kalle_kalle skrev:
men jag hade startat bilen och spelat en liten stund och så vidare sen stängde jag av den och lät den stå (stängde av först stereon direkt sen bilen)
mätte (12.9),
sen direkt startade jag bilen så då visa den 13.4 eller vad fan det var

sen nu när jag komme hem så lekte jag bara lite och då startade jag och 13.4 sen stängde jag av den då visa den 12.9
stereo av och halvljus på
När man mäter batteriets polspänning direkt eller nästan direkt efter att motorn har varit igång, då blir mätningen missvisande OM man är ute efter att veta hur pass laddat batteriet är. Vid en sån mätning ska bilen helst ha varit avslagen i 8 timmar eller ännu längre tid, för att batteriet ska hinna ner i sin vilospänning.
Men för närvarande vill jag inte hänga upp mig på den mätningen, det var bara ett litet påpekande. Eftersom bilen blinkar mer när motorn går på tomgång än när bilen är avslagen så är det viktigare att veta hur saker beter sig på tomgång än hur man mäter batteriets vilospänning.

Att generatorn bara ger ut 13,4 V när endast halvljuset är igång, det är för låg laddspänning. Orsaken kan tex vara sliten regulator/slitna kol (som Lonefox är inne på) eller att tomgången är väldigt låg, vilket kan göra att generatorn inte orkar hålla rätt spänning även om den i övrigt fungerar bra.
Vilket tomgångsvarv har du ungefär?
Låt motorn ha 1000 och 2000 varv (endast halvljuset igång), hur är laddspänning då?
När man mäter generatorns spänning så ska batteriet egentligen vara så fulladdat som möjligt för att få en rättvisande mätning, annars visar kanske mätningen att generatorn är i dåligt skick fastän den inte är det. Extra viktigt är detta vid mätning på tomgång eftersom generatorn (som jag har skrivit tidigare) inte orkar ge sin maxström då.