5891
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 534 Inlägg
3 maj 2009
kalle_kalle skrev:
Iam2fast4U skrev:
650 steget ser varken ut att ha kylflänsar?
eller inbyggd fläkt orginal?

http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … 50_Mosfet/

precis det är det steget smile
du ser det lilla "gallret" lite på kanten av steget
här är länken ---> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … tside1.jpg  där inne sitter det en fläkt
men jag har ingen kåpa därför är det en massa kylflänsar (kolla mina filmer/bilder då ser ni vad jag menar med kylflänsar)

bygg som en "kåpa" av aluminium eller något sedan monterar du vanliga datafläktar i den
lär ju fungera?

Designer.
1 260 Inlägg
3 maj 2009
kalle_kalle skrev:
Iam2fast4U skrev:

här är länken ---> http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … tside1.jpg  där inne sitter det en fläkt
men jag har ingen kåpa därför är det en massa kylflänsar (kolla mina filmer/bilder då ser ni vad jag menar med kylflänsar)

Dom syns här: http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … nside5.jpg
Antar att du menar dom (:

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

2 914 Inlägg
3 maj 2009
Iam2fast4U skrev:
kalle_kalle skrev:
Iam2fast4U skrev:

bygg som en "kåpa" av aluminium eller något sedan monterar du vanliga datafläktar i den
lär ju fungera?

har funderat på det. men blir det så mkt bättre av det? smile har kollat. det finns kablar som "sticker ut" ur steget som släpper igenom ström när steget går igång... jepp det blir bygga låda åt steget. alu blir det inte men kallas mdf tongue

2 914 Inlägg
3 maj 2009
MIKK0 skrev:
kalle_kalle skrev:
Iam2fast4U skrev:

Dom syns här: http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … nside5.jpg
Antar att du menar dom (:

precis dom som steget "ligger" på smile
Senast redigerat av kalle_kalle (3 maj 2009)

2 914 Inlägg
3 maj 2009
nu när jag lika är igång om att fråga frågor kommer jag med en till.
tappar man effekt i stegen om dom blir gamla och används hela tiden??
t.ex. om jag har 1000 watt sen så använder jag det i jamen säg. 20 år, har jag fortfarande dom där 1000 watten kvar? eller har det tappat alla har profisionella inkopplingar (ström, signal, rätt ohm osv)
säg ett kvalitets steg har gubbe ett
sen gubbe 2 har ett medel i kvalitet
sen gubbe 3 har ett billigt steg (t.ex. bochmann)
samtliga har från början 1000 watt bara för att göra det lätt för oss.
en liten grej jag bara gått och smågrubblat över.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2009
Dåliga komponenter kan tappa verkningsgrad om dom blir överhettade, men ett kvalitets steg som används på rätt sätt och inte överhettas bör lämna ungefär samma effekt efter 20 år som när det var nytt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

217 Inlägg
5 maj 2009
Jag har ett 6.5" kit i framdörrarna , och nu har jag införskaffat mig ett par 6x9:or som jag satt i hatthyllan. Och så köpte jag ett par 6.5" koaxialer som jag inte riktigt vet var jag ska sätta i bilen.
Så jag undrar om man kan sätta dem i framdörrarna jämte 6.5" kittet eller måste jag sätta dem i bakdörrarna. Tror jag läst någonstans att man inte ska ha koax och högtalarkit i samma dörr.

G O O G L E .com - Man's best friend.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2009
Om det är samma märke och serie på koaxialerna som på kittet så ska det nog inte vara någon fara då du får ett liknande ljud från dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
85 Inlägg
9 maj 2009
Varför ska man ha kondensatorer?
Behöver man sånna till en låda med 2 st 12" rockford fosgate punch basar?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 maj 2009
MR_Bass skrev:

Kondensator var mkt vanligare förr då batterierna inte var lika bra.

I dagsläget behövs dte mer sällan.

Sök en gång på forumet om kondensator så får du upp en mängd med trådar om det.
Även i just denna tråden har det skrivits en hel del.
Senast redigerat av Lonefox (9 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
85 Inlägg
9 maj 2009
Lonefox skrev:
MR_Bass skrev:

Kondensator var mkt vanligare förr då batterierna inte var lika bra.

I dagsläget behövs dte mer sällan.

Sök en gång på forumet om kondensator så får du upp en mängd med trådar om det.
Även i just denna tråden har det skrivits en hel del.

okej tack för svaret:D

43 Inlägg
10 maj 2009
Hej, det är ju så att jag ska stoppa i nytt ljudsystem i golfen, just nu sitter de något gammalt slutsteg med en "kassettradio" och ett par trasiga blaupunkt 10or...

Det jag har köpt är detta:

Baselement:
GAS WC1220.2 (OBS! Ett set med två stycken 12"are)
Info från brl`s hemsida
Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole 1,5". Impedans 4ohm. Känslighet 89dB. Magnet 20oz. Frekvensomfång 35Hz-4kHz. Effekttålighet 250W max 125W RMS. Monteringshål 281mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 116liter. Fs 36Hz. Qts 0,94. Lådförslag: Bil slutenlåda på 50 liter. Hemhifi sluten låda på 74 liter.

Ska bygga en låda till dessa!

Stereon:
JVC KD-R201
Info från brl`s hemsida
Bilstereo med ingång för en digital audiospelare eller annan extern musikspelare (AUX-ingång på framsidan) för att kunna spela dina favoritlåtar. 4x50 W MOS-FET-effektförstärkare och 24-bitars D/A-omvandlare ger intensivare musikupplevelse. Du kan även justera inställningarna med förinställda cEQ.

Radio: HS-IVi FM RDS-tuner. SSM. Förstärkare: Uteffekt 4x50W MOSFET. 2-kanals lågnivåutgång på 2,5V. AUX-ingång (minitele). cEQ. Loudness. CD-R, CD-RW, 24-bits D/A-omvandlare. Tel mute. CD-text. ISO-anslutning. Compu play. Övrigt: LCD-display. Löstagbar front. Dimmer.

Högtalarna:
Info från biltemas hemsida
Bilhögtalare 5" PRO
2-vägshögtalare för infälld montering. Max. effekt: 150 W. Baselement med 5,4 oz magnet. Frekvensomfång: 80 Hz-20 kHz. Ljudtryck: 86 dB. Inbyggnadsdjup: 51 mm. Frontgallrets Ø: 157 mm. Levereras i par med 2 filter, 2 diskanter och monteringsdetaljer.

Jag vet att det inte är nå saker att hurra för, men jag vill nu bara ha något som går att lyssna på och dunkar lite.

Menmen, mina frågor är då nu!

1.  Vad ska jag köpa för slutsteg? Jag har en budget på 2.000kr
2.  Ska jag byta ut min stereo jag har nu, mot den keenwood som jag hittade på brl för samma pris?
3.  Biltema högtalarna som jag köpt, ska jag byta ut dem mot GAS högtalarna från brl i stället?
4.  Låda kommer och kablar har jag, är det något som fattas?

Keenwood stereon:

Kenwood KDCW241AY
CD-receiver med AUX-ingång på framsidan. Anslut en MP3-spalre till AUX-anslutningen (3,5mm) på framsidan för att kunna spela upp din favoritlåt. Stereon är kompatibel med MP3- och WMA-filer med ID3 Tag för låttitlar och artistnamn. Njut av klart, rent ljud med kraftfull 50Wx4 MOS-FET effektförstärkare.

Radio: FM/AM. AF/TP/TA. Förstärkare: Uteffekt på 4x50W. AUX-ingång front (3,5mm minitele). CD: CD-text. MP3, WMA-kompatibel. ID-3 tag. Bas/midd/diskant. Fader/balans loudness kontroll. Bass Boost kontroll. System Q. CD-R/RW-kompatibel. 1 bit D/A. Övrigt: LCD-display. Röd knapp belysning. Löstagbar frontpanel.

Gas högtalarna:
GAS ALPHA525X
Tvåvägs 5,25-tummare. GAS ALPHA525X har uppdaterats rejält inför 2007. Ny färg och design är det som syns men förbättringar har även gjorts på insidan för att höja ljudkvalitén ytterligare. Nytt förstärkt membran som är tillverkat av polypropylen, ger bra prestada. Ny diskant med spridningslins ger en mer detaljerad återgivning i de övre frekvensregistren. Levereras komplett med galler

Koaxialhögtalare: Tvåvägs 5,25 tum. Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning. 25mm talspole i aluminium. 25mm polymer diskant. Känslighet 91dB. Frekvensomfång 60-23000Hz. Effekttålighet 100W max, 50W RMS. 8oz-magnet. Monteringsdjup 45mm. Monteringshål 120mm. Levereras komplett med galler.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Holma_ (10 maj 2009)

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Skulle gått på ett fyrkanalsteg tex. GAS ALPHA X100.4 (2K), Rockford Fosgate R300-4 Prime (2.5K ny serie) Carpower Power 4/400 (1.8-2K), Kicker 08ZX2004 (2.5K), U-Dimension EL-A54 (1.8K), Impact LK 454/654 (2.2/2.4K), Mutant Black 4 (1.3-1.7K) MT 300.4X (just nu 1.5K hos dbakuten, kostar 3K annars)

Detta var bara ett ANTAL exempel på vad som kan funka.

Dock tror jag du hade kommit längre med GAS Alpha 10/12" jämfört med de där pappersbitarna du köpt (sad but true).
Ang 5" så tror jag inte att de märker ngn nämnvärd skillnad mellan Biltemas och Alpha-kitet (ledsen Evil men jag TRO verkligen det wink )

1 400 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:
Skulle gått på ett fyrkanalsteg tex. GAS ALPHA X100.4 (2K), Rockford Fosgate R300-4 Prime (2.5K ny serie) Carpower Power 4/400 (1.8-2K), Kicker 08ZX2004 (2.5K), U-Dimension EL-A54 (1.8K), Impact LK 454/654 (2.2/2.4K), Mutant Black 4 (1.3-1.7K) MT 300.4X (just nu 1.5K hos dbakuten, kostar 3K annars)

Dock tror jag du hade kommit längre med GAS Alpha 10/12" jämfört med de där pappersbitarna du köpt (sad but true).
Ang 5" så tror jag inte att de märker ngn nämnvärd skillnad mellan Biltemas och Alpha-kitet (ledsen Evil men jag TRO verkligen det wink )

Men seriöst Anders.
Ta en titt på biltemas högtalare. Dom har en magnet på 5.4 oz. Tror inte att jag behöver säga mer.hmm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

43 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:

Tack så mkt!
Är det någon utav de nämnda slutstegen som sticker ut mer än de andra när det gäller prestanda?
Grejen är ju att man får 2 st utav basarna jag har, för 300kr...
Blir det bättre ljud om jag satsar på en GAS alpha 12" istället?
En polare har kittet jag har köpt med, låter helt okej med tanke på vad jag är ute efter.
Men att lägga 2-300 kr på en alpha 12" är ju inget att fundera på om det dunkar på bättre med det.

21 761 Inlägg
10 maj 2009
Holma_ skrev:
2.  Ska jag byta ut min stereo jag har nu, mot den keenwood som jag hittade på brl för samma pris?

KDCW241AY verkar ju inte ha någon lågnivåutgång, det står iaf inte någonting om detta i produktbeskrivningen. Den modellen hittar jag heller inget om på Kenwoods hemsida. Jag skulle i så fall behålla JVC KD-R201, men hellre gå upp någon prisklass och välja en bättre stereo.

Dock ville du ju bara att sakerna skulle dunka "litegrann", då räcker det med KD-R201 tills vidare. smile

43 Inlägg
10 maj 2009
micke7406 skrev:
Men seriöst Anders.
Ta en titt på biltemas högtalare. Dom har en magnet på 5.4 oz. Tror inte att jag behöver säga mer.hmm

Du tycker alltså att jag ska byta ut biltema högtalarna mot gas? smile

Drönirettab skrev:
Holma_ skrev:

KDCW241AY verkar ju inte ha någon lågnivåutgång, det står iaf inte någonting om detta i produktbeskrivningen. Den modellen hittar jag heller inget om på Kenwoods hemsida. Jag skulle i så fall behålla JVC KD-R201, men hellre gå upp någon prisklass och välja en bättre stereo.

Dock ville du ju bara att sakerna skulle dunka "litegrann", då räcker det med KD-R201 tills vidare. smile

Okej, tack för hjälpen!

Vad säger du/ni om denna då:

Mutant MT2100
CD-spelare med lågnivå utgång på hela 4 volt. AUX-ingång 3,5mm minitele på fronten så att man kan koppla in sin bärbara MP3-spelare, men det finns även en RCA line ingång bak på spelaren. En mycket prisvärd bilstereo med många trevliga funktioner!

CD-spelare: Mp3, CD, CDR & CDRW kompatibel. FM RDS-radio , FM,/MW med 30 snabbval. AF, TA, PTY. Local/DX. Förstärkare 4 x 50 Watt. DSP pop, rock, class, flat, off. Loudness. EQ. Lågnivå utgång ( 4volt). Lågnivå subwoofer utgång. Front Aux in på fronten (minitele 3,5mm) RCA-adapterkabel ingår. Monteringshål 1DIN 53x182mm. Flip panel (löstagbar).

7 241 Inlägg
10 maj 2009
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:

Men seriöst Anders.

8oz på GAS-högtalarna och ett VÄRDELÖST filtersystem....behöver JAG säga mer? wink
Skillnaderna mellan dessa kit blir så markant tack vare deras olika lösningar (eftersom det ges o tas åt olika håll), visst 150:- skillnad men under 1K så låter högtalarna rätt likt varandra i slutänden.....spelar mindre roll vilket märke det är smile

21 761 Inlägg
10 maj 2009
Holma_ skrev:
Vad säger du/ni om denna då: Mutant MT2100

Den ser ju hyffsad ut när man läser beskrivningen iaf, men jag har ingen aning om kvalitet eller nåt. Subwooferutgång på lågnivån är ju förstås inte dumt. smile

43 Inlägg
10 maj 2009
GAS ALPHA X100.4 (2K), Carpower Power 4/400 (1.8-2K), U-Dimension EL-A54 (1.8K), Mutant Black 4 (1.3-1.7K) MT 300.4X (just nu 1.5K hos dbakuten, kostar 3K annars)

Vilken utav dessa ska jag köpa?

Sök