zedthepunk skrev:
Hej har bryggkopplat två st steg det som är till vänster är ett monoblock på 500watt och den andra är ett tvåkanaligt på 400watt för mina 6:9 men jag kan inte använda båda kanalerna på steget vrf? vet inte hur man laddar upp bilder här men bilden finns på min sida iaf

Jag antar att du egentligen menar att du skickar lågnivåsignaler från monostegets utgång till tvåkanalsstegets ingång, det är dock ingen bryggkoppling.

Vad är det som händer, låter det bara från ena 6x9"?
enpatte skrev:
Hur förändras wrms när man bryggkopplar?
Säg att man har ett steg 4* 90wrms och bryggar två kanaler hur stor blir då effekten?
Antar att det har att göra med hur många ohm det är på basen den ska driva också?
I det här fallet handlar det om en gammal 15 tums mds bas, ohm?
Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på att bygga nytt framsystem och driva fram och bak med det steget jag har.
För att sedan köpa ett nytt steg till basen och då vill jag köpa ett med lite mera kräm.
Vad ger mest för pengarna: monosteg eller bryggat tvåkanals steg ?
Vid bryggkoppling så belastas steget rent elektriskt med halva impedansen på vardera kanal, det innebär att om man bryggkopplar en bas på 4 Ohm så känner varje kanal av 2 Ohm rent elektriskt. Impedansen hos basen är alltså fortfarande 4 Ohm, men varje kanal belastas med 2 Ohm och ger då ut mer effekt.
När man bryggkopplar så är det viktigt att hålla reda på vilken impedans som elementet har, annars finns risk för överbelastning av steget. Ifall steget tål 2 Ohm på vardera kanal som lägst (kallas för "2 Ohms stabilt i stereo") så får elementet alltså bara ha lägst 4 Ohms impedans när man ska bryggkoppla på steget.
Eftersom steget känner av 2 Ohm på vardera kanal vid bryggkoppling när man kopplar på 4 Ohms impedans, så kommer steget att ge ut ungefär lika mycket effekt som båda kanalerna tillsammans ger ut vid 2 Ohms impedans. Exempel:
Steget ger ut 2x150 W vid 2 Ohm, du bryggkopplar på en bas som är på 4 Ohm. Varje kanal känner av 2 Ohms belastning och ger då ut 2x150 W till basen, dvs totalt 300 W. Lite förenklat är det på det viset.

Om det gäller en bas på 4 Ohm så är det mer prisvärt med ett tvåkanalssteg tror jag, men om impedansen är lägre så är ett monosteg att föredra eftersom det inte finns så många flerkanalssteg som tål låga impedanser vid bryggkoppling.