6638
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Holma_ skrev:
GAS ALPHA X100.4 (2K), Carpower Power 4/400 (1.8-2K), U-Dimension EL-A54 (1.8K), Mutant Black 4 (1.3-1.7K) MT 300.4X (just nu 1.5K hos dbakuten, kostar 3K annars)

Vilken utav dessa ska jag köpa?

Jag skulle gått på Mutant MT 300.4X av just de jag tipsade om med tanke på att det är nedsatt till halva priset..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

43 Inlägg
11 maj 2009
Lonefox skrev:
Jag skulle gått på Mutant MT 300.4X av just de jag tipsade om med tanke på att det är nedsatt till halva priset..

Tack för hjälpen!

Men nu är det ju så att jag har mer frågor wink
Vad ska jag bygga för låda till mina 12or?

Tolvtummare i två pack, passar bäst till det hemma discot eller hemhifi, men fungerar även bra till bilstereo, trivs bäst i en slutenlåda. Men till bilen så kan man med fördel bygga en tvåkammarlåda, vilket ger betydligt mera ljudtryck även med lite effekt.

Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole 1,5". Impedans 4ohm. Känslighet 89dB. Magnet 20oz. Frekvensomfång 35Hz-4kHz. Effekttålighet 250W max 125W RMS. Monteringshål 281mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 116liter. Fs 36Hz. Qts 0,94. Lådförslag: Bil slutenlåda på 50 liter. Hemhifi sluten låda på 74 liter.

Jag har ett bagage med en:
bredd på 950mm
höjd på 600mm
djup på 700mm

Är det en sluten tvåkammarlåda, med 50L per kammare som gäller? Eller hur blir det?

21 761 Inlägg
11 maj 2009
Du kan testa en sån låda och lyssna hur det låter, sluten ska det iaf vara. smile

43 Inlägg
11 maj 2009
Så det ska vara 50L per bas eller eller 50L på hela lådan?

392 Inlägg
11 maj 2009
Tjoho!
Har en lite fråga angåenda slutstegsjord.
Kan jag jorda mina 3st slutsteg direkt på batteriets minuspol? Batterit ligger i skuffen och är ca 50cm från stegen. Batterit i sig är jordat i karrossen...

Tacksam för svar ¨

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
11 maj 2009
Holma_ skrev:

50 liter per bas. smile

Orange_Dragon skrev:
Kan jag jorda mina 3st slutsteg direkt på batteriets minuspol? Batterit ligger i skuffen och är ca 50cm från stegen. Batterit i sig är jordat i karrossen...

Ja, du kan göra så. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2009)

392 Inlägg
11 maj 2009
Kanon tack så mycket. Då behöver jag inte köpa så mycket kabel:P

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

43 Inlägg
11 maj 2009
Drönirettab skrev:
Holma_ skrev:

50 liter per bas. smile

Orange_Dragon skrev:

Ja, du kan göra så. smile

Ojj yikes En Gas alpha 12" ska ju ha bara 33L enligt brl, ska jag värkligen ha 50L per bas för mina "pappersbitar"?

21 761 Inlägg
11 maj 2009
Ja, det där "pappersbitarna" har parametrar som gör att den gärna vill ha ganska stor låda för att kunna spela lite djupare bas och inte låta alltför peakad. smile

43 Inlägg
11 maj 2009
Drönirettab skrev:
Ja, det där "pappersbitarna" har parametrar som gör att den gärna vill ha ganska stor låda för att kunna spela lite djupare bas och inte låta alltför peakad. smile

Okej big_smile Tack så himla mkt! Vad skulle man göra om det inte fanns sådana som dig...

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 maj 2009
Tjena, vet att denna frågan säkert kommit upp flera gånger MEN detta är lite annorlunda hoppas jag

Det tjuter alltså i högtalarna + att mina två 5.25 i bakdörrarna låter skit

när bilen är avstängd tjuter det inte. jag har testat att gjorde på ungefär 4ställen inget av dom duger, eller så är det något annat ?.

Mina 5.25or i bakdörrna låter skitkasst när slutsteget är igång, kör jag utan det, låter dom bra, varför blir det så ?

Väldigt tacksam för svar / Robin

Saab

484 Inlägg
12 maj 2009
Jag är helt lost när det gäller bliljud, och hoppas att jag kan få lite hjälp här smile

Jag har en Golf II och jag tänkte slänga ut bandaren och ersätta den med lite bättre grejor, men vad ska jag satsa på?

CDstereo, bas, högtalare osv... jag kan ingenting smile vad ska jag tänka på när jag kollar på ljud till bilen?

Vad tror ni att jag ska satsa på för att uppnå det bästa ljudet för en relativt liten slant?

Skulle vara kanon om ni kunde hjälpa mig, så slipper jag skapa en tråd om detta smile

Mvh

Föddes till att älska Volvo.

4 693 Inlägg
12 maj 2009
sterge skrev:
Jag är helt lost när det gäller bliljud, och hoppas att jag kan få lite hjälp här smile

Jag har en Golf II och jag tänkte slänga ut bandaren och ersätta den med lite bättre grejor, men vad ska jag satsa på?

CDstereo, bas, högtalare osv... jag kan ingenting smile vad ska jag tänka på när jag kollar på ljud till bilen?

Vad tror ni att jag ska satsa på för att uppnå det bästa ljudet för en relativt liten slant?

Skulle vara kanon om ni kunde hjälpa mig, så slipper jag skapa en tråd om detta smile

Mvh

Som vanligt så vill alla vet vad du har tänkt att lyssna på för musik, om du vill ha välljud eller bara massa bas tex.

Vilken budget du har är den stora frågan.

Booyakasha!

43 Inlägg
12 maj 2009
Är det någon som har hört något om detta slusteg?
pioneer GM-X624
Är en i närheten som har ett att sälja för 700kr men jag hittar inget om detta slutsteg!

43 Inlägg
12 maj 2009
kalle_kalle skrev:
http://ampguts.realmofexcursion.com/Pioneer_GM-X624/

Är det något som orkar driva mina basar?

Holma_ skrev:
Baselement:
GAS WC1220.2 (OBS! Ett set med två stycken 12"are)
Info från brl`s hemsida
Bas: 12-tums bashögtalare med cellulosamembran och foamupphängning. Svartlackerad plåtkorg. Aluminium talspole 1,5". Impedans 4ohm. Känslighet 89dB. Magnet 20oz. Frekvensomfång 35Hz-4kHz. Effekttålighet 250W max 125W RMS. Monteringshål 281mm. Monteringsdjup 112mm. Vas 116liter. Fs 36Hz. Qts 0,94. Lådförslag: Bil slutenlåda på 50 liter. Hemhifi sluten låda på 74 liter.

Ska bygga en låda till dessa!

484 Inlägg
12 maj 2009
Softis skrev:
sterge skrev:

Mvh

Som vanligt så vill alla vet vad du har tänkt att lyssna på för musik, om du vill ha välljud eller bara massa bas tex.

Jag lyssnar på det mesta, Hardstyle, Hardcore, Punkrock mm smile
Men helst vill jag få ut mycket bas! big_smile

Jag har inte så mycket att röra mig med, 3000:- / månaden får jag, så det blir väl att spara lite...
Men jag hade tänkt att lägga ut 6-7000:- på ljud, får man nåt bra för det?

Föddes till att älska Volvo.

2 914 Inlägg
12 maj 2009
Holma_ skrev:
kalle_kalle skrev:

Holma_ skrev:
Baselement:
Info från brl`s hemsida

nog kommer det röra på sig, alldelens säkert! men jag skulle vilja säga att du har hellre lite kräm, tror mer på detta.
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16306
sen parallellkopplar du den så då kommer det spela på mera men om du ska skaffa ett annat steg och då kan du driva framsystemet på pioneer steget och pioneersteget lämnar nog renare effekt än vad mutantsteget gör men jag vet inte du får prata med dom "större" grabbarna tongue jag är ingen expert men gillar jbl stegen men dom är lite dyrare dock
detta är nog jävligt fint till dina basar tror jag smile
http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1910 spelar nog renare än vad du spelar med mutant och pioneersteget men då kostar det mera dessutom.

2 914 Inlägg
12 maj 2009
sterge skrev:
Softis skrev:
sterge skrev:

Mvh

Jag lyssnar på det mesta, Hardstyle, Hardcore, Punkrock mm smile
Men helst vill jag få ut mycket bas! big_smile

Jag har inte så mycket att röra mig med, 3000:- / månaden får jag, så det blir väl att spara lite...
Men jag hade tänkt att lägga ut 6-7000:- på ljud, får man nåt bra för det?

om du sen ska fixa mera ljud råder jag dig till att lägga minst 3k på en stereo. (alpine, pioneer, ja du vet, dom mer erkänt bra märkerna)
gärna med usb, 3 lågnivå, och sen tänk på de. du får vad du betalar för. smile

43 Inlägg
12 maj 2009
kalle_kalle skrev:
Holma_ skrev:
kalle_kalle skrev:

Holma_ skrev:
Baselement:
Info från brl`s hemsida

nog kommer det röra på sig, alldelens säkert! men jag skulle vilja säga att du har hellre lite kräm, tror mer på detta.
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16306
sen parallellkopplar du den så då kommer det spela på mera men om du ska skaffa ett annat steg och då kan du driva framsystemet på pioneer steget och pioneersteget lämnar nog renare effekt än vad mutantsteget gör men jag vet inte du får prata med dom "större" grabbarna tongue jag är ingen expert men gillar jbl stegen men dom är lite dyrare dock
detta är nog jävligt fint till dina basar tror jag smile
http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1910 spelar nog renare än vad du spelar med mutant och pioneersteget men då kostar det mera dessutom.

Tack för hjälpen än en gång! Det lutar nog att köpa det där beggade steget, då jag har pengarna nu i handen och känner för att börja sätta igång med byggandet! Får väl köpa mig nå värre steg och basar sen framöver istället smile

Sök