Golge skrev:
Jag hadde tänkt att köpa ett kitt med delningsfilter och ha de fram.. och koaxialer bak. Tror jag ska klara mig utan någon bas. I alla fall vill jag kunna få "lite" bas ur de vanliga högtalarna.
För att kunna få "lite" bas ur dörrhögtalare så är det monteringen som avgör väldigt mycket hur resultatet ska bli, även ett par högtalare med hög kvalitet kan låta som ett mellanregister ifall de sitter dåligt monterade.
Om det är glipor mellan högtalare och dörrsida eller att högtalarna sitter ostadigt, då tappar man mycket av basen (midbasen). Därför är rätt montering en viktig ingrediens.

Golge skrev:
I alla fall.. så funderar jag på hur stor ljudförbättringen blir om man använder slutsteg mellan stereon och högtalarna. Eller blir det bara att man kan spela högre utan distortion?
Det finns två huvudfördelar kan man säga. Ena fördelen är som du skriver, dvs att högtalarna kan spela högre utan distorsion. Andra fördelen är att man med stegets delningsfilter kan filtrera bort de djupa bastonerna så att högtalarna inte slår i botten så lätt, på så sätt går det också att spela högre innan distorsion uppstår.
Nu är det dock så att en hel del stereoapparater faktiskt har egna inbyggda delningsfilter, därför kan man dela bort låga bastoner redan där. Fast eftersom ett steg oftast kan ge ut högre RMS-effekt än en stereo så får man ändå stora fördelar med slutsteg.
Golge skrev:
Sedan undrar jag om man kan koppla in både fram och baksystem till ett 2kanals slutsteg.
Tänkte att det kanske räcker med 2kanaler, då man bara har höger och vänster..
eller måste man ha ett 4 kanals steg för 4 högtalare?
Man kan använda 2-kanals steg, men då får man hålla reda på vilken den totala impedansen blir så att steget inte överbelastas.
"Nackdelen" med att bara använda 2-kanals steg till fram/baksystem är att man inte kan ändra ljudnivån mellan fram och bak, då kommer alltså ljudet att höras en hel del bakifrån och inte ge en bra ljudbild enligt många. Dessutom kan ena paret högtalare slå i botten betydligt fortare om det är stor skillnad i storlek på högtalarna fram/bak.
Det handlar alltså mycket om egen smak, dvs om man tycker det är okej att musik och röster även hörs bakifrån.