loliz skrev:
Så den gainkontrollen, den ska vara i botten, alltså på det lägsta och sedan höjer vi den lite i sänder?
Nästan så. Så här rekommendera jag att du gör med steget:
Se till att bassboost är ställd i läge "0 dB", ställ "X-Over" i läge "LPF. Vrid "LPF-ratten" i läge "fem i tolv" ungefär, vrid ner "Gain" helt åt vänster (min). Nu är steget grundinställt och ska anpassas till stereon+baslådan.
Slå igång stereon på lägsta volym och sätt in en CD med den musik som ni brukar lyssna på, vrid upp volymen till ca 80% av max. Nu ska stegets "Gain" vridas upp successivt tills basen preciiis börjar låta illa, vrid då ner igen tills det preciiis låter bra.
I detta läge är steget och baslådan anpassat till stereon så att man kan vrida upp volymen högt utan att det ska börja låta illa. Sedan när man även lyssnar på övriga högtalare, tex framhögtalarna, då kan det hända att man får efterjustera stegets ganikontroll litegrann för att få det ljud man vill ha. "X-Over" kan också behövas justeras beroende på hur mycket "bas" som de övriga högtalarna orkar spela.

Om det visar sig att baslådan låter för lite fastän stegets gainkontroll är grundjusterat enligt det jag skrev, vrid då INTE upp den ännu högre. Om man närmar sig max på kontrollen så kan steget nämligen börja ge ut en dålig signal (distorderad signal) om man samtidigt har hög volym på stereon. Sånt kan i värsta fall förstöra bashögtalare och även slutsteg.
Blir basljudet för svagt trots att allting är rätt justerat och rätt inkopplat, då kan steget helt enkelt vara för litet för baslådan eller för den personliga smaken. Istället för att försöka vrida upp allting på max så bör man köpa ett mer lämpligt slutsteg.

Men ni hör ju hur resultatet blir, man måste ju först prova.