5209
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
2 april 2009
kalle_kalle skrev:
men det är inte det jag tänkte på, mitt ljud på datorn gör samma sak.
men varför det inte basar som det ska, det är det jag inte förstod.

Hmm har jag BB på 6db, basar det på mycket bra.
har jag BB på 0, basar det inte alls så mycket.
har inte råd att köpa en ny maskin med dubbla lågnivå utgångar. nu iallafall.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
2 april 2009
Iam2fast4U skrev:
bosabengt skrev:
från början hade jag orginal AS1.  det konstiga är att ljudet från basen vid avstängning varierar.
ibland pjonk och ibland bonk. och <alltid två st bonk/pjonk efter varandra.

innan jag hade den gamla stereon var det likadant men då var det bara en bonk.  mycket skumt.
men det kan vara så att det blev två bonk när jag bytte från en jordpunkt till bälteshållaren.

är jordpunkten renslipad då?
+ det som många glömmer är jroden vid batteriet är den renslipad och tillräckligt grov?

att det låter högre med orginal stereon kanske var att den skickade ut starkare signal än den du har nu
vad vet jag?

jordpunkten är riktigt ordentligt renslipad. men ska kolla kablarna vid batteriet, jorden och den till generatorn också.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
2 april 2009
Är det någon idé att dra extra jordkabel från batteriet till jord??

Biljudsveteran sen 1984!

2 914 Inlägg
2 april 2009
beror på vad man har där nu. borde helst vara grövre än vad steget behöver enligt tabeller. (ska ju ta hand om ev. extraljus, tändning, värmesystem och alla jävla andra elsystem som sitter i bilen. inte endast ljudet.
ska själv göra det när jag får tid lust och årk.

21 761 Inlägg
2 april 2009
bosabengt skrev:
Är det någon idé att dra extra jordkabel från batteriet till jord??

Nu är ju din bil inte så ruskigt gammal och bör inta ha fått alltför mycket rost/ärg, men det är åtminstone ingen nackdel att ta loss batteriets jordkablar och kolla skicket på kabel+kabelskor och eventuellt slipa plåtrent innan de sätts fast igen (sedan lite rostskyddsfärg ovanpå för att skydda mot rost).

Det är heller ingen nackdel att byta ut jordkablarna till grövre när man ändå håller på att kolla upp dem. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 april 2009)

2 914 Inlägg
2 april 2009
men du drönirettab (du har ett jävla namn xD) jag har ju ett relativt nytt batterijordband (på svenska heter det jordfläta) ska jag skaffa mig mer kabel där? 35mm2 kabel ner till ramen t.ex.?
där jag satt den är ovanpå stötdämparinfästningen (hela framvagnen 13.6 volt har jag vid steget)
http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … cleNo=6474 <---- är ett sånt jag har tror jag

21 761 Inlägg
2 april 2009
kalle_kalle skrev:
(du har ett jävla namn xD)

Det är bara för att jäklas med folk. wink

Vad jag vet så brukar de där flätorna motsvara ca 16 mm2 kabelarea, det räcker ju åtminstone en bit på vägen. Om det är bra kontaktyta med karossen, och även därifrån vidare till övriga karossen, så bör du inte få speciellt mycket spänningsfall vid exempelvis steget.

Mätning under belastning är dock det säkraste sättet att få reda på ifall den kabeln räcker till. smile

2 914 Inlägg
2 april 2009
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
(du har ett jävla namn xD)

Det är bara för att jäklas med folk. wink

Vad jag vet så brukar de där flätorna motsvara ca 16 mm2 kabelarea, det räcker ju åtminstone en bit på vägen. Om det är bra kontaktyta med karossen, och även därifrån vidare till övriga karossen, så bör du inte få speciellt mycket spänningsfall vid exempelvis steget.

Mätning under belastning är dock det säkraste sättet att få reda på ifall den kabeln räcker till. smile

jo jag har stått och gnuggat där som satan tongue jo det borde vara bra kontakt, tänkte det är ju en bärande del av bilen wink plus att det är plåt som sitter ihop med en massa annan plåt och, ja vad vet jag xD
jo mätningen var under kanske 80-100 db (vad vet jag, 45 av 62 möjliga iallafall smile)

EDIT
du lyckas jävlas med mig xD
Senast redigerat av kalle_kalle (2 april 2009)

2 035 Inlägg
6 april 2009
undrar vad man ska spela när man ska tävla i dbdragracing.
en låt eller ett spår med bara bas/frekvens??

har skivan bassrace tror det är V2.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 april 2009
bosabengt skrev:
undrar vad man ska spela när man ska tävla i dbdragracing.
en låt eller ett spår med bara bas/frekvens??

har skivan bassrace tror det är V2.

Är det bassrace, ESPL eller ren dbDrag du funderar på?

ESPL och BassRace är det musik (likaså i Racing i dess SPL-moment) medans i dbDrag är det tillåtet med fasta frekvenser såvitt jag minns.

DU kan ladda ner reglerna för att läsa lite mer om det:
http://emmanet.com/EMMAnew/frames/rules.htm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
7 april 2009
ville bara ha tips på nån frekvens eller låt på en skiva t ex bass race som spelar högt.

om man bara vill tävla i db drag.

Biljudsveteran sen 1984!

~ Team Ljudstudion ~
109 Inlägg
7 april 2009
bosabengt skrev:
ville bara ha tips på nån frekvens eller låt på en skiva t ex bass race som spelar högt.

om man bara vill tävla i db drag.

Ska du börja tävla så måste du beställa skivan från Emma, annars får du inte tävla överhuvudtaget..
Du måste köpa nya skivan, för det är ny skiva varje år :]
Senast redigerat av OpelBertone (7 april 2009)

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!

2 035 Inlägg
7 april 2009
frågar igen då........mad

kommer vara med på någon lokal tävling i vår/sommar då kravet på nån speciell cd inte finns. om man nu inte får låna cd där för rättvis mätning.

därför undrar jag eller vill ha tips på någon låt eller så för att kunna spela högt.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2009
Det är ju rätt så svårt för andra att säga vilken låt som spelar högt i din bil. Det beror ju på vad du har för avstämning på lådan, hur bilen är dämpad osv. Så det får du nog testa dig fram till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
7 april 2009
okej får formulera om frågan......

om ni ska "showa" tävla eller styla för polarn vilken låt spelar ni då?

nu blev det lite OT men jaja. sorry att jag drygar mig lite men va fan vet ni inte själva vad ni spelar i era bilar??

Biljudsveteran sen 1984!

1 534 Inlägg
7 april 2009
bosabengt skrev:
okej får formulera om frågan......

om ni ska "showa" tävla eller styla för polarn vilken låt spelar ni då?

nu blev det lite OT men jaja. sorry att jag drygar mig lite men va fan vet ni inte själva vad ni spelar i era bilar??

Bara för att jag spelar en låt i min bil som låter enormt bra behöver den inte göra det i din bil

Där har du massor av låtar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106038

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2009
Om jag ska imponera på polarna, tjaa... när det gäller framsystemet så brukar det bli AC/DC, annars så kan det bli Black Eyed Peas, Akon eller annan tyngre musik om man ska få igång baslådan. Så det är väldigt blandat!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
7 april 2009
Tja har en fråga som låter galet

Jag har 6x9 i hatta hyllan, ett slutsteg och en 12" bas .. jag har kopplat allt och så och ljud kommer där men konstigt nog så funkar bara en av 6x9 högtalarna så jag prova och flytta dom till en annan kanal ( båda 6x9) och då hörs inget ljud alls. E så himla frusterad så om de e nån som har en lösning på detta..skriv
Senast redigerat av Robban_GolfIII (7 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2009
Är slutsteget 4-kanaligt? Isåfall, har du lågnivåkablar till alla ingångar? Kan annars vara att en utgång är trasig helt enkelt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

13 Inlägg
7 april 2009
ChriZtoffer skrev:
Är slutsteget 4-kanaligt? Isåfall, har du lågnivåkablar till alla ingångar? Kan annars vara att en utgång är trasig helt enkelt.

Ja jag har ett 4-kanaligt slutsteg.. jag har lågnivåkablar till alla ingångar, jag har satt Basen på kanal 1 och 6x9 (nr1) till kanal 2 och sen 6x9 (nr2) till kanal 3

Sök