8037
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
23 juni 2009
Om du tänker köra steget i 1 Ohm och vill spela mycket högt, då är min rekommendation 250 A säkring vid batteriet. Då har du tagit till litegrann i överkant med avsäkringen, vilket minskar risken för att säkringen orsakar onödiga förluster. smile

4 693 Inlägg
23 juni 2009
Okej smile Hade tänkt att köra det i 2,67 ohm till att börja med, men blir nog lägre lite längre fram. Spela mycket högt är ju en självklarhet big_smile

Får bara hoppas att jag får pengar till att köpa steget också smile

Booyakasha!

8 Inlägg
6 558 Inlägg
24 juni 2009
SK0LD skrev:
Går det bra att köra något av de här stegen i 1,34 ohm? roll

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1495

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1287

Japp  båda klarar att köras i 1 ohm smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

8 Inlägg
24 juni 2009
racer-putte skrev:
SK0LD skrev:
Går det bra att köra något av de här stegen i 1,34 ohm? roll

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1495

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1287

Japp  båda klarar att köras i 1 ohm smile

Låter ju bra det! smile

Rocknroller
296 Inlägg
24 juni 2009
Hej har bryggkopplat två st steg det som är till vänster är ett monoblock på 500watt och den andra är ett tvåkanaligt på 400watt för mina 6:9 men jag kan inte använda båda kanalerna på steget vrf?  vet inte hur man laddar upp bilder här men bilden finns på min sida iaf smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

498 Inlägg
24 juni 2009
Hur förändras wrms när man bryggkopplar?
Säg att man har ett steg 4* 90wrms och bryggar två kanaler hur stor blir då effekten?
Antar att det har att göra med hur många ohm det är på basen den ska driva också?
I det här fallet handlar det om en gammal 15 tums mds bas, ohm?

Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på att bygga nytt framsystem och driva fram och bak med det steget jag har.
För att sedan köpa ett nytt steg till basen och då vill jag köpa ett med lite mera kräm.
Vad ger mest för pengarna: monosteg eller bryggat tvåkanals steg ?

21 761 Inlägg
24 juni 2009
zedthepunk skrev:
Hej har bryggkopplat två st steg det som är till vänster är ett monoblock på 500watt och den andra är ett tvåkanaligt på 400watt för mina 6:9 men jag kan inte använda båda kanalerna på steget vrf?  vet inte hur man laddar upp bilder här men bilden finns på min sida iaf smile

Jag antar att du egentligen menar att du skickar lågnivåsignaler från monostegets utgång till tvåkanalsstegets ingång, det är dock ingen bryggkoppling. smile

Vad är det som händer, låter det bara från ena 6x9"?

enpatte skrev:
Säg att man har ett steg 4* 90wrms och bryggar två kanaler hur stor blir då effekten?
Antar att det har att göra med hur många ohm det är på basen den ska driva också?

Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på att bygga nytt framsystem och driva fram och bak med det steget jag har.
För att sedan köpa ett nytt steg till basen och då vill jag köpa ett med lite mera kräm.

Vid bryggkoppling så belastas steget rent elektriskt med halva impedansen på vardera kanal, det innebär att om man bryggkopplar en bas på 4 Ohm så känner varje kanal av 2 Ohm rent elektriskt. Impedansen hos basen är alltså fortfarande 4 Ohm, men varje kanal belastas med 2 Ohm och ger då ut mer effekt.

När man bryggkopplar så är det viktigt att hålla reda på vilken impedans som elementet har, annars finns risk för överbelastning av steget. Ifall steget tål 2 Ohm på vardera kanal som lägst (kallas för "2 Ohms stabilt i stereo") så får elementet alltså bara ha lägst 4 Ohms impedans när man ska bryggkoppla på steget.

Eftersom steget känner av 2 Ohm på vardera kanal vid bryggkoppling när man kopplar på 4 Ohms impedans, så kommer steget att ge ut ungefär lika mycket effekt som båda kanalerna tillsammans ger ut vid 2 Ohms impedans. Exempel:

Steget ger ut 2x150 W vid 2 Ohm, du bryggkopplar på en bas som är på 4 Ohm. Varje kanal känner av 2 Ohms belastning och ger då ut 2x150 W till basen, dvs totalt 300 W. Lite förenklat är det på det viset. smile

Om det gäller en bas på 4 Ohm så är det mer prisvärt med ett tvåkanalssteg tror jag, men om impedansen är lägre så är ett monosteg att föredra eftersom det inte finns så många flerkanalssteg som tål låga impedanser vid bryggkoppling.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2009)

498 Inlägg
24 juni 2009
Drönirettab skrev:
enpatte skrev:

Vid bryggkoppling så belastas steget rent elektriskt med halva impedansen på vardera kanal, det innebär att om man bryggkopplar en bas på 4 Ohm så känner varje kanal av 2 Ohm rent elektriskt. Impedansen hos basen är alltså fortfarande 4 Ohm, men varje kanal belastas med 2 Ohm och ger då ut mer effekt.

När man bryggkopplar så är det viktigt att hålla reda på vilken impedans som elementet har, annars finns risk för överbelastning av steget. Ifall steget tål 2 Ohm på vardera kanal som lägst (kallas för "2 Ohms stabilt i stereo") så får elementet alltså bara ha lägst 4 Ohms impedans när man ska bryggkoppla på steget.

Eftersom steget känner av 2 Ohm på vardera kanal vid bryggkoppling när man kopplar på 4 Ohms impedans, så kommer steget att ge ut ungefär lika mycket effekt som båda kanalerna tillsammans ger ut vid 2 Ohms impedans. Exempel:

Steget ger ut 2x150 W vid 2 Ohm, du bryggkopplar på en bas som är på 4 Ohm. Varje kanal känner av 2 Ohms belastning och ger då ut 2x150 W till basen, dvs totalt 300 W. Lite förenklat är det på det viset. smile

Om det gäller en bas på 4 Ohm så är det mer prisvärt med ett tvåkanalssteg tror jag, men om impedansen är lägre så är ett monosteg att föredra eftersom det inte finns så många flerkanalssteg som tål låga impedanser vid bryggkoppling.

Steget det gäller är ett gammalt mds fanatic f40.

från Mds katalogen 2001:

Effekt:4*90wrms @ 4ohm, 2*400wrms mono

Är det verkligen 400wrms?
Låter väldigt i överkant.

Har tittat på detta på brl för 1998kr:  LANZAR VIBE231
info:Uteffekt: 2x200W 4ohm 2x350W 2ohm, 1x700W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil i stereo, 4ohm i mono. THD 0,04%. RCA-in/utgång. Ställbart LP/HP-filter (40-350Hz/40-3000Hz). Remote bass boost 0-18db. Känslighet 100mv-4V. Soft on/off. Avsäkrad 25A. Mått: 260x51x305mm.

Är det vettigt? Eller klarar den inte av 2 ohm, blev konfunderad av fetmarkerat.
Är väl tänkt att basen ska bytas sedan någon gång också.
Senast redigerat av enpatte (24 juni 2009)

21 761 Inlägg
24 juni 2009
Jag kan inte tänka mig att VIBE231 ger ut 700 WRMS med tanke på att avsäkringen bara är 25 A, även om verkningsgraden skulle vara 100% så blir strömförbrukningen ungefär dubbelt så mycket som avsäkringen.

Steget tål lägst 4 Ohm vid bryggkoppling, har du en bas på 4 Ohm så kan du alltså bryggkoppla den på steget.

MDS F40 skulle nog teoretiskt kunna ge ut 4x180 WRMS i 2 Ohm eftersom det ger ut 4x90 WRMS i 4 Ohm, då är iaf 2x360 WRMS en logisk uteffekt. Om steget kan ge ut 2x400 WRMS kan jag dock inte uttala mig om.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2009)

498 Inlägg
24 juni 2009
Drönirettab skrev:
Jag kan inte tänka mig att VIBE231 ger ut 700 WRMS med tanke på att avsäkringen bara är 25 A, även om verkningsgraden skulle vara 100% så blir strömförbrukningen ungefär dubbelt så mycket som avsäkringen.

Steget tål lägst 4 Ohm vid bryggkoppling, har du en bas på 4 Ohm så kan du alltså bryggkoppla den på steget.

MDS F40 skulle nog teoretiskt kunna ge ut 4x180 WRMS i 2 Ohm eftersom det ger ut 4x90 WRMS i 4 Ohm, då är iaf 2x360 WRMS en logisk uteffekt. Om steget kan ge ut 2x400 WRMS kan jag dock inte uttala mig om.

Ok då kanske ett beggat steg är bättre?
Finns ett steg av bättre märke på annons för samma peng(ca 2000kr) med:tvåkanals, 980W RMS 2400w max säkrat till 80A.

I brist på annat :)
526 Inlägg
24 juni 2009
Skulle ställa om mitt slutsteg idag (Carpower HPB-604) eftersom jag införskaffat en ny huvudenhet (Delphi Grundig X440) och jag gjorde som innan, ner med Level till MIN och höjde stereon till max vilket resulterade i brus, så WTF!? Har även hört att man kan ställa in det på 3/4 volym också men grejen är med min huvudenhet så syns det inte någon indikation på hur högt det är. Möjligt att det kanske syns om man tillkopplar en skärm men tyvärr har jag ingen liggandes.

Hur som helst: hur kan det komma sig att mina högtalare brusar? Det är en del det brusar kan jag säga. Tillägga att det är brus och inget vin

Så just nu spelar jag lite försiktigt med Level (Gain) på MIN men det känns som det är fel eftersom man ska väl i regel gaina signalen??

9 Inlägg
24 juni 2009
Hej. är detta paket något att ha? http://www.brl.se/default.aspx?mc=748&a … amp;p=5864

4 693 Inlägg
24 juni 2009
krull_91_ skrev:
Hej. är detta paket något att ha? http://www.brl.se/default.aspx?mc=748&a … amp;p=5864

Beror ju lite på vad man är ute efter, men visst dunkar det smile Sen är steget aningens klent i mitt tycke. 200 rms och basarna ligger på 250 RMS/st.... Men lådan är det inget fel på.

Booyakasha!

217 Inlägg
24 juni 2009
Ni vet när någon basar i en bil så kan man höra det på avstånd, ett sådant där dovt ljud av basdunk.

Min polare får det i sin bil , man hör honom på avstånd när han dunkar på och han har bara ett sådant slutsteg, samt en bas från teknikmagasinet av märket denver. Jag får dock inget sådant ljud från min bil och jag har värre grejer än det han har.

Jag har ju en nissan primera och han en volvo 850. Är det någon inställning på slutsteget eller något annat. Baslådorna är portade

G O O G L E .com - Man's best friend.

9 Inlägg
24 juni 2009
Okey är som inte så insatt på slutsteg och sånt. Men vet att man ska ha ett som pallar att driva mer än högtalarna.

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
25 juni 2009
Vilket marerial är bäst att bygga bafflar med?

och

Är mdf = spånskiva? (dum fråga, men vaf*n)

Catch the moment, soon It'll be over

498 Inlägg
25 juni 2009
Abbee skrev:

och

Mdf och spånskiva är olika material.

217 Inlägg
25 juni 2009
Abbee skrev:

och

Vad jag har hört så är mdf bäst för att bygga bafflar med.

Spånskiva sliter som satan på frässtålet, men det går ju att bygga i spånskiva med.

G O O G L E .com - Man's best friend.

Rocknroller
296 Inlägg
25 juni 2009
Drönirettab det är precis så jag menar har kopplat 9x6 till samma kanal så båda spelar men vill gärna använda båda kanalerna

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

Sök