3861
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
22 mars 2009
Nu är jag lite osäker på hur du menar, men rören ska alltså sitta i den portade kammaren och sticka upp genom hatthyllan så att "de syns". Med bandpasslåda så är det extra viktigt att rörmynningen inte blockeras på något sätt, annars dämpas ljudet en hel del.

2 035 Inlägg
22 mars 2009
Hej!

Håller på en del med billjud och har tänkt att vara med på nån billjudstävling.
hur börjar jag?? Var får man reda på var det finns och anordnas ljudtävlingar??

I jönköping så har det ju varit billjudstävlingar (utöver elmiamässan) och det kanske kommer anordnas en sådan i sommar. då kan man ju vara med.

Har sett att vissa som tävlar i billjud har sitt basrör på lådan en bra bit utanför lådan. varför??

Du som är erfaren och tävlar i billjud får gärna komma med tips på hur man ska göra för att nå ett högt resultat på tävlingar. finlir åså.

tackar för svar!

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 mars 2009
bosabengt skrev:
Hej!

Håller på en del med billjud och har tänkt att vara med på nån billjudstävling.
hur börjar jag?? Var får man reda på var det finns och anordnas ljudtävlingar??

I jönköping så har det ju varit billjudstävlingar (utöver elmiamässan) och det kanske kommer anordnas en sådan i sommar. då kan man ju vara med.

Har sett att vissa som tävlar i billjud har sitt basrör på lådan en bra bit utanför lådan. varför??

Du som är erfaren och tävlar i billjud får gärna komma med tips på hur man ska göra för att nå ett högt resultat på tävlingar. finlir åså.

tackar för svar!

Ett hett tips är att kika på http://www.emmanet.se
Där finns tävlingskalender och mkt mkt annan matnyttig info.

SCC är ett nytt koncept som kommer att ske på lokal nivå, dvs butikerna arrangerar detta.
Mer info om detta kommer (förhoppningsvis ihop med Elmia då EMMAS första tävling är)
P alla EMMA-tävlingar finns även ENTRY-klasserna som fort. är GRATIS att ställa upp i och har de mest simpla regler billjudtävlandet kan ha. Detta är (som SCC) för de som aldrig tävlat förr.

Ngr tips o trix för att högt resultat inom SQ på tävlingar? LYSSNApå vad domarna har att säga och ta åt dig av både kritik och tips....var inte rädd att fråga lite om HUR du kan förbättre när domaren väl har sagt sitt om vad han tycker och förklarat varför du fått de poäng du fått.
Så mkt annat kan man inte göra...förutom att suga åt sig kunskap om billjudsbyggande av mer erfarna personer....så ser iaf jag på saken smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
22 mars 2009
tack för hjälpen.

har kollat på emmanet och hittade entry det du snackade om.
Det verkar som en bra grej att börja med.
Vad är SCC?? Ska butikerna arrangera tävlingar?? ska kolla om det står nåt sånt på emmanet.
Hur ska jag göra för att komma in i att tävla??

jo visst kan jag om jag skulle tävla lyssna på domarna vad de har att säga. men några tips innan man tävlar hade varit välkomnande.

Undrar också varför basröret på vissa tävlandes lådor är så långa??

mvh// Anders

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
22 mars 2009
bosabengt skrev:
tack för hjälpen.

har kollat på emmanet och hittade entry det du snackade om.
Det verkar som en bra grej att börja med.
Vad är SCC?? Ska butikerna arrangera tävlingar?? ska kolla om det står nåt sånt på emmanet.
Hur ska jag göra för att komma in i att tävla??

jo visst kan jag om jag skulle tävla lyssna på domarna vad de har att säga. men några tips innan man tävlar hade varit välkomnande.

Undrar också varför basröret på vissa tävlandes lådor är så långa??

mvh// Anders

Swedish Caraudio Challange.
(Finns LITE info om det på EMMA:s sida, men som sagt mer info kommer. Det jobbas på det.)
Tanken bakom detta är att man skriver in sig vid en butik....denna butik utgör sedan ens "hamma-arena" kan man säga. Denna butik ingår sedan i en region så man tävlar inom regionen till att börja med. (Givetvis får man tävla i andra regioner men man får inte med sig ngr poäng till sin egna regionstävling..men man får en uppfattning om hur man står sig mot andra regioner).
Vinnarna av regionstävlingarna blir sedan inbjudna till SM-final i SCC som går av stapeln ihop med resten av EMMA:s finaler.
Varför man lagt ut det på butikerna är för att lokala events har dragit fler nybörjare än EMMA:s egna Entrytävlingar. Mer info kommer som sagt att komma.

Hur man gör för att komma igång o tävla?
Hur menar du?
Det är bara att anmäla sig till en ENTRY-tävling och åka dit med bilen (varje tävling har oftast en incheckningstid som man dock får hålla..... Jag är dock inte HELT säker men jag tror att Entry dessutom har efteranmälan...)
Bättre att du ställer dessa frågor inne på http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=23 (regler eller bilstereo allmänt, landar den fel kan en moderator flytta den smile ) då de flesta av tävlingsfolket återfinns där inne. (Forumet skall dock flytta.....exakt datum är en klart ännu.)

Ah....varför portarna är såpass långt utanför lådan?
Det är för att portarna de har för att få rätt avstämning på lådan är för långa för lådan wink
Detta gäller dock mer SPL-folket (som inte är riktigt kloka i huvudet big_smile wink ) än SQ-folket. Majoriteten av SQ-bilarna har idag slutna lådor.....vad jag sett iaf.

Att tänka på INNAN man tävlar? Tja...att ta hem regelboken och läsa den är en bra grej att göra. På så sätt kan man undvika en del fällor man kan hamna i annars.
Regelboken är på engelskaoch återfinns här: http://emmanet.com/download/rules09/EMM … 202009.pdf
Kategorier finne rdu här: http://emmanet.com/download/rules09/Categories2009.pdf
Matris för vad som bedöms i vilka klasser kan du se här: http://emmanet.com/download/rules09/Matrix2009.pdf

/Anders smile

2 914 Inlägg
22 mars 2009
Drönirettab skrev:
Nu är jag lite osäker på hur du menar, men rören ska alltså sitta i den portade kammaren och sticka upp genom hatthyllan så att "de syns". Med bandpasslåda så är det extra viktigt att rörmynningen inte blockeras på något sätt, annars dämpas ljudet en hel del.

men alltså jag menar att det går inte ner någonting i lådan utan är som "bara ett hål i taket" tongue tänkte det är lättare att mäta sig fram då, men jag ska gå in på en butik och fråga hur jag ska bygga, dom får nog göra en ritning åt mig så det löser sig och blir rätt i mott osv smile vill inte fuska med lådan :S då tappar man mycket db :S men det löser sig nog big_smile
Senast redigerat av kalle_kalle (22 mars 2009)

2 035 Inlägg
23 mars 2009
Lonefox: långt inlägg =O) Det här med att kunna skriva in sig i en butik t ex brl jkpg verkar ju schysst.

När tror du detta kommer bli verklighet??

Ska kolla in lazzat. =O)

Jojo visst köra till en tävling och anmäla sig.visst ..... men liksom hur gör alla som ska tävla?

vad ska man tänka på när det gäller sin egna bil?? jaja det löser sig nog..

tack!

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
23 mars 2009
bosabengt skrev:
Lonefox: långt inlägg =O) Det här med att kunna skriva in sig i en butik t ex brl jkpg verkar ju schysst.

När tror du detta kommer bli verklighet??

Ska kolla in lazzat. =O)

Jojo visst köra till en tävling och anmäla sig.visst ..... men liksom hur gör alla som ska tävla?

vad ska man tänka på när det gäller sin egna bil?? jaja det löser sig nog..

tack!

Ja jag skall tävla för första gången på Elmia.
Jag registrerade mig på emmanet.se och har anmält mig till Entry därifrån. Sedan får jag vackert infinna mig där enligt de tider som står. Svårare än så är det inte.

Vad man skall tänka på när det gäller ens egna bil?
Ja för det första....vad skall man tävla i och anpassa den efter det.
SQ, helt enkelt välljud.
ESPL (viss styling ihop med två olika spela högt moment), BassRace (Att snitta så nära 1x9.9db som möjligt uner 30 sekunder, intervall på 10 db mellan 119.9-149.9 om jag inte minns fel).
Racing, Styling, tuning, SPL (spela högt) och visst välljud.
Tja...om de olika klasserna står på emmas sida så.
Vad man mer behöver tänka på? Ja du.... FÖLJ REGELBOKEN, då misnkar riskerna för poängavdrag. smile
Så mkt mer kan inte jag säga utan du får nog fler o bättre svar av de som redan tävlar och från de domare som finns på Lazzat.

2 035 Inlägg
23 mars 2009
ja jag har kollat en del på lazzat bilstereoforumet och där fanns det mycket att läsa.

okej första gången kul!! hoppas det går bra. vad har du för grejer?

sorry men fattade inte det där med bassrace. ska kanske gå på mässan på fredag och kolla in tävlingarna på plasts.

mvh // anders

Biljudsveteran sen 1984!

7 241 Inlägg
23 mars 2009
bosabengt skrev:
ja jag har kollat en del på lazzat bilstereoforumet och där fanns det mycket att läsa.

okej första gången kul!! hoppas det går bra. vad har du för grejer?

sorry men fattade inte det där med bassrace. ska kanske gå på mässan på fredag och kolla in tävlingarna på plasts.

mvh // anders

Ang grejer.. PM kommer.

Mkt lättare att förstå när man ser det in action ja smile

2 914 Inlägg
23 mars 2009
ingen vet när det är någon db tävling i skellefteå? det fanns ingenting på emmanet sad

7 241 Inlägg
24 mars 2009
kalle_kalle skrev:
ingen vet när det är någon db tävling i skellefteå? det fanns ingenting på emmanet sad

Ett: Lugna ner dig. wink

Två: Schemat är inte klart.

Tre: SCC presenteras förhoppningsvis fullt ut nu till Påsk på Elmiaoch då är förhoppningsvis även butiker med.

Sedan är det bara att hålla koll smile

2 914 Inlägg
24 mars 2009
låter bra

106 Inlägg
29 mars 2009
kvick fråga: går det att driva en 8" bas på huvudenheten, om huvudenheten inte driver nånting annat? eller låter det bara skit ändå?

16 197 Inlägg
29 mars 2009
mjau skrev:
kvick fråga: går det att driva en 8" bas på huvudenheten, om huvudenheten inte driver nånting annat? eller låter det bara skit ändå?

kan säga till 90% att de ´kommer låta "skit".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
29 mars 2009
Ja, det går att driva, men ifall det bara handlar om en bas så bör den ha dubbla talspolar för att det ska funka utan problem. Att bryggkoppla stereons högtalarutgångar är normalt sett inte lämpligt nämligen.

MEN det är mest nackdelar att driva en bashögtalare med endast stereon, dels så är uteffekten begränsad och dels kommer basen att spela alla frekvenser (om inte stereon har inbyggt filter förstås). Jämför man med att driva med slutsteg så låter det dock "skit", det kan man säga. smile

106 Inlägg
29 mars 2009
okej, det var de jag tänkte. vill inte ha in fler slutsteg i bilen, bara. men då blir det väl till att koppla på basen på dom andra basstegen...
tack för svaren

7 241 Inlägg
29 mars 2009
Pioneer har en funktion som kallas Direct Sub Drive....
Har enheten den funktionen (inte orkat kolla vilka som har den) så kan koppla in en 4-ohms lättdriven bas på de bakre kanalerna, och då lämnar enheten 70W ut enligt spec (whoopie.....vilka 70W sedan då).
Inte kommer det låta bra men det funkar.

Funkade för Rockford på den tiden de hade enheter som dessutom var specade till otroliga 4x8W (eller var det 4x9W?) dock vid 0.01%THD och de lämnade BRA mkt mer ren effekt ut än så....
På deras mellan och värstingmaskin med inbyggt steg kunde man med brygga de bakre kanalerna och driva en bas på..och med den enheten så lät det bättre än förväntat.

2 035 Inlägg
31 mars 2009
hur mycket på bassboosten ska man skruva upp när man ska tävla i biljud??

graderingen är ju från 0-12db. ska den vara maxad eller??

Biljudsveteran sen 1984!

Random Hero
4 047 Inlägg
31 mars 2009
bosabengt skrev:
hur mycket på bassboosten ska man skruva upp när man ska tävla i biljud??

graderingen är ju från 0-12db. ska den vara maxad eller??

de tror ja inte, "kvaliten" på basen blir dålig me 12db+ på bassboost

Dog food lid. Backwards

Sök