2900
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2011
nesum skrev:
Lonefox skrev:
nesum skrev:
Lonefox skrev:
Inte just MC-batteri i sig... wink

Men?

Har du ens läst specen? wink
Säg den kondensator som klarar av att leverera detta UTAN att mer ström tillförs:
680 cranking amps for 5 seconds
595 cranking amps for 10 seconds
525 cranking amps for 20 seconds
Short circuit current over 1800A

Sorry, de gjorde jag juh inte.. jobbar juh också, hehe...

Vi snackar ms då vi snackar kondensatorer.....här snackar vi fulla sekundrar.
Det finns en anledning till varför man ser massiva batteribankar av denna batteritypen i db-dragbilar.
Och de funkar ypperligt för SQ med uppenbarligen big_smile

bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
Mohawwk skrev:

17Ah? Det måste vara lika stort som ett cigg paket ju?

Nepp...
MC-batteri:
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc680series.htm

Bilbatteriet:
http://www.odysseybatteries.com/battery … series.htm

Och ja det finns en rejäl baktanke med det wink
I praktiken blir kondensator totalt onödig, men jag kanske kastar in en för syn skull och mot ev. grundstörningar som trots allt kan finnas i systemet. Det märker jag när jag byggt allt. Det är trots allt en Fiat jag bygger i och Italienarna och bil-el har som fransmännen inte gått ihop så att säga big_smile

Bygger du i en 126a eller en 500a??

Punto Anno 2001 roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

318 Inlägg
24 oktober 2011
nesum skrev:
HeavyBass skrev:
nesum skrev:

Alt 2, sluten totalvolym 56l.
F-3db vid 46,3Hz

Den ska vara portad. Men om man vill att lådan ska vara större? Spela högt, inge gubb ljud, ute efter decibel och tryck

Att man vill något är en helt annan sak mot vad i praktiken är möjligt... bygg basic, blir du inte nöjd kan du bygga med en annan avstämning och testa. Men vad elementet kan/gillar är mer vesäntligt mot vad du vill..

Och varför skulle inte basarna klara av att byggas i en större låda nu då? Bara avstämningen blir rätt så måste det ju funka.. ?

695 Inlägg
24 oktober 2011
HeavyBass skrev:
nesum skrev:
HeavyBass skrev:

Den ska vara portad. Men om man vill att lådan ska vara större? Spela högt, inge gubb ljud, ute efter decibel och tryck

Att man vill något är en helt annan sak mot vad i praktiken är möjligt... bygg basic, blir du inte nöjd kan du bygga med en annan avstämning och testa. Men vad elementet kan/gillar är mer vesäntligt mot vad du vill..

Och varför skulle inte basarna klara av att byggas i en större låda nu då? Bara avstämningen blir rätt så måste det ju funka.. ?

Mjoo, sanning med modifikation.. Men ska du bara köra runt o lyssna på en basfrekvens eller du vill kunna lyssna på musik också?..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

318 Inlägg
24 oktober 2011
nesum skrev:
HeavyBass skrev:
nesum skrev:

Mjoo, sanning med modifikation.. Men ska du bara köra runt o lyssna på en basfrekvens eller du vill kunna lyssna på musik också?..

Jag ska naturligtvis lyssna på musik också

695 Inlägg
24 oktober 2011
HeavyBass skrev:
nesum skrev:
HeavyBass skrev:

Vad för musik?

®™ Nuclear Performance

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 oktober 2011
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:
Mohawwk skrev:

Jo men tänk om du har ett batteri på 60ah fram och ett på 180ah bak då? wink

ja då blir det 240 ah tongue

har man lite koll så vet man vad jag menar..   

man ska ALDRIG blanda olika batterier i ett ljudsystem.

Jo, om man har separat laddning (läs, generator etc) till båda tongue tongue tongue

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 oktober 2011
jonash skrev:
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:

Jo, om man har separat laddning (läs, generator etc) till båda tongue tongue tongue

Funkar det att koppla ihop 2 generatorer till samma batteribank då?

16 197 Inlägg
24 oktober 2011
jonash skrev:
evilaudio skrev:
HeavyBass skrev:

å de e de ju inte många nybörjare som gör..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sa du sten?
189 Inlägg
24 oktober 2011
evilaudio skrev:
jonash skrev:
evilaudio skrev:

Så som nybörjare ska jag alltså strunta i ett extra batteri? tongue

Jag kommer köra ett Cad-11 steg på 1050w på 1 ohm till en kicker 12" med 2x2 talspole som jag kör på 1ohm..

nån skrev förut att man ska ha 1 batteri på ungefär 1000w. sen så är det ju max men sen kommer jag ju köpa 1 steg till för att driva elementen i dörrarna. kanske ska vänta med nytt batteri bara smile.

sen vad ska man ha för "tjocklek" på kablarna, antar att det blir ganska viktigt så att alla kraft kommer fram och inte stoppas av det..

Uppskattar verkligen era svar, även om mina frågor är "korkade" wink

7 281 Inlägg
24 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:

Så som nybörjare ska jag alltså strunta i ett extra batteri? tongue

Jag kommer köra ett Cad-11 steg på 1050w på 1 ohm till en kicker 12" med 2x2 talspole som jag kör på 1ohm..

nån skrev förut att man ska ha 1 batteri på ungefär 1000w. sen så är det ju max men sen kommer jag ju köpa 1 steg till för att driva elementen i dörrarna. kanske ska vänta med nytt batteri bara smile.

sen vad ska man ha för "tjocklek" på kablarna, antar att det blir ganska viktigt så att alla kraft kommer fram och inte stoppas av det..

Uppskattar verkligen era svar, även om mina frågor är "korkade" wink

Han menade att det är inte många nybörjare som har 2 helt separata elsystem i sin bil wink

296 Inlägg
24 oktober 2011
Installerade nya stereon i bilen i förra veckan, men efter installationen försvann ljudet från bakre högtalarna :S Någon som kan tro sig veta varför?
Stereon är en pioneer och bilen är min 940 och det sitter ISO-kablage i

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

DLS
1 147 Inlägg
24 oktober 2011
Driver du högtalarna via stereon eller slutsteg?

296 Inlägg
24 oktober 2011
huntelaar skrev:
Driver du högtalarna via stereon eller slutsteg?

Stereo

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

150 Inlägg
24 oktober 2011
Tjenis Penis !

Jag har följade grejjer , ett styck Dragster DWE156.1 bas och ett styck Mutant MT800.1x

Fråga1.
Nu till frågan är det ett bra slutsteg som klarar av att driva basen ? eller är den för kraftig?

fråga2.
Vad ska jag ha för baslåda samt hur stor ska den vara, vilket är att rekomendera , sluten låda , portad låda eller bandpass låda ?

// Lajnas

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 oktober 2011
evilaudio skrev:
jonash skrev:
evilaudio skrev:

jag är nybörjare wink och jag ska montera en 120a extra generator till en  battri bank bak som enbartljudsystemet ska ligga på  hade jag tänkt mig

954 Inlägg
25 oktober 2011
bygg en så stor låda som möjligt med en 6"port o sen slänger du i klossar som e exakt 1 liter st o testa efter varje kloss men då måste du nästan ha ett term lab för att veta va du gör wink

HeavyBass skrev:
nesum skrev:
HeavyBass skrev:

318 Inlägg
25 oktober 2011
nesum skrev:
HeavyBass skrev:
nesum skrev:

Vad för musik?

Det blir allt möjligt, men mest negerdunk och låtar med mycket bas.. någon enstaka techno, house, hardstyle osv osv.. blandad musik, men som sagt mest baslåtar.

695 Inlägg
25 oktober 2011
HeavyBass skrev:
nesum skrev:
HeavyBass skrev:

Vad för musik?

Det blir allt möjligt, men mest negerdunk och låtar med mycket bas.. någon enstaka techno, house, hardstyle osv osv.. blandad musik, men som sagt mest baslåtar.

Och den lådvolymen jag angav tidigare är anpassad till just, blandat, rek lådvol för den som käkar lite allt möjligt.. Eller så gör du om vw nicko skrev, bygg stort och minska vol efter hand. Men jag antar att du inte har term-lab eller liknande?
Senast redigerat av nesum (25 oktober 2011)

®™ Nuclear Performance

318 Inlägg
25 oktober 2011
vw_nicko skrev:
bygg en så stor låda som möjligt med en 6"port o sen slänger du i klossar som e exakt 1 liter st o testa efter varje kloss men då måste du nästan ha ett term lab för att veta va du gör wink

HeavyBass skrev:
nesum skrev:

Okej, jo det går ju inte direkt lyssna me örat och få de så bra som möjligt smile Men vad tror du man kan bygga en låda på? hur många liter..

318 Inlägg
25 oktober 2011
nesum skrev:
HeavyBass skrev:
nesum skrev:

Vad för musik?

Och den lådvolymen jag angav tidigare är anpassad till just, blandat, rek lådvol för den som käkar lite allt möjligt.. Eller så gör du om vw nicko skrev, bygg stort och minska vol efter hand. Men jag antar att du inte har term-lab eller liknande?

Okej, jo jag förstår. Ja jag såg de, men har inte term-lab tyvärr..

Sök