8128
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

141 Inlägg
25 juli 2009
ok funderat lite nu och tenkte göra allt ordentligt då moste de väll vara bäst att dra en jord från batteriet,
kan man då bara tillvärka en plåtplatta som man monterar kabeln i och där efter 2 st jordkablar till stegen?

205 Inlägg
25 juli 2009
davzan skrev:
ok funderat lite nu och tenkte göra allt ordentligt då moste de väll vara bäst att dra en jord från batteriet,
kan man då bara tillvärka en plåtplatta som man monterar kabeln i och där efter 2 st jordkablar till stegen?

Man skulle kunna tycka att det skulle vara bäst med jord direkt från batteriet, men vad jag läst så rekommenderas det inte det kan till och med ge upphov till störningar. Så du kan lika bra ta jord från t.ex. fästet för säkerhetsbältet/hållaren bak i bilen så kommer du få en lika bra jord.

535 Inlägg
25 juli 2009
Om man bryggkopplar ett 2 kanal steg så det blir mono, räknas en 4ohms bas som en 2ohms då om man kopplar den till slutsteget?

Motorer utan turbo.....suger!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juli 2009
Varje kanal på steget kommer att känna av en 2Ohms last då, ja. Så om du ska brygga ett 2-kanals steg som är 2Ohm stabilt per kanal så måste du har en 4Ohms bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
25 juli 2009
Okey. Om ett bryggat steg lämnar 1*500 i 4ohm, då är det effekten den lämnar om man driver en 4ohms bas, och inte en 8ohms(4ohm per kanal) bas? Right?

Motorer utan turbo.....suger!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
I brist på annat :)
526 Inlägg
25 juli 2009
Läste någonstans men hittar det inte och har inte fått det bekräftat. Men bör man kapa ett basreflexrör tills det inte hörs mer bas med öppna dörrar eller är detta bara myt?

Och hur mycket skillnad blir det om man kapar röret ett par cm?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2009
nuffe skrev:
Läste någonstans men hittar det inte och har inte fått det bekräftat. Men bör man kapa ett basreflexrör tills det inte hörs mer bas med öppna dörrar eller är detta bara myt?

Och hur mycket skillnad blir det om man kapar röret ett par cm?

Exakt hur mkt varje cm i kapning av porten gör kan jag inte säga då det varierar rätt mkt från låda till låda.

Men principen du syftar till stämmer iom att om man får mer bas när man öppnar dörrarna så är lådan avstämd för lågt och man höjer avstämningen med att korta av röret.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

I brist på annat :)
526 Inlägg
25 juli 2009
Lonefox skrev:
Exakt hur mkt varje cm i kapning av porten gör kan jag inte säga då det varierar rätt mkt från låda till låda.

Men principen du syftar till stämmer iom att om man får mer bas när man öppnar dörrarna så är lådan avstämd för lågt och man höjer avstämningen med att korta av röret.

Så jag bör kapa rören (har 2x4") tills det är samma bas, stängt som öppet?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2009
nuffe skrev:
Lonefox skrev:

Så jag bör kapa rören (har 2x4") tills det är samma bas, stängt som öppet?

Enkelt uttryckt ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
25 juli 2009
Golge skrev:
Jag hadde tänkt att köpa ett kitt med delningsfilter och ha de fram.. och koaxialer bak. Tror jag ska klara mig utan någon bas. I alla fall vill jag kunna få "lite" bas ur de vanliga högtalarna.

För att kunna få "lite" bas ur dörrhögtalare så är det monteringen som avgör väldigt mycket hur resultatet ska bli, även ett par högtalare med hög kvalitet kan låta som ett mellanregister ifall de sitter dåligt monterade.

Om det är glipor mellan högtalare och dörrsida eller att högtalarna sitter ostadigt, då tappar man mycket av basen (midbasen). Därför är rätt montering en viktig ingrediens. smile

Golge skrev:
I alla fall.. så funderar jag på hur stor ljudförbättringen blir om man använder slutsteg mellan stereon och högtalarna. Eller blir det bara att man kan spela högre utan distortion?

Det finns två huvudfördelar kan man säga. Ena fördelen är som du skriver, dvs att högtalarna kan spela högre utan distorsion. Andra fördelen är att man med stegets delningsfilter kan filtrera bort de djupa bastonerna så att högtalarna inte slår i botten så lätt, på så sätt går det också att spela högre innan distorsion uppstår.

Nu är det dock så att en hel del stereoapparater faktiskt har egna inbyggda delningsfilter, därför kan man dela bort låga bastoner redan där. Fast eftersom ett steg oftast kan ge ut högre RMS-effekt än en stereo så får man ändå stora fördelar med slutsteg.

Golge skrev:
Sedan undrar jag om man kan koppla in både fram och baksystem till ett 2kanals slutsteg.
Tänkte att det kanske räcker med 2kanaler, då man bara har höger och vänster..
eller måste man ha ett 4 kanals steg för 4 högtalare?

Man kan använda 2-kanals steg, men då får man hålla reda på vilken den totala impedansen blir så att steget inte överbelastas.

"Nackdelen" med att bara använda 2-kanals steg till fram/baksystem är att man inte kan ändra ljudnivån mellan fram och bak, då kommer alltså ljudet att höras en hel del bakifrån och inte ge en bra ljudbild enligt många. Dessutom kan ena paret högtalare slå i botten betydligt fortare om det är stor skillnad i storlek på högtalarna  fram/bak.

Det handlar alltså mycket om egen smak, dvs om man tycker det är okej att musik och röster även hörs bakifrån.

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Tänkte bara att ni kan kalla mig "herr jagharJLAudioiskuffen" big_smile

Booyakasha!

1 435 Inlägg
26 juli 2009
Softis skrev:
Tänkte bara att ni kan kalla mig "herr jagharJLAudioiskuffen" big_smile

Nytt steg?

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Haha nej tyvärr, inte än. Kör med mitt MDS i 1,5 ohm, det går men tror inte att den gillar det. Dunkar jävlar iaf.

Just fan, kanske skulle säga att det är JL basar jag har, inte steg wink

Booyakasha!

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Kan passa på att fråga om någon vet vad en JL Audio 12W7-3 är speccad till? Hittar alla parametrar, men inte vad den tål. Bara 400-1000 rms rekomenderat slutsteg.

Booyakasha!

1 071 Inlägg
26 juli 2009
Fan softis du som köpte dom två 12W-3 jag bestämde mig för att köpa som fanns i åtvid. Bestämde mig ikväll att ringa han imorgon bitti och hämta dom

Onödigt inlägg^^

31 Inlägg
26 juli 2009
Drönirettab skrev:
Golge skrev:
Jag hadde tänkt att köpa ett kitt med delningsfilter och ha de fram.. och koaxialer bak. Tror jag ska klara mig utan någon bas. I alla fall vill jag kunna få "lite" bas ur de vanliga högtalarna.

För att kunna få "lite" bas ur dörrhögtalare så är det monteringen som avgör väldigt mycket hur resultatet ska bli, även ett par högtalare med hög kvalitet kan låta som ett mellanregister ifall de sitter dåligt monterade.

Om det är glipor mellan högtalare och dörrsida eller att högtalarna sitter ostadigt, då tappar man mycket av basen (midbasen). Därför är rätt montering en viktig ingrediens. smile

Golge skrev:
I alla fall.. så funderar jag på hur stor ljudförbättringen blir om man använder slutsteg mellan stereon och högtalarna. Eller blir det bara att man kan spela högre utan distortion?

Det finns två huvudfördelar kan man säga. Ena fördelen är som du skriver, dvs att högtalarna kan spela högre utan distorsion. Andra fördelen är att man med stegets delningsfilter kan filtrera bort de djupa bastonerna så att högtalarna inte slår i botten så lätt, på så sätt går det också att spela högre innan distorsion uppstår.

Nu är det dock så att en hel del stereoapparater faktiskt har egna inbyggda delningsfilter, därför kan man dela bort låga bastoner redan där. Fast eftersom ett steg oftast kan ge ut högre RMS-effekt än en stereo så får man ändå stora fördelar med slutsteg.

Golge skrev:
Sedan undrar jag om man kan koppla in både fram och baksystem till ett 2kanals slutsteg.
Tänkte att det kanske räcker med 2kanaler, då man bara har höger och vänster..
eller måste man ha ett 4 kanals steg för 4 högtalare?

Man kan använda 2-kanals steg, men då får man hålla reda på vilken den totala impedansen blir så att steget inte överbelastas.

"Nackdelen" med att bara använda 2-kanals steg till fram/baksystem är att man inte kan ändra ljudnivån mellan fram och bak, då kommer alltså ljudet att höras en hel del bakifrån och inte ge en bra ljudbild enligt många. Dessutom kan ena paret högtalare slå i botten betydligt fortare om det är stor skillnad i storlek på högtalarna  fram/bak.

Det handlar alltså mycket om egen smak, dvs om man tycker det är okej att musik och röster även hörs bakifrån.

Tackar för svaren..

Jag har läst på lite i "Bilstereo i Praktiken" och nu fattar jag det som att det skulle vara bättre med midbasar bak..

Jag skapar en egen tråd där jag frågar lite fler grejer..  är som det märks ny bland billjud, men jag tror jag ska kunna fixa att installera slutsteg och så, då jag läst Ellära A + B, digitalteknik och känner mig rätt hemma bland elektronik i övrigt.

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Softis skrev:
Kan passa på att fråga om någon vet vad en JL Audio 12W7-3 är speccad till? Hittar alla parametrar, men inte vad den tål. Bara 400-1000 rms rekomenderat slutsteg.

Nu blir jag nog lite besviken på dig, det står ju klart och tydligt på deras hemsida att den tål 1000 W kontinuerligt. wink

En rejäl bas iaf, helt klart. smile

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Drönirettab skrev:
Softis skrev:

Nu blir jag nog lite besviken på dig, det står ju klart och tydligt på deras hemsida att den tål 1000 W kontinuerligt. wink

En rejäl bas iaf, helt klart. smile

Gjorde det? Jag är helt säker att det stod 400-1000 rms.

En till fråga Dröni, jag har parallelkopplat dom = 1,5 ohm. Mitt MDS steg är bara 2 ohm stabilt, vad kan hända?

Booyakasha!

4 693 Inlägg
26 juli 2009
partyvan skrev:
Fan softis du som köpte dom två 12W-3 jag bestämde mig för att köpa som fanns i åtvid. Bestämde mig ikväll att ringa han imorgon bitti och hämta dom

Det sköna var att jag fick med båda lådorna, även om inte någon av dom var så särskilt snygga. Och till ett lägre pris. S90T6 heter han på garaget som hade dom. Skit trevlig kille, har gjort en hel del kul.

Jag kom hem halv 1 i natt där ifrån, kunde inte vänta tills idag tongue

Booyakasha!

Sök