7609
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
3 juni 2009
Emilius skrev:
kablar. jag är lost.

jag har rockford punch 6.5 kit och ska mata dem med 60wrms styck av ett mutant black steg,
och en kicker l5 12" på 600wrms som kommer få 600wrms av ett kicker kx600.1

vad ska jag ha för kablar?? helt borta, har inte fått hem stegen än så jag fattar nada vad som ska vart.

Mutantsteget borde väl vara MT1202R, i så fall drar det nog 25 A som mest i 2 Ohm och eftersom du belastar med 4 Ohm så kommer det att dra kanske 15 A som mest. Kicker KX600.1 borde dra ca 60 A som mest vid 2 Ohms belastning, tillsammans kan stegen dra uppåt 75 A när du spelar mycket högt.

21mm2 kabel får ha 100 A säkring som högst enligt rekommendationstabell hos Nårdik, det teoretiska spänningsfallet med 5 m lång kabel är ca 0,32 V och det är godkänt tycker jag. Den arean kommer alltså att fungera till den här anläggningen, vill du ha större saker i framtiden så är det dock lämpligt med lite grövre kabel+större säkring (tex 30-35 mm2 kabel).

Då drar du pluskabeln från batteriet till där du tänker ha steget (skuffen antar jag) och sätter ett kopplingsblock med säkringar (fuseblock) där, sedan från fuseblocket drar du en kabel till vardera steg. Till KX600.1 drar du minst 16 mm2 kabel, till MT1202R drar du minst 2,5 mm2 kabel.

Minuskabeln till KX600.1 bör vara åtminstone 16 mm2 och till MT1202R bör den vara minst 2,5 mm2.

Sammanfattning:

# 5-6 m 21 mm2 pluskabel (eller grövre om du vill).
# 100 A säkring (av ANL-typ) + säkringshållare.
# 1 m 16 mm2 pluskabel.
# 1 m 2,5 mm2 (minst) pluskabel.
# 1 m 16 mm2 minuskabel.
# 1 m 2,5 mm2 (minst) minuskabel.
# Fuseblock.
# Säkringar till fuseblock, 60 A och 25 A.

Det är mitt förslag, andra kanske har anndra förslag. smile

Vill du även veta vilka kablar du behöver till remotekabel, högtalarkabel och lågnivåkabel?

Avstängd
1 714 Inlägg
4 juni 2009
Drönirettab skrev:
Emilius skrev:
kablar. jag är lost.

jag har rockford punch 6.5 kit och ska mata dem med 60wrms styck av ett mutant black steg,
och en kicker l5 12" på 600wrms som kommer få 600wrms av ett kicker kx600.1

vad ska jag ha för kablar?? helt borta, har inte fått hem stegen än så jag fattar nada vad som ska vart.

Mutantsteget borde väl vara MT1202R, i så fall drar det nog 25 A som mest i 2 Ohm och eftersom du belastar med 4 Ohm så kommer det att dra kanske 15 A som mest. Kicker KX600.1 borde dra ca 60 A som mest vid 2 Ohms belastning, tillsammans kan stegen dra uppåt 75 A när du spelar mycket högt.

21mm2 kabel får ha 100 A säkring som högst enligt rekommendationstabell hos Nårdik, det teoretiska spänningsfallet med 5 m lång kabel är ca 0,32 V och det är godkänt tycker jag. Den arean kommer alltså att fungera till den här anläggningen, vill du ha större saker i framtiden så är det dock lämpligt med lite grövre kabel+större säkring (tex 30-35 mm2 kabel).

Då drar du pluskabeln från batteriet till där du tänker ha steget (skuffen antar jag) och sätter ett kopplingsblock med säkringar (fuseblock) där, sedan från fuseblocket drar du en kabel till vardera steg. Till KX600.1 drar du minst 16 mm2 kabel, till MT1202R drar du minst 2,5 mm2 kabel.

Minuskabeln till KX600.1 bör vara åtminstone 16 mm2 och till MT1202R bör den vara minst 2,5 mm2.

Sammanfattning:

# 5-6 m 21 mm2 pluskabel (eller grövre om du vill).
# 100 A säkring (av ANL-typ) + säkringshållare.
# 1 m 16 mm2 pluskabel.
# 1 m 2,5 mm2 (minst) pluskabel.
# 1 m 16 mm2 minuskabel.
# 1 m 2,5 mm2 (minst) minuskabel.
# Fuseblock.
# Säkringar till fuseblock, 60 A och 25 A.

Det är mitt förslag, andra kanske har anndra förslag. smile

Vill du även veta vilka kablar du behöver till remotekabel, högtalarkabel och lågnivåkabel?

tack ska du ha! så utförligt hade jag inte förväntat mig, hade kunnat räkna på areor med tabeller,
va mest ute efter vad för sorts kablar tongue men tack.

remotekabel, vad är det och vilken sort?
högtalarkabel kan jag säkert räkna ut själv med hjälp av tabeller,
förstår att det dras från steget till högtalarna, det räcker nog bra tongue
lågnivåkabel är väl bara att ta nån från nåt välkänt företag?

och, jag ska ha batteriet i skuffen, ändrar det något? alltså startbatteriet, det enda batteriet.
kommer jag behöva kondning tro? en kicker l5 är ju ändå rätt bra kräm i.
kickersteget kommer ligga i skuffen och mutant möjligen under instrumentbrädan om det inte försvårar.
vad steget heter utöver black vet jag inte, dbakuten kalla de bara black, det är detta:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16307
borde komma med posten imorron smile
och japp, kör kickersteget till basen på 2 ohm. basen är ju 2x4 ohm.

104 Inlägg
4 juni 2009
Finns det nån del här på garaget man kan slänga ut lite basar som ja har till salu.
Har sökt men verkar bara vara bilar till salu.
Har allafall en carpower sonic 12" och en carpower raptor 6"

85 Inlägg
4 juni 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/95498/677152_0po58o.jpg

Vad är detta för slutsteg?
Säljaren säger att det ligger på 4x600W.
Jag tror att det är ett billigt mutant steg, har sj ett sådant:P
Eller kan det vara något annat?

61 Inlägg
4 juni 2009
Tjena alla! jag är en total beginner i när det gäller biar smile kan inte ett skit smile Jag har en peugeot 207 RC 08 årsmodel. gått cirk 1000 mil. Jag funderar på att chiptrimma denna. Har sett ett chip hos stjernqvist racing här i göteborg som verkar intressant. Men jag undrar lite vad man framförallt ska vara orolig för när man chippar bilen? Borde jag välja till motorgaranti hos dem..? någon kasnke har ngn erfarnhet rentutav att trimma sin peugeot? kanske rekomenderar något annat eller ngn annan firma smile hehe hopas jag inte blev alltför jobbig nu smile

gå gärna in här om ni har lust / TID

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137042
Senast redigerat av Lundjoo86 (4 juni 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 juni 2009
skarmarn skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/95498/677152_0po58o.jpg

Vad är detta för slutsteg?
Säljaren säger att det ligger på 4x600W.
Jag tror att det är ett billigt mutant steg, har sj ett sådant:P
Eller kan det vara något annat?

Finns andra som använde samma skal och layout....misstänker att det är ett sådant som dessutom är ruskigt överspecat....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

85 Inlägg
4 juni 2009
Lundjoo86 skrev:
Tjena alla! jag är en total beginner i när det gäller biar smile kan inte ett skit smile Jag har en peugeot 207 RC 08 årsmodel. gått cirk 1000 mil. Jag funderar på att chiptrimma denna. Har sett ett chip hos stjernqvist racing här i göteborg som verkar intressant. Men jag undrar lite vad man framförallt ska vara orolig för när man chippar bilen? Borde jag välja till motorgaranti hos dem..? någon kasnke har ngn erfarnhet rentutav att trimma sin peugeot? kanske rekomenderar något annat eller ngn annan firma smile hehe hopas jag inte blev alltför jobbig nu smile

Fel tråd?

2 914 Inlägg
4 juni 2009
skarmarn skrev:
Lundjoo86 skrev:

Fel tråd?

fel del av forum skulle jag säga. välj http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=40 istället eller grundläggande osv osv osv

21 761 Inlägg
4 juni 2009
Emilius skrev:

Remotekabeln är den som skickar "startsignalen" till steget (ca 12 V), går från stereon till stegets remoteingång. Det handlar om väldigt liten ström, kabelarean kan vara 1,5 mm2 utan problem. På lågnivåkablarna brukar det finnas en tunn kabel mellan de två signalkablarna, den tunna kabeln används av en del till remotekabel, men det är bättre att dra en separat kabel tycker jag. smile

Dimensionen på högtalarkablarna till basen bör vara minst 2,5 mm2, du kan välja 4 mm2 om du vill. Till framhögtalarna räcker det egentligen med 1,5 mm2, jag tycker att du inte bör ha mindre area iaf.

Ja, lågnivåkablarna är säkrast att välja från ett "känt" företag. Visserligen tvistas det ibland om detta med att tex en lågnivåkabel inte nödvändigtvis måste vara "dyr" för att låta bra, men riktigt billiga kablar kan exempelvis ha sämre kontakthylsor som lätt glappar. Då är det bättre att åtminstone undvika de allra billigaste kablarna tycker jag.

Emilius skrev:
och, jag ska ha batteriet i skuffen, ändrar det något? alltså startbatteriet, det enda batteriet.

En fördel faktiskt, ju närmare slutsteget desto bättre. Däremot behövs ju inte 5-6 m lång pluskabel till fuseblocket, det räcker med 1m eller liknande.

Emilius skrev:

Om batteriet, generatorn och tillhörande kablar+kontaktytor är i bra skick så borde det inte behövas en konding. Vill du gärna ha en sån så är det naturligtvis upp till dig att bestämma det, inte jag. smile

Emilius skrev:
kickersteget kommer ligga i skuffen och mutant möjligen under instrumentbrädan om det inte försvårar.
vad steget heter utöver black vet jag inte, dbakuten kalla de bara black, det är detta:

Det borde vara samma steg som jag beskrev. Ifall du sätter Mutantsteget där framme så måste du välja en grövre pluskabel till det steget, minst 6 mm2 ska det då vara och dessutom kanske 4-5 m lång. Säkringen på fuseblocket kan dock fortfarande vara 25 A.

Avstängd
1 714 Inlägg
4 juni 2009
Drönirettab skrev:
Emilius skrev:

Remotekabeln är den som skickar "startsignalen" till steget (ca 12 V), går från stereon till stegets remoteingång. Det handlar om väldigt liten ström, kabelarean kan vara 1,5 mm2 utan problem. På lågnivåkablarna brukar det finnas en tunn kabel mellan de två signalkablarna, den tunna kabeln används av en del till remotekabel, men det är bättre att dra en separat kabel tycker jag. smile

Dimensionen på högtalarkablarna till basen bör vara minst 2,5 mm2, du kan välja 4 mm2 om du vill. Till framhögtalarna räcker det egentligen med 1,5 mm2, jag tycker att du inte bör ha mindre area iaf.

Ja, lågnivåkablarna är säkrast att välja från ett "känt" företag. Visserligen tvistas det ibland om detta med att tex en lågnivåkabel inte nödvändigtvis måste vara "dyr" för att låta bra, men riktigt billiga kablar kan exempelvis ha sämre kontakthylsor som lätt glappar. Då är det bättre att åtminstone undvika de allra billigaste kablarna tycker jag.

Emilius skrev:

En fördel faktiskt, ju närmare slutsteget desto bättre. Däremot behövs ju inte 5-6 m lång pluskabel till fuseblocket, det räcker med 1m eller liknande.

Emilius skrev:

Om batteriet, generatorn och tillhörande kablar+kontaktytor är i bra skick så borde det inte behövas en konding. Vill du gärna ha en sån så är det naturligtvis upp till dig att bestämma det, inte jag. smile

Emilius skrev:

Det borde vara samma steg som jag beskrev. Ifall du sätter Mutantsteget där framme så måste du välja en grövre pluskabel till det steget, minst 6 mm2 ska det då vara och dessutom kanske 4-5 m lång. Säkringen på fuseblocket kan dock fortfarande vara 25 A.

remote på stereon är väl den blå kabeln? det är bara en kabel, hur får man det till två?
är det bara att splitta den och köra samma till båda steg?
känn dig fri att skratta om det är fel jag har ingen aning haha tongue

tackar så mycket! uppskattar hjälpen, jag återkommer om jag undrar nåt mer.

21 761 Inlägg
4 juni 2009
Blå eller blå/vit kabel brukar det vara på stereon. Den kan splittas till båda stegen, inga problem eftersom det är frågan om låg strömförbrukning för just den funktionen. smile

Skratta tänker jag inte alls göra, jag har varit nybörjare själv och vet att även "självklara" saker kan kännas knepiga att få grepp om. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
4 juni 2009
mkt uppskattat att du tar dig tid. jag har försökt hitta bra informationskällor om såna här simpla saker,
men har funnit det svårt. kan du tipsa om nån bok man kan handla och läsa på lite?
den där MMM boken som står bland haynes, har den sån här matnyttig nybörjarinformation?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2009
Jodå det finns en hel del matnyttigt i den.
Likaså på den här länken:
http://www.bilstereoipraktiken.se/
Nackdelen med Bilstereo i praktiken är att en del saker har förändrats sedan den skrevs...främst batterisidan. Men grunderna bakom strömförbrukning, lådkonstruktioner, filterkonstruktioner för att nämna ngr saker är desamma då som nu.
En annan nackdel är att de bara fått upp tom. kap. 4 sida 6....av 11 kapitel... Stoffe gjorde ett jättejobb med den boken på tiden det begav sig..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
1 714 Inlägg
6 juni 2009
Drönirettab skrev:
Blå eller blå/vit kabel brukar det vara på stereon. Den kan splittas till båda stegen, inga problem eftersom det är frågan om låg strömförbrukning för just den funktionen. smile

Skratta tänker jag inte alls göra, jag har varit nybörjare själv och vet att även "självklara" saker kan kännas knepiga att få grepp om. smile

nu har jag en fundering igen, kabelkit kostar en del..
om jag har batteriet i skuffen och båda stegen i skuffen, kan jag klara mig på ett kabelkit då?
om jag köper ett kit med 21mm2 som räcker till kickersteget och snor nån meter av pluskabeln och kör till mutantsteget, sen kanske handlar lite mer minuskabel (om det behövs? bara en meter med i kit)
och köper till nån extra säkring? tänkte köra på rockfords kabelkit,
http://www.brl.se/main.aspx?mc=183&c=183&p=5035
eller lönar det sig att åka till brl och plocka ihop ett eget kabelkit?
högtalarkablar är ju betydligt billigare och det löser sig.

21 761 Inlägg
6 juni 2009
Det borde bli billigare om du plockar ihop ett eget kabelkit tycker jag. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
6 juni 2009
men vad får man för kvalite på kablarna då? dem som finns på rulle på brl, är de bra grejer?
jag svänger nog förbi där och kikar hur som.

297 Inlägg
7 juni 2009
ett par snabba frågor

1. jag har troligen bara en lågnivå men jag har 2 rca utgångar bak, står ingen märkning av nåt slag vad jag sett, den enna går ut från ena hörnet baktill med kablar å den andra sitter i bakpanelen av stereon, vad är vad? vild gissning är att den som går ut med kabel är lågnivå?

2. när jag ska koppla in ljudt så tänkte jag göra det väldigt lättvindigt å sätta hög till lågnivå adaptrar på alla utgångar som idag går till högtalarna och sedan dra dom genom steget till högtalarna och spara lågnivån till basen senare, är det risk/problem frit att göra såhär?

tack på förhand smile mvh jonte

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Vad har du för stereo?

Är den inte alltför gammal så kanske det går att hitta en manual på nätet och kika där. Men du borde kunna använda en multimeter och mäta på lågnivåkablarna vilka som är de rätta, då ska det ju finnas en spänning som dessutom ökar när du rör på volymkontrollen.

Att sätta lågnivåadaptrar på högtalarkablarna fungerar förstås, men bäst hade varit med lågnivå. Riskfritt är det, inget går sönder alltså, men hur pass känsligt det blir för eventuella störningar eller liknande får andra svara på. smile

297 Inlägg
7 juni 2009
har en clarion DB348RMP

haha känner mej dålig nu XD sökte på stereon å den första länken som kom upp va en manuall XD jag e sjuk, skyller på de tongue

hmm mjo, grejen är att jag vill ha kvar alla funktioner, därav  fader jag är orolig för =/

297 Inlägg
7 juni 2009
hmm det löste sej, nu vet jag hur jag kommer koppla bara jag blir mindre sjuk å får kablar =/ tack för all hjälp smile

Sök