6169
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Avstängd
85 Inlägg
8 juli 2009
Softis skrev:
MR_Bass skrev:
Softis skrev:

Om du kommer den 5/8 så är det inga priser (inte enligt deras reklamblad iaf) Men om du mäter så kan du lika gärna vara med och tävla. Jag ska dit och pumpa lite tänkte jag för skoj skull. Var även där 6/6 och det var hur kul som helt.

Så packa picnickorgen och kom dit big_smile

det ska jag göra tongue
Men om jag ska mäta upp ljudet ska man ta bort hatthyllan så att mer bas kommer in i bilen?

Har för mig att dom i klass 1 och 2 inte får göra något sådant. Så låt den sitta där, du kan ju alltid fråga och säga att du bara vill testa en gång för skoj skull, men du kan ju tävla också.

Själv kom jag i klass 3 så jag fick fälla baksätet.

okej

Avstängd
85 Inlägg
8 juli 2009
Softis skrev:
MR_Bass skrev:
Softis skrev:

Om du kommer den 5/8 så är det inga priser (inte enligt deras reklamblad iaf) Men om du mäter så kan du lika gärna vara med och tävla. Jag ska dit och pumpa lite tänkte jag för skoj skull. Var även där 6/6 och det var hur kul som helt.

Så packa picnickorgen och kom dit big_smile

det ska jag göra tongue
Men om jag ska mäta upp ljudet ska man ta bort hatthyllan så att mer bas kommer in i bilen?

Har för mig att dom i klass 1 och 2 inte får göra något sådant. Så låt den sitta där, du kan ju alltid fråga och säga att du bara vill testa en gång för skoj skull, men du kan ju tävla också.

Om man ska mäta ljudet spelar man med musik eller bas toner?

1 534 Inlägg
8 juli 2009
MR_Bass skrev:
Softis skrev:
MR_Bass skrev:

det ska jag göra tongue

de gånger jag har varit där är de musik som gäller

Avstängd
85 Inlägg
8 juli 2009
Iam2fast4U skrev:
MR_Bass skrev:
Softis skrev:

får man välja musiken själv eller är den det något speciellt så att alla ska spela samma låt?

1 534 Inlägg
8 juli 2009
MR_Bass skrev:
Iam2fast4U skrev:
MR_Bass skrev:

får man välja musiken själv eller är den det något speciellt så att alla ska spela samma låt?

alla spelar samma låt ofc

Avstängd
85 Inlägg
8 juli 2009
Iam2fast4U skrev:
MR_Bass skrev:
Iam2fast4U skrev:

vet du om dom alltid spelar samma låt träff för träff elr byter dom låt?
För om dom spelar samma låt hela tiden så kanske du vet vad den låten heter?

1 534 Inlägg
8 juli 2009
MR_Bass skrev:
Iam2fast4U skrev:
MR_Bass skrev:

vet du om dom alltid spelar samma låt träff för träff elr byter dom låt?
För om dom spelar samma låt hela tiden så kanske du vet vad den låten heter?

byter ju låt såklart wink
kanske ska sluta gå off topic i den här tråden nu

66 Inlägg
12 juli 2009
hej

vet att de finns hur många som helst som frågar om det men hoppas nån hjälper mig smile

Har ett slutsteg som jag skulle vilja driva en bas med men är inte så bra på det här med watt å grejs så skulle vilja ha tips på nån bas som steget orkar driva och låter bra.

Sen får ni gärna tipsa om låda till volvo 855 om man ska ha portad, sluten eller bandpass.

Fakta om steget mutant monoblock
Uteffekt i 4 ohm:
1x240watt RMS
Uteffekt i 2 ohm:
1x400watt
THD 0,06%
dämpfaktor >200
signal brus 100dB
Frekvensomfång 20Hz - 22000Hz
Säkring 2x25 Ampere
Lågpassfilter 40-600Hz 18dB/oktav
Subsonicfilter ställbart 20-55Hz
Mått LxHxB med kåpor 372x42x251,8mm
vikt 3,1kg

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 juli 2009
viox> Hur mkt har du att lägga på bas då?

Sedan om det skall vara portat, slutet eller bandpass beror dels på din smak alltså vilken karaktär du vill ha på basen och basens parametrar. Men DET behöver vi inte gå in på just nu wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

66 Inlägg
12 juli 2009
oj glömde skriva de tongue ca 1500. har portad låda nu och tycker det låter ganska bra faktiskt smile

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Varför byta baslåda om du är nöjd? smile

I en kombi så är det ju inga problem att få in ljudet i kupen eftersom bagaget är öppet, då funkar det lika bra med sluten och basreflex ur just den synpunkten. Huvudfrågan är i så fall vilken musiksmak man har och om det bara ska låta högt eller mera "finlir".
Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2009)

66 Inlägg
12 juli 2009
Drönirettab skrev:
Varför byta baslåda om du är nöjd? smile

I en kombi så är det ju inga problem att få in ljudet i kupen eftersom bagaget är öppet, då funkar det lika bra med sluten och basreflex ur just den synpunkten. Huvudfrågan är i så fall vilken musiksmak man har och om det bara ska låta högt eller mera "finlir".

För basen gick sönder va gammal som grus, och eftersom ja ändå ska byta tänkte ja fixa till de lite snyggare istället för 1 fyrkantig låda å 1 steg som sitter på golvet smile

hhmm vill ju inte bara ha nått som brölar, utan mer åt "finlir" hållet som låter ganska bra om man höjer endel. Lyssnar på väldigt blandad musik men är väll mer åt disco och lättare trance musik man vill har skön bas smile

har tittat lite på dom här basarna

Infinity REF1250W: Bas: 12 tum.
Polypropylen membran.
Gummiupphängning. Plåtkorg. Impedans 4ohm.
Känslighet 93dB. Talspole 51mm. Frekvensomfång 23Hz-400Hz.
Effekttålighet 1000W max. 300W RMS. Monteringsdjup 129mm.
Monteringshål 284mm. Vas 84 liter. Fs 25Hz. Qts 0,47.
Lådtips 950BASLM3, 33 liter slutenlåda.

Hollywood X2-1240 D4
[X2-1240]:
Högtalar typ: Bashögtalare
Högtalar storlek Mellan/midbas: 12" (300mm)
Effekt RMS: 250watt
Effekt MAX: 750watt
Impedans: 2x4Ω
Inbyggnadsdjup: 135mm

Högtalardata.
X-Max: 12mm
Vas: 96.5 liter
Qts: 0.59
Fs: 35 Hz

men fattar inte så himla mycket av de som står tongue  är lite sugen på infinity basen men vet inte om steget orkar driva den? eller om ni vet nån som är bättre spelar ingen roll om det är 10" eller 12"

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Jag har inte hört någon av dessa basar, men REF1250W kan nog spela ganska djup bas även i sluten låda. Det ser iaf ut så när jag kollar i mitt beräkningsprogram, har kikat på 35 liter sluten (vilket är en av lådrekommendationerna i manualen). smile

66 Inlägg
12 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jag har inte hört någon av dessa basar, men REF1250W kan nog spela ganska djup bas även i sluten låda. Det ser iaf ut så när jag kollar i mitt beräkningsprogram, har kikat på 35 liter sluten (vilket är en av lådrekommendationerna i manualen). smile

ok kanske skulle köra på en sån då och testa smile om inte nån annan har nått bättre förslag.
men tror du mitt slutsteg klarar av att driva 1 sån? ingen aning om hur känsligt det där med watt å grejs tongue

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Den basen är på 4 Ohm, för att utnyttja steget ordentligt så skulle det vara bättre med dubbla 4 Ohms talspolar.

Ett annat alternativ är RE Audio RE12D4, samma pris som Hollywood X2. Då kan steget köras i 2 Ohm och även den basen verkar kunna spela djupt i 35-40 liters låda. smile

66 Inlägg
12 juli 2009
Drönirettab skrev:
Den basen är på 4 Ohm, för att utnyttja steget ordentligt så skulle det vara bättre med dubbla 4 Ohms talspolar.

Ett annat alternativ är RE Audio RE12D4, samma pris som Hollywood X2. Då kan steget köras i 2 Ohm och även den basen verkar kunna spela djupt i 35-40 liters låda. smile

ok då kör ja nog på det, ska kika runt lite mer men då är det alltså dubbla 4 ohms basar ja ska titta på smile

689 Inlägg
13 juli 2009
Har ett GAS Silver 200.4 slutsteg från BRL (Info: Uteffekt: 4x100W RMS 4ohm, 4x160W RMS 2ohm, 2x300W RMS 4ohm bryggkopplat (vid 14,4v))
Har tänkt köpa nya basar, kollat på två stycken Kicker Comp C10 10 tum från BRL, kommer slutsteget orka driva dessa?  Steget kommer endast driva dom två basarna..

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Jag tycker att steget ska kunna driva basarna ordentligt när man kollar på effektuppgifterna, men jag har dock inte testat någon av sakerna. smile

689 Inlägg
13 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jag tycker att steget ska kunna driva basarna ordentligt när man kollar på effektuppgifterna, men jag har dock inte testat någon av sakerna. smile

Tack så mycket för snabba svaret, då blir det att beställa i veckan och lyssna!

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Tänk på att du måste ställa in två gainkontroller eftersom du använder alla kanaler på steget, kan vara knepigt att få lika högt på båda basarna fastän båda kontrollerna står likadant. smile

Sök