5169
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 mars 2009
bosabengt skrev:
hur mycket på bassboosten ska man skruva upp när man ska tävla i biljud??

graderingen är ju från 0-12db. ska den vara maxad eller??

INGEN alls.....

Jag rekomenderar folk att sätta BB på NOLL oavsett vad...
Kika i denna tråden och kika framförallt på länken i inlägg #12.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120977

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
31 mars 2009
bosabengt skrev:
hur mycket på bassboosten ska man skruva upp när man ska tävla i biljud??

Som DusanMandick skriver så blir ljudkvaliteten dålig när man skruvar på bassboosten mycket. Om man ska tävla i att spela högst så gör man istället lådan på ett sånt sätt att basen spelar med en stor baspeak i frekvensgången, det får ungefär samma verkan i ljudnivån som att vrida på bassboosten.

Den stora skillnaden är dock att slutsteget inte riskerar att ge ut en dålig signal, det kan jobba med en ren signal och låta bas+låda sköta om att spela med extra tryck vid vissa frekvenser tack vare lådkonstruktionen. smile

573 Inlägg
31 mars 2009
*NY FRÅGA*

har lite frågor angående hur HU och så arbetar, på stegen ska man ju ha BB på 0 om man inte ska få oren signal.
Men hur blir det på HUn? jag har en rätt simpel kenwood spelare, vet hur man ska ställa in och så för att få det att låta bra det är inte de men hur rent tekniskt och vad händer när man skruvar på dom olika inställningarna?
tex på min HU har jag "Subwoofer level" -15 - +15 dB
sen har jag dom vanliga bass, middle och treble level, går att ställa in på -8 - +8 dB
men dom borde ju ren signal eller hur?
någon som har en kenwood och vet hur det funkar?
har även lekt med kompisens pioneer HU, den har lite annorlunda inställning den har först bass lvl -20 - +10 tror jag. men sen har den oxå en bas förstärkning som går över alla lågnivå kablarna. hur fungerar den? den går till +6, alltså 6 steg. men HUs borde ju inte vara byggda så att dom kan skada gejjorna eller?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

7 281 Inlägg
31 mars 2009
Miramithe skrev:
*NY FRÅGA*

har lite frågor angående hur HU och så arbetar, på stegen ska man ju ha BB på 0 om man inte ska få oren signal.
Men hur blir det på HUn? jag har en rätt simpel kenwood spelare, vet hur man ska ställa in och så för att få det att låta bra det är inte de men hur rent tekniskt och vad händer när man skruvar på dom olika inställningarna?
sen har jag dom vanliga bass, middle och treble level, går att ställa in på -8 - +8 dB
har även lekt med kompisens pioneer HU, den har lite annorlunda inställning den har först bass lvl -20 - +10 tror jag. men sen har den oxå en bas förstärkning som går över alla lågnivå kablarna. hur fungerar den? den går till +6, alltså 6 steg. men HUs borde ju inte vara byggda så att dom kan skada gejjorna eller?

Det är fortfarande steget som inte klarar av att ge ut effekten om man förstärker en låg frekvens väldigt mycket.
Subwoofer level däremot brukar bara vara signalstyrkan på lågnivån och har inget med eq'n att göra.
Däremot bass level höjer en viss frekvens och det är både dumt och att det låter dåligt.

Vem vill ha en 8db peak vid 50hz eller så när man försöker lyssna på musik?

573 Inlägg
31 mars 2009
Brains skrev:
Miramithe skrev:
*NY FRÅGA*

Det är fortfarande steget som inte klarar av att ge ut effekten om man förstärker en låg frekvens väldigt mycket.
Subwoofer level däremot brukar bara vara signalstyrkan på lågnivån och har inget med eq'n att göra.
Däremot bass level höjer en viss frekvens och det är både dumt och att det låter dåligt.

så att maxa sub lvl är bättre än att köra på BB på steget då?

7 281 Inlägg
31 mars 2009
Miramithe skrev:
Brains skrev:
Miramithe skrev:
*NY FRÅGA*

En bra huvudenhet bör inte skickad en oren signal med max på sublevel, dock är det inget jag kan lova.
Men hur som helst så om du tar 2/3 av max volym samt kanske +5 eller 10 på sublevel sen gainar du in steget så det är max då har du ganska mycket att sänka på stereon om du känner att basen blir för mycket.
Sublevel används INTE för att höja yttligare EFTER att man har gainat in steget korrekt.

Som sagt så höjer inte sublevel en viss frekvens utan den höjer hela signalen i sig så om du gainar in steget vid 0 på sublvl och sen höjer du till t ex 10 på sublvl så kommer steget iaf att skicka en dålig signal.

573 Inlägg
31 mars 2009
Brains skrev:
Miramithe skrev:
Brains skrev:

En bra huvudenhet bör inte skickad en oren signal med max på sublevel, dock är det inget jag kan lova.
Men hur som helst så om du tar 2/3 av max volym samt kanske +5 eller 10 på sublevel sen gainar du in steget så det är max då har du ganska mycket att sänka på stereon om du känner att basen blir för mycket.
Sublevel används INTE för att höja yttligare EFTER att man har gainat in steget korrekt.

Som sagt så höjer inte sublevel en viss frekvens utan den höjer hela signalen i sig så om du gainar in steget vid 0 på sublvl och sen höjer du till t ex 10 på sublvl så kommer steget iaf att skicka en dålig signal.

men man kan sänka sub lvl efter man gainat in? för jag lyssnar mest på metal, så har det inställt på det med lite högre bas, men ibland åker ju folk med som vill lyssna på annat, då lär man ju sänka subben...

7 281 Inlägg
31 mars 2009
Miramithe skrev:
Brains skrev:
Miramithe skrev:

men man kan sänka sub lvl efter man gainat in? för jag lyssnar mest på metal, så har det inställt på det med lite högre bas, men ibland åker ju folk med som vill lyssna på annat, då lär man ju sänka subben...

Givetvis kan du sänka. Men du får inte höja högre än vad du ställde in steget efter.

30 Inlägg
31 mars 2009
sry för lite OT nu kanske, men har en saab 9000 cc som har lite "plastigt" ljud och jag undrar då vad man kan byta ut för att få lite bättre , söker inte efter nått mega dunk och jag är inte sugen på att bränna flera tusen, utan så man får helt okej ljud och lite bas i det hela utan att bygga om hela bilen också, vet inte riktigt vad man ska ha för grejer i bilen för att få ett schysst ljud utan att bränna massa cash, nu är det plastigt och "skär" sig lite vid lite högre volym, tacksam för svar / the rookie
Senast redigerat av _berri (31 mars 2009)

2 914 Inlägg
1 april 2009
_berri skrev:
sry för lite OT nu kanske, men har en saab 9000 cc som har lite "plastigt" ljud och jag undrar då vad man kan byta ut för att få lite bättre , söker inte efter nått mega dunk och jag är inte sugen på att bränna flera tusen, utan så man får helt okej ljud och lite bas i det hela utan att bygga om hela bilen också, vet inte riktigt vad man ska ha för grejer i bilen för att få ett schysst ljud utan att bränna massa cash, nu är det plastigt och "skär" sig lite vid lite högre volym, tacksam för svar / the rookie

hej antar du är ute efter bas. vad har du i bilen nu?

30 Inlägg
1 april 2009
jag har en blaupunkt london mp35, sen är resten helt original i bilen dvs högtalare osv. Vill på ett enkelt och smidigt sätt få ett normalt ljud med lite skön bas i, tänker inte tok dunka så bilen nästan hoppar eller så utan bara så man får lite mer tryck i bilen och kommer undan ganska lätt. Ska vara ärlig direkt och säga att jag inte kan någonting alls om bas/högtalare/slutsteg osv. Men har inte tummen mitt i handen så, men relativt billigt ska det väl vara, tänkte om man kan byta högtalarna till bättre och sen smälla in nått för att få bättre bas (ni får skratta smile)

2 914 Inlägg
1 april 2009
hur stora är orginal? du ska nog börja med ett hyffsat ordentligt på "högtalarvängen" innan du går på subbas.
jag har skönt ljud då jag bara kör med mina 5". du har bara 4x18 watt rms så du orkar inte driva någonting spec. bra. om pengarna tillåter skulle jag råda dig till en ny stereo.(4-Channel Preamp-Out, 2 V visst fan betyder det lågnivå utgång till fram och bakhögtalare) om du har det skulle jag säga pröva sätta dit med en polares (om dina kompisar har nåt steg liggandes alt. du får låna ett och bara pröva) skulle du sätta dit och driva t.ex. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=406 eller nån finare koax. om du blir nöjd skulle du kunna köpa ett mindre steg t.ex http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=2107 .
sen om du vill ha mer tryck har du till bra pris ett http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12307 paket.
men du gör som du vill smile

2 914 Inlägg
1 april 2009
obs jag vet inte hur detdär mutant paktetet är men det var ett exempel.

30 Inlägg
1 april 2009
okej, men det verkar ju luta mot något liknande eller det där, men om jag köper GAS GAS ALPHA52X, 112, X1004 slutstegspaket med 2st högtalare och bas+slutsteg, när jag kopplar in dom bak måste jag göra om någonting när jag tagit lös original högtalarna? måste dock kolla hur stora dom bak är original och hur stora som går in. Vad behöver jag för stereo typ för att orka driva det där? Mvh

2 914 Inlägg
1 april 2009
jag vet inte hur detdär låter. jag har inte lyssnat någonting på GAS alls hmm vad är det för bil detta ska sitta i?
en "dold" kostnad är kablaget. tänk på det.
vet inte hur du ska koppla när det är 4 kanaligt steg dock :S
eller om du vill ha GAS så kanske -> GAS ALPHAX1002, ALPHA 112 (vad jag hört ett ganska bra märke obs det är ryktesvägen jag törs inte säga någonting då jag inte hört det i action)
jag tror det blir för lite kräm i stereon för att spela med 6.5". är du säker på att det är det du har i bilen annars blir det mkt ombyggnationer om det skulle vara någon annan storlek.

vet du vad du gör. gå till brl eller någon annan bilstereo affär och be dom att du får provlyssna på olika saker och det är bara du som kan säga vad som är bra och inte.  (helst i bil då det är ett annat ljud i en bil än i en hylla)

2 035 Inlägg
1 april 2009
jag har sedan jag börjat seriöst med bilstereo fått en massa småproblem på nacken.

Så jag tänkte jag frågar här.

Det här med BB som jag frågade om innan. hade 9-5 ans orginalstereo och tyckte allt var bra. bara lite störande utan USB mp3 osv. det basade på bra men fick höra att signalen inte alls räckte till för två steg. så jag satte in min kenwoodstereo. dock bara 1 lågnivå men det skulle ändå vara bättre än orginal sa han på butiken. skulle ställa in steget och satte BASstegets gain på min och körde upp volymen till 34 (max 35)
(BB på noll) gainade upp tills att det var högt men ändå inte max Det distade inget.

Märkte sen när jag lyssnade att det var dålig basvolym. kunde sätta basen på stereon på max +8 men ändå inte så bra. Orginalstereon kunde jag ha på noll i bas och det basade som fan.  (Hög gain på steget)(Inte nu längre)
så jag kollade på stegen och ställde BB på 6db. nu så lät det som vanligt. kan spela max på stereon utan missljud från basen.  men ska jag ställa BB på 0 så kan jag sitta i bilen utan att det är JÄÄTTE högt. Alltså ingen hög basvolym att tävla med.

vad är fel då?? eller vad är era kommentaren på detta???

Sen till det här med att basen slår till efter avstängning. vad kan det bero på? har fixat så jordkabeln sitter i bältesfästet . basen slår två! ggr efter avstängning.

hoppas nån kan reda ut vad detta kan vara? För det kan väl skada basen??

mvh // Anders

Biljudsveteran sen 1984!

2 914 Inlägg
1 april 2009
vad var det för stereo du hade i från början?
kommer det högfrekvent ljud från basen med den nya stereon i?
om du stoppar in den gamla stereon blir det bra då? spelar basen på lika bra med den gamla i efter bytet?

2 035 Inlägg
1 april 2009
från början hade jag orginal AS1.  det konstiga är att ljudet från basen vid avstängning varierar.
ibland pjonk och ibland bonk. och <alltid två st bonk/pjonk efter varandra.

innan jag hade den gamla stereon var det likadant men då var det bara en bonk.  mycket skumt.
men det kan vara så att det blev två bonk när jag bytte från en jordpunkt till bälteshållaren.

Biljudsveteran sen 1984!

2 914 Inlägg
1 april 2009
men det är inte det jag tänkte på, mitt ljud på datorn gör samma sak.
men varför det inte basar som det ska, det är det jag inte förstod.

1 534 Inlägg
1 april 2009
bosabengt skrev:
från början hade jag orginal AS1.  det konstiga är att ljudet från basen vid avstängning varierar.
ibland pjonk och ibland bonk. och <alltid två st bonk/pjonk efter varandra.

innan jag hade den gamla stereon var det likadant men då var det bara en bonk.  mycket skumt.
men det kan vara så att det blev två bonk när jag bytte från en jordpunkt till bälteshållaren.

är jordpunkten renslipad då?
+ det som många glömmer är jroden vid batteriet är den renslipad och tillräckligt grov?

att det låter högre med orginal stereon kanske var att den skickade ut starkare signal än den du har nu
vad vet jag?

Sök