2893
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

376 Inlägg
3 november 2011
#10522
Jag tror att antingen så spelade du för hårt från första stund, och slet sönder spindeln(det gula som du sa). Eller var basen defekt från fabrik.


Sa du sten?
189 Inlägg
3 november 2011
#10523
Simon76 skrev:
Jag tror att antingen så spelade du för hårt från första stund, och slet sönder spindeln(det gula som du sa). Eller var basen defekt från fabrik.

Jo men då borde den väl gått sönder direkt? och inte efter att jag spelat 2h totalt?

sen spelade jag ju inte jätte högt i början men kollade ju lite hur högt man kunde gå utan att det började komma missljud så sen kollade jag ju hur högt jag kunde gå. och på stereon hamnade jag på 19 innan jag kände att jag inte ville gå längre. och spelade på 11-12 kanske när den pajjade.. aja ska skicka iväg ett mail till BRL och höra vad dom säger..


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 november 2011
#10524
WhySoSerious skrev:
Simon76 skrev:
Jag tror att antingen så spelade du för hårt från första stund, och slet sönder spindeln(det gula som du sa). Eller var basen defekt från fabrik.

Jo men då borde den väl gått sönder direkt? och inte efter att jag spelat 2h totalt?

sen spelade jag ju inte jätte högt i början men kollade ju lite hur högt man kunde gå utan att det började komma missljud så sen kollade jag ju hur högt jag kunde gå. och på stereon hamnade jag på 19 innan jag kände att jag inte ville gå längre. och spelade på 11-12 kanske när den pajjade.. aja ska skicka iväg ett mail till BRL och höra vad dom säger..

Vet inte om du skrev det tidigare, men hade du max gain?

253 Inlägg
4 november 2011
#10525
Drönirettab skrev:
m-lowet skrev:
måste väl gå att göra nåt åt det så jag kan spela hur jag vill när jag vill eller? Finns det inte nåt relä eller nåt som gör att batterierna laddas lika mkt?

Det man brukar vilja åstadkomma med relä är att skydda främre batteriet från att djupurladdas ifall man har saker som drar ström med motorn avslagen, tex att man spelar musik med motorn av. I ditt fall var det bakre batteri som blev urdraget, då hjälper inte ett skiljerelä.

Kolla upp om bakre batteriet får rätt laddspänning, det bör inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med främre batteri. Helst ska det vara samma spänning, men i praktiken är det svårt att inte tappa någon tiondel såvida man inte har en riktigt rejäl kabel mellan batterierna och stora säkringar. smile

I övrigt håller jag med Lonefox, undvik att spela musik på hög volym vid korta körtider eftersom generatorn inte hinner ladda upp ordentligt. Regelbunden underhållsladdning är som sagt bra när bilen ofta körs korta sträckor.

Har mätt upp laddspänningen på båda batterierna nu. Fram var det bra 13.97V men bak hade jag bara knappt 8 ! Vad ska man göra för att åtgärda detta enklast ?

Dalsland......Varför trängas?

16 197 Inlägg
4 november 2011
#10526
m-lowet skrev:
Drönirettab skrev:
m-lowet skrev:
måste väl gå att göra nåt åt det så jag kan spela hur jag vill när jag vill eller? Finns det inte nåt relä eller nåt som gör att batterierna laddas lika mkt?

Det man brukar vilja åstadkomma med relä är att skydda främre batteriet från att djupurladdas ifall man har saker som drar ström med motorn avslagen, tex att man spelar musik med motorn av. I ditt fall var det bakre batteri som blev urdraget, då hjälper inte ett skiljerelä.

Kolla upp om bakre batteriet får rätt laddspänning, det bör inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med främre batteri. Helst ska det vara samma spänning, men i praktiken är det svårt att inte tappa någon tiondel såvida man inte har en riktigt rejäl kabel mellan batterierna och stora säkringar. smile

I övrigt håller jag med Lonefox, undvik att spela musik på hög volym vid korta körtider eftersom generatorn inte hinner ladda upp ordentligt. Regelbunden underhållsladdning är som sagt bra när bilen ofta körs korta sträckor.

Har mätt upp laddspänningen på båda batterierna nu. Fram var det bra 13.97V men bak hade jag bara knappt 8 ! Vad ska man göra för att åtgärda detta enklast ?

Antingen e säkringen fram trasig eller så har du dålig jord till batteriet bak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

253 Inlägg
4 november 2011
#10527
evilaudio skrev:
m-lowet skrev:
Drönirettab skrev:

Det man brukar vilja åstadkomma med relä är att skydda främre batteriet från att djupurladdas ifall man har saker som drar ström med motorn avslagen, tex att man spelar musik med motorn av. I ditt fall var det bakre batteri som blev urdraget, då hjälper inte ett skiljerelä.

Kolla upp om bakre batteriet får rätt laddspänning, det bör inte skilja mer än någon enstaka tiondel jämfört med främre batteri. Helst ska det vara samma spänning, men i praktiken är det svårt att inte tappa någon tiondel såvida man inte har en riktigt rejäl kabel mellan batterierna och stora säkringar. smile

I övrigt håller jag med Lonefox, undvik att spela musik på hög volym vid korta körtider eftersom generatorn inte hinner ladda upp ordentligt. Regelbunden underhållsladdning är som sagt bra när bilen ofta körs korta sträckor.

Har mätt upp laddspänningen på båda batterierna nu. Fram var det bra 13.97V men bak hade jag bara knappt 8 ! Vad ska man göra för att åtgärda detta enklast ?

Antingen e säkringen fram trasig eller så har du dålig jord till batteriet bak.

Jaha ok...säkringen är ju hel och jordat har jag gjort i bältesfästet så det borde vara bra. Men skulle kanske svetsa en mutter rätt i golvet och jorda i. Kan ju inte bli sämre iaf

Dalsland......Varför trängas?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 november 2011
#10528
m-lowet skrev:
evilaudio skrev:
m-lowet skrev:

Har mätt upp laddspänningen på båda batterierna nu. Fram var det bra 13.97V men bak hade jag bara knappt 8 ! Vad ska man göra för att åtgärda detta enklast ?

Antingen e säkringen fram trasig eller så har du dålig jord till batteriet bak.

Jaha ok...säkringen är ju hel och jordat har jag gjort i bältesfästet så det borde vara bra. Men skulle kanske svetsa en mutter rätt i golvet och jorda i. Kan ju inte bli sämre iaf

Kör du med AGU (glassäkring) eller ANL/ASF/AFS (platt säkring)?
Mät på båda sidor säkringsblocket, både på batterisidan och på dne utgående.

Du kan även ha dålig kontakt för pluskabeln...som komplement till vad Örjan sade smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

253 Inlägg
4 november 2011
#10529
Lonefox skrev:
m-lowet skrev:
evilaudio skrev:

Antingen e säkringen fram trasig eller så har du dålig jord till batteriet bak.

Jaha ok...säkringen är ju hel och jordat har jag gjort i bältesfästet så det borde vara bra. Men skulle kanske svetsa en mutter rätt i golvet och jorda i. Kan ju inte bli sämre iaf

Kör du med AGU (glassäkring) eller ANL/ASF/AFS (platt säkring)?
Mät på båda sidor säkringsblocket, både på batterisidan och på dne utgående.

Du kan även ha dålig kontakt för pluskabeln...som komplement till vad Örjan sade smile

Har en 80A AGU mellan batterierna. Kan det göra skillnad menar du?
Ska svetsa ny jord imorn så ska jag mäta lite varstans och se vad jag kan komma fram till.
Borde inte vara dålig kontakt på plusen till bakre batteriet för den har jag användt till basen tidigare och det fungera skitbra!

Dalsland......Varför trängas?

3 187 Inlägg
4 november 2011
#10530
m-lowet skrev:
Lonefox skrev:
m-lowet skrev:

Jaha ok...säkringen är ju hel och jordat har jag gjort i bältesfästet så det borde vara bra. Men skulle kanske svetsa en mutter rätt i golvet och jorda i. Kan ju inte bli sämre iaf

Kör du med AGU (glassäkring) eller ANL/ASF/AFS (platt säkring)?
Mät på båda sidor säkringsblocket, både på batterisidan och på dne utgående.

Du kan även ha dålig kontakt för pluskabeln...som komplement till vad Örjan sade smile

Har en 80A AGU mellan batterierna. Kan det göra skillnad menar du?
Ska svetsa ny jord imorn så ska jag mäta lite varstans och se vad jag kan komma fram till.
Borde inte vara dålig kontakt på plusen till bakre batteriet för den har jag användt till basen tidigare och det fungera skitbra!

byt säkringen, även om den ser hel ut kan den vara trasig, har hänt mer än en gång.


253 Inlägg
4 november 2011
#10531
men om säkringen är trasig hur kan jag då ha spänning på 8V bak i bilen?

Dalsland......Varför trängas?

564 Inlägg
4 november 2011
#10532
Hallå. Är lite halvsugen på en AQ 18" bas, men vad är det för skillnad  mellan dessa två ? http://www.audioque.com/HDC318-Copper-C … _p_25.html
http://www.audioque.com/HDC318-A-Alumin … _p_29.html
Samt hur är det att beställa direkt från deras sida? Alltså hur mycket skatt och tull osv blir det?
Mvh

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

16 197 Inlägg
4 november 2011
#10533
m-lowet skrev:
men om säkringen är trasig hur kan jag då ha spänning på 8V bak i bilen?

den kanske inte e helt av..   glassäkringar e HELT värdelösa..  dom kan va trasiga fast man inte ser de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

818 Inlägg
5 november 2011
#10534
Lillalilja skrev:
Hallå. Är lite halvsugen på en AQ 18" bas, men vad är det för skillnad  mellan dessa två ? http://www.audioque.com/HDC318-Copper-C … _p_25.html
http://www.audioque.com/HDC318-A-Alumin … _p_29.html
Samt hur är det att beställa direkt från deras sida? Alltså hur mycket skatt och tull osv blir det?
Mvh

Den med aluminium spole tål mer effekt

2 035 Inlägg
5 november 2011
#10535
rasurbo skrev:
Lillalilja skrev:
Hallå. Är lite halvsugen på en AQ 18" bas, men vad är det för skillnad  mellan dessa två ? http://www.audioque.com/HDC318-Copper-C … _p_25.html
http://www.audioque.com/HDC318-A-Alumin … _p_29.html
Samt hur är det att beställa direkt från deras sida? Alltså hur mycket skatt och tull osv blir det?
Mvh

Den med aluminium spole tål mer effekt

Enligt spec tål dem lika mycket effekt. JAG skulle välja koppar. Den tål mer effekt!

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 november 2011
#10536
m-lowet skrev:
men om säkringen är trasig hur kan jag då ha spänning på 8V bak i bilen?

evilaudio skrev:
den kanske inte e helt av..   glassäkringar e HELT värdelösa..  dom kan va trasiga fast man inte ser de.

Precis som Örjan säger.....lödningen kan vara kass,lödningen kan ge sig pga värmeutvecklingen som strömmen skapar.......det är rätt mkt som kan hända med glassäkringar.
Det är därför jag bad dig att mäta på var sida om säkringshållaren med.
Senast redigerat av Lonefox (5 november 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

818 Inlägg
5 november 2011
#10537
bosabengt skrev:
rasurbo skrev:
Lillalilja skrev:
Hallå. Är lite halvsugen på en AQ 18" bas, men vad är det för skillnad  mellan dessa två ? http://www.audioque.com/HDC318-Copper-C … _p_25.html
http://www.audioque.com/HDC318-A-Alumin … _p_29.html
Samt hur är det att beställa direkt från deras sida? Alltså hur mycket skatt och tull osv blir det?
Mvh

Den med aluminium spole tål mer effekt

Enligt spec tål dem lika mycket effekt. JAG skulle välja koppar. Den tål mer effekt!

Enligt folk som har HDC3erna och har omkonat dom tål aluminium mer effekt. Men om han inte ska köra med mer effekt än de är speccade till verkar koppar vara bättre

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 november 2011
#10538
rasurbo skrev:
bosabengt skrev:
rasurbo skrev:

Den med aluminium spole tål mer effekt

Enligt spec tål dem lika mycket effekt. JAG skulle välja koppar. Den tål mer effekt!

Enligt folk som har HDC3erna och har omkonat dom tål aluminium mer effekt. Men om han inte ska köra med mer effekt än de är speccade till verkar koppar vara bättre

Det verkar åtminstonde som aluminium är mer känsliga smile

253 Inlägg
5 november 2011
#10539
Lonefox skrev:
m-lowet skrev:
men om säkringen är trasig hur kan jag då ha spänning på 8V bak i bilen?

evilaudio skrev:
den kanske inte e helt av..   glassäkringar e HELT värdelösa..  dom kan va trasiga fast man inte ser de.

Precis som Örjan säger.....lödningen kan vara kass,lödningen kan ge sig pga värmeutvecklingen som strömmen skapar.......det är rätt mkt som kan hända med glassäkringar.
Det är därför jag bad dig att mäta på var sida om säkringshållaren med.

´Har bytt till en 150A ANl säkring nu och svetsade mutter i gilvet till jorden och nu laddar jag 13.90 nånting. Så nu borde det fungera big_smile

Dalsland......Varför trängas?

3 187 Inlägg
5 november 2011
#10540
m-lowet skrev:
Lonefox skrev:
m-lowet skrev:
men om säkringen är trasig hur kan jag då ha spänning på 8V bak i bilen?

evilaudio skrev:
den kanske inte e helt av..   glassäkringar e HELT värdelösa..  dom kan va trasiga fast man inte ser de.

Precis som Örjan säger.....lödningen kan vara kass,lödningen kan ge sig pga värmeutvecklingen som strömmen skapar.......det är rätt mkt som kan hända med glassäkringar.
Det är därför jag bad dig att mäta på var sida om säkringshållaren med.

´Har bytt till en 150A ANl säkring nu och svetsade mutter i gilvet till jorden och nu laddar jag 13.90 nånting. Så nu borde det fungera big_smile

är det för storlek på strömkabeln?



Sök