4198
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Det är allstå bara att koppla på det så?, det va ju rätt enkelt ändå, så den i micken skiter jag i?.
Får verkligen tacka för hjälpen, vet att jag kan vara lite som en efterbliven i bland. Men tack för att folk hjälper mig smile.
Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Tack!. kommer man kunna sova skönt i natt med då.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

4 Inlägg
11 februari 2009
Kan man koppla högnivå in till ett mutant nw280sp-steg?

Stortacksam för svar, mutant svarar inte på mail.

2 914 Inlägg
11 februari 2009
hej hur ska man välja bas efter steget? ska man kolla så man har lite mindre watt på steget jämfört med basen t.ex. jag har ju 325 watt rms ska jag sätta dit en bas på 350 watt rms?

21 761 Inlägg
11 februari 2009
Har man ett steg som är lite kraftigare än basen, då kan steget få mer kontroll på basen och steget behöver oftast heller inte jobba för fullt. Om man ser till att göra en korrekt inställning av stegets förstärkning så är risken väldigt liten att basen spelas sönder fastän steget kan ge ut mer effekt än vad basen är specad för.

Nu ska man ju inte stirra sig blind på effekten hos ett steg eller bas, men det finns som sagt flera fördelar med ett lite kraftigare steg än basens specifikationer. smile

Vad heter ditt steg?

344 Inlägg
12 februari 2009
hejsan , jag undrar vad som händer om man istället för att ha högtalarna i dörrarna som den är original . sätter dom "upponer" alltså med magneten utåt ?

värt att tillägga så ska ja inte göra så med original högtalarna . har ett par carpower liggandes.
jag undrar helt enkelt om det blir nån skillnad på ljud ?

för och nackdelar ?

tacksam för svar smile

1 631 Inlägg
12 februari 2009
Effektiv skrev:
hejsan , jag undrar vad som händer om man istället för att ha högtalarna i dörrarna som den är original . sätter dom "upponer" alltså med magneten utåt ?

värt att tillägga så ska ja inte göra så med original högtalarna . har ett par carpower liggandes.

för och nackdelar ?

tacksam för svar smile

Funkar för basar men för vanliga högtalare är det för mycket "i vägen". Ljudet blir alltså inte bra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

379 Inlägg
12 februari 2009
Tjenare! big_smile

Då jag anser att mitt ljudbygge som ingick då jag köpte bilen inte ser jätte bra, hade jag tänkt snygga till det lite. Göra det bästa och billigaste möjliga av det som finns. En lite mer okomplicerad lösning tongue

http://www.garaget.org/?car=98271&image=922682 <-- Som det ser ut nu... hmm

Så här har jag tänkt att det ska se ut sen. Inklädd plywood som täcker sladdar, sladden till basen dras under "golvet", ett plexiglas över slutsteget och ett galler över basen. Så man kan ha saker i utan att behöva oroa sig för att ngt kommer gå sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/568539_dkccq0.jpg
Galler över basen, plexi (lr liknande) över steget m.m. smile

Mina frågor är följande:

Tänker med ventilation till steget. Är det ngt den behöver, var och vad i så fall ska jag göra för att motverka ev. överhettning m.m?

Plexiglas... Var hittar man det för en rimlig peng?

Då jag inte vet ett dugg om billjud hoppas jag att ngn kan hjälpa mig  Ngt annat jag kanske bör tänka på m.m?

Tacksam för svar! smile

Mvh Mattias

344 Inlägg
12 februari 2009
gurenius skrev:
Effektiv skrev:

för och nackdelar ?

tacksam för svar smile

Funkar för basar men för vanliga högtalare är det för mycket "i vägen". Ljudet blir alltså inte bra.

okey . tack för svaret smile

2 914 Inlägg
12 februari 2009
Drönirettab skrev:
Har man ett steg som är lite kraftigare än basen, då kan steget få mer kontroll på basen och steget behöver oftast heller inte jobba för fullt. Om man ser till att göra en korrekt inställning av stegets förstärkning så är risken väldigt liten att basen spelas sönder fastän steget kan ge ut mer effekt än vad basen är specad för.

Nu ska man ju inte stirra sig blind på effekten hos ett steg eller bas, men det finns som sagt flera fördelar med ett lite kraftigare steg än basens specifikationer. smile

Vad heter ditt steg?

mitt heter rockford fosgate power 650 mosfet (gjort år 1990 roll) finns fakta om det på ampguts
har en som vill sälja mig 2 st kicker L5 12" men jag tror jag har för lite steg för dom basarna... rätt eller fel?
Senast redigerat av kalle_kalle (12 februari 2009)

2 914 Inlägg
12 februari 2009
Drönirettab skrev:

Vad heter ditt steg?

en till grej (A) vad ska man kolla mer på än effekten ska man kolla på att t.ex. att det är av ett bra märke tillexempel JBL? tänkte du skrev -----> Nu ska man ju inte stirra sig blind på effekten hos ett steg eller bas...
men det är väl som meningslöst att köpa en tia med typ 2500 Wrms och driva med en mono på 500 Wrms? det kommer inte låta så bra och inget tryck när den är speciellt framtagen för att ha så mycket så dom har tänkt på att basen ska tåla så pass mkt tryck som ändå 2500 Wrms ger...

Avstängd
85 Inlägg
13 februari 2009
Har en liten fråga här.
Vad ska man ha för slutsteg till en Gas Alpha 12" bas.
Vad rekomenderar ni?

Tacksam för svar!

//MR_Bass
Senast redigerat av MR_Bass (13 februari 2009)

21 761 Inlägg
13 februari 2009
kalle_kalle skrev:
mitt heter rockford fosgate power 650 mosfet (gjort år 1990 roll) finns fakta om det på ampguts
har en som vill sälja mig 2 st kicker L5 12" men jag tror jag har för lite steg för dom basarna... rätt eller fel?

Ja, det känns som att ditt steg är lite i underkant tycker jag. Steget kan ge ut 2x325 WRMS i 4 Ohm bryggkopplat, då bör du i så fall ha 2x2 Ohms spolar på basarna för att kunna utnyttja steget så mycket som möjligt. Visst kommer basarna att röra på sig, men du får inte ut riktigt max från dem. smile

kalle_kalle skrev:
en till grej (A) vad ska man kolla mer på än effekten ska man kolla på att t.ex. att det är av ett bra märke tillexempel JBL? tänkte du skrev -----> Nu ska man ju inte stirra sig blind på effekten hos ett steg eller bas...

Köper man ett märke med erkänt bra och jämn kvalitet på sina produkter så bör man tex inte råka ut för "Kalle Anka-watt", det kan man iaf säga. smile

kalle_kalle skrev:
men det är väl som meningslöst att köpa en tia med typ 2500 Wrms och driva med en mono på 500 Wrms? det kommer inte låta så bra och inget tryck när den är speciellt framtagen för att ha så mycket så dom har tänkt på att basen ska tåla så pass mkt tryck som ändå 2500 Wrms ger...

Kollar man på bilbasar som har en väldigt hög effekttålighet så brukar de ha relativt stort X-max, dvs konen kan röra sig mycket utan att ljudet blir dåligt. Då får man ofta inte ut maximalt från basen om steget har en markant lägre RMS-effekt.

Dessutom kan såna basar vara ganska trögdrivna, vilket är ytterligare en orsak till att basen inte utnyttjas fullt ut med ett "klent" steg. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 februari 2009)

2 914 Inlägg
14 februari 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:

Ja, det känns som att ditt steg är lite i underkant tycker jag. Steget kan ge ut 2x325 WRMS i 4 Ohm bryggkopplat, då bör du i så fall ha 2x2 Ohms spolar på basarna för att kunna utnyttja steget så mycket som möjligt. Visst kommer basarna att röra på sig, men du får inte ut riktigt max från dem. smile

kalle_kalle skrev:

Köper man ett märke med erkänt bra och jämn kvalitet på sina produkter så bör man tex inte råka ut för "Kalle Anka-watt", det kan man iaf säga. smile

kalle_kalle skrev:

Kollar man på bilbasar som har en väldigt hög effekttålighet så brukar de ha relativt stort X-max, dvs konen kan röra sig mycket utan att ljudet blir dåligt. Då får man ofta inte ut maximalt från basen om steget har en markant lägre RMS-effekt.

Dessutom kan såna basar vara ganska trögdrivna, vilket är ytterligare en orsak till att basen inte utnyttjas fullt ut med ett "klent" steg. smile

tack big_smile mkt bra svar har funderat på dom här basarna ----> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1984
tror du mitt steg + 2 st av dom basarna "trivs" ihop då det är en mercedes 190 jag har grejjerna i och jag vill lyssna på t.ex. petter - det går bra nu, nästan alla rihanna, osv även eddie medusa (A) dvs allätare i musik smak vill ha mkt vibrationer men även snabb och snärtig smile har 2 tior från rockford (punch power = gammal serie köptes -94 roll)  tänkte jbl har ju som du säger (stadigt och även bra grejjer i GTO serien tror jag iaf smile)

sen så har jag klantat mig och baslådan har fallit i skuffen och då gick kondingen sönder sad dom bultar som går ner i "tuben" och även håller displayen på plats gick av sad var bara det som hände har lagt diplayen på kondingen så den skulle få ström och då startade den och visade siffror big_smile = den fungerar?

tror ni jag endast kan sätta dit plus och minus direkt på polerna utan att ha displayen där eller? alltså koppla som det vore ett vanligt bilbatteri = plus på plus och minus på minus?
är en sån här jag har http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=M9000

2 914 Inlägg
15 februari 2009
vore tacksam med svar

653 Inlägg
15 februari 2009
kalle_kalle skrev:
vore tacksam med svar

Vad jag vet så går det köra utan displayen, har för mig att även det finns kondningar som displayen är tillehör smile

21 761 Inlägg
15 februari 2009
kalle_kalle skrev:
har funderat på dom här basarna ----> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1984
tror du mitt steg + 2 st av dom basarna "trivs" ihop då det är en mercedes 190 jag har grejjerna i och jag vill lyssna på t.ex. petter - det går bra nu, nästan alla rihanna, osv även eddie medusa (A) dvs allätare i musik smak vill ha mkt vibrationer men även snabb och snärtig smile

Jag har inte lyssnat på den basen och kan egentligen inte uttala mig om hur pass bra den passar till sån musik. Någon som har den basen får nog ge råd. smile

kalle_kalle skrev:
tror ni jag endast kan sätta dit plus och minus direkt på polerna utan att ha displayen där eller? alltså koppla som det vore ett vanligt bilbatteri = plus på plus och minus på minus?

Jag tror också att det borde fungera, men frågan är om kondensatorn har skadats vid infästningen till de där bultarna. Om bultarna har knäckts litegrann inuti kondingen så kan det nog finnas risk för kortslutning ifall det blir mycket vibrationer, men jag spekulerar mest här.

För att vara säker så bör du fråga någon med kunskap om såna kondingar.

2 914 Inlägg
15 februari 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
har funderat på dom här basarna ----> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1984
tror du mitt steg + 2 st av dom basarna "trivs" ihop då det är en mercedes 190 jag har grejjerna i och jag vill lyssna på t.ex. petter - det går bra nu, nästan alla rihanna, osv även eddie medusa (A) dvs allätare i musik smak vill ha mkt vibrationer men även snabb och snärtig smile

Jag har inte lyssnat på den basen och kan egentligen inte uttala mig om hur pass bra den passar till sån musik. Någon som har den basen får nog ge råd. smile

kalle_kalle skrev:

Jag tror också att det borde fungera, men frågan är om kondensatorn har skadats vid infästningen till de där bultarna. Om bultarna har knäckts litegrann inuti kondingen så kan det nog finnas risk för kortslutning ifall det blir mycket vibrationer, men jag spekulerar mest här.

För att vara säker så bör du fråga någon med kunskap om såna kondingar.

okej men jag kan koppla dit den och sen gå fram till batteriet och sätta in säkringen då skadar jag då inte mej själv iallafall wink
jag har fått ut båda bultarna så dom är det ingen fara med smile eller så kan jag lugna mig ett tag till
vad är det värsta som kan hända? att den inte laddar eller bränns?

okej men jag kan gå in och lyssna i butiken och sen bedömma om det låter bra (basarna alltså)

175 Inlägg
16 februari 2009
Hur många liter ska en låda vara till st 8" rockford the punch ?tongue

Sök