6455
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Läste du i manualen också? (såna kollar jag alltid i)

Vad som kan hända med steget vet jag inte säkert, men naturligtvis finns risk för överbelastning om basens impedans sjunker ner till den teoretiska impedansen. smile

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Drönirettab skrev:
Läste du i manualen också? (såna kollar jag alltid i)

Vad som kan hända med steget vet jag inte säkert, men naturligtvis finns risk för överbelastning om basens impedans sjunker ner till den teoretiska impedansen. smile

Manualen till basen? Nej, någon sådan hittade jga inte. Såg bara den basen på 2 sidor.

Med överbelastning menar du att jag bränner steget? Har du kört med det i 1 ohm förut wink
Senast redigerat av Softis (26 juli 2009)

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
Skillnaden mellan 1 och 2 ohm är styggare mot steget än skillnaden mellan 1.5 och 2 ohm.
Har man bara bra strömförsörjning så att spänningen inte dippar (steget behöver mer ström då för att få ut samma effekt vilket kan bränna komponenter i steget) så borde det enda som eg. händer att steget blir varmare än normalt. Dock soms agt var så föreligger siekn fr överbelastning. Framförallt om spänningen sjunker (vilket jag förklarade här ovan)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Jag kommer inte undef 12 volt när jag kör iaf. Ska koppla in ett till batteri också, har fixat ett nu.

Booyakasha!

205 Inlägg
26 juli 2009
Klarar alla steg som är stabila i 4ohm men inte 2ohm av att driva en bas på 3ohm?

7 241 Inlägg
26 juli 2009
NismoP11 skrev:
Klarar alla steg som är stabila i 4ohm men inte 2ohm av att driva en bas på 3ohm?

Oftast ja.......
Antar att du tänker på Anthem eller JL.

Såvitt jag vet så valde Erik o Jonas att lägga Anthembasen på 3 ohm just för att de allra flesta steg som klarar 4 ohm bryggat klarar av 3 ohm och ger ngt mer effekt.

JL vet jag inte varför de valt att lägga sig där, kan vara av samma anledning. Jag har inte frågat dem big_smile

Så det korta svaret på din fråga blir: Ja....de flesta iaf.

28 Inlägg
26 juli 2009
Måste kolla med er om en sak, ni som har mer erfarenhet än mig själv tongue

Måste införskaffa mig ett bra bas system till min e30 eftersom den inte har några högtalare alls just nu..
Måste ju skaffa en stereo (helst med Usb) sen Högtalare..förstås.
Vet inte om jag bara ska sätta högtalare i hatthyllan eller om jag ska köpa mer än så..

Här har jag några förslag på vad jag har tittat på.
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … wood-paket
+ http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=2499

Någon som har nå annat bra förslag? smile

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Dröni, kan du räkna ut en "spela högt" låda till 2 st JL 12W7-3? Dom sitter i en låda nu, men den tar upp hela skuffen och jag tänkte bygga en som passar i min bil måttmässigt.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Softis skrev:
jag tänkte bygga en som passar i min bil måttmässigt.

Går det bra med dubbla slotportar, en på varje sida av basarna?
Hur hög får lådan vara i yttermått, går det bra med 39-40 cm?

7 241 Inlägg
26 juli 2009
thim_ skrev:
Måste kolla med er om en sak, ni som har mer erfarenhet än mig själv tongue

Måste införskaffa mig ett bra bas system till min e30 eftersom den inte har några högtalare alls just nu..
Måste ju skaffa en stereo (helst med Usb) sen Högtalare..förstås.
Vet inte om jag bara ska sätta högtalare i hatthyllan eller om jag ska köpa mer än så..

Här har jag några förslag på vad jag har tittat på.
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … wood-paket
+ http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=2499

Någon som har nå annat bra förslag? smile

För 4K så funkar det.....men förvänta dig inga underverk.

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
jag tänkte bygga en som passar i min bil måttmässigt.

Går det bra med dubbla slotportar, en på varje sida av basarna?
Hur hög får lådan vara i yttermått, går det bra med 39-40 cm?

Helst 48 cm i yttermått på höjden och gärna en stor slotport i mitten, mellan basarna. Bredden får gärna vara 99,5 cm i yttermått

Booyakasha!

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Det blir egentligen ingen "äkta" slotport när man sätter den i mitten av lådan om man nu ska vara petig. smile

Gör lådan på 142 liter och portens innermått ska vara 43,6 x 6,3 cm och totala längden är 27 cm, höjden är alltså samma som lådans innerhöjd ifall materialtjockleken är 22 mm. Båda basarna och porten är inräknade i volymen, inget dämpmaterial är tänkt att vara i lådan.

Eftersom jag inte brukar räkna på "spela högt-lådor" så har jag inte försökt göra den så peakad som möjligt med tanke på att uträkningarna inte vill stämma, men den här lådan borde ändå kunna trycka på ordentligt hoppas jag. smile

4 693 Inlägg
26 juli 2009
Jag ska göra en trapetsformad låda, men det göt väl inget? Vad blev avstämningen på den lådan? Den jag har nu ligger på 44 enligt honom som jag köpte den av.
Fick en till låda med som var avstämd till 50 hz, men den var 10cm för bred. Annars var den kanon, 22 mm MDF och sluttande baksida... Funderar starkt på att kapa 5 cm på varje sida... Kan gå wink

Booyakasha!

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Lite över 40 Hz ska avstämningen bli, kanske 42 Hz teoretiskt. smile

Det är ju avståndet mellan portöppningen och bakre väggen som är viktig, om du gör lutande bakre vägg så är jag osäker på hur det blir. Avståndet bör vara minst 6 cm tycker jag, annars får du nog vinkla porten.

5 Inlägg
26 juli 2009
jag har en fråga. och om sanningen ska fram är jag ny på billjud och hade fördelen att köpa en bil med ljudet färdigt(så är helt kass med andra ord wink )

när jag köpte min bil så följde ett "ljudsystem" med som har fungerat kanon men här för ett tag sen så "brann" stereon (var bränd inuti) samat att denna tog med sig slutsteget också som även det var bränt. Men baslådan och övrigt klarade sig som tur e.

det jag vet om lådan är att det är 2 st mds 12"

men jag minns inte vad det stod på slutsteget jag hade och skrev ju inte upp det heller (dum som jag e).

Så nu har jag ingen aning om vad jag ska ha för steg..

Vet bara att det ska vara 4 kanaligt, behöver jag ha det eller hur e de`?

Har nämligen 10 mil enkel resa till närmsta Brl så om någon skulle kunna hjälpa mig i denna djungel så skulle jag var djupt tacksam för jag håller på att bli galen med alla ohm, watt, hz  hit och dit hmm
Senast redigerat av hafvstrom (26 juli 2009)

21 761 Inlägg
26 juli 2009
Vad heter dina basar mer exakt, modellnamn?
Driver du även dörrhögtalare med slutsteget?

2 914 Inlägg
26 juli 2009
hafvstrom skrev:
jag har en fråga. och om sanningen ska fram är jag ny på billjud och hade fördelen att köpa en bil med ljudet färdigt(så är helt kass med andra ord wink )

när jag köpte min bil så följde ett "ljudsystem" med som har fungerat kanon men här för ett tag sen så "brann" stereon (var bränd inuti) samat att denna tog med sig slutsteget också som även det var bränt. Men baslådan och övrigt klarade sig som tur e.

det jag vet om lådan är att det är 2 st mds 12"

men jag minns inte vad det stod på slutsteget jag hade och skrev ju inte upp det heller (dum som jag e).

Så nu har jag ingen aning om vad jag ska ha för steg..

Vet bara att det ska vara 4 kanaligt. Har nämligen 10 mil enkel resa till närmsta Brl så om någon skulle kunna hjälpa mig i denna djungel så skulle jag var djupt tacksam för jag håller på att bli galen med alla ohm, watt, hz  hit och dit hmm

kan du ta kort på alla olika saker som följde med??
eller skriva upp vad alla delar heter...
t.ex. "Monoblock SSL F1200M" "JBL GTO 7001 E" osv osv osv

5 Inlägg
27 juli 2009
Drönirettab skrev:
Vad heter dina basar mer exakt, modellnamn?
Driver du även dörrhögtalare med slutsteget?

åh vilka frågor till en novis yikes .... står inget på lådan.. så e ganska clueless såg att jag skrivit mds ska vara mtx audio (var gamla 10" som var mds såg jag). Har även försökt hitta samma basar på mtx (http://www.mtx.com/caraudio/products/su … oofers.cfm) men då hittar jag 3 modeller av 12" och inga vidare bilder...

alltså om man säger så här, de sladdar som är kopplat till mitt slutsteg är 4 sladdar från basarna, 1 elkabel, en jord, 1 st line out?! (sådan man koplar från stereon till steget. sen är de inte flera kablar än så.

så som sagt var är helt kass på detta!!
Senast redigerat av hafvstrom (27 juli 2009)

4 693 Inlägg
27 juli 2009
Ta kort på det du har hemma och lägga upp, då vet alltid någon vad det är smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
27 juli 2009
hafvstrom skrev:
åh vilka frågor till en novis yikes .... står inget på lådan..

Du kan också skruva ur en av basarna och titta vad det står på baksidan av magneten, där brukar basens modellnamn stå. smile

hafvstrom skrev:
alltså om man säger så här, de sladdar som är kopplat till mitt slutsteg är 4 sladdar från basarna, 1 elkabel, en jord, 1 st line out?! (sådan man koplar från stereon till steget. sen är de inte flera kablar än så.

Så ditt steg drev alltså endast basarna om jag förstår rätt?

Jag erkänner att jag är väldigt elak som frågar såna här frågor wink  men det är bara för att vi ska kunna få reda på vilka saker du egentligen har och utifrån det ge så bra råd som möjligt. smile

Sök