6777
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

13 Inlägg
8 april 2009
ja de e de jag tror men jag har ju inte fler ingångar till stereon som jag kan koppla dom i.. om jag ska ha två till var ska man koppla dom OCH jag köpte slutsteget och kitet på Biltema, i kitet ska där ju vara allt man behöver till DERAS grejer men tydligen behövs där mer..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 april 2009
Robban_GolfIII skrev:
ja de e de jag tror men jag har ju inte fler ingångar till stereon som jag kan koppla dom i.. om jag ska ha två till var ska man koppla dom OCH jag köpte slutsteget och kitet på Biltema, i kitet ska där ju vara allt man behöver till DERAS grejer men tydligen behövs där mer..

Har du bara ett par låginå ut på enheten?
Det är lätt ordnat bak vid stegen med en y-split.
Finns lite varstans (såg dock ingen hos Feltema)
http://mds.se/archive/productimages/large/288018.jpg

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

13 Inlägg
8 april 2009
haha feltema! nä men de var PRECIS de som jag behövde ! en granne kom ut och hjälpte mig och han hade två y-splittar sen gick de GALANT..men fan vad besviken jag e på Biltema att dom inte har med två såna!

För jävla dåligt, men jag e tacksam för alla som har fösökt hjälpa mig! tackar!

7 241 Inlägg
8 april 2009
Robban_GolfIII skrev:
haha feltema! nä men de var PRECIS de som jag behövde ! en granne kom ut och hjälpte mig och han hade två y-splittar sen gick de GALANT..men fan vad besviken jag e på Biltema att dom inte har med två såna!

För jävla dåligt, men jag e tacksam för alla som har fösökt hjälpa mig! tackar!

Iofs så innehåller kittet allt man behöver för ett tvåkanalssteg.....sedan vet de som jobbar där int evad de pratar om ändå så big_smile

13 Inlägg
8 april 2009
ja men köper man ett 4 kanalsteg så tycker jag att dom borde kanske upplysa en om att där kanske behövs fler sladdar, men de beror kanske på vad man ska ha det till

7 241 Inlägg
8 april 2009
Robban_GolfIII skrev:
ja men köper man ett 4 kanalsteg så tycker jag att dom borde kanske upplysa en om att där kanske behövs fler sladdar, men de beror kanske på vad man ska ha det till

Som jag sade......de som jobbar där vet inget big_smile

1 727 Inlägg
8 april 2009
Då kanske man skulle börja där.......lol

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (8 april 2009)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

7 241 Inlägg
8 april 2009
Horsyhorse skrev:
Då kanske man skulle börja där.......lol

Pierre

Erhm.........yeah right roll

45 Inlägg
19 april 2009
Hejsan!
Kikade nyss in på http://www.nardik.se/ och kollade på slutsteg, hittade då ett "X-Program X-D40 Digitalt" från DLS.
Ser att det ger 4x100w i 4 ohm! Vilket låter grymt! Men finns det nån hake med att det är billigt? Och så är det digitalt? Vad menar dem med det?

Tacksam över svar!

7 241 Inlägg
19 april 2009
Joxi10 skrev:
Hejsan!
Kikade nyss in på http://www.nardik.se/ och kollade på slutsteg, hittade då ett "X-Program X-D40 Digitalt" från DLS.
Ser att det ger 4x100w i 4 ohm! Vilket låter grymt! Men finns det nån hake med att det är billigt? Och så är det digitalt? Vad menar dem med det?

Tacksam över svar!

X-Program är en relativ ny linje (namnet härstammar iofs från sent 80-tal om jag inte missminner mig då de hade en line som hette just X-Program).
Att det är digitalt innebär att förstärkardelarna jobbar digitalt och inte analogt som är dte mest vanliga idag. Digitalt har fördelen att det är effektivare, man får mindre förluster med det.
Mer finns att läsa bla. här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare

45 Inlägg
19 april 2009
Lonefox skrev:
Joxi10 skrev:
Hejsan!

Tacksam över svar!

X-Program är en relativ ny linje (namnet härstammar iofs från sent 80-tal om jag inte missminner mig då de hade en line som hette just X-Program).
Att det är digitalt innebär att förstärkardelarna jobbar digitalt och inte analogt som är dte mest vanliga idag. Digitalt har fördelen att det är effektivare, man får mindre förluster med det.
Mer finns att läsa bla. här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare

Okej men då kan ju det vara något att satsa på kanske smile?
Istället för Mutant  Ascension 4 som jag hade tänkt att driva ett framsystem & bak.

Tack för infon smile

379 Inlägg
20 april 2009
Tjenare!

Vart och pillade runt lite i bilen idag och tog ner lite inredningsplast. Hittade denna sak och jag undrar vad det är? smile Inte jag som byggt ljudet i bilen så jag har ingen aning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/632440_wu08xr.jpg
Hittade när jag tog av lite inredning... Vad är det för ngt? Ursäkta, bilden vart visst upp och ner smile

Och vad är det för märke på denna högtalaren? Kanske svårt att se, men det liknar en raket tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45866/632443_g5398i.jpg
Fronthögtalarna... Märke?

Tacksam för svar! smile
Senast redigerat av maximal_boost (20 april 2009)

248 Inlägg
20 april 2009
Om man har orginal ljud i bilen är det då värt att betala 2000 kr för en cd-spelare eller kvittar det när högtalarna är orginal?

2 914 Inlägg
21 april 2009
hej jag har en liten fråga ang. "gain" funktionen på steget.
vad händer egentligen? om man leker att man har 500 watt rms och har gainen på flat använder man alla 500 watt eller kanske 300 watt då man har det på min?
vad skillnaden på min max och min?
kan någon berätta vad som egentligen händer, vad skillnaden är

205 Inlägg
22 april 2009
Hur skall man gå till väga när man mäter hur bra jord man har?

2 914 Inlägg
22 april 2009
NismoP11 skrev:

mät framme vid batteriet mellan plus och minus med en multimeter, sen kollar du bak vid steget (gissar det är det du vill mäta hur bra jord du vill ha till steget. sen mätar du mellan plus och en punkt som du VET att du har bra jord. och din kabel som går till jorden. är det stor skillnad mellan dom 2 har du inte bra jord.
Senast redigerat av kalle_kalle (22 april 2009)

205 Inlägg
22 april 2009
kalle_kalle skrev:
NismoP11 skrev:

mät framme vid batteriet mellan plus och minus med en multimeter, sen kollar du bak vid steget (gissar det är det du vill mäta hur bra jord du vill ha till steget. sen mätar du mellan plus och en punkt som du VET att du har bra jord. och din kabel som går till jorden. är det stor skillnad mellan dom 2 har du inte bra jord.

Ok. Tack skall göra det då smile. Vilken inställning skall man ha på multimetern?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2009
Likström, 20-50V brukar det ska vara (beroende på vad du har för multimeter).
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
22 april 2009
ChriZtoffer skrev:
Likström, 20-50V brukar det ska vara (beroende på vad du har för multimeter).

Ok. Blir att börja mäta då smile

2 035 Inlägg
23 april 2009
kalle_kalle skrev:
hej jag har en liten fråga ang. "gain" funktionen på steget.
vad händer egentligen? om man leker att man har 500 watt rms och har gainen på flat använder man alla 500 watt eller kanske 300 watt då man har det på min?
vad skillnaden på min max och min?
kan någon berätta vad som egentligen händer, vad skillnaden är

Först å främst är gain ingen volymratt.
Ställa in gain gör man genom att ställa stereon på max alltså t ex 2.5V out (beroende på vilken stereo du har eller om du har flera slutsteg) Sen gainar du upp till det klipper, och vrider tillbaka lite. På så sätt vet du att du har ställt in det rätt. Att du vrider tillbaka en aning gör att du ligger på säkra sidan ifall fulla polare vill dra på lite. Du ska ställa steget efter vad du har för spänning ut på lågnivån på stereon alltså skulle stegens gainvred vara märkta i volt för att anpassas efter stereon.  Ställer du gainen för högt så låter det illa när du drar på, det beror på att steget klipper (kompenserar med likström därav den raka kurvan)

När man höjer volymen ökar spänningen till steget, tror att en eller flera transistorer öppnar för mer spänning när du höjer. men bara till den nivån du har ställt steget till..

hajar du nåt? =O)

Biljudsveteran sen 1984!

Sök