Jag har ett problem. ska bygga baslåda men på BRL.se står det "från" 50l på mitt element. lådan som kommer byggas kommer hamna på ca 80l. kommer basen spela dåligt då? eller menar dom bara att man inte får gå under 50l? sen skulle jag gärna vilja ha hjälp med att mäta lådan den kommer liksom bli "sne"
Tjena , har räknat ut att min 15 tumms dragster bas ska ha en 52 liter låda ? kan de stämma bra, vet faktiskt inte hur stora dom ska va , bara följde porgrammet, jaja men hur fan bygger jag en låda på 52 lite , helt kass på matte så vore bra med några mått
Tjena , har räknat ut att min 15 tumms dragster bas ska ha en 52 liter låda ? kan de stämma bra, vet faktiskt inte hur stora dom ska va , bara följde porgrammet, jaja men hur fan bygger jag en låda på 52 lite , helt kass på matte så vore bra med några mått
Vinkeln blir ca 71,6 grader om höjden är 30 cm, men jag förstår inte den översta bilden riktigt.
Är även den bakre väggen vinklad?
Den vinklade delen som är 34 cm på bilden kan inte ha det måttet ifall höjden är 30 cm och att övre+nedre djup är som du har ritat.
snurra den översta bilden 360 grader, han måste satt "30cm" och "40cm" fel...
Nej det är inte fel . bakre eller inre väggen är också vinklad men ritningen har inte rätt proportioner bara . grejen är hur lång måste den övre vara för att få ut 34cm på väggen där elementet sitter?
Nej det är inte fel . bakre eller inre väggen är också vinklad men ritningen har inte rätt proportioner bara . grejen är hur lång måste den övre vara för att få ut 34cm på väggen där elementet sitter?
Den undre ska stitta 16 cm längre ut än den övre, men då ändras vinkeln till ca 61,9 grader. Jag utgått ifrån att höjden fortfarande är 30 cm.
Vilket program..?
boxcalc heter de , känns lite som att lådan känns för liten för basen ?
Köpt ett DLS ca-12 som driver dls rw6. Vad är lämpligast inställning? Får inte till det riktigt till hur jag ska ställa subsonic då jag tycker det bottnar rätt fort. Jag kör hittils standard (20cm + trattar) 3" rör i en 18 liter med dubbla rw6.
Vad avstämningen ligger på vet jag inte, men står i manualen: F3: 52.2 hz - Avstämning??
Under texten "F3" står det "Fb" (Frequence of box), det är avstämningen. 46 Hz är alltså lådan avstämd till enligt manualen, inte optimalt för den allra djupaste basmusiken kan man säga. Tex 30-35 Hz kan du prova med att ställa in subsonicfiltret.
Under texten "F3" står det "Fb" (Frequence of box), det är avstämningen. 46 Hz är alltså lådan avstämd till enligt manualen, inte optimalt för den allra djupaste basmusiken kan man säga. Tex 30-35 Hz kan du prova med att ställa in subsonicfiltret.
Okej men är det skadligt att spela under avstämningen? Och vad händer om jag byter rör till ett som är längre?
Det kan bli skadligt för basarna att spela under avstämningen pga att konerna börjar röra sig okontrollerat, baselementen får ingen hjälp av porten i det läget utan beter sig som att de spelar fritt ut i luften.
Om du byter till ett 7-8 cm längre rör så sänks avstämningen 3-4 Hz, jag tror inte att du kan använda längre rör än så eftersom det kommer nära motstående vägg.
Även 5-10 Hz under avstämningen brukar funka hyfsat att spela, men konrörelserna ökar en del. Börjar man komma mer än typ 10 Hz under avstämningen så tappar basen nästan helt kontrollen på konerna. Men "vanlig" musik innehåller inte så väldigt mycket frekvenser nedåt 30-40 Hz vad jag vet, om man spelar musik med mycket djupbas så får man helt enkelt testa sig fram med subsonic.
Okej men om man minskar avstämningen till iallfall 35, så tappar inte basen kontrollen på tonerna förutsatt att det är rimligt. Och hur långt rör + port bör jag använda då?