7281
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
31 januari 2009
Det beror nog på hur steget är gjort, på en del steg måste man göra så men på andra steg räcker det med att bara använda ett par lågnivåkablar eftersom steget använder de signalerna till alla kanaler. smile

Det bör stå i manualen hur man ska koppla lågnivåkablarna för att kunna använda alla 4 kanalerna.
Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2009)

Fritidsforskare
344 Inlägg
31 januari 2009
Tackar Batterinörd!

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
1 februari 2009
Men om man ska komma med en till fråga då, Om jag nu har utgångar för 2 par lågnivå kablar, 1 går bak till slutsteg till basen. Då har jag 1 port kvar, kan jag dra 1 kabel och sedan koppla på en sån Splittare så jag får fullt på steget?, eller spelar det ändå fel då?. Sen har jag en Output level på bas slutsteget, Ett Impact LK 2501, man kan inte typ koppla över från det steget till 4 kanals steget?.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (1 februari 2009)

Dom kallar mig Danino

39 Inlägg
1 februari 2009
En fortsättningsfråga angående två högtalare på en kanal - två kit, i mitt fall 6,5 tums - behövs det bara ett filter per kanal?  -Eller behöver varje kit eget filter?

Har tänkt koppla till RF P400-4. Vill ha två 6,5 tums kit i varje framdörr.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 februari 2009
Zajpner skrev:
Men om man ska komma med en till fråga då, Om jag nu har utgångar för 2 par lågnivå kablar, 1 går bak till slutsteg till basen. Då har jag 1 port kvar, kan jag dra 1 kabel och sedan koppla på en sån Splittare så jag får fullt på steget?, eller spelar det ändå fel då?. Sen har jag en Output level på bas slutsteget, Ett Impact LK 2501, man kan inte typ koppla över från det steget till 4 kanals steget?.

Mvh//Robin.

Om det är så som du säger att du har 2 PAR lågnivåutgångar så tycker jag helt klart att du ska använda alla dom! Visst du får dra dubbla kablar men då kan du ställa ljudet bättre från stereon. Men om det inte spelar någon roll så fungerar det självklart att splitta befintlig kabel eller dra från basstegets utgång till nästa steg.

Fry skrev:
En fortsättningsfråga angående två högtalare på en kanal - två kit, i mitt fall 6,5 tums - behövs det bara ett filter per kanal?  -Eller behöver varje kit eget filter?

Har tänkt koppla till RF P400-4. Vill ha två 6,5 tums kit i varje framdörr.

Varje kit behöver ett eget filter, ja. Annars så blir delningsfrekvenserna konstiga.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Fritidsforskare
344 Inlägg
1 februari 2009
ChriZtoffer: Men om det bara är 1 utgång jag kan använda till 4 kanals steget, kan jag splitta den kabeln men ändå kunna ställa in bra?. så inte alla spelar likadant. Men hur vet man om det spelar någon roll då?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
1 februari 2009
Då borde det gå bra att koppla ena lågnivåparet till bassteget och andra paret till ena ingången på 4-kanalssteget, sedan tar du från basstegets "output" till 4-kanalsstegets andra ingång. smile

Precis som du funderade på förut alltså.

Vad ska du driva med 4-kanalssteget, fram+bakhögtalare?
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

Fritidsforskare
344 Inlägg
1 februari 2009
Drönirettab skrev:
Då borde det gå bra att koppla ena lågnivåparet till bassteget och andra paret till ena ingången på 4-kanalssteget, sedan tar du från basstegets "output" till 4-kanalsstegets andra ingång. smile

Precis som du funderade på förut alltså.

Vad ska du driva med 4-kanalssteget, fram+bakhögtalare?

Hej tack för svaret!. Jo det var tänkt så!, Vet dock inte riktigt va det blir för något än bara, Har ett 5.25" Audiotop kit i fram och har inget i bak, känns som högtalarna i fram ger sig framemot sommaren så blir nog nytt där också tack för hjälpen!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

105 Inlägg
2 februari 2009
Har en fråga som passar detta forum.
Är så att jag funderar på att uppgradera mitt ljudsystem i bilen. Just nu har jag ett slutsteg på 600w till en 15"baslåda. Och om jag ska uppgradera ljudet kommer jag behöva ett slutsteg till, som ska driva 2st 6x9" och 2 st 6.5". Vissa säger om slutstegens totala watt överstiger 1000 w så behövs ett extra batteri?

807 Inlägg
2 februari 2009
domarnn skrev:
Har en fråga som passar detta forum.
Är så att jag funderar på att uppgradera mitt ljudsystem i bilen. Just nu har jag ett slutsteg på 600w till en 15"baslåda. Och om jag ska uppgradera ljudet kommer jag behöva ett slutsteg till, som ska driva 2st 6x9" och 2 st 6.5". Vissa säger om slutstegens totala watt överstiger 1000 w så behövs ett extra batteri?

bry dig inte om watt, kolla istället hur många amp dina steg är avsäkrade på. Sen kollar du hur många amp ditt batteri är på. Hamnar summan av stegen på samma eller under antalet amp som batteriet har så är det lugnt, hamnar du över så blir det lite problem med bla blinkade belysning mm... Detta är ingen bevisad teori, bara nåt jag har märkt med mina byggen...
Senast redigerat av drazen_gti (2 februari 2009)

I'd rather die like a man, than live like a coward

13 Inlägg
2 februari 2009
Denna tråd verkar vara till nybörjare och då har jag sannerligen kommit rätt.

Jag har en son som har köpt er dubbel bas 12” gas. Nu är frågan vad som krävs för slutsteg för att driva dessa? och vad eller hur kom ni i så fall fram till det?
vad kan ni rekommendera som han måste ha som minimum för att klara denna? Han har en bra bilstereo på 4*52 w.
Ska man kolla efter watt eller vad? Han har även 2 bazooka rör 8” som han gärna också vill ha inkopplade men inget tvång.
Som ni se/hör så är en totalt förvirrad mamma. Min son är bara 14 år men det ska ju börjas i tid J spec om basarna från BRL:
Baslåda 900ALPHA212: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter.

Tack på förhand/ :-)

Random Hero
4 047 Inlägg
2 februari 2009
loliz skrev:
Denna tråd verkar vara till nybörjare och då har jag sannerligen kommit rätt.

Jag har en son som har köpt er dubbel bas 12” gas. Nu är frågan vad som krävs för slutsteg för att driva dessa? och vad eller hur kom ni i så fall fram till det?
vad kan ni rekommendera som han måste ha som minimum för att klara denna? Han har en bra bilstereo på 4*52 w.
Ska man kolla efter watt eller vad? Han har även 2 bazooka rör 8” som han gärna också vill ha inkopplade men inget tvång.
Som ni se/hör så är en totalt förvirrad mamma. Min son är bara 14 år men det ska ju börjas i tid J spec om basarna från BRL:
Baslåda 900ALPHA212: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter.

Tack på förhand/ :-)

detta steget passar bra "900ALPHAX2501", även "JBL GTO3501E"

båda stegen finns på brl.se där ja antar att lådan är köpt

Dog food lid. Backwards

13 Inlägg
2 februari 2009
Jo. det stämmer... men jag skulle vilja veta hur vet man vilket steg man ska ha? Jag kan tänka mig om han skulle ha rören ikopplade samtidigt gör väl ingen nytta eftersom den dubbla  12" *tar över* men om han nu vill ha allt ändå inkopplat.... ska man ha två steg då och hur i hela friden går det då till???
Där fick ni något att bita i haha

Random Hero
4 047 Inlägg
2 februari 2009
loliz skrev:
Jo. det stämmer... men jag skulle vilja veta hur vet man vilket steg man ska ha? Jag kan tänka mig om han skulle ha rören ikopplade samtidigt gör väl ingen nytta eftersom den dubbla  12" *tar över* men om han nu vill ha allt ändå inkopplat.... ska man ha två steg då och hur i hela friden går det då till???
Där fick ni något att bita i haha

hmm dom däe 2 12orna o 2 8" rör blir väl nog inte allt för bra, men ett av de stegen ja skrev i de förra inlägget passar bra till 12orna, har du namn lr nåt på rören så kan man hitta ett passande steg  till dem

Dog food lid. Backwards

13 Inlägg
2 februari 2009
De bazookarören heter bara så..finns inget annat namn på de. Jag var intresserad av hur man vet vilket slutsteg man ska ha, Alltså han har ett här hemma, Ett mds 2 kanals med 2*150 el 1*300  kolla länken....varför kan ha inte ha denna?
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D24010

Random Hero
4 047 Inlägg
2 februari 2009
loliz skrev:
De bazookarören heter bara så..finns inget annat namn på de. Jag var intresserad av hur man vet vilket slutsteg man ska ha, Alltså han har ett här hemma, Ett mds 2 kanals med 2*150 el 1*300  kolla länken....varför kan ha inte ha denna?
http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D24010

det går men om du läser om de så står de "Slutsteg 2x150 W, lämpligt för framsystem, 6x9" högtalare och enkelbaslådor."  i texten

Dog food lid. Backwards

13 Inlägg
2 februari 2009
-så det menas med att ljudet inte kommer fram eller man  hör basljudet? Vad vinner vipå att köpa ett av de andra slutstegen som du nämde?   Det är ju det jag vill lära mig hur jag ska veta vilket steg som passar till vad, Är det watt eller vad?

Team Autohifi!
865 Inlägg
2 februari 2009
Detta steg du har klarar av denna Gas baslåda, dock kommer du/ni inte få något överdådigt ljud av detta men det är ju som sagt hans första bygge och en bra början.
Att rekomendera är att INTE koppla in Bazzoka rören på steget samtidigt eftersom det inte klarar av det och kommer då gå sönder rätt snabbt.

Se till att jorda slutsteget mycket väll i bilens chassi samt ha en strökabel på rätt area ( ca 10mm2 min till detta slusteg ).

Lycka till!

13 Inlägg
2 februari 2009
Tack för alla svar. Jag hoppas få flera synpunkter och  hjälp..
Du skriver strökabel...?? Han köpte ett kit på Biltema. Se länken:
http://www.biltema.se/products/producti … emId=98989

Vi prövade innan att koppla. Det verkade inte så svårt då det är + och - på bägge sidorna av lådan... men vi fick ibland ett *bump* ljud ibland så vi plockade väck allt igen.....
Vi gillar hårdrock som Rammstein, alltså mycket trummor och det bumpljudet var inte Rammstein..Vad har vi då gjort för fel?

956 Inlägg
2 februari 2009
har en liten fråga som jag gått och klurat på ett tag nu. Man vill ju oftast att högtalarna ska spela i 4-ohm då stegen låter bättre då. Men om man brygger ett 4-kanals steg till sitt framsystem, blir det då en försämring i ljudet, om man bortser ifrån det att högtalaren får mer effekt?

Steget uppfattar ju det som 2-ohm men, men det är ju fortfarande 4.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Sök