3315
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 914 Inlägg
21 mars 2009
hur ska jag göra för välljud?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 mars 2009
kalle_kalle skrev:
hur ska jag göra för välljud?

Få det så tätt som möjligt mellan baffeln och ytan där du har ditt hål...
Eller så monterar man basen fram wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
21 mars 2009
Lonefox skrev:

hur menar du?

7 241 Inlägg
21 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

hur menar du?

Såhär tex. :
http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=20875

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=20876
Senast redigerat av Lonefox (21 mars 2009)

2 914 Inlägg
21 mars 2009
aha nu fattar jag tongue
jag ska se vad ljudshopen säger vad dom tror jag kommer få mäst ur (jag kommer väl få nästan högre volym med det som du visade nu yikes)
det är ju inte så snyggt att ha ett fett hål i hatthyllan heller, men tack för att du visa vad du tror jag skulle bli mäst nöjd med iallafall big_smile

7 241 Inlägg
21 mars 2009
De på Ljudshopen kan nog garanterat hjälpa dig så att du blir nöjd smile

Nja högre volym är inte sagt, men bäst ur SQ-synpunkt.
Och om du lyckas med en ram fast uppåt så kan du ju göra ett nytt lock fast en ram med ett par tvärslår och sedan fronttyg..släpper igenom ljudet bra smile Plus att det blir diskret.
Senast redigerat av Lonefox (21 mars 2009)

21 761 Inlägg
21 mars 2009
Bandpasslåda är ju också ett alternativ för den typen av bil. Hur pass "SQ" en sån låda skulle spela vet jag inte säkert, men tror inte att den spelar alltför tokigt. smile

21 761 Inlägg
21 mars 2009

Min uppfattning angående placeringen av de olika högtalarna är så här:

Basarna brukar behöva stor låda och då är bagaget lämpligt, eftersom låga frekvenser är svårt att riktningsbestämma så gör det heller inte så mycket att basarna sitter en bit från lyssnaren.

6x9" högtalare är gjorda för att kunna spela i stor låda, dvs tex med bagageutrymmet som "låda". Hatthyllan är då ett lämpligt ställe att sätta dem på.

Koaxialer , i det här fallet ofta 4-6,5", är gjorda för att kunna spela i tex 15-30 liters utrymme. Placeringen i dörrsidan gör att de får tillräckligt stort utrymme för att spela under 100 Hz, dessutom blir monteringen ganska diskret och man får en hyffsad stereoljudbild.

Woofers (egentligen midwoofers) kan också vara lämpliga att sätta i dörren för att framsystemet ska kunna spela med bra tryck.

Diskanterna placeras lämpligen på instrumentbrädan eller i A-stolpen för att "lyfta upp" ljudbilden.

Mellanregisterhögtalare kan även dem placeras på instrumentbrädan för att "lyfta upp" ljudbilden.

2 914 Inlägg
21 mars 2009
Lonefox skrev:

Och om du lyckas med en ram fast uppåt så kan du ju göra ett nytt lock fast en ram med ett par tvärslår och sedan fronttyg..släpper igenom ljudet bra smile Plus att det blir diskret.

det måste väl som gå göra en som du menar men göra lite "bandpass pimp my ride style" kolla in videon så fattar du vad jag menar http://www.garaget.org/video/3erc6wv1423j men då har jag 2 stycken istället för 10 st som han hade eller vad det nu då var smile

7 241 Inlägg
21 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

det måste väl som gå göra en som du menar men göra lite "bandpass pimp my ride style" kolla in videon så fattar du vad jag menar http://www.garaget.org/video/3erc6wv1423j men då har jag 2 stycken istället för 10 st som han hade eller vad det nu då var smile

Bandpass har en högre effektivitet än sluten eller basreflex......så det spelar oftast högre ja...
DOCK så är BP-lådor även svårast att få till....men det GÅR att få till det för SQ med med BP-lådor. Men det kan ta lång tid att räkna ut ngt vettigt och sedan ännu längre tid att testa sig fram big_smile

2 914 Inlägg
21 mars 2009
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

Bandpass har en högre effektivitet än sluten eller basreflex......så det spelar oftast högre ja...
DOCK så är BP-lådor även svårast att få till....men det GÅR att få till det för SQ med med BP-lådor. Men det kan ta lång tid att räkna ut ngt vettigt och sedan ännu längre tid att testa sig fram big_smile

haha okej tongue men om dom ska ha 700:- för att rita upp en bandpass så är det värt för det fattar jag mig på men får jag till den så spelar den som satan big_smile

7 241 Inlägg
21 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:

haha okej tongue men om dom ska ha 700:- för att rita upp en bandpass så är det värt för det fattar jag mig på men får jag till den så spelar den som satan big_smile

Jisses....när jag började fick man en låda uträknad och BYGGD för den pengen...plus matrial då.

2 914 Inlägg
21 mars 2009
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

Jisses....när jag började fick man en låda uträknad och BYGGD för den pengen...plus matrial då.

haha okej okej smile när var det då? tongue
då kanske du använde rockford fosgate power 650 mosfet wink det är ett sånt jag driver med big_smile
men jag ska dit och höra vad jag ska hitta på smile kommer lägga upp en tråd (i mitt "garaget" då) och visa progress smile

21 761 Inlägg
22 mars 2009
Jag "råkade" räkna ut en trekammars bandpasslåda till 2 st GTO1214, vill du så kan du testa en sån. Kan dock inte garantera resultatet eftersom jag inte har använt dessa basar själv. smile

Sluten kammare (per bas): 27 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, endast dämpmatta på botten i kammaren.
Rör: 2 st 6" som är 24 cm långa.

Basarna är inräknade i de slutna kammarna, rören är inte inräknade eftersom jag inte vet hur mycket av dem som ska sitta inuti lådan. Varje rör tar upp 0,2 liter per cm.

7 241 Inlägg
22 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:

då kanske du använde rockford fosgate power 650 mosfet wink det är ett sånt jag driver med big_smile
men jag ska dit och höra vad jag ska hitta på smile kommer lägga upp en tråd (i mitt "garaget" då) och visa progress smile

Nä.....det var senare än de serierna big_smile
Punch 40 osv fanns då wink
Det var i mitten på 90-talet big_smile

2 914 Inlägg
22 mars 2009
Drönirettab skrev:
Jag "råkade" räkna ut en trekammars bandpasslåda till 2 st GTO1214, vill du så kan du testa en sån. Kan dock inte garantera resultatet eftersom jag inte har använt dessa basar själv. smile

Sluten kammare (per bas): 27 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, endast dämpmatta på botten i kammaren.
Rör: 2 st 6" som är 24 cm långa.

Basarna är inräknade i de slutna kammarna, rören är inte inräknade eftersom jag inte vet hur mycket av dem som ska sitta inuti lådan. Varje rör tar upp 0,2 liter per cm.

tack så hämskt mycket big_smile
men jag har läst någonstans att man får "brummande" bas då man har  liksidiga lådor, kan det störa i en bandpass?
och sen, detdär är en teoretisk uträkning? går ju börja med det iallafall smile
den portade är det per bas det åxå?
Senast redigerat av kalle_kalle (22 mars 2009)

2 914 Inlägg
22 mars 2009
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:

Nä.....det var senare än de serierna big_smile
Punch 40 osv fanns då wink
Det var i mitten på 90-talet big_smile

okej mitt steg är sen 1990 eller 1991 och mina nuvarande basar är 10" rockford power punch 1994 är dom köpta big_smile nytt alltihop då wink

53 Inlägg
22 mars 2009
är stolt (hehe:D) ägare av en tigra och de har ju inte världens största bagageutrymme,så istället för att skaffa 1 elr 2 10" basar så har open air alternativet blivit lite mer frestande.
Kan man få nå ljud ur en open air 10" elr 12" som skulle kosta 100-170€?..
eller är det självklart förmånligare och välljudande att skaffa någon tio tummare som man bygger in i låda?^^ är egentligen inte brått ännu,men vill ha ljudet till den på klart på förhand.

Jag är,som ni ser relativt obildad inom billjud..men någon gång ska man lära sig big_smile

21 761 Inlägg
22 mars 2009
kalle_kalle skrev:
men jag har läst någonstans att man får "brummande" bas då man har  liksidiga lådor, kan det störa i en bandpass?

Det som du antagligen har läst är att lådor som har lika långa sidor åt alla håll kan få stående vågor, det gäller dock normalt sett inte för baslådor eftersom frekvenserna är så pass låga. För att såna saker ska kunna inträffa vid frekvenser under 100 Hz så måste lådan vara minst 1,7 m mellan två parallella väggar, så stor låda har man ju inte så ofta. smile

Mellanregister och diskant kan däremot få problem med stående vågor när deras låda/kammare har parallella väggar.

kalle_kalle skrev:

Den portade kammaren är bara en enda stor kammare, de slutna kammarna är två stycken. En sluten kammare per bas. Det är därför som hela lådan kallas för "trekammars bandpass". smile

2 914 Inlägg
22 mars 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:

Det som du antagligen har läst är att lådor som har lika långa sidor åt alla håll kan få stående vågor, det gäller dock normalt sett inte för baslådor eftersom frekvenserna är så pass låga. För att såna saker ska kunna inträffa vid frekvenser under 100 Hz så måste lådan vara minst 1,7 m mellan två parallella väggar, så stor låda har man ju inte så ofta. smile

Mellanregister och diskant kan däremot få problem med stående vågor när deras låda/kammare har parallella väggar.

kalle_kalle skrev:

Den portade kammaren är bara en enda stor kammare, de slutna kammarna är två stycken. En sluten kammare per bas. Det är därför som hela lådan kallas för "trekammars bandpass". smile

aha okej okej smile
låter bra smile
men ska jag sätta dit porten uppåt genom hatthyllan direkt (så den inte kommer ner i portade delen) om du förstår vad jag menar som thille1 har gjort i filmen -> http://www.garaget.org/video/fh4bi38em4po

Sök