5623
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2009
Jockessaab skrev:
Om man har orginal ljud i bilen är det då värt att betala 2000 kr för en cd-spelare eller kvittar det när högtalarna är orginal?

Nä de skulle jag inte tycka smile Vet int evad du har för bil, men i t.ex en volvo 740 gör det stor skillnad att byta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

217 Inlägg
28 april 2009
Jag har ett 4-kanals slutsteg som ger 4 x 100w @ 4 ohm och 4 x 160w @ 2 ohm

Just nu har jag 4 styckena 4 ohms högtalare, så har jag tänkt att köpa till 4 stycken till så jag belastar sluteget i 2 ohm.
Så till det jag grubblat över en längre tid. Kommer det spela högre eller lägre. För när man då har 2 högtalare på varje kanal så får väl högtalarna bara 80w var, eller är jag helt ute och cyklar ?

G O O G L E .com - Man's best friend.

21 761 Inlägg
28 april 2009
Ja, varje högtalare kommer teoretiskt att få 80 W vardera. De spelar högre eftersom det är dubbelt så många och dessutom nästan får lika mycket effekt var som när 4 st högtalare används. smile

Se till att steget har bra strömförsörjning, då ska det fungera utan problem.

1 468 Inlägg
28 april 2009
En bra tråd tycker jag med smile.
Vi kommer nog alla ha nytta av denna tråd nybörjare som proffs.

Själv har jag inte riktigt fattat varför man inte kan seriekoppla 2 koaxialer eller 2 diskanter.
Någon som har svaret på varför dom bränns efter ett tag.

Mvh

14 Inlägg
28 april 2009
tjena gott folk! Har problem med mitt slutsteg sad när jag mäter med voltmeter när bilen är igång har jag ca 13 volt till steget, men när jag slår på stereon så får jag bara ca 8 volt till steget !? kommer inget ljud alls från baslådan och röda protectlampan blinkar på steget . och det konstiga är att om jag tar bort jorden från steget så är det fortfarande jordat hmm kan de vara så att steget jordas genom remotekabeln när jag slår på stereon ? Tacksam för svar, har lite panik eftersom att det är snart cruising och vill ha bas i bilen smile
Senast redigerat av JGrimm (28 april 2009)

vissa kallar det lyx. Mercedes kallar det standard.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2009
Lågnivån har en jord kallad signaljord som är väldigt känslig. När du nu tar bort jorden till steget så används enbart signaljorden vilket innebär att risken är väldigt stor för att den brinner upp då den inte är gjord för särskilt stora strömmar. Fixa en bra jord till steget (innan du slår på stereon igen) och håll tummarna för att stereons signaljord inte är bränd!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

85 Inlägg
29 april 2009
Hej!

Jag är rätt ny inom denna branch och jag undrar  lite grejer angående bil ljud.

jag har en 12" tums bas mutant och ett slutseg mutant. det är inga värsting grejer men dom duger tycker jag.
Jag har haft det i en ford mondeo sedan. och ska nu köpa mig en golf III.

Jag tänkte bygga en egen hat hylla och och bas låda.

I hat hyllan tänkte jag ha 4 st 5,25" sony högtalare och en 6x9" sony 3-vägs. kan jag driva dom med ett slutsteg från biltema som är 10 kanals tror jag?

Sen tänkte jag baslådan ska vara för 2 st 12 mutant den ska vara lite frän vill jag men jag har en del ideer men vet inte hur stor låda jag måste göra. vill gärna att den ska täcka det mästa av bagaget och hur är bästa sätet att ställa en sån för att få bra dunk i bilen.

jag hade tänkt göra så dom peka mot bagage luckan och sen sätta ett neon i den och göra taket i tjockare plast så det lyser lite fränt genom det. till dom hade jag tänkt mutant steget jag fick med till min första bas.

Jag funderar på vad jag kan ha fram i bilen så det låter bra vill göra något fränt te.x högtalare vid fönstren eller något men vet itne hur jag ska göra det.

Kom gärna med förslag och är tacksam föra all hjälp jag kan få.

MVH DAvid

Random Hero
4 047 Inlägg
29 april 2009
skarmarn skrev:
Hej!

Jag är rätt ny inom denna branch och jag undrar  lite grejer angående bil ljud.

jag har en 12" tums bas mutant och ett slutseg mutant. det är inga värsting grejer men dom duger tycker jag.
Jag har haft det i en ford mondeo sedan. och ska nu köpa mig en golf III.

Jag tänkte bygga en egen hat hylla och och bas låda.

I hat hyllan tänkte jag ha 4 st 5,25" sony högtalare och en 6x9" sony 3-vägs. kan jag driva dom med ett slutsteg från biltema som är 10 kanals tror jag?

Sen tänkte jag baslådan ska vara för 2 st 12 mutant den ska vara lite frän vill jag men jag har en del ideer men vet inte hur stor låda jag måste göra. vill gärna att den ska täcka det mästa av bagaget och hur är bästa sätet att ställa en sån för att få bra dunk i bilen.

jag hade tänkt göra så dom peka mot bagage luckan och sen sätta ett neon i den och göra taket i tjockare plast så det lyser lite fränt genom det. till dom hade jag tänkt mutant steget jag fick med till min första bas.

Jag funderar på vad jag kan ha fram i bilen så det låter bra vill göra något fränt te.x högtalare vid fönstren eller något men vet itne hur jag ska göra det.

Kom gärna med förslag och är tacksam föra all hjälp jag kan få.

MVH DAvid

hej säg gärna vad för musik du ska lyssna på o tänk över de där me 4 st 5.25"or o en 6*9a i hatthyllan.

Dog food lid. Backwards

85 Inlägg
30 april 2009
Jag lyssnar väl på det mesta men mest rock och techno/trance blir det då det är lite dunk i det:P Jag vet inte hur jag ska bygga fram i bilen vill få ett så bra ljud som möjligt i den. har ni förslag eller har gjort något sj så hör av  er. och sen undrar jag om man ska dämpa bilen ska man säta mattor i alla dörrar och liknande där det sitter högtalare eller hur gör man?

2 914 Inlägg
30 april 2009
skarmarn skrev:
Jag lyssnar väl på det mesta men mest rock och techno/trance blir det då det är lite dunk i det:P Jag vet inte hur jag ska bygga fram i bilen vill få ett så bra ljud som möjligt i den. har ni förslag eller har gjort något sj så hör av  er. och sen undrar jag om man ska dämpa bilen ska man säta mattor i alla dörrar och liknande där det sitter högtalare eller hur gör man?

http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx?page=303-placering
där har du lite små grejjer att tänka på smile och tänk på att ju stummare dom sitter ju bättre!! du kan kolla runt lite grann där.

135 Inlägg
1 maj 2009
Hejsan ! cool
driver ett par kraftiga 6x9:or i hatthyllan + ett par 6,5:or i framdörrarna direkt på bilstereon,som ger
4x50 watt. dunkar dåligt.sad
Har ett Jensen steg på 4x100 watt,skulle det göra någon större skillnad ?roll

21 761 Inlägg
1 maj 2009
Ja, skillnad skulle det bli. Hur stor skillnad vet jag dock inte. smile

Hur dåligt dunkar det, nästan ingenting alls?
Har du kopplat alla högtalare "i fas" med varandra, dvs att högtalarkablarnas plus och minus sitter likadant på alla?

135 Inlägg
2 maj 2009
Japp ! smile
det är rätt kopplat wink

21 761 Inlägg
2 maj 2009
6x9" brukar kunna dunka på någorlunda hyffsat, även om de bara drivs av stereon, om de sitter stabilt och tätt monterade. Med ett slutsteg så kommer det att dunka på mera, men nu vet jag ju inte ifall ditt steg är på 4x100 WRMS eller max.

Sitter hatthyllehögtalarna fast ordentligt och tätt?

2 914 Inlägg
3 maj 2009
en liten fråga. jag har ett gammalt rockford power 650 mosfet steg och jag har inte kåpan på. (dvs ingen kylning mer än "lösa" kylflänsar över hela steget). och jag har ställt steget så kylflänarnas spår pekar upp mot skuffluckan. alltså som så att luften "rinner" uppåt. (tänkte varm luft stiger), spelar man bara nog länge och högt så blir det så varmt så om man lägger handen på steget så låter det som om man steker kött i en panna på spisen (pssst) typ.

lilla jag har räknat ut det behövs mer kylning för att steget ska överleva. hur ska jag göra ska jag göra som en låda och sätta 2 fläktar som suger ut varmluften som står i ena sidan och den är öppen i den motsatta sidan. sen tror jag jag har lite för lite ström till steget (650 watt rms 16 mm2 kabel (koppar) batteri bara på orginalplats) kan det göra så steget arbetar konstigt och det blir varmare då?? bara ett resonemang.
hoppas att ni förstod vad jag menar

tack på förhand // kalle

4 693 Inlägg
3 maj 2009
Vad har du för bas till den? Är den rätt inkopplad? Den ska inte bli så varm. Jag kopplade mitt steg i 1 ohm (som den absolut inte vill) men den blev bara lite fis ljummen iaf efter en timmes hårdköra.

Booyakasha!

2 914 Inlägg
3 maj 2009
Softis skrev:
Vad har du för bas till den? Är den rätt inkopplad? Den ska inte bli så varm. Jag kopplade mitt steg i 1 ohm (som den absolut inte vill) men den blev bara lite fis ljummen iaf efter en timmes hårdköra.

jag har inte haft upp det i sådana temp. men han som ägde det tidigare körde 4-5 h i sommarvärme (bad en butik koppla in hela ljudet) och då körde han och tillslut kollade han och då var det väldigt varmt.
jag har bryggat det till 2 basar som ligger på 4 ohm styck enkelspoliga (står att det ska klara av att bryggas till 2 st 4ohm talspolar. (4 kanaligt och klarar av 2 ohm med 4 kanaler inkopplade) så nej allt stämmer. kan det vara det att det är ett som ska vara fläktkylt orginal? tänkte då jag inte har någon fläkt igång? 
håller med dig. det är lite skumt. kan det vara det att det är ett (i mina ögon) värstingsteg? tänkte 1300 watt är ganska mkt ström.

2 914 Inlägg
3 maj 2009
btw basen heter JBL gto 1214

1 534 Inlägg
3 maj 2009
650 steget ser varken ut att ha kylflänsar?
eller inbyggd fläkt orginal?

http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … 50_Mosfet/

2 914 Inlägg
3 maj 2009
Iam2fast4U skrev:
650 steget ser varken ut att ha kylflänsar?
eller inbyggd fläkt orginal?

http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … 50_Mosfet/

precis det är det steget smile
du ser det lilla "gallret" lite på kanten av steget
här är länken ---> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … tside1.jpg  där inne sitter det en fläkt
men jag har ingen kåpa därför är det en massa kylflänsar (kolla mina filmer/bilder då ser ni vad jag menar med kylflänsar)

Sök