7558
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

5 Inlägg
27 juli 2009
här är en som säljer en likadan baslåda som jag hitta på annons:

http://kopochsalj.eniro.se/query/catego … /bas_front

5 Inlägg
27 juli 2009
Drönirettab skrev:
hafvstrom skrev:
åh vilka frågor till en novis yikes .... står inget på lådan..

Du kan också skruva ur en av basarna och titta vad det står på baksidan av magneten, där brukar basens modellnamn stå. smile

hafvstrom skrev:
alltså om man säger så här, de sladdar som är kopplat till mitt slutsteg är 4 sladdar från basarna, 1 elkabel, en jord, 1 st line out?! (sådan man koplar från stereon till steget. sen är de inte flera kablar än så.

Så ditt steg drev alltså endast basarna om jag förstår rätt?

Jag erkänner att jag är väldigt elak som frågar såna här frågor wink  men det är bara för att vi ska kunna få reda på vilka saker du egentligen har och utifrån det ge så bra råd som möjligt. smile

ja va jag kan förstå så gjorde den det tydligen, för jag plocka ur kablarna och skrev på dess vart dom satt och vart dom hörde till, och de är endast dessa kablar jag hade i mitt steg.

För när jag fick hjälp att koppla in min mds i förra bilen så hade vi även övriga högtalare på steget så blev snopen själv med så "lite" kablar.

jo jag förstår det, ingen fara wink. Bättre att få frågor som man "kan" svara på än att försöka tänka själv vad man ska kolla big_smile

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2009
tjena önskar att få lite svar på min fråga, jag har alltså en org bmw busniess cd i min bil och då undrar jag vad som behövs för att ansluta det till mitt slutsteg som ska driva basen, såg i nån tråd att man kunde använda nån hög till lågomvandlare, men går det inte bara koppla rakt ifrån stereon ?

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

16 197 Inlägg
28 juli 2009
Marqus skrev:
tjena önskar att få lite svar på min fråga, jag har alltså en org bmw busniess cd i min bil och då undrar jag vad som behövs för att ansluta det till mitt slutsteg som ska driva basen, såg i nån tråd att man kunde använda nån hög till lågomvandlare, men går det inte bara koppla rakt ifrån stereon ?

svar nej.. de går inte att koppla den direkt på din stereo då den saknar lågnivåutgång.. så du måste ha en hög-lågnivåomvandlare..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2009
evilaudio skrev:
Marqus skrev:

svar nej.. de går inte att koppla den direkt på din stereo då den saknar lågnivåutgång.. så du måste ha en hög-lågnivåomvandlare..

hmmm, jobbigt kan du länka till en sån ? hur gör jag med signalen då ? som ni ser är jag inget proffs så vill ha all hjälp ja kan få smile tack för att du var så snabb och svara smile

1 338 Inlägg
28 juli 2009
Marqus skrev:
evilaudio skrev:
Marqus skrev:

hmmm, jobbigt kan du länka till en sån ? hur gör jag med signalen då ? som ni ser är jag inget proffs så vill ha all hjälp ja kan få smile tack för att du var så snabb och svara smile

Här är ett exempel.... smile

http://www.mds.se/?artnr=HLA200

Mvh// M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Master of the obvious
636 Inlägg
28 juli 2009
mYGeL skrev:
Marqus skrev:
evilaudio skrev:

Här är ett exempel.... smile

http://www.mds.se/?artnr=HLA200

Mvh// M

aah, tackar men den kopplas från typ högtalarna från hatthyllan till slutsteget  ? hur gör man med signal kabeln då, tar man den också från högtalarna ? s

33 Inlägg
28 juli 2009
Om jag har ett 3 vägs system som jag vill koppla in i bilen, måste jag då använda alla 3, eller kan jag om jag vill bara köra med woofer och tweeters och inte koppla in midrange? eller kommer det att låta skit?!

4 693 Inlägg
28 juli 2009
Det kommer låta skit, ja.

Booyakasha!

33 Inlägg
28 juli 2009
evilaudio skrev:
Marqus skrev:

Om du är någorlunda händig så skulle det väl kanske funkat att göra något liknande!

http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=169

33 Inlägg
28 juli 2009
Softis skrev:
Det kommer låta skit, ja.

Förstog det, tack för det snabba svaret!

Det är väl bara börja borra lite dörrsidor med andra ord.
För det är väl inte ens någon ide att koppla in det annars !

98 Inlägg
28 juli 2009
E det viktigt att säkringen sitter inom första decimeterna efter batteriet eller kan man ha den ett par decimeter från steget?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 juli 2009
andreasivarsson skrev:
E det viktigt att säkringen sitter inom första decimeterna efter batteriet eller kan man ha den ett par decimeter från steget?

Säkringen för kabeln skall vara så nära batteriet som möjligt.....annars gör den INGEN nytta vid en kortslutning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
28 juli 2009
När man kopplar ihop 2 batterier kopplar man väl plus till plus och jordar i karossen? Har man säkring mellan batterierna eller har men den på pluskabeln till steget sen?

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 juli 2009
Softis skrev:
När man kopplar ihop 2 batterier kopplar man väl plus till plus och jordar i karossen? Har man säkring mellan batterierna eller har men den på pluskabeln till steget sen?

När man kopplar samman batterier så har man en säkring vid varje batteri iom att det är KABELN man säkrar av.

Sedan säkrar man även av kablarna från bakre batteriet till steget/stegen.

Detta har vi med tagit upp flera gånger wink

Läs mellan raderna att du skall SÖKA innan du frågar big_smile

4 693 Inlägg
28 juli 2009
Haha, jo ja läste mellan raderna. Har ingen panik att veta, men när jag ändå läste i den här tråden så smile Och säkringens storlek beror på steget va?

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 juli 2009
Softis skrev:
Haha, jo ja läste mellan raderna. Har ingen panik att veta, men när jag ändå läste i den här tråden så smile Och säkringens storlek beror på steget va?

Fastnar ngt du läser? tongue

Säkringen är efter vad kabeln klarar.

4 693 Inlägg
28 juli 2009
Haha, men jag ville inte leta efter tråden bara för den lilla frågan wink Okej, då kör vi på det så länge. Ska leta efter tråden när jag ska koppla in alltihopa tongue

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 juli 2009
Lonefox skrev:
Softis skrev:

När man kopplar samman batterier så har man en säkring vid varje batteri iom att det är KABELN man säkrar av.
Sedan säkrar man även av kablarna från bakre batteriet till steget/stegen.

Detta har vi med tagit upp flera gånger wink

Läs mellan raderna att du skall SÖKA innan du frågar big_smile

hehe softis vakna.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 juli 2009
Softis skrev:

hihi.. nästan lite roligt tongue missade väl att läsa mellan raderna. och läsa det som stod på raderna. tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (28 juli 2009)

Sök