4748
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

653 Inlägg
2 februari 2009
Har också en fråga faktist, har ett 2-kanals steg, kan jag koppla steget så jag får 4ohm på en bas som är 2x2 ohms spolar på? Testade lite olika kopplingar förut och testade att koppla tillbaka som jag hade först och verkar som basen har dött hmm

956 Inlägg
2 februari 2009
Aronsson_Kil skrev:
Har också en fråga faktist, har ett 2-kanals steg, kan jag koppla steget så jag får 4ohm på en bas som är 2x2 ohms spolar på? Testade lite olika kopplingar förut och testade att koppla tillbaka som jag hade först och verkar som basen har dött hmm

Bara för att reda ut det hela. Det är basen du kopplar så att den ger en viss last och steget rättar sig sedan efter denna. Du kör väl steget bryggat nu? Då tål ju bara steget 4 ohm och om du har kopplat din bas så att den lastat steget 1-ohm, kan du ha bränt steget.

Då jag inte vet vad du har för steg antar jag att det är 4 ohms stabilt bryggkopplat. Då ska du ta + ifrån ena talspolen och sätta den på - på den andra talspolen. Sedan koppla in de två övriga terminalerna på basen till steget.
Senast redigerat av luunggan (2 februari 2009)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 februari 2009
luunggan skrev:
har en liten fråga som jag gått och klurat på ett tag nu. Man vill ju oftast att högtalarna ska spela i 4-ohm då stegen låter bättre då. Men om man brygger ett 4-kanals steg till sitt framsystem, blir det då en försämring i ljudet, om man bortser ifrån det att högtalaren får mer effekt?

Steget uppfattar ju det som 2-ohm men, men det är ju fortfarande 4.

Det är vad steget uppfattar det som som är det intresanta....
Du får ju mer effekt men ngt sämre kontroll.....så dte är bara att välja.
Mer effekt eller mer kontroll smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
2 februari 2009
Aronsson_Kil skrev:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_2ohmDVC_4ohm.gif

7 241 Inlägg
2 februari 2009
loliz skrev:
Tack för alla svar. Jag hoppas få flera synpunkter och  hjälp..
Du skriver strökabel...?? Han köpte ett kit på Biltema. Se länken:
http://www.biltema.se/products/producti … emId=98989

Vi prövade innan att koppla. Det verkade inte så svårt då det är + och - på bägge sidorna av lådan... men vi fick ibland ett *bump* ljud ibland så vi plockade väck allt igen.....
Vi gillar hårdrock som Rammstein, alltså mycket trummor och det bumpljudet var inte Rammstein..Vad har vi då gjort för fel?

Kan du försöka att förklara "bumpet" mer ingående?
NÄR fick ni ljudet? När ni slog på och av grejerna eller kom det då och då?

653 Inlägg
2 februari 2009
Lonefox skrev:
Aronsson_Kil skrev:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_4ohm.gif

Sådär gjorde jag från början,men är inte dedär för mono steg? men har säkert bränt steget, de va ju jävligt bra tongue har fan otur med allt
Senast redigerat av Aronsson_Kil (2 februari 2009)

7 241 Inlägg
2 februari 2009
Aronsson_Kil skrev:
Lonefox skrev:
Aronsson_Kil skrev:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_4ohm.gif

Sådär gjorde jag från början,men är inte dedär för mono steg? men har säkert bränt steget, de va ju jävligt bra tongue har fan otur med allt

Kopplar du dem så och steget är 4 ohm stabilt bryggat så är det det enda sätt du kan köra på.
För ett stereosteg i bryggat läge blir ju mono... wink

653 Inlägg
2 februari 2009
Lonefox skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Kopplar du dem så och steget är 4 ohm stabilt bryggat så är det det enda sätt du kan köra på.
För ett stereosteg i bryggat läge blir ju mono... wink

Jajuste det har jag inte tänkt på big_smile switch som jag kan välja antingen mono lr stereo smile ska ut och kolla igen om jag får nått fart på den igen

653 Inlägg
2 februari 2009
Nej steget är nog dött, har ett steg brevid som jag kan testa med men jag tappade orken tongue köper ett nytt steg när jag har pengar ist, tack för hjälpen!

13 Inlägg
2 februari 2009
Vi körde till affären och hade ljudet på. Allt var lungt sedan bumpade en gång... inga störningar, inte som jag uppfattade det i alla fall... sen när vi kollade i bakluckan så låg där en ficklampa. Aha, tänkte vi och trodde att det var den som gav ljudet, alltså som om något rullar i bakluckan.. sedan lät det två gånger på väg hem och då satt vi ned allt ljud och då hörde vi  det lågt som skorrning fast inte... Gisses vilken dålig förklaring haha

13 Inlägg
2 februari 2009
Alltså Ljudet kom ca 3-4 gånger på ca 5 minuter när bilen var i gång. Det hördes inget när vi satt på den eller stängde av den. Min son vill gärna pröva igen men jag vill veta mera om vad det kan vara för fel så att vi inte smäller något i bilen...

10 Inlägg
2 februari 2009
Hej
Kan någon berätta för mig hur jag ska koppla in min baslåda med dubbla tolvor från mitt tvåkanalsslutsteg?
Så här ser det ut: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=560044
Tack på förhand!

21 761 Inlägg
2 februari 2009
loliz skrev:
Alltså Ljudet kom ca 3-4 gånger på ca 5 minuter när bilen var i gång. Det hördes inget när vi satt på den eller stängde av den. Min son vill gärna pröva igen men jag vill veta mera om vad det kan vara för fel så att vi inte smäller något i bilen...

Det är ju möjligt att ni spelar aningen för högt så att basarna bottnar. Visserligen ska inte dubbla 12" kunna spela så högt att de bottnar med tanke på det lilla slutsteget, men sånt kan hända ändå ifall steget tappar kontrollen över basarna pga att man överanstränger det med för hög volym på stereon eller att stegets gainkontroll inte är rätt justerad. smile

Spelade ni högt vid de tillfällen som "bumpet" hördes?

Kolla även en extra gång på alla kopplingar så att inte det glappar någonstans.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2009)

21 761 Inlägg
2 februari 2009
ambe skrev:
Hej
Kan någon berätta för mig hur jag ska koppla in min baslåda med dubbla tolvor från mitt tvåkanalsslutsteg?
Så här ser det ut: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=560044
Tack på förhand!

Koppla en bas till varje kanal. Dra från ena kanalens plus till röda uttaget på lådans första anslutning, sedan från kanalens minus till svarta uttaget på lådans första anslutning. Gör samma sak med andra kanalen till lådans andra anslutning. smile

13 Inlägg
2 februari 2009
Hmmm högt eller högt:-)  inte så värst. Vi hade kunnat öka på minst det dubbla annars.. men när, inte så högt med tanke på att jag ändå hörde ficklampan som vi trodde slog mot plåten i skuffen....
Gain? vad är det haha wink 
Hjälper det er i fall ni får bilder på hur det ser ut? Såg att det fanns ett galleri.... är första gången jag är här.

170 Inlägg
2 februari 2009
En kompis hade dls ref 100a kopplat till en infinity 12" och spela bra hur kommer det sig???

Gbg

21 761 Inlägg
2 februari 2009
Gain är en kontroll på slutsteget som gör att man anpassar stegets förstärkning i förhållande till stereons utsignal, gain betyder förstärkning. smile

När man installerar ett slutsteg så ska man göra en grundinställning av steget, för att anpassa så att högtalarna inte låter dåligt fastän man vrider upp stereons volym till 75-80%. Detta är viktigt även om steget är förhållandevis klent jämfört med bashögtalarna. smile

21 761 Inlägg
2 februari 2009
siggi skrev:
En kompis hade dls ref 100a kopplat till en infinity 12" och spela bra hur kommer det sig???

Bra kvalitet på steget, rätt inställt steg och bra anpassad låda antar jag. smile

26 Inlägg
2 februari 2009

13 Inlägg
2 februari 2009
Tackar  för alla svar. Ni är så snälla som försöker hjälpa en som inte fattar så mycket inom billjud. Det mesta är kanske självklart för er  men jag och min son började för någon vecka sedan....
Jag lägger upp bilder eller någon teckning  imorgon och jag ska kolla i fall jag har en gain kontakt/skruvenhet haha :-)

Sök