt kritiskt med exaktheten tror jag.

Det bör fungera ungefär lika bra att använda 4-kanals steg och bryggkoppla.
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2009
NismoP11 skrev:

Nu hänger jag inte med...
Lägga till ett steg på 2x150....har du redan ett steg eller vadå?

Jag hade kört antingen ett fyrkanals till diskant och mellan och ett stereo till midbas eller ett stereosteg till vardera högtalarpar senare. Ev. ett kraftigare till midbasen och ngt klenare till mellan/disk eller tre lika starka.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
22 januari 2009
emil_740 skrev:
tjena skulle vilja veta hur man räknar ut hur stor slutsstegeffekt man måste ha till en bas ?

Det räknar man inte ut.
Men en tumregelen jag brukar gå på är iaf minst samma RMS på steget som basen tål RMS...

21 761 Inlägg
22 januari 2009
emil_740 skrev:

Det finns egentligen inget "måste" angående effekten på steget, men en rekommendation är att ha ett steg med minst samma RMS-effekt fast hellre aningen mer effekt än basens RMS-effekt. Nu handlar det ju inte bara om effekten hos steget, kvaliteten är viktig. Ett slutsteg som ger 1000W enligt reklamen och kostar typ 800:-, det ska man passa sig för.

En liten "tumregel" som jag har sett är att steget bör kosta dubbla summan jämfört med basen.

Men nu jädrar var jag sen. wink
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2009)

205 Inlägg
22 januari 2009
Lonefox skrev:
NismoP11 skrev:

Nu hänger jag inte med...
Lägga till ett steg på 2x150....har du redan ett steg eller vadå?

Jag hade kört antingen ett fyrkanals till diskant och mellan och ett stereo till midbas eller ett stereosteg till vardera högtalarpar senare. Ev. ett kraftigare till midbasen och ngt klenare till mellan/disk eller tre lika starka.

Förklarade lite dåligt kanske. Men fick svar på det  jag ville veta av Drönirettab så det är på det klara nu smile.
Senast redigerat av NismoP11 (22 januari 2009)

7 241 Inlägg
22 januari 2009
Drönirettab skrev:
emil_740 skrev:

Det finns egentligen inget "måste" angående effekten på steget, men en rekommendation är att ha ett steg med minst samma RMS-effekt fast hellre aningen mer effekt än basens RMS-effekt. Nu handlar det ju inte bara om effekten hos steget, kvaliteten är viktig. Ett slutsteg som ger 1000W enligt reklamen och kostar typ 800:-, det ska man passa sig för.

En liten "tumregel" som jag har sett är att steget bör kosta dubbla summan jämfört med basen.

Men nu jädrar var jag sen. wink

Jag var lika sen jag...*skådar uppåt* wink

Ang tumregeln med att steget bör kosta dubbelt så mkt som basen håller jag med om.
Framsystemet bör med vara minst dubbelt så dyrt om basen och steget kosta MINST lika mkt om inte dubbelt så mkt som lägst...precis som med basen.

Kan tillägga att jag själv inte riktigt följer dessa tumregler för tillfället av en anledning. Kallas pristak och pengabrist big_smile

12 Inlägg
22 januari 2009
Okej, Min fråga har jag redan ställt i en tråd jag skapat men får inget snabbt svar där och eftersom det är lite bråttom tänkte jag ställa samma fråga här:

Jag har 2 st. 12" Infinity Kappa basar på 300wrms styck, och jag undrar vilket av dessa två beg. monoblock som passar bäst till basarna:
DLS CA-12
http://www.blocket.se/vi/19497189.htm?c … amp;last=1
eller:
Pioneer GM-D510M (Class-D)
http://www.tradera.com/Pioneer-1000w-Mo … n_82553428

199 Inlägg
22 januari 2009
Micke-H skrev:
Okej, Min fråga har jag redan ställt i en tråd jag skapat men får inget snabbt svar där och eftersom det är lite bråttom tänkte jag ställa samma fråga här:

Jag har 2 st. 12" Infinity Kappa basar på 300wrms styck, och jag undrar vilket av dessa två beg. monoblock som passar bäst till basarna:
DLS CA-12
eller:

när jag letr så hittar jag inga infinity "kappa" 12" basar som är spec till 300 wrms ,det finns däremot Infinity Reference 1250W 12" bas som ligger på 300wrms ... måste veta vilken du har för kapa serien har 2st 2ohm spolar och reference har enkel 4ohm . men i vilket fall så skulle jag nog säga ca12 då det ger mer effekt. men du kommer endast få 400wrms i 2ohm från det steget. för du kommer inte komma ner till 1ohm med de basarna

7 241 Inlägg
23 januari 2009
attityds_problem skrev:
Micke-H skrev:

DLS CA-12
eller:

när jag letr så hittar jag inga infinity "kappa" 12" basar som är spec till 300 wrms ,det finns däremot Infinity Reference 1250W 12" bas som ligger på 300wrms ... måste veta vilken du har för kapa serien har 2st 2ohm spolar och reference har enkel 4ohm . men i vilket fall så skulle jag nog säga ca12 då det ger mer effekt. men du kommer endast få 400wrms i 2ohm från det steget. för du kommer inte komma ner till 1ohm med de basarna

Det är en äldre kappa-bas han har.

7 241 Inlägg
23 januari 2009
Micke-H skrev:

DLS CA-12
eller:

Av just de två?
Pioneer PRS-steget då jag har ett vagt minne av att den svarta DLS CA-serien hade en del problem, iaf sett mer än ett steg ge upp trots minsta nominella last (4 ohm) och vettig strömförsörjning...
Dessutom ser PRS-steget bättre ut på pappret med sin ngt högre effekt och lägre THD... Framgår dock inte vilket mätsätt de använt.

12 Inlägg
23 januari 2009
Ja, jag undrar vilken av  dessa två eftersom jag inte har råd med så mycket dyrare grejer, vill inte lägga mer en max 2000 kr. Och efter en massa letande var det dessa två som kändes bäst, men om du har en bättre idé så är det alltid välkommet.

Hmm.. vad menar du,  DLS nominella last 4ohm? Kan man inte köra 2ohm?

Lite mer info om PRS-steget http://www.pioneer.eu/eur/products/arch … index.html
Förresten, det är tydligen ett klass D steg, är det inte så att dom drar mindre ström bla?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2009
Ny fråga, igen! När man köper lösa baselement så får man ju för det mesta med nåt papper med rekommenderade lådstorlekar. Tex för en portad låda så kan det vara minimum 45L, optimal 52L och max 70L. Sen till det så finns det ju såklart rekommenderade portstorlekar och längd för att få rätt avstämning. Men om man nu istället gör en låda då som är tex 48L, blir det helt tokfel då eller är det bara att räkna ut rätt portarea/längd för den lådan också och köra på?

Skulle vara bra att veta då jag håller på och bygger en låda nu och försöker göra den så stor som möjligt i det utrymme som jag har, och det skulle ju kännas dumt då ifall jag får lov att fylla ut den med nånting pga att storleken inte överensstämmer med nån av dom rekommenderade. Tänkte ju försöka få den så nära den optimala storleken som möjligt men är rätt säker på att jag inte får den så stor. Så jag hoppas att den storlek jag får till "duger" och att det bara är att räkna ut rätt port till den.

Hoppas på bra svar!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
27 januari 2009
Micke-H skrev:
DLS nominella last 4ohm? Kan man inte köra 2ohm?

Jo, det steget ska klara ner till 1 Ohm. Det Lonefox antagligen menar är att det fanns steg som kunde gå sönder även fast man hade bra strömförsörjning och "bara" belastade med 4 Ohm, vilket normalt sett inte är något problem alls för detta steg. smile

Micke-H skrev:
Lite mer info om PRS-steget
Förresten, det är tydligen ett klass D steg, är det inte så att dom drar mindre ström bla?

Ja, såna steg drar mindre ström vid samma uteffekt än ett klass AB-steg gör.

21 761 Inlägg
27 januari 2009
ChriZtoffer skrev:
Ny fråga, igen! När man köper lösa baselement så får man ju för det mesta med nåt papper med rekommenderade lådstorlekar. Tex för en portad låda så kan det vara minimum 45L, optimal 52L och max 70L. Sen till det så finns det ju såklart rekommenderade portstorlekar och längd för att få rätt avstämning. Men om man nu istället gör en låda då som är tex 48L, blir det helt tokfel då eller är det bara att räkna ut rätt portarea/längd för den lådan också och köra på?

Skulle vara bra att veta då jag håller på och bygger en låda nu och försöker göra den så stor som möjligt i det utrymme som jag har, och det skulle ju kännas dumt då ifall jag får lov att fylla ut den med nånting pga att storleken inte överensstämmer med nån av dom rekommenderade. Tänkte ju försöka få den så nära den optimala storleken som möjligt men är rätt säker på att jag inte får den så stor. Så jag hoppas att den storlek jag får till "duger" och att det bara är att räkna ut rätt port till den.

Hoppas på bra svar!

MVH// Christoffer

Om man väljer en volym som hamnar mellan två olika förslag, då kan man också välja en avstämning som ligger mellan de två förslagens rekommendation. Vill du så kan du ändå ta till lite längre port och sedan prova dig fram till en avstämning som låter bra i dina öron.

Så får man ju ändå göra ibland, fastän man gör allting enligt manualens förslag. Orsaken är bla musikval, kupéstorlek och....eget tycke. smile
Hur ska tillverkaren kunna veta vilket basljud man vill ha. wink

Sök