6530
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Avstängd
85 Inlägg
7 juni 2009
Hur högt kan man kanske spela med en låda med 2x12" Rockford Fosgate  punch 1 basar??
Bil=Golf -02

mvh:MR_Bass

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
MR_Bass skrev:
Hur högt kan man kanske spela med en låda med 2x12" Rockford Fosgate  punch 1 basar??
Bil=Golf -02

mvh:MR_Bass

Hur långt är ett snöre?

Förlåt men frågan ger samma effekt.
Beror mkt på vad du har för låda....hur du har dämpat bilen....vad du driver basarna med.....hur din strömförsörjning ser ut osv osv osv....så det är svårt att säga.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 Inlägg
8 juni 2009
Sinus live SL-A3000 tillsammans med 2st kicker L7 12", övriga systemet på ~300rms, ett optima gul fram, ett bak, 50mm2-kablar överallt, kommer 90A-generatorn klara sig från blinkande lysen, eller kommer den gå på högvarv vid normalt spelande?

och om nu generatorn inte pallar trycket, nån som har koll på hur stor generator det går att få tag i till en opel omega A?
Senast redigerat av hoz (8 juni 2009)

134 Inlägg
10 juni 2009
har en fråga, min morbror har två RF t8002 o ett fyrkanligt jbl slutsteg (tror det är 75.4) förut hade han en RF 1F kondensator till ett t8002 men nu ville han köpa den nya RF 10F han ska också använda två 150ah batterier + original batteriet med ett skiljerelä. Brl  hade sagt till honom att han skulle koppla dom två 150ah batterierna och 10F kondensatorn till sina två t8002 och sen köra de fyrkanaliga på den 1F kondensatorn (vilket batteri dom ville ha de fyrkanliga på minns jag inte) för enligt dom skulle jbl steget brinna med 300ah + 10F men ett slutsteg är ju en förbrukare och en förbrukare tar väll aldrig mer ström än den behöver? tyckte det lät väldigt konstigt att det skulle gå sönder, mer ström är väll aldrig negativt för ett slutsteg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juni 2009
Han kan utan problem köra alla tre stegen på dom två paralellkopplade 150Ah batterierna, kondensator behöver han inte använda heller men mår han bättre av det så är det väl okej. Ett steg tar inte stryk av att kopplas till ett stort batteri (om inte spänningen är för hög då), det mår bara bättre av att få en bra och stabil strömförsörjning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

134 Inlägg
10 juni 2009
ChriZtoffer skrev:
Han kan utan problem köra alla tre stegen på dom två paralellkopplade 150Ah batterierna, kondensator behöver han inte använda heller men mår han bättre av det så är det väl okej. Ett steg tar inte stryk av att kopplas till ett stort batteri (om inte spänningen är för hög då), det mår bara bättre av att få en bra och stabil strömförsörjning.

ja de va de jag tänkte, o en hertx hx380d driven av hans två t8002 borde väl hänga med hans framsystem som består av ett jbl gti 5,25 kit ( artnr 285C508GTI på BRL.se) och ett par jbl T-696 (artnr 285T696 på BRL.se) drivet på det fyrkanliga jbl steget och ett par  JBL GTO-427 (artnr 285GTO427 på BRL.se) drivna på stereon, o stegena bryggade i 4ohm ger ju 800wrms till basen (enligt spec men enligt deras egna mätningnar ännu mer) tycker den borde hänga med fint, men BRL sa att den skulle va den svagaste länken? :O

206 Inlägg
12 juni 2009
En kunnig kille sa till mig att om ett steg har blivit bränt (exempelvis om B+ har kommit emot chassit) så luktar det ALLTID bränt därefter, stämmer detta?

Lastbilschaufför
196 Inlägg
12 juni 2009
Tjena...Nån vänlig själ som vet vad ett fack eller lock kostar? Altså som täcker "hålet" som blir efter att man har tagit ur orginal stereon ur en saab 9-3 -00. Tror ni dom har de på saab eller nått liknande??

MVH/ Patrik

115 Inlägg
12 juni 2009
Monteringsfack finns det att köpa på de flesta bilstereoaffärerna. De kostar runt 400kr och uppåt har jag för mig smile

61 Inlägg
12 juni 2009
Tjenare, totalt okunnig när det kommer till det här. låg/ hög niå osv.. så jag undrar om ni kan hjälpa mig att ge lite förslag på ett slutstet som har högnivå!? basslåda+slutsteg misstänker jag att det är smile vore jäkligt glad för tips! det är till min peugeot 207.. prisslappen får vara mellan 3-6000 kronor, om man nu kan få ngt hyffsat för detta smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juni 2009
crossboy skrev:
ChriZtoffer skrev:

ja de va de jag tänkte, o en hertx hx380d driven av hans två t8002 borde väl hänga med hans framsystem som består av ett jbl gti 5,25 kit ( artnr 285C508GTI på BRL.se) och ett par jbl T-696 (artnr 285T696 på BRL.se) drivet på det fyrkanliga jbl steget och ett par  JBL GTO-427 (artnr 285GTO427 på BRL.se) drivna på stereon, o stegena bryggade i 4ohm ger ju 800wrms till basen (enligt spec men enligt deras egna mätningnar ännu mer) tycker den borde hänga med fint, men BRL sa att den skulle va den svagaste länken? yikes

Ja basen lär då inte ha nå problem att hänga med framsystemet, snarare tvärt om. Bygger han rätt så borde den basen spela på duktigt med den effekten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
13 juni 2009
crossboy skrev:
för enligt dom skulle jbl steget brinna med 300ah + 10F

Jag hoppas att personalen i den butiken inte sa precis så där, i så fall skulle jag rekommendera att byta butik.

115 Inlägg
13 juni 2009
Drönirettab skrev:
crossboy skrev:

Jag hoppas att personalen i den butiken inte sa precis så där, i så fall skulle jag rekommendera att byta butik.

Snart kommer det en uträkning på allt som är fel hoppas jag tongue wink big_smile

1 785 Inlägg
13 juni 2009
Drönirettab skrev:
crossboy skrev:

Vilket steg pratar du om?

Vet inte var Amprétimmarna kommer in i bilden? CCA är ett bättre mått men det är inte så enkelt heller. Frågan är ju hur man brukar grejerna till stor del. Dessutom är steget så jävla dåligt att det i utgångsläget har behov av 10Farads kondensatorer så bör de utvekla nätdelen i steget.

De flesta steg får stora vämeföluster om matningspänningen sjunker för mycket. Det finns steg som är utveklade för att klara ner till 9Volt matning och leverera samma effekt oavsett 2 eller 4 ohms last. Ni vet dom med spindeln som symbol big_smile
Senast redigerat av dbjanoz (13 juni 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juni 2009
hoz skrev:
Sinus live SL-A3000 tillsammans med 2st kicker L7 12", övriga systemet på ~300rms, ett optima gul fram, ett bak, 50mm2-kablar överallt, kommer 90A-generatorn klara sig från blinkande lysen, eller kommer den gå på högvarv vid normalt spelande?

och om nu generatorn inte pallar trycket, nån som har koll på hur stor generator det går att få tag i till en opel omega A?

140+ borde inte låta orimligt tycker jag...om lådan är bra beräknad. (Menar det har ju spelats över 140db med två tior så....)

Ang. generator....så stor du får plats med rent fysiskt. Bara att ta en större o kolla. Rätt stor risk att du får bygga nya fästen dock....(säger jag som om det inte vore ngnting...som iofs byggde nya fästen till sin 143A från 960 som jag satte i min 240)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
13 juni 2009
Lonefox skrev:
hoz skrev:

140+ borde inte låta orimligt tycker jag...om lådan är bra beräknad. (Menar det har ju spelats över 140db med två tior så....)

Ang. generator....så stor du får plats med rent fysiskt. Bara att ta en större o kolla. Rätt stor risk att du får bygga nya fästen dock....(säger jag som om det inte vore ngnting...som iofs byggde nya fästen till sin 143A från 960 som jag satte i min 240)

Det finns ju en finne som spelade 170,1 db med EN 10"

Booyakasha!

Designer.
1 260 Inlägg
13 juni 2009
Softis skrev:
Lonefox skrev:
hoz skrev:

Det finns ju en finne som spelade 170,1 db med EN 10"

Ensamräven syftade antagligen på Kicker basarna i 10" utförande. Och över 140db borde inte vara omöjligt alls om det är rätt byggt.

Fast finnen kanske spelade 170+ med en kicker L7 10"?
Senast redigerat av MIKK0 (13 juni 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 693 Inlägg
13 juni 2009
Vet inte vad han hade, men jag tror att det var en JL Audio. Säger bara att det går att spela högt med 1 st 10".

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 juni 2009
Svenn3SaataN skrev:
Snart kommer det en uträkning på allt som är fel hoppas jag tongue wink big_smile

Nja, det finns väl inget att räkna ut, men när det dyker upp ett sånt där påstående så måste man ju "lägga in en protest". wink

7 281 Inlägg
13 juni 2009
Softis skrev:
Vet inte vad han hade, men jag tror att det var en JL Audio. Säger bara att det går att spela högt med 1 st 10".

Aa men det som dom spelar i kan inte direkt kallas för bil wink

Spelar = låter.
Senast redigerat av Brains (13 juni 2009)

Sök