3858
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

376 Inlägg
24 oktober 2011
#10161
WhySoSerious skrev:
Mohawwk skrev:
10-20 wrms är nästan glädjetänkade wink

haha ohfan men då vet jag xD

då blir det giver steg till allt runt om. så då blir det ett till batteri till då wink

Du behöver inte mer än ett batteri till de två stegen.
Men du behöver kanske byta ut originalbatteriet mot ett bättre.


DLS
1 147 Inlägg
24 oktober 2011
#10162
Tokken skrev:
Simon76 skrev:
Det ska låta bra även om du i princip bara slänger in högtalarna.
Sen när man går upp i serier så krävs mer av installationen.

ALL stereo kräver en bra installation för att låta bra, så har jag det sagt.

Spelar ingen större roll vad grejerna kostar, har man bara "kastat" in grejerna i bilen kan grejerna
kosta 50.000:- Det blir inte bättre för det.

Att kalla performance serien för att bara slänga in och ändå låta så är det stort fel. Jag har haft inslängda 426or och de spelade inte i närheten så bra som riktigt installerade 426or..

DLS
1 147 Inlägg
24 oktober 2011
#10163
Tokken skrev:
Simon76 skrev:
Tokken skrev:

Nej det spelar ingen roll vad grejerna kostar! Installationen ÄR lika viktigt OAVSETT!

Jag vill egentligen inte dividera, och har ingen lust att bli osams med någon.
Men eftersom du envisas med att påstå att jag har fel, så får jag ju försvara mig..
Så för tredje gången.
Installationen ÄR viktig, och bättre installation ger bättre resultat.
MEN, med enklare högtalare är det lättare att få ett bra resultat.
Tex. Om man bara skruvar ut bilens originalhögtalare och ersätter den med ett av DLS billigare element, så kanske man kommer upp i 50% av elementets potential. Men om du gör likadant med deras dyraste, så kanske du bara kommer upp i 10% av potentialen. Och således kommer inte den dyrare att låta bättre än den billigare.. (siffrorna är bara en fingervisning)
Ett bra exempel är DLS Scandinavia, som är mycket känsliga för montering. Och kräver väldigt precisa lådor och vinklar för att funka bra. Därför vill DLS egentligen inte sälja dem, de är bara utvecklade för deras egna tävlingsbilar. (Även om det går att köpa dom)
Dessa uppgifter kommer direkt ifrån högsta ort på DLS.
De säger själva att deras enklare serier är gjorda för att inte kräva så mycket kunskap om installation.
Och om det inte stämmer, så betyder det att de som bygger och utvecklar DLS produkter inte vet vad de sysslar med. Och det låter väl inte så troligt? Eller?

Jag behandlar ALLA element lika.. Så blir det rätt på en gång.
Orkar inte dividera, du vinner.

Men jag står för min åsikt, där ändrar jag mig inte en centimeter.

Inte fan väljer jag att installera en billigare midbas i en dörr SÄMRE bara för att den är billigare.
Det är ju bara korkat, utan ALLA högtalare OAVSETT pris förtjänar BÄSTA MÖJLIGA installation.

Om inte annat är det en fördel om man redan bultat fast en 6.5 baffel i dörren. Bara att byta element och man hör den stora skillnaden direkt. Man börjar inte med att bygga ett hus snett..

318 Inlägg
24 oktober 2011
#10164
En snabb fråga angående dra kablar till batteri.. Om man ska sätta dit ett extra batteri där bak, och sedan dra kablar från startbatteri till batteriet man har där bak, räcker det då att bara dra en plus kabel dit, och sedan jorda minusen från batteriet bak i en jordningspunkt där bak? Eller måste man dra både en plus och en minus kabel till batteriet?

Sen andra frågan, vad rekommenderar ni för kabel som MINST, i mm^2 då alltså..?

mvh
Senast redigerat av HeavyBass (24 oktober 2011)


5 852 Inlägg
24 oktober 2011
#10165
50mm2 helst.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

318 Inlägg
24 oktober 2011
#10166
tujbo skrev:
50mm2 helst.

Okej! smile Hur är det med plus o minuskabel? Behövs det bara plus och ingen minus, men bara jorda i bak?


5 852 Inlägg
24 oktober 2011
#10167
Du ska ju ha samma dimension på + som jord(minus).

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#10168
HeavyBass skrev:
tujbo skrev:
50mm2 helst.

Okej! smile Hur är det med plus o minuskabel? Behövs det bara plus och ingen minus, men bara jorda i bak?

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.
Senast redigerat av _Performance_ (24 oktober 2011)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

BagarN
1 179 Inlägg
24 oktober 2011
#10169
Blir det inte 24v då istället för 12v eller har jag fått det fel?


16 197 Inlägg
24 oktober 2011
#10170
_Performance_ skrev:
HeavyBass skrev:
tujbo skrev:
50mm2 helst.

Okej! smile Hur är det med plus o minuskabel? Behövs det bara plus och ingen minus, men bara jorda i bak?

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.

va?


för att få 24V så måste man ju seriekoppla batterierna..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
#10171
Seriekopplade batterier ger 24V inte att dra dubbla kablar från samma batteri om det är det det pratas om.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
#10172
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
HeavyBass skrev:

Okej! smile Hur är det med plus o minuskabel? Behövs det bara plus och ingen minus, men bara jorda i bak?

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.

va?


för att få 24V så måste man ju seriekoppla batterierna..

Fan! Du hann före! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
#10173
Tokken skrev:
Simon76 skrev:
Tokken skrev:

Nej det spelar ingen roll vad grejerna kostar! Installationen ÄR lika viktigt OAVSETT!

Jag vill egentligen inte dividera, och har ingen lust att bli osams med någon.
Men eftersom du envisas med att påstå att jag har fel, så får jag ju försvara mig..
Så för tredje gången.
Installationen ÄR viktig, och bättre installation ger bättre resultat.
MEN, med enklare högtalare är det lättare att få ett bra resultat.
Tex. Om man bara skruvar ut bilens originalhögtalare och ersätter den med ett av DLS billigare element, så kanske man kommer upp i 50% av elementets potential. Men om du gör likadant med deras dyraste, så kanske du bara kommer upp i 10% av potentialen. Och således kommer inte den dyrare att låta bättre än den billigare.. (siffrorna är bara en fingervisning)
Ett bra exempel är DLS Scandinavia, som är mycket känsliga för montering. Och kräver väldigt precisa lådor och vinklar för att funka bra. Därför vill DLS egentligen inte sälja dem, de är bara utvecklade för deras egna tävlingsbilar. (Även om det går att köpa dom)
Dessa uppgifter kommer direkt ifrån högsta ort på DLS.
De säger själva att deras enklare serier är gjorda för att inte kräva så mycket kunskap om installation.
Och om det inte stämmer, så betyder det att de som bygger och utvecklar DLS produkter inte vet vad de sysslar med. Och det låter väl inte så troligt? Eller?

Jag behandlar ALLA element lika.. Så blir det rätt på en gång.
Orkar inte dividera, du vinner.

Men jag står för min åsikt, där ändrar jag mig inte en centimeter.

Inte fan väljer jag att installera en billigare midbas i en dörr SÄMRE bara för att den är billigare.
Det är ju bara korkat, utan ALLA högtalare OAVSETT pris förtjänar BÄSTA MÖJLIGA installation.

Det jag tror att Simon76 försöker säga är att för dom monteringskunskaper som en nybörjare besitter så är det inte värt att lägga en massa pengar på fina högtalare, för den lilla skillnad man uppnår ljudmässigt mot billigare element är inte värd merkostnaden. För dom som har stenkoll på montering så kan det däremot löna sig att köpa finare element då man kan få ut mer av dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

318 Inlägg
24 oktober 2011
#10174
tujbo skrev:
Du ska ju ha samma dimension på + som jord(minus).

Jo det förstår jag.. men frågan var om jag behöver dra både plus och minus ifrån startbatteriet till bruksbatteriet i bak?.. eller om det räcker att dra endast en plus-kabel till bruks, och sedan jorda bruks i chassit? smile


16 197 Inlägg
24 oktober 2011
#10175
HeavyBass skrev:
tujbo skrev:
Du ska ju ha samma dimension på + som jord(minus).

Jo det förstår jag.. men frågan var om jag behöver dra både plus och minus ifrån startbatteriet till bruksbatteriet i bak?.. eller om det räcker att dra endast en plus-kabel till bruks, och sedan jorda bruks i chassit? smile

de räcker med plus.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
#10176
ChriZtoffer skrev:
Det jag tror att Simon76 försöker säga är att för dom monteringskunskaper som en nybörjare besitter så är det inte värt att lägga en massa pengar på fina högtalare, för den lilla skillnad man uppnår ljudmässigt mot billigare element är inte värd merkostnaden. För dom som har stenkoll på montering så kan det däremot löna sig att köpa finare element då man kan få ut mer av dom.

Ja jo det kan jag delvis hålla med om men om man ändå inte är vass nog på att installera så är det ju ingen
fördel att köpa fina högtalare, men förstår hur du tänker.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 oktober 2011
#10177
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:
HeavyBass skrev:

Okej! smile Hur är det med plus o minuskabel? Behövs det bara plus och ingen minus, men bara jorda i bak?

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.

va?


för att få 24V så måste man ju seriekoppla batterierna..

Man hör/läser att en skriver att det blir 24v då, det litar man ju på.. men ska man tydligen inte göra tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

7 281 Inlägg
24 oktober 2011
#10178
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.

va?


för att få 24V så måste man ju seriekoppla batterierna..

Man hör/läser att en skriver att det blir 24v då, det litar man ju på.. men ska man tydligen inte göra tongue

Kopplar du dom i serie blir det 24V. Parallellt så blir det samma volt men du ökar amperetimmarna istället


318 Inlägg
24 oktober 2011
#10179
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
tujbo skrev:
Du ska ju ha samma dimension på + som jord(minus).

Jo det förstår jag.. men frågan var om jag behöver dra både plus och minus ifrån startbatteriet till bruksbatteriet i bak?.. eller om det räcker att dra endast en plus-kabel till bruks, och sedan jorda bruks i chassit? smile

de räcker med plus.

Okej tack!


16 197 Inlägg
24 oktober 2011
#10180
_Performance_ skrev:
evilaudio skrev:
_Performance_ skrev:

drar du båda från batteriet fram får du väll 24v?. så ska väll jordas i karossen om ja inte minns fel.

va?


för att få 24V så måste man ju seriekoppla batterierna..

Man hör/läser att en skriver att det blir 24v då, det litar man ju på.. men ska man tydligen inte göra tongue

kopplar du från plus fram till plus bak så får du 12 men dubbla Ah..

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök