2268
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

964 Inlägg
22 november 2011
Finns väll en ny version med?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
22 november 2011
nån som har testat focals  3vägs ? http://www.crutchfield.com/S-wZeO01Rhuk … 165A3.html

eller

Hertz ESK163L.4

JL Audio C3-650

JBL GTO6583C 6.5

Audison AVK6

steget jag har  är ett focal solid 4

4-channel car amplifier
75 watts RMS x 4 at 4 ohms (100 watts RMS x 4 at 2 ohms)
200 watts RMS x 2 bridged output at 4 ohms (4-ohm stable in bridged mode)
CEA-2006 compliant
variable high- and low-pass filters (50-150 Hz, 12 dB/octave)
Class-AB amplifier design
frequency response: 10-60,000 Hz
preamp- and speaker-level inputs
4-gauge power and ground leads recommended — wiring and hardware not included with amplifier
fuse rating: 25A x 2

om man skulle köra 3vägs  såtänkte jag såhära

https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56078/56078-7e40e023017f352284b29e2b95e5dc99.jpg

Eller hamnar elementen förlångt från varandra ?  mellanreg  å diskant kmr ligga rätt onaxis  och bas offaxis men går ju att vinkla den onaxis  om de ska vara så
Senast redigerat av christofer_k (22 november 2011)

130 Inlägg
24 november 2011
Vet inte om detta tagits upp i tråden tidigare, orkar ärligt talat inte leta igenom 555 sidor xD

Det är såhär att jag ska bygga ett lagomt ljudbygge i min V70, inget för överdrivet eftersom jag har en ganska snål budget.
Min första fråga råder val av stereo, då detta är den viktigaste delen i bygget. Min fundering är om det är nödvändigt med flera lågnivå om man ska köra t.ex. två steg, ett till basen och eventuella 6x9" och ett steg för framsystemet. Min ganska erfarna fader menar att man ska ha en lågnivå per steg/typ av högtalare för att de ska spela rätt frekvens, men en kompis menar att det är skit samma. Litar mer på min far, men lika bra att fråga er hjälpsamma människor här på forumet smile

Har tänkt mig denna stereo till mitt system då den är väldigt prisvärd och jag gillar siffrorna och funktionerna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -r621.html

Om någon har en bättre för ungefär samma pris, länka gärna, det uppskattas smile

Exterm was here m^_^m

1 581 Inlägg
24 november 2011
Exterm skrev:
Vet inte om detta tagits upp i tråden tidigare, orkar ärligt talat inte leta igenom 555 sidor xD

Det är såhär att jag ska bygga ett lagomt ljudbygge i min V70, inget för överdrivet eftersom jag har en ganska snål budget.
Min första fråga råder val av stereo, då detta är den viktigaste delen i bygget. Min fundering är om det är nödvändigt med flera lågnivå om man ska köra t.ex. två steg, ett till basen och eventuella 6x9" och ett steg för framsystemet. Min ganska erfarna fader menar att man ska ha en lågnivå per steg/typ av högtalare för att de ska spela rätt frekvens, men en kompis menar att det är skit samma. Litar mer på min far, men lika bra att fråga er hjälpsamma människor här på forumet smile

Har tänkt mig denna stereo till mitt system då den är väldigt prisvärd och jag gillar siffrorna och funktionerna:

Om någon har en bättre för ungefär samma pris, länka gärna, det uppskattas smile

Går ju att köra lågnivåsplitter men då går det ju inte att köra t.ex. ett bassteg och ett steg till framsystemet på samma pga. frekvensinställningarna. Det är som din far säger klart bättre att ha en lågnivåutgång per steg.
De lite dyrare stereona har tre lågnivåutgångar varav en är dedikerad till subben.
Senast redigerat av Fellow (24 november 2011)

130 Inlägg
24 november 2011
Fellow skrev:
Exterm skrev:

Går ju att köra lågnivåsplitter men då går det ju inte att köra t.ex. ett bassteg och ett steg till framsystemet på samma pga. frekvensinställningarna. Det är som din far säger klart bättre att ha en lågnivåutgång per steg.
De lite dyrare stereona har tre lågnivåutgångar varav en är dedikerad till subben.

Tack så mycket för detta svar, då kör vi nog på den stereon, eller om det räcker med en med 2x lågnivå smile

Exterm was here m^_^m

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
24 november 2011
Hjälper nog lite om du säger ungefär din budget? tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Dalarna
156 Inlägg
24 november 2011
Lånar tråden lite, Ja har köpt 2 st kicker comp 10'' och ett spl 800 ice steg, jag undrar hur stor låda jag ska ha till dom?

Dalarna

130 Inlägg
24 november 2011
_Performance_ skrev:
Hjälper nog lite om du säger ungefär din budget? tongue

Ööm, jadu tongue

Jag har redan ett feting Sony-steg, 6/5/4-kanaligt, som ska vara till bas och eventuella 6x9", sen ett sånt där dåligt steg från Teknikmagasinet som jag nog byter ut mot ett annat till dörrarna. Sen har jag ett Sony XEC-1000 delningsfilter, JBL GTO 6,5" kit med diskanter och delningsfilter, och en Mutant 12" i hembyggd låda.

Detta ska då kompletteras med ytterligare 6,5" till bakdörrarna, kanske diskanter till C-stolparna, och kanske en ny bas/basar.

Detta system ska vara till finljud, inget ska ta över och dominera.
Kommer spelas mest metal och lite Techno/Trance då och då, så främst rapp och pigg bas, ska inte gå på särskilt höga volymer eller överdrivet låga frekvenser. Så funderar på om en 10" eller kanske 2x8" funkar. Förslag eller synpunkter på detta uppskattas.

Sen får ni gärna berätta vad ni alla tycker om JBL, är detta det mest prisvärda märket i priserna mellan 1000-1800kr, har t.ex. hört att Focal har väldigt fin ljudbild, är det ett bättre märke eller går de jämt ut så länge man har rätt stereo och steg till?

Tacksam för alla svar smile

Exterm was here m^_^m

7 Inlägg
24 november 2011
Tjena,

Jag tänkte uppgradera ljudet i första bilen så jag tänkte att jag kör på ny bilstereo, sub och slutsteg + högtalarna som sitter i(antar att de e original), eftersom min budget inte är så stor då jag är student

Tänkte börja med att fixa en ny stereo

har kollat lite på dessa:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5108.4686/

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -r421.html

Är de värt att köpa en billig bilstereo eller bör jag spara tills jag har råd med en lite bättre? 
Och om jag väljer pioneeren kan jag använda samma iso-kontakt eller kommer jag vara tvungen att köpa en ny? eller kan jag använda den som är i bilen, för de e också en pioneer fast en lite äldre.

Edit: Hur kommer dem funka tillsammans med ett slutsteg och sub?

Tack på förhand!
Senast redigerat av RollingSnow (24 november 2011)

3 187 Inlägg
24 november 2011
RollingSnow skrev:
Tjena,

Jag tänkte uppgradera ljudet i första bilen så jag tänkte att jag kör på ny bilstereo, sub och slutsteg + högtalarna som sitter i(antar att de e original), eftersom min budget inte är så stor då jag är student

Tänkte börja med att fixa en ny stereo

har kollat lite på dessa:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5108.4686/

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -r421.html

Är de värt att köpa en billig bilstereo eller bör jag spara tills jag har råd med en lite bättre? 
Och om jag väljer pioneeren kan jag använda samma iso-kontakt eller kommer jag vara tvungen att köpa en ny? eller kan jag använda den som är i bilen, för de e också en pioneer fast en lite äldre.

Tack på förhand!

har du tänkt att bygga ut ljudet i framtiden så skulle jag vänta med nu huvudenhet tills du har råd med en bättre.
sen angående pioneer stereon så följer det med iso kablage till stereon så du behöver inte köpa något.

7 Inlägg
24 november 2011
big-jepp skrev:
har du tänkt att bygga ut ljudet i framtiden så skulle jag vänta med nu huvudenhet tills du har råd med en bättre.
sen angående pioneer stereon så följer det med iso kablage till stereon så du behöver inte köpa något.

Mjo, dock tänkte jag nog inte tänkt lägga ut så mycket pengar på just ljud till denna bilen, eftersom jag inte planerat att ha bilen så länge.

Så om jag endast ska ha sub och slutsteg inkopplat så duger den gått och väl eller? smile

3 187 Inlägg
24 november 2011
RollingSnow skrev:
big-jepp skrev:

Mjo, dock tänkte jag nog inte tänkt lägga ut så mycket pengar på just ljud till denna bilen, eftersom jag inte planerat att ha bilen så länge.

Så om jag endast ska ha sub och slutsteg inkopplat så duger den gått och väl eller? smile

ja enligt mig så räcker den smile

21 761 Inlägg
24 november 2011
pumpan skrev:
Lånar tråden lite, Ja har köpt 2 st kicker comp 10'' och ett spl 800 ice steg, jag undrar hur stor låda jag ska ha till dom?

Fick du inget lådförslag från det ställe du köpte basarna?
Vilken typ av musik kommer att spelas mest ungefär?
Ska lådan sitta i din 240?

Basreflex och slutet ska funka, även bandpass ser ut att passa (dock blir lådan större totalt sett). smile

Dalarna
156 Inlägg
25 november 2011
Drönirettab skrev:
pumpan skrev:

Fick du inget lådförslag från det ställe du köpte basarna?
Vilken typ av musik kommer att spelas mest ungefär?
Ska lådan sitta i din 240?

Basreflex och slutet ska funka, även bandpass ser ut att passa (dock blir lådan större totalt sett). smile

tackar för svaret men nu har jag byggt en låda så vi får se hur de blir, annars om de blir skit får mna väll göra om och göra rätt. Ja den ska sittta i min volvo smile

Dalarna

16 197 Inlägg
25 november 2011
fan va skönt att de e nån som VÅGAR även fast de kanske blir fel smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
25 november 2011
Så vad tycker folk, är JBL ett okej märke? Är de bättre än GAS och liknande?
Eller är det bättre att lägga ett par hundra till och satsa på Focal?

Exterm was here m^_^m

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2011
JBL har ju ett fletal olika serier, dels CD och GT5 som väl är motsvarande (eller något bättre än) billighetsmärken, sen GTO som är något bättre och Power som är bra och till sist GTI som är väldigt bra grejer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
25 november 2011
Exterm skrev:

de finns ju olika serier av alla fabrikat du nämner så de e svårt att jämföra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
25 november 2011
evilaudio skrev:
Exterm skrev:

Jo, jag menar GTO-serien, finns det några andra alternativ som har t.ex. bättre ljudbild eller andra egenskaper för ungefär samma pris?

Eller är det bara en fråga om vilket märke man "håller sig till"? tongue

Exterm was here m^_^m

451 Inlägg
25 november 2011
Exterm skrev:
evilaudio skrev:
Exterm skrev:

Jo, jag menar GTO-serien, finns det några andra alternativ som har t.ex. bättre ljudbild eller andra egenskaper för ungefär samma pris?

Eller är det bara en fråga om vilket märke man "håller sig till"? tongue

Det beror sig helt på vad man vill göra med högtalarna. Vill man spela djupbas så skall basen ha vissa parametrar och vill man spela diskosnärt skall basen ha helt andra parametrar. Men sedan spelar det ju självklart också roll hur driftsäkra de är och annat som inte går att analysera med siffror.

Gemensamt för alla högtalare i olika prisklasser är att du får i princip det du betalar för, om det sedan står jbl eller focal på det spelar inte en avgörande roll.

Sök