4045
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
2 februari 2009
Ja, det är lätt att ta för givet att folk förstår alla uttryck man skriver. smile

När det gäller inställningen av stegets gainkontroll så brukar det stå i manualen till steget hur det ska gå till. smile

13 Inlägg
3 februari 2009
Manualen är dessvärre försvunnen...+ Alltså på det lägsta+.Vi ska försöka igen när han kommer hem från skolan. Så den gainkontrollen, den ska vara i botten, alltså på det lägsta och sedan höjer vi den lite i sänder?

329 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:
Manualen är dessvärre försvunnen...+ Alltså på det lägsta+.Vi ska försöka igen när han kommer hem från skolan. Så den gainkontrollen, den ska vara i botten, alltså på det lägsta och sedan höjer vi den lite i sänder?

försökte göra en bild som visar dom olika på steget var inte så lätt då vi bara hade det bästa rit programet på dartorn på jobbet:-) (eller inte) men hoppas det är till någon nytta för er..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25036/560540_r6p0x1.jpg

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

13 Inlägg
3 februari 2009
Tack snälla för beskrivningen! :-)
Ut i från denna ska väl till och jag klara av det haha.
Har tagit kort på hur kablar och sådant är kopplat så jag ska försöka lägga in bilder på det. Kanske har vi någon sladd/kabel fel....

1 631 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:
Tackar  för alla svar. Ni är så snälla som försöker hjälpa en som inte fattar så mycket inom billjud. Det mesta är kanske självklart för er  men jag och min son började för någon vecka sedan....
Jag lägger upp bilder eller någon teckning  imorgon och jag ska kolla i fall jag har en gain kontakt/skruvenhet haha :-)

Kul med en engagerad mamma! Ni båda har mycket att lära men det kommer gå hur bra som helst när intresset finns. Stressa inte med inkopplingen utan ta det lugnt och posta här inför varje steg. Starta en egen tråd med bygget så blir det lättare att få hjälp.

Och i all välmening, inte alla här på Garaget vet vad de pratar om. Många tips är helt upp och väggarna fel.... Så ta allt som sägs med en nypa salt.

Får ni inte rätt på det så får vi ta och fixa lite praktisk hjälp! smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

13 Inlägg
3 februari 2009
Än en gång tack för all uppmuntran jag har fått.
Tyvärr så vågar jag väl inte skriva och fråga mera för jag har blivit så påhoppad av en som heter Ria som skriver att jag är det sämsta han har sett och att mina fråger inte alls hör hemma på garaget. och att jag typ inte ska vara här utan denna sidan är till för bilar bara......eftersom jag inte har varit här tidigare så har jag heller ingen aningen men när jag sökte på nätet så kom denna tråd upp... om det är flera som har tagit illa vid sig så får jag be om ursäkt.
Men bilstereo och dess tillbehör har man väl ändå i en bil? Och bilar handlade ju denna sidan om...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:
Tyvärr så vågar jag väl inte skriva och fråga mera för jag har blivit så påhoppad av en som heter Ria som skriver att jag är det sämsta han har sett och att mina fråger inte alls hör hemma på garaget. och att jag typ inte ska vara här utan denna sidan är till för bilar bara......eftersom jag inte har varit här tidigare så har jag heller ingen aningen men när jag sökte på nätet så kom denna tråd upp... om det är flera som har tagit illa vid sig så får jag be om ursäkt.
Men bilstereo och dess tillbehör har man väl ändå i en bil? Och bilar handlade ju denna sidan om...

Låt inte en sån patetisk jävla pajjas ta död på dina frågor. Ria är en NOBODY.

Jag antar att Moderatorerna gör nåt åt saken.

/jonas
Senast redigerat av jonash (3 februari 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 400 Inlägg
3 februari 2009
lodiz skrev:
Tyvärr så vågar jag väl inte skriva och fråga mera för jag har blivit så påhoppad av en som heter Ria som skriver att jag är det sämsta han har sett och att mina frågar inte alls hör hemma på garaget. och att jag typ inte ska vara här utan denna sidan är till för bilar bara......eftersom jag inte har varit här tidigare så har jag heller ingen aningen men när jag sökte på nätet så kom denna tråd upp... om det är flera som har tagit illa vid sig så får jag be om ursäkt.

Tyvärr så finns det många stolpskott här men det är inget att bry sig om.
Denna delen av forum handlar om just bilstereo och allt som har med det att göra.
Så hoppas att inte dessa bråkstakar har skrämt i väg dig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

13 Inlägg
3 februari 2009
En som inte är torr bakom öronen och utan förstånd är ingen jag tänker lägga min tid eller egergi på. !!

Tack alla ni andra som liksom jag tycker detta är kul. Fick en kommentar på bilderna om kablar som ev sitter fel men om de bägge är på samma rad så kommer bara ljudet i från ena högtalaren...

Drog ström och jordkablen igenom hela bilen, Igen! haha

105 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:

Såg ditt gästboksinlägg från Ria. Han verkar inte ha alla hästar hemma om man säger så, skryter om att han installerat 45 baslådor osv. Bry dig inte om sånna, vill bara visa sig bra. Forumet är till för frågor,annars skulle det inte finnas. Stå på dig!

Mvh/Henke

21 761 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:
Så den gainkontrollen, den ska vara i botten, alltså på det lägsta och sedan höjer vi den lite i sänder?

Nästan så. Så här rekommendera jag att du gör med steget:

Se till att bassboost är ställd i läge "0 dB", ställ "X-Over" i läge "LPF. Vrid "LPF-ratten" i läge "fem i tolv" ungefär, vrid ner "Gain" helt åt vänster (min). Nu är steget grundinställt och ska anpassas till stereon+baslådan.

Slå igång stereon på lägsta volym och sätt in en CD med den musik som ni brukar lyssna på, vrid upp volymen till ca 80% av max. Nu ska stegets "Gain" vridas upp successivt tills basen preciiis börjar låta illa, vrid då ner igen tills det preciiis låter bra.

I detta läge är steget och baslådan anpassat till stereon så att man kan vrida upp volymen högt utan att det ska börja låta illa. Sedan när man även lyssnar på övriga högtalare, tex framhögtalarna, då kan det hända att man får efterjustera stegets ganikontroll litegrann för att få det ljud man vill ha. "X-Over" kan också behövas justeras beroende på hur mycket "bas" som de övriga högtalarna orkar spela. smile

Om det visar sig att baslådan låter för lite fastän stegets gainkontroll är grundjusterat enligt det jag skrev, vrid då INTE upp den ännu högre. Om man närmar sig max på kontrollen så kan steget nämligen börja ge ut en dålig signal (distorderad signal) om man samtidigt har hög volym på stereon. Sånt kan i värsta fall förstöra bashögtalare och även slutsteg.

Blir basljudet för svagt trots att allting är rätt justerat och rätt inkopplat, då kan steget helt enkelt vara för litet för baslådan eller för den personliga smaken. Istället för att försöka vrida upp allting på max så bör man köpa ett mer lämpligt slutsteg. smile

Men ni hör ju hur resultatet blir, man måste ju först prova. smile

Random Hero
4 047 Inlägg
3 februari 2009
loliz skrev:
En som inte är torr bakom öronen och utan förstånd är ingen jag tänker lägga min tid eller egergi på. !!

Tack alla ni andra som liksom jag tycker detta är kul. Fick en kommentar på bilderna om kablar som ev sitter fel men om de bägge är på samma rad så kommer bara ljudet i från ena högtalaren...

drog jord genom bilen ? du har väl inte dratt en 5m jordkabel ? den ska va 50-100cm som mest tongue

Dog food lid. Backwards

329 Inlägg
3 februari 2009
DusanMandick skrev:
loliz skrev:

drog jord genom bilen ? du har väl inte dratt en 5m jordkabel ? den ska va 50-100cm som mest tongue

hon kan lika väl dra jord till batteriet också om hon vill vad skulle det vara för fel på det.. om du kollar på riktiga DB bilar för bästa ström så drar dom 10-20 kablar från ett batteri... och då både plus och minus.. fins ingen regel som säger hur lång en jord ska vara.. men oftast så brukar folk jorda bak i ex bältesfäste.. men dom tänker aldrig att man ska ha en jord framifrån upp till batteriet då också...
så läs på lite innan du kommer med hjälp...

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=18508

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Hej!. Köpte idag ett par Gas Alpha 525X på BRL i göteborg, och jag undrar, det sitter 3 pinnar på högtalarna. Varav 2st kontakter är sammanlänkade av en Gul plast bit som det står 3.3j 100v mea ch. Hur ska jag koppla?. Ska jag koppla utan den 3 kontakten som sitter i mitten(lite mera till höger), eller ska jag köra på Minus och plus som vanligt?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
10 februari 2009
Den där "plastbiten" skulle kunna vara en kondensator som är ett delningsfilter till diskanten, men jag är inte absolut säker. I så fall måste kablarna kopplas så att signalen går via den, annars kan diskanten gå sönder.

Följde det inte med någon kopplingsbeskrivning till högtalarna?

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
hej. Nej det följde inte med något sånt, konstigt nog. Och Dom har väl ingen hemsida?.

EDIT: Fick med kablar till grejjerna också, då är det bara 2 kontakter, fattar verkligen igen.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (10 februari 2009)

Dom kallar mig Danino

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 februari 2009
Är en av pinnarna som "plastbiten" sitter fast i bredare än de andra två?
Isf är det plus och den smalare ensamna är minus.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Den är samman kopplad med dom 2 "Tjockare" medan det finns en smalare som inte är ihop kopplad med den plastbiten.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Hej!. aa du menar som vanligt 1 till plus och 1 till minus?, 1 på smal pinne och en på Tjockpinne?.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Ahh okej, men grejjen är den att Det finns ju 2 st tjockare stift som jag nämt, och båda dom har kablar som går in till midden, Och den smala går också direkt in.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (10 februari 2009)

Dom kallar mig Danino

Sök