3263
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2009
Drönirettab skrev:
Om man väljer en volym som hamnar mellan två olika förslag, då kan man också välja en avstämning som ligger mellan de två förslagens rekommendation. Vill du så kan du ändå ta till lite längre port och sedan prova dig fram till en avstämning som låter bra i dina öron.

Så får man ju ändå göra ibland, fastän man gör allting enligt manualens förslag. Orsaken är bla musikval, kupéstorlek och....eget tycke. smile
Hur ska tillverkaren kunna veta vilket basljud man vill ha. wink

Great! Precis det svaret som jag ville ha! smile Det sista du sa är mycket sant, sen så är ju inte bilcupé lika som en annan. Men då blir det till att bygga färdigt lådan och testa lite olika avstämningar sen, så blir det nog bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
27 januari 2009
Man kan säga att runt 40 Hz avstämning brukar passa i många bilar (beroende på musiksmak), det blir inte totalt galet alltså. En mindre bil, tex en golf, kan ha 45 Hz avstämning med bra resultat vad jag vet. Det kanske låter som att man nästan kan ha vilken avstämning som helst, men riktigt så är det inte.

Stämmer man av betydligt högre upp (exempelvis de som tävlar i dB) så kan basen kanske spela ruskigt högt med rätt låda, men den blir också väldigt känslig för låga frekvenser när man spelar musik och kan lätt slå i botten. Med 40-45 Hz avstämning och subsonicfilter inställt på typ 25 Hz eller liknande, då funkar det ofta utan problem att spela musik även med ordentlig djupbas.

Subsonicfilter är generellt rekommenderat när man har en basreflexlåda.
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2009)

1 400 Inlägg
27 januari 2009
Drönirettab skrev:
Man kan säga att runt 40 Hz avstämning brukar passa i många bilar (beroende på musiksmak), det blir inte totalt galet alltså. En mindre bil, tex en golf, kan ha 45 Hz avstämning med bra resultat vad jag vet. Det kanske låter som att man nästan kan ha vilken avstämning som helst, men riktigt så är det inte.

Stämmer man av betydligt högre upp (exempelvis de som tävlar i dB) så kan basen kanske spela ruskigt högt med rätt låda, men den blir också väldigt känslig för låga frekvenser när man spelar musik och kan lätt slå i botten. Med 40-45 Hz avstämning och subsonicfilter inställt på typ 25 Hz eller liknande, då funkar det ofta utan problem att spela musik även med ordentlig djupbas.

Jag kan ju fylla på med. om du har för låg avstämning så uteblir basen med stängda dörrar.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 januari 2009
Drönirettab skrev:
Micke-H skrev:
DLS nominella last 4ohm? Kan man inte köra 2ohm?

Jo, det steget ska klara ner till 1 Ohm. Det Lonefox antagligen menar är att det fanns steg som kunde gå sönder även fast man hade bra strömförsörjning och "bara" belastade med 4 Ohm, vilket normalt sett inte är något problem alls för detta steg. smile

Menar att jag har sett problem med just den SERIEN av CA-stegen.
En del steg har bara dött trots bra förutsättningar.

Summa sumarum... Pioneersteget ser ut att ge mer för pengarna i detta läge då de vill ha lika mkt för dem smile
Senast redigerat av Lonefox (27 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 januari 2009
är det en lågprisstereo kan den göra så..

7 241 Inlägg
27 januari 2009
mk2_power skrev:
är det en lågprisstereo kan den göra så..

Om du menar enheterna så var det inte ngr lågprisdare direkt. Jag räknar inte enheter för 3-5K för lågpris i förhållande till de stegen.....

21 761 Inlägg
27 januari 2009
Lonefox skrev:
Menar att jag har sett problem med just den SERIEN av CA-stegen.

Jo, så menade jag också egentligen. Skrev kanske lite luddigt. smile

7 241 Inlägg
27 januari 2009
Jo....vi pratade nog om varandra lite plus att jag läste inte allt nyss hemkommen från jobbet (försöker ställa om mig till dagtid igen efter att ha jobbat kväll i 9 år.....lagom lätt att vända dygnet 12 timmar :S )

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2009
Drönirettab skrev:

Okej, jo sub-sonic ska jag då ha på. Ang. lådvolym och avstämning så blir det att mäta och testa lite idag, så kan du gärna få räkna på ungefärlig portlängd åt mig sen så man inte börjar helt tokigt. wink

Kom förrästen på en fråga till nu om nån är villig att svara. I alla instruktionsböcker för slutsteg som jag har läst så står det att man inte ska monter steget direkt mot en plåtyta (antar att det har och göra med att det kan bli krypströmmar och sån skit). Men om man nu skruvar steget mot samma plåt som jordkabeln så kan det väl inte spela någon roll? Höljet på steget är ju ändå jordat så.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
28 januari 2009
ChriZtoffer skrev:
Ang. lådvolym och avstämning så blir det att mäta och testa lite idag, så kan du gärna få räkna på ungefärlig portlängd åt mig sen så man inte börjar helt tokigt. wink

Jo, det kan jag göra. Men det blir ju lite svårt eftersom jag inte vet lådvolym, baselement eller rörstorlek. wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2009
Drönirettab skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ang. lådvolym och avstämning så blir det att mäta och testa lite idag, så kan du gärna få räkna på ungefärlig portlängd åt mig sen så man inte börjar helt tokigt. wink

Jo, det kan jag göra. Men det blir ju lite svårt eftersom jag inte vet lådvolym, baselement eller rörstorlek. wink

Det kommer. wink Ska snickra ihop lådan först så blir det en sopsäck och litemått med vatten sen, då bör man ju få väldigt exakt volym. smile

Ingen som har nåt bra svar på min andra fråga då ang. att sätta ett slutsteg i samma plåtbit som jorden till steget? Tycker inte att det borde kunna påverka på nåt sätt men man vet ju aldrig...

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Fritidsforskare
344 Inlägg
28 januari 2009
Hej, jo jag undrar, kan man koppla 2 högtalare på 1 kanal?, detta gäller ett äldre 4 kanals MDS slutsteg. Inte parallell koppla utan löda ihop te 2 större sladdar, går det?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2009
Zajpner skrev:
Hej, jo jag undrar, kan man koppla 2 högtalare på 1 kanal?, detta gäller ett äldre 4 kanals MDS slutsteg. Inte parallell koppla utan löda ihop te 2 större sladdar, går det?.

Mvh//Robin.

Tja dom enda möjligheterna som finns för att koppla samman 2 högtalare till 1 kanal är ju parallell eller seriekoppling. Med seriekoppling så dubbla du impedansen (jag antar det är likadana högtalare) och med parallell så halverar du den. Om det är koaxialer så är seriekoppling inte att rekommendera då högtalare #2 kommer spela enbart diskant.

Så parallellkoppling är det som gäller, dom flesta steg brukar klara av iaf 2Ohms belastning per kanal, och högtalarna ligger väl antagligen på 4Ohm vardera så då blir det ju 2Ohm vid parallellkoppling. sen hur du gör själva kopplingen är ju upp till dig men självklart kan du ha bara en kabel som går från steget och sen delar sig till 2 ute vid högtalarna.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Fritidsforskare
344 Inlägg
28 januari 2009
Tack!

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

34 Inlägg
30 januari 2009
Hai, Undrar vad att Brygga ett slutsteg betyder.
Tack för svar.

21 761 Inlägg
30 januari 2009
Man kopplar tex ett baselement med basens plus till ena kanalens plusutgång och basens minus till andra kanalens minusutgång. Då kan man säga att båda kanalerna "hjälps åt" att ge ut ljud, men samtidigt belastas båda kanalerna mer och blir varmare. Man måste hålla koll på impedansen hos baselementet så att inte kanalerna överbelastas.

34 Inlägg
30 januari 2009
Drönirettab skrev:
Man kopplar tex ett baselement med basens plus till ena kanalens plusutgång och basens minus till andra kanalens minusutgång. Då kan man säga att båda kanalerna "hjälps åt" att ge ut ljud, men samtidigt belastas båda kanalerna mer och blir varmare. Man måste hålla koll på impedansen hos baselementet så att inte kanalerna överbelastas.

Här fick man svar snabbt, tackar man för! big_smile

En annan fråga, att man inte kan Docka ett steg betyder vad? Ska köpa ett steg te första bilen så är lite osäker på allt nytt wink

21 761 Inlägg
30 januari 2009
Att docka ett steg med ett annat steg innebär att man kopplar ihop dem på ett speciellt sätt med en speciell kabel, då kommer ena steget att vara "master" och det andra steget är "slave". Man kan alltså inte göra på det sättet med vilka steg som helst, det måste vara likadana steg och de måste dessutom vara gjorda för att kopplas på det sättet. smile

34 Inlägg
30 januari 2009
Drönirettab skrev:
Att docka ett steg med ett annat steg innebär att man kopplar ihop dem på ett speciellt sätt med en speciell kabel, då kommer ena steget att vara "master" och det andra steget är "slave". Man kan alltså inte göra på det sättet med vilka steg som helst, det måste vara likadana steg och de måste dessutom vara gjorda för att kopplas på det sättet. smile

Tusen tack för svaret! big_smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
31 januari 2009
Hej. Om jag ska koppla in 4 högtalare på 4 kanals steg, ett äldre MDS steg. Så ska 2 spela fram och 2 bak. Måste jag då köra med 4 lågnivåkablar då?, ex, 1 till ifram och 1 till i bak?, för att det ska spela rätt sen, eller behövs det bara 1?,

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök