3534
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

19 Inlägg
24 februari 2009
#521
vad ska man ha för att få bästa effekt utan att spela sönder basarna om man vill ha 2 st proson 12'' från fynda.se ps någon som har erfarenhet av dem basarna har proson hemma basar o tkr de dunkar på ordentligt smile och tror deras fram system är bra smile?/ behövs slutsteg tilll framsystemet om det ska låta bra

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#522
hej jag har en fråga vad jag ska köpa om det är smartare att satsa på ett till batteri eller en ny bas.

går efter en mall

- Vad har du för förbrukare slutsteget är ett rockford fosgate power 650 mosfet (325x2 watt rms)
- Vad har du för bil mercedes 190
- Vad har du för strömkällor (batterier och var sitter de om annat än orginalplats) batteri, orginalplats (kondensator på 2F)

- Grovleken på ev. kablar som är dragna. 16mm2 plus och minus

- Vad lyssnar du mest på för musik  allätare utom metal och "arg hip hop" (annat namn kanske (A))


- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
HU är en pioneer DEH 4000UB
bassteget är ju som sagt ett rockford fosgate power 650 mosfet (bryggar man det klarar inte steget av mindre än 4 ohm) (alpinebasen har 2x4 ohms talspolar då kopplar man bara in en kanal per talspole??)
befintliga basar rockford fosgate punch power 10" i låda
fram jbl gt4 4" 
hatthylla rockford fosgate punch splits 5" kanske
lös diskant bak i hatthylla är jbl gto 18e
INGET steg på framsystem 

- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.  maximalt tryck, finljud

då är min fråga i frågan...
behöver jag mer ström (nytt batteri)
(när jag maxar ut steget så blir det disco belysning) visst, det betyder = förlite ström
men om jag varvar upp bilen till 2k varv så funkar det finemang =inge discobelysning

basarna jag har kollat på är

antingen 2 st http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1984

eller en http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=315
eller kanske en sånhär baslåda http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1087

tror det kommer ligga ca. 4k att handla för då jag kommer till skott och handlar smile
ev. tips på andra (vill helst handla av www.ljudshopen.se då dom är i stan där jag bor och tkr om den butiken)
Senast redigerat av kalle_kalle (11 mars 2009)

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#523
kalle_kalle skrev:
då är min fråga i frågan...
behöver jag mer ström (nytt batteri)
(när jag maxar ut steget så blir det disco belysning) visst, det betyder = förlite ström
men om jag varvar upp bilen till 2k varv så funkar det finemang =inge discobelysning

Menar du alltså att bilens belysning blinkar mycket när du har motorn på tomgång?
I så fall, blinkar det mycket när du har motorn avslagen också?

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#524
hallonglass skrev:
vad ska man ha för att få bästa effekt utan att spela sönder basarna om man vill ha 2 st proson 12'' från fynda.se ps någon som har erfarenhet av dem basarna har proson hemma basar o tkr de dunkar på ordentligt smile och tror deras fram system är bra smile?/ behövs slutsteg tilll framsystemet om det ska låta bra

Lite sent svar iof, men jag svarar ändå. smile

Ett slutsteg till framsystemet ger i princip alltid bättre/renare ljud och mer kontroll än att driva med stereons inbyggda effekt, därmed inte sagt att det låter dåligt med stereons effekt.

12" prosonbas tål 300 W max enligt info hos fynda.se, då är det rimligt att gissa på 150 W i RMS-effekt. Ett slutsteg som ger ut 300-400 WRMS i 2 Ohm bör kunna fungera bra för att driva 2 st såna basar, då ska de kunna drivas fullt ut om man vill det.

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#525
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
då är min fråga i frågan...
behöver jag mer ström (nytt batteri)
(när jag maxar ut steget så blir det disco belysning) visst, det betyder = förlite ström
men om jag varvar upp bilen till 2k varv så funkar det finemang =inge discobelysning

Menar du alltså att bilens belysning blinkar mycket när du har motorn på tomgång?
I så fall, blinkar det mycket när du har motorn avslagen också?

mycker och mycket inte jättemycket men det "tonar ner sig"
har inte prövat med motorn avslagen smile ska pröva det nu smile
be right back smile

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#526
en aning bättre var det med motorn avslagen yikes...men som sagt när jag varvar upp motorn en aning så försvinner det...
men tänk på att det inte är samma verkningsgrad på dom nu än när mitt var nytt...
kan lägga upp en video som visar skillnaden om du vill
sorry grekiskan men det är så jag brukar säga
Senast redigerat av kalle_kalle (11 mars 2009)

733 Inlägg
11 mars 2009
#527
hallonglass skrev:
vad ska man ha för att få bästa effekt utan att spela sönder basarna om man vill ha 2 st proson 12'' från fynda.se ps någon som har erfarenhet av dem basarna har proson hemma basar o tkr de dunkar på ordentligt smile och tror deras fram system är bra smile?/ behövs slutsteg tilll framsystemet om det ska låta bra

jag har kört dubbla proson 12or (de blåa) och de spelar bra med "rätt" låda.. lämplig effekt är melan 200-300 watt rms per bas... jag körde sjäklv med 600 watt rms (dyra och bra watt) till båda basarna och det lät skitbra... man kunde vrida mycket på volymen utan att det lät dåligt och distade eller liknande. De tålde den effekten fint så hade jag kört med två proson 12or idag igen hade jag utan tvekan siktat på 600 watt rms till båda, men ett lite bättre begagnat steg för att inte betala för mycket pengar.. Har du ett bra steg på de basarna så tål de den effekten utan problem och låter riktigt bra.

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#528
kalle_kalle skrev:
en aning bättre var det med motorn avslagen yikes...men som sagt när jag varvar upp motorn en aning så försvinner det...

Enligt den beskrivningen så verkar det som att batteriet i sig själv orkar ge ström, med tanke på att blinkningarna minskar när motorn är avslagen. Orsaken till att det blinkar mer när motorn går på tomgång kan vara att generatorn inte orkar hålla laddspänningen pga ett lågt varvtal.

När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda för fullt utan att laddspänningen sjunker, då kan det bli spänningsdippar för varje basslag. Inget ovanligt fenomen egentligen, det blir så när man belastar generatorn med mer ström än den kan ge ut.

I ditt fall blir generatorn troligen för mycket belastad för att orka med vid tomgångsvarvtal, det är min teori. Om den skulle vara i dåligt skick så borde även lamporna blinka fastän du varvar upp motorn, men det skadar ju inte att ändå kika på generatorns kol. smile

Student
62 Inlägg
11 mars 2009
#529
Okej. dum fråga på g. men då får ni fan skylla er själva me de där namnet på tråden big_smile

Jag har ett monoblock som är stabilt ner till 1 ohm. Nu driver jag två basar à 4 ohm på steget = 2 ohm.

Om jag förstått det hela rätt, så får man ut mer effekt ur ett steg ju lägre impedans man kör med. Kan man då helt rått bara parallellkoppla ett motstånd på 2 ohm med dom basarna ja har ikopplade nu, så att moståndet blir 1 ohm, och på så vis få ut högre effekt, utan att behöva köpa 2 basar till?

jag antar att det inte går, och ja ska inte prova i första taget heller. Motståndet i en resistor är ju inte samma slags motstånd som i en spole (därför det heter impedans på en spole kanske ^^ ), men det kan ju kanske va en intressant tanke i alla fall?

Stek en stek

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#530
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
en aning bättre var det med motorn avslagen yikes...men som sagt när jag varvar upp motorn en aning så försvinner det...

Enligt den beskrivningen så verkar det som att batteriet i sig själv orkar ge ström, med tanke på att blinkningarna minskar när motorn är avslagen. Orsaken till att det blinkar mer när motorn går på tomgång kan vara att generatorn inte orkar hålla laddspänningen pga ett lågt varvtal.

När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda för fullt utan att laddspänningen sjunker, då kan det bli spänningsdippar för varje basslag. Inget ovanligt fenomen egentligen, det blir så när man belastar generatorn med mer ström än den kan ge ut.

I ditt fall blir generatorn troligen för mycket belastad för att orka med vid tomgångsvarvtal, det är min teori. Om den skulle vara i dåligt skick så borde även lamporna blinka fastän du varvar upp motorn, men det skadar ju inte att ändå kika på generatorns kol. smile

så att du tror att jag har nog med ström för att driva steget utan att det ska ta skada??
kondingen döljer den bara felet eller hjälper den så att det blir nog med ström??
nu körde jag på volym 45 av 62 möjliga...
dvs så är det generatorn som är på väg att ge upp (om du förstår vad jag menar)
men tack så hämst mycket big_smile big_smile
två tummar upp big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (12 mars 2009)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 mars 2009
#531
Brojlern skrev:
Okej. dum fråga på g. men då får ni fan skylla er själva me de där namnet på tråden big_smile

Jag har ett monoblock som är stabilt ner till 1 ohm. Nu driver jag två basar à 4 ohm på steget = 2 ohm.

Om jag förstått det hela rätt, så får man ut mer effekt ur ett steg ju lägre impedans man kör med. Kan man då helt rått bara parallellkoppla ett motstånd på 2 ohm med dom basarna ja har ikopplade nu, så att moståndet blir 1 ohm, och på så vis få ut högre effekt, utan att behöva köpa 2 basar till?

jag antar att det inte går, och ja ska inte prova i första taget heller. Motståndet i en resistor är ju inte samma slags motstånd som i en spole (därför det heter impedans på en spole kanske ^^ ), men det kan ju kanske va en intressant tanke i alla fall?

Svaret här är nej så du gör rätt i att inte testa smile

Och om du teoretiskt sett skulle lasta ett motstånd som skulle tåla effekten som det får då så skulle det ju oxå sluka den effekten och dina basar skulle få samma effekt som innan.
Senast redigerat av BMTech (12 mars 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 Inlägg
12 mars 2009
#532
hej ... jag har nyligen köpt ett branson slutsteg på 4x1200 watt ... men jag undrar om nån vet vilken butik som säljer dom eller vart man kan fåtag på mer info om dom stegen för jag har letat men hittar inget... vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.

21 761 Inlägg
12 mars 2009
#533
kalle_kalle skrev:
så att du tror att jag har nog med ström för att driva steget utan att det ska ta skada??
kondingen döljer den bara felet eller hjälper den så att det blir nog med ström??

Om bilens lampor inte blinkar speciellt mycket, då borde spänningen vara hyffsat stabil och steget ska inte riskera att få för låg spänning. Men då gäller det att strömkablarna till steget har bra kontakt och är rätt dimensionerade, så att den spänning som batteriet har även kommer fram till slutsteget.

En kondensator kan jämna ut mindre spänningsdippar under kort tid, spänningsdippar beror på otillräcklig strömförsörjning av någon anledning. Det innebär att kondensatorn i vissa fall kan dölja problem med strömförsörjningen. smile

Student
62 Inlägg
12 mars 2009
#534
BMTech skrev:
Svaret här är nej så du gör rätt i att inte testa smile

Och om du teoretiskt sett skulle lasta ett motstånd som skulle tåla effekten som det får då så skulle det ju oxå sluka den effekten och dina basar skulle få samma effekt som innan.

Aha! nu när du säger det är det ju helt logiskt! Ibland undrar man om man inte har mer än en liten hög me spån innanför pannbenet tongue Självklart måste de ju va som du säger wink

Tack för svar big_smile

Stek en stek

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#535
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
så att du tror att jag har nog med ström för att driva steget utan att det ska ta skada??
kondingen döljer den bara felet eller hjälper den så att det blir nog med ström??

Om bilens lampor inte blinkar speciellt mycket, då borde spänningen vara hyffsat stabil och steget ska inte riskera att få för låg spänning. Men då gäller det att strömkablarna till steget har bra kontakt och är rätt dimensionerade, så att den spänning som batteriet har även kommer fram till slutsteget.

En kondensator kan jämna ut mindre spänningsdippar under kort tid, spänningsdippar beror på otillräcklig strömförsörjning av någon anledning. Det innebär att kondensatorn i vissa fall kan dölja problem med strömförsörjningen. smile

aha okej smile
med andra ord så ska jag klara mig bara jag fixar en bättre (alt. byter kol) i generatorn så klarar jag mig med ström? (om nudå jag har nog bra generator) orginal mercedes
ska be någon som kan med generatorer kolla upp hur bra den laddar gämtemot vad den ska kunna, annars så är det bara fixa en till generator om inte den duger bra...
när det gäller kablar så har jag köpt större än vad orginal som kommer ut från steget och jag har klämt dit bra kabelskor ordentligt... ska ta och köpa med en multimeter i morgon då ska och mäta överlag hur mycket det ligger på.
Senast redigerat av kalle_kalle (12 mars 2009)

244 Inlägg
13 mars 2009
#536
Har en aktiv originalbaslåda i min bil. 6.5" bas och slavbas tror jag att det är.

Går det att byta element? Behöver slavbasen vara speciell på något vis?

Sist men inte minst, hur fungerar slavbasen?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

21 761 Inlägg
13 mars 2009
#537
kalle_kalle skrev:
med andra ord så ska jag klara mig bara jag fixar en bättre (alt. byter kol) i generatorn så klarar jag mig med ström? (om nudå jag har nog bra generator) orginal mercedes

Skadar som sagt inte att kika på kolen, men generatorn verkar ju ändå orka ladda vid lite högre varv och det är positivt.

Det kan vara så att din generator egentligen fungerar bra, men att den är för klen för att orka ge tillräcklig laddström när motorn går på tomgång. Ifall det är på det sättet, då behövs helt enkelt en större generator för att slippa blinkningar just vid tomgång. smile

2 914 Inlägg
13 mars 2009
#538
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
med andra ord så ska jag klara mig bara jag fixar en bättre (alt. byter kol) i generatorn så klarar jag mig med ström? (om nudå jag har nog bra generator) orginal mercedes

Skadar som sagt inte att kika på kolen, men generatorn verkar ju ändå orka ladda vid lite högre varv och det är positivt.

Det kan vara så att din generator egentligen fungerar bra, men att den är för klen för att orka ge tillräcklig laddström när motorn går på tomgång. Ifall det är på det sättet, då behövs helt enkelt en större generator för att slippa blinkningar just vid tomgång. smile

okej okej smile köpte en mulitemeter idag och då visade den (utan att bilen var igång) 12.9 yikes
sen kolla jag med bilen igång och då visa den 13.4 eller 13.9 eller vad fan det var yikes
inte najs hmm och då bilen var avslagen så visa den 12.9 även vid batteriet yikes

21 761 Inlägg
13 mars 2009
#539
Det är ju en hyffsad skillnad på 13,4 och 13,9 V faktiskt, även om man inte tror det. smile

När du mätte med motorn på tomgång, vilka saker hade du igång då (tex halvljus, stereo osv)?
När du mätte på batteriet innan du startade bilen, hur länge hade bilen stått avslagen då?

2 914 Inlägg
13 mars 2009
#540
Drönirettab skrev:
Det är ju en hyffsad skillnad på 13,4 och 13,9 V faktiskt, även om man inte tror det. smile

När du mätte med motorn på tomgång, vilka saker hade du igång då (tex halvljus, stereo osv)?
När du mätte på batteriet innan du startade bilen, hur länge hade bilen stått avslagen då?

jadu bara några minuter tror jag...
okej okej smile
men jag hade startat bilen och spelat en liten stund och så vidare sen stängde jag av den och lät den stå (stängde av först stereon direkt sen bilen)
mätte (12.9),
sen direkt startade jag bilen så då visa den 13.4 eller vad fan det var tongue
sen nu när jag komme hem så lekte jag bara lite och då startade jag och 13.4 sen stängde jag av den då visa den 12.9
stereo av och halvljus på


Sök