1513
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 727 Inlägg
14 november 2011
mustang1966 skrev:
ja jag hade den är använd till annat nu,

Det räcker med en 10kvmm till det där steget, men inte mindre.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 november 2011
nån som kan  göra en ritning åt mig  på en kvartvågspipa  fast en låda då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-1c853f7a658afe791fc59d02c432831b.jpg

till en DD1508   ca38 hz  kanske 40 hz   har just nu bara ett rör  på 2,2 meter

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-e7019100fb2676688c24a694948f2d87.jpg

en ritning med mått och  materielaet kmr vara 22mm spån
tänkte lämna in ritning till nån trä industri som får tillverka
max bredd är 1110mm  och höjden får vara som basen ca 200mm djupet får väll varjera för att få till lådan smile
och kring 2,125-2,2meter lång port från basen.

tacksam för  hjälp

maila ritning hellst till Jaag52@hotmail.com

Mvh Christofer
Senast redigerat av christofer_k (14 november 2011)

1 224 Inlägg
14 november 2011
Snabb fråga, hur är det om man har en mindre billadare kopplad till bilen medan man skulle spela musik tex? Inga problem? Kan man ha bilen på samtidigt medan den laddar också? Hur funkar det egentligen?

i-vtec Do you?

21 761 Inlägg
14 november 2011
Laddaren kan bli överbelastad om man har otur, men det beror på hur pass avancerad den är. En billig "garageladdare" kan ibland dessutom ge ut uppåt 16-17 V i laddspänning, vilket inte alltid är så bra för diverse elektronik. smile

Använder man tex C-TEK eller liknande laddare så brukar det fungera utan problem att ha dem anslutna medan man spelar musik.
Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2011)

60 Inlägg
14 november 2011
M_icke_ skrev:
Mr_Karlsson skrev:
Den här basen, är den något att ha?
Tänkte att det är bäst att fråga eftersom den är så billig.
Och inte hittat något när jag har sökt runt.
http://www.autohifi.se/?category_id=259 … id=T1-154#
//

Ja den är bra, en polare har 2st sånna.

Vad ska du driva med och vad ska du ha den i för bil?

Den ska stå i baksätet på min 740, steget för tillfället är ett billigt mutant steg 280 något tror jag.

1 224 Inlägg
14 november 2011
Drönirettab skrev:
Laddaren kan bli överbelastad om man har otur, men det beror på hur pass avancerad den är. En billig "garageladdare" kan ibland dessutom ge ut uppåt 16-17 V i laddspänning, vilket inte alltid är så bra för diverse elektronik. smile

Använder man tex C-TEK eller liknande laddare så brukar det fungera utan problem att ha dem anslutna medan man spelar musik.

Ok tack, har en mindre C TEK laddare som jag köpt för runt 700:- förra året. Är det lugnt då? smile

i-vtec Do you?

21 761 Inlägg
14 november 2011
Är det MXS 3600/4003 eller liknande?

1 224 Inlägg
14 november 2011
Drönirettab skrev:
Är det MXS 3600/4003 eller liknande?

Måste vara en föregående modell av denna typ http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/MXS%203.6

Har likadana steg osv

i-vtec Do you?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 november 2011
Satt och spåna lite på baslådan till bilen, men kunde inte bestämma mig om jag ska ha port genom hatthyllan eller vid skidluckan. Är det nån skillnad på dom?. Bilen i fråga är S70 och basar blir det nog 2 st MDS Fanatic FR12W

//

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

21 761 Inlägg
14 november 2011
Mazda6sex skrev:
Måste vara en föregående modell av denna typ http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/MXS%203.6

Har likadana steg osv

En MXS 3600 i så fall. Den har inget läge för "supply", men det borde gå att ha tex det vanliga 14,4 V läget och spela musik samtidigt. Drar det alldeles för mycket ström så går säkert laddaren över till felläge.

Att ha bilen igång samtidigt som laddaren är ansluten har jag inte provat, men det är kanske inte att rekommendera. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 november 2011
_Performance_ skrev:
Satt och spåna lite på baslådan till bilen, men kunde inte bestämma mig om jag ska ha port genom hatthyllan eller vid skidluckan. Är det nån skillnad på dom?. Bilen i fråga är S70 och basar blir det nog 2 st MDS Fanatic FR12W

//

Om du kan, kör allt åt samma håll. Du kan visserligen få en förstärkning om du kör port uppåt mot rutan men även fasfel så att vissa frekvenser helt enkelt släcks ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 november 2011
ChriZtoffer skrev:
_Performance_ skrev:

//

Om du kan, kör allt åt samma håll. Du kan visserligen få en förstärkning om du kör port uppåt mot rutan men även fasfel så att vissa frekvenser helt enkelt släcks ut.

Får bli skidluckan i såna fall.. Såg att mds hade en lådritning med dubbla portar, blir det mycket bättre med en stor?. eller ska man köra 2 st lite större än vad dom rekommenderar ?För att få ut riktigt fin bas som spelar högt.

//

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

16 197 Inlägg
14 november 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
_Performance_ skrev:

//

Får bli skidluckan i såna fall.. Såg att mds att en lådritning med dubbla portar, blir det mycket bättre med en stor?. eller ska man köra 2 st lite större än vad dom rekommenderar ?För att få ut riktigt fin bas som spelar högt.

//

ju större port ju längre blir den för att behålla samma avstämning.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

67 Inlägg
14 november 2011
Har en liten fråga. Har köpt nya basar 2 st Hertz ES-300D
Blir lite frustrerad när jag läser i manualen och på kopplingsdiagram.

Vill ha ut 4 ohm impedans total.
Då jag kör med MDS Torque T3

Manualen
JLaudio Diagram
Rockford Diagram

Har ritat upp mitt problem.
Till vänster är det väl som det ska vara?
Och kopplar man som på höger sida så säger Hertz manual 8 ohm serie per bas = 16 ohm..
Ljudbutiken i stan säger att det står fel i hertz manual, att jag ska koppla som på höger sida.

http://www.schavon.se/~noxx/test.jpg
Senast redigerat av Noxx (14 november 2011)

685 Inlägg
15 november 2011
Noxx skrev:
Har en liten fråga. Har köpt nya basar 2 st Hertz ES-300D
Blir lite frustrerad när jag läser i manualen och på kopplingsdiagram.

Vill ha ut 4 ohm impedans total.
Då jag kör med MDS Torque T3

Manualen
JLaudio Diagram
Rockford Diagram

Har ritat upp mitt problem.
Till vänster är det väl som det ska vara?
Och kopplar man som på höger sida så säger Hertz manual 8 ohm serie per bas = 16 ohm..
Ljudbutiken i stan säger att det står fel i hertz manual, att jag ska koppla som på höger sida.

http://www.schavon.se/~noxx/test.jpg

Du får fram samma impedans på båda kopplingarna bara att på den vänstra så paralellkopplar du direkt på basarna medans på högra så paralellkopplar du dom på stegets plintar.

MAO på höger koppling så kopplar du in plus från båda basarna på samma plint och minus på samma plint. Det finns dock monosteg som har 2 st plus och 2 st minus plintar, dessa är dock sammankopplade inne i steget så det är samma utgång.

376 Inlägg
15 november 2011
Drönirettab skrev:
Mazda6sex skrev:

Har likadana steg osv

En MXS 3600 i så fall. Den har inget läge för "supply", men det borde gå att ha tex det vanliga 14,4 V läget och spela musik samtidigt. Drar det alldeles för mycket ström så går säkert laddaren över till felläge.

Att ha bilen igång samtidigt som laddaren är ansluten har jag inte provat, men det är kanske inte att rekommendera. smile

Jag har en MXS 10, med "supply".
Menar du att om man tex står vid en SQ-tävling, med laddaren inkopplad, så ska den stå i supply-läge?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 november 2011
Simon76 skrev:
Drönirettab skrev:
Mazda6sex skrev:

Har likadana steg osv

Menar du att om man tex står vid en SQ-tävling, med laddaren inkopplad, så ska den stå i supply-läge?

Det kan jag säga att jag har alltid haft mina laddare i normalläget på utställningar och dom har aldrig slagit ifrån eller gått i felläge.
MEN man bör ju ha en laddare som orkar med att hålla upp spänningen.
En för liten laddare kommer ju aldrig hinna med att ladda ikapp en stor batteribank.

Svaret på din fråga är NEJ i min bok.. Supplyläget är till för att ha möjligheten att driva 12V applikationer
utan ett batteri.
Laddaren kommer att ge så mycket den orkar även i normalläget om spänningen blir för låg.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

376 Inlägg
15 november 2011
Tokken skrev:
Simon76 skrev:
Drönirettab skrev:

Det kan jag säga att jag har alltid haft mina laddare i normalläget på utställningar och dom har aldrig slagit ifrån eller gått i felläge.
MEN man bör ju ha en laddare som orkar med att hålla upp spänningen.
En för liten laddare kommer ju aldrig hinna med att ladda ikapp en stor batteribank.

Svaret på din fråga är NEJ i min bok.. Supplyläget är till för att ha möjligheten att driva 12V applikationer
utan ett batteri.
Laddaren kommer att ge så mycket den orkar även i normalläget om spänningen blir för låg.

Ok.
Tack.
Jag har bara ett 100Ah batteri, och man spelar ju inte så högt i SQ heller..
Senast redigerat av Simon76 (15 november 2011)

67 Inlägg
15 november 2011
Snoogiloo skrev:
Du får fram samma impedans på båda kopplingarna bara att på den högra så paralellkopplar du direkt på basarna medans på högra så paralellkopplar du dom på stegets plintar.

MAO på höger koppling så kopplar du in plus från båda basarna på samma plint och minus på samma plint. Det finns dock monosteg som har 2 st plus och 2 st minus plintar, dessa är dock sammankopplade inne i steget så det är samma utgång.

Tack så mycket!

Mvh
Senast redigerat av Noxx (15 november 2011)

695 Inlägg
15 november 2011
_Performance_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
_Performance_ skrev:

//

Får bli skidluckan i såna fall.. Såg att mds hade en lådritning med dubbla portar, blir det mycket bättre med en stor?. eller ska man köra 2 st lite större än vad dom rekommenderar ?För att få ut riktigt fin bas som spelar högt.

//

Du ska juh inte sätta i större portar än vad ritningen säger, ökar du portarean ändrar du juh lådans avstämning och de blir inge vidare.. Mds ritningen till dessa basar har 2 portar för att, 1 port skulle behöva va så lång att lådan inte skulle räcka till, därför har man specat med 2 mindre portar istället. Du kan köra på en port, men räkna på längden så avstämningen blir korrekt, problemet blir juh dock att den biten av röret som inte får plats i lådan kommer behöva sticka in i kupén istället, och de kommer bli en rätt bra bit, hur snyggt blir de?...
Senast redigerat av nesum (15 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Sök