3400
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

12 Inlägg
14 mars 2009
det står att man kan dämpa en låda med fårull kan man ta ullen direkt från ett får tro? eller är fårull spc behandlat?
har får så det blir några säckar efter man klippt dom:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Drönirettab skrev:
Det är ju en hyffsad skillnad på 13,4 och 13,9 V faktiskt, även om man inte tror det. smile

När du mätte med motorn på tomgång, vilka saker hade du igång då (tex halvljus, stereo osv)?
När du mätte på batteriet innan du startade bilen, hur länge hade bilen stått avslagen då?

jadu bara några minuter tror jag...
okej okej smile
men jag hade startat bilen och spelat en liten stund och så vidare sen stängde jag av den och lät den stå (stängde av först stereon direkt sen bilen)
mätte (12.9),
sen direkt startade jag bilen så då visa den 13.4 eller vad fan det var tongue
sen nu när jag komme hem så lekte jag bara lite och då startade jag och 13.4 sen stängde jag av den då visa den 12.9
stereo av och halvljus på

Försök att få upp motorn till 2000rpm och se vad det visar då....
Visar det över 14V och du ändå har discoljus så är det nog dessvärre generatorn som inte orkar med strömmässigt. Den är helt enkelt för klen isf. Precis som den gode batterinörden påpekat innan hmm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
14 mars 2009
Tog från en anna tråd kalle_kalle

kalle_kalle skrev:
mina lampor blinkar när jag har motorn igång men inte utan xD

Kolla om ljuset blinkar även med stereon avstängd....
För med just denna mening i åtanke så verkar det vara generatorn i sig som bråkar med dig.
Antingen regulatorn (oftast lätt att byta) eller diodbryggan i generatorn (mindre lätt att byta).
Pulserande spänning från en generator kan bero på (av vad jag råkat ut för...dock långt ifrån allt) att kolen är alltför slitna, att kolen ej ligger i släpringarna riktigt, att axeln glappar och far fram och tillbaka vilket ger oregelbunden kontakt mot kolen och att regulatorn i sig börjar ge upp. Ngn får gärna fylla i med fler orsaker....

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Lonefox:

kalle_kalle skrev:
(när jag maxar ut steget så blir det disco belysning) visst, det betyder = förlite ström
men om jag varvar upp bilen till 2k varv så funkar det finemang =inge discobelysning

Sedan har han även skrivit så där. Det är orsaken till att jag bara har frågat om tomgång hur många saker som har varit påslagna vid mätningarna. smile

7 241 Inlägg
14 mars 2009
Drönirettab skrev:
Lonefox:

kalle_kalle skrev:
(när jag maxar ut steget så blir det disco belysning) visst, det betyder = förlite ström
men om jag varvar upp bilen till 2k varv så funkar det finemang =inge discobelysning

Sedan har han även skrivit så där. Det är orsaken till att jag bara har frågat om tomgång hur många saker som har varit påslagna vid mätningarna. smile

Ja jo tjena..olika info överallt big_smile

Fast om det ligger stabilt vid högre varv och det blinkar och generatorn ger 13.9 vid tomgång så finner iaf jag det rätt normalt.
Fast åtgärden kanske blir en regulator mer högre volt ut wink
*visslar* 14.8V *visslar*

21 761 Inlägg
14 mars 2009
kalle_kalle skrev:
men jag hade startat bilen och spelat en liten stund och så vidare sen stängde jag av den och lät den stå (stängde av först stereon direkt sen bilen)
mätte (12.9),
sen nu när jag komme hem så lekte jag bara lite och då startade jag och 13.4 sen stängde jag av den då visa den 12.9

När man mäter batteriets polspänning direkt eller nästan direkt efter att motorn har varit igång, då blir mätningen missvisande OM man är ute efter att veta hur pass laddat batteriet är. Vid en sån mätning ska bilen helst ha varit avslagen i 8 timmar eller ännu längre tid, för att batteriet ska hinna ner i sin vilospänning.

Men för närvarande vill jag inte hänga upp mig på den mätningen, det var bara ett litet påpekande. Eftersom bilen blinkar mer när motorn går på tomgång än när bilen är avslagen så är det viktigare att veta hur saker beter sig på tomgång än hur man mäter batteriets vilospänning. smile

Att generatorn bara ger ut 13,4 V när endast halvljuset är igång, det är för låg laddspänning. Orsaken kan tex vara sliten regulator/slitna kol (som Lonefox är inne på) eller att tomgången är väldigt låg, vilket kan göra att generatorn inte orkar hålla rätt spänning även om den i övrigt fungerar bra.

Vilket tomgångsvarv har du ungefär?
Låt motorn ha 1000 och 2000 varv (endast halvljuset igång), hur är laddspänning då?

När man mäter generatorns spänning så ska batteriet egentligen vara så fulladdat som möjligt för att få en rättvisande mätning, annars visar kanske mätningen att generatorn är i dåligt skick fastän den inte är det. Extra viktigt är detta vid mätning på tomgång eftersom generatorn (som jag har skrivit tidigare) inte orkar ge sin maxström då. smile

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Lonefox skrev:
Fast om det ligger stabilt vid högre varv och det blinkar och generatorn ger 13.9 vid tomgång så finner iaf jag det rätt normalt.

Jo, tycker jag också. smile

Lonefox skrev:
Fast åtgärden kanske blir en regulator mer högre volt ut wink
*visslar* 14.8V *visslar*

Du och din 14,8 V regulator. wink
Senast redigerat av Drönirettab (14 mars 2009)

140 Inlägg
14 mars 2009
om det blinkar även om den laddar rätt volt , så kan det ju vara släpringarna i genratorn som blivit ovala,eller ??

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Om det blinkar i bilens lampor fastän spänningen både på generatorn och batteriet är bra, då kan det vara batterijordkabeln som är dålig eller har dålig kontakt nere vid karossen. Det felet är inte ovanligt, speciellt på lite äldre bilar. smile

Mätning med multimeter brukar ge nyttig info då.
Senast redigerat av Drönirettab (14 mars 2009)

2 914 Inlägg
14 mars 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
mätte (12.9),

Vilket tomgångsvarv har du ungefär?
Låt motorn ha 1000 och 2000 varv (endast halvljuset igång), hur är laddspänning då?

När man mäter generatorns spänning så ska batteriet egentligen vara så fulladdat som möjligt för att få en rättvisande mätning, annars visar kanske mätningen att generatorn är i dåligt skick fastän den inte är det. Extra viktigt är detta vid mätning på tomgång eftersom generatorn (som jag har skrivit tidigare) inte orkar ge sin maxström då. smile

det är väldigt olika med motorn kall kan ju kallstartsventilen (visst fan heter det så på mercan) då kan den ligga på c:a 1300 men tror den låg kring 1000 varv då jag mätte .
jag ska be någon gasa upp den till 2000 varv så får vi se vad den visar då smile
bara en liten parantes spelar det någon roll om man mätar bredvid batteriet eller vid kondingen?

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Det intressanta just nu är vad laddspänningen är på själva batteripolerna, för att kolla hur det står till med slutstegets spänning så är det bäst att mäta på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast. smile

Om tomgången ligger på runt 1000 varv så ska det inte vara någon risk att generatorn inte orkar ge tillräcklig laddning när endast halvljuset är igång, min åsikt är att spänningen ska kunna ligga på minst 14 V (fast hellre 14,4 V).

2 914 Inlägg
15 mars 2009
Drönirettab skrev:
Det intressanta just nu är vad laddspänningen är på själva batteripolerna, för att kolla hur det står till med slutstegets spänning så är det bäst att mäta på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast. smile

Om tomgången ligger på runt 1000 varv så ska det inte vara någon risk att generatorn inte orkar ge tillräcklig laddning när endast halvljuset är igång, min åsikt är att spänningen ska kunna ligga på minst 14 V (fast hellre 14,4 V).

nu var jag ut och mätte och skrev till och med upp sakerna tänkte du ville ha mer noga tal wink
förlåt grannar sad
jag fick laddningen på 1k varv till 14.05 tom
och då sen spelade jag på 50 av 62 möjliga på en dunkar låt och då visa clas multimätaren 13.5 och då blinkade ljusen hyffsat bra... penlade mellan 13.5 och 13.8 då jag spela

21 761 Inlägg
15 mars 2009
14,05 V vid 1000 varv, och halvljuset påslaget, kan anses som "normalt" på många lite äldre bilar. Att spänningen går ner till 13,5 V vid basslagen är egentligen inte så mycket, men eftersom en multimeter är relativt seg av sig i mätningen så hinner den inte med att mäta snabba spänningsvariationer. Det innebär att spänningen kan sjunka lägre än vad mätaren visar.

Det kan nog vara idé att byta laddregulatorn till en som ger ut lite högre spänning, tex 14,5-14,8 V eller liknande, då kanske generatorn även får stabilare laddspänning vid tomgång (inte helt säkert dock). Fortfarande finns möjligheten att dina saker drar mer ström än vad generatorn orkar ge just vid tomgång, men bevisligen orkar den ladda vid högre varv.

Man ser ju att även fast du har en kondensator så kan ljusen blinka, det är ett "bevis" på att kondingen inte är något mirakelmedel  som flera har fått för sig. smile

2 914 Inlägg
15 mars 2009
Drönirettab skrev:
14,05 V vid 1000 varv, och halvljuset påslaget, kan anses som "normalt" på många lite äldre bilar. Att spänningen går ner till 13,5 V vid basslagen är egentligen inte så mycket, men eftersom en multimeter är relativt seg av sig i mätningen så hinner den inte med att mäta snabba spänningsvariationer. Det innebär att spänningen kan sjunka lägre än vad mätaren visar.

Det kan nog vara idé att byta laddregulatorn till en som ger ut lite högre spänning, tex 14,5-14,8 V eller liknande, då kanske generatorn även får stabilare laddspänning vid tomgång (inte helt säkert dock). Fortfarande finns möjligheten att dina saker drar mer ström än vad generatorn orkar ge just vid tomgång, men bevisligen orkar den ladda vid högre varv.

Man ser ju att även fast du har en kondensator så kan ljusen blinka, det är ett "bevis" på att kondingen inte är något mirakelmedel  som flera har fått för sig. smile

okej okej smile är denhär någonting att ha eller ska jag sikta på någonting annat tror du?? -> http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … cleNo=5512
dels varför jag köpte den var för att jag såg att det blinka och tänkte "avbelasta" batteriet för det tar väl skada om det kommer sånna "explosiva" strömförbrukningar plus att jag är långt ifrån erfaren vid billjud (A)
så du tror att om jag bara byter laddningsregulatorn så kommer det lösa sig? smile perfekt big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (15 mars 2009)

21 761 Inlägg
15 mars 2009
kalle_kalle skrev:
okej okej smile är denhär någonting att ha eller ska jag sikta på någonting annat tror du?? -> http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … cleNo=5512

Den där ser vettig ut. Om du är säker på att den passar till din generator så är det bara att köpa. smile

kalle_kalle skrev:
dels varför jag köpte den var för att jag såg att det blinka och tänkte "avbelasta" batteriet för det tar väl skada om det kommer sånna "explosiva" strömförbrukningar plus att jag är långt ifrån erfaren vid billjud (A)

Batteriet tar inte skada av stora snabba strömtoppar, däremot kan både slutsteg och högtalare ta skada ifall spänningen sjunker för mycket (under 11 V).

kalle_kalle skrev:
så du tror att om jag bara byter laddningsregulatorn så kommer det lösa sig? smile perfekt big_smile

Det kan jag inte garantera, men laddspänningen borde bli lite högre iaf och förhoppningsvis lite stabilare. smile

2 914 Inlägg
15 mars 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:

Den där ser vettig ut. Om du är säker på att den passar till din generator så är det bara att köpa. smile

kalle_kalle skrev:

Batteriet tar inte skada av stora snabba strömtoppar, däremot kan både slutsteg och högtalare ta skada ifall spänningen sjunker för mycket (under 11 V).

kalle_kalle skrev:

Det kan jag inte garantera, men laddspänningen borde bli lite högre iaf och förhoppningsvis lite stabilare. smile

okej men det är värt ett försök att byta laddningsregulatorn smile

du skrev -> Batteriet tar inte skada av stora snabba strömtoppar, däremot kan både slutsteg och högtalare ta skada ifall spänningen sjunker för mycket (under 11 V).
okej jag trodde att det gjorde det men det var då tur att det inte gjorde det då big_smile

205 Inlägg
15 mars 2009
Jag undrar om jag kan ha t.ex. en M8 skruv som går genom baslådans vägg och sen koppla kablarna till den? Så att det blir som sub-kablar -> skruv -> kabel till slutsteg?
Naturligtvis en skruv för + och en för -. Anledningen till att jag undrar är att jag inte skulle vilja sikaflexa fast kabeln i lådan samt att det inte går att använda en så kallad terminal iom att det inte finns en tillräckligt plan yta så det skulle troligen inte bli tätt.

7 241 Inlägg
15 mars 2009
NismoP11 skrev:
Jag undrar om jag kan ha t.ex. en M8 skruv som går genom baslådans vägg och sen koppla kablarna till den? Så att det blir som sub-kablar -> skruv -> kabel till slutsteg?
Naturligtvis en skruv för + och en för -. Anledningen till att jag undrar är att jag inte skulle vilja sikaflexa fast kabeln i lådan samt att det inte går att använda en så kallad terminal iom att det inte finns en tillräckligt plan yta så det skulle troligen inte bli tätt.

Om det funkar för Jens så borde det funka för dig wink
http://i199.photobucket.com/albums/aa229/jensclaudius/Guide/Bild8.jpg
Visserligen M5 eller M6 på bilden men principen är densamma.
Senast redigerat av Lonefox (15 mars 2009)

205 Inlägg
15 mars 2009
Joo det verkar så tongue Hade nån svag bild på att jag sett nåt liknande men var inte 100, men brqa då blir det att bygga så smile

429 Inlägg
16 mars 2009
Jag har en fråga, vet ej om det finns ett riktigt svar på den men kan prova.

Hur ska jag placera mina basar i bagaget på min volvo 850 för att få bäst ljud?`Har just nu 2x 10" basar som är där bak, riktade bakåt, med 40 cm mellanrum.

MVH Pontus

// Pontus

Sök